Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Национална служба за охранване

НСО иска да легализира статута си на хибрид между преторианска гвардия на властта и система за осигуряване на привилегии

Йово Николов, Момчил Милев
17852 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Когато в далечната 1992 година първият демократично избран министър-председател Филип Димитров решава да закрие легендарното Пето управление на Държавна сигурност, по-известно с абревиатурата УБО, той едва ли си е представял, че наследилата го служба правоприемник ще работи в правен вакуум в продължение на следващите 23 години. Точно това обаче се случва с Националната служба за охрана (НСО), която е призвана да се занимава с физическата защита на българския държавен елит. Едва сега, близо четвърт век след падането на тоталитаризма у нас, тя има шанс да излезе от правната зона на здрача и да започне да работи на базата на официално одобрен устройствен закон. За съжаление обаче проектът за нормативен акт, който бе внесен в парламента от група народни представители от управляващата коалиция, по-скоро се опитва да върне НСО към изключително неприятните практики на нейния предшественик.

Бившето Управление за безопасност и охрана (УБО) всъщност е много повече от структура за охрана. Година след падането му от власт дори бившият комунистически диктатор Тодор Живков признава, че лично контролираната от него преторианска гвардия постепенно е станала "държава в държавата", управлявала огромни безотчетни парични потоци и задоволявала всевъзможни прищявки на властимащите. В момента НСО също не може да се оплаче от липса на средства – годишният му бюджет е около 40 млн. лв. - горе-долу два пъти повече, отколкото парите за българското разузнаване и около 10 пъти повече от финансирането на Специализирания отряд за борба с тероризма (СОБТ). Всъщност с времето охранителната дейност на УБО става по-скоро второстепенно занимание за сметка на ресурсното осигуряване на управляващия елит. А всъщност това е може би основното нещо, което провокира обикновените българи да излязат на протести след 10 ноември 1989 г.

Мускетари или слуги

Въпреки че в момента би трябвало да е реформирана, деполитизирана и приведена в съответствие с действащите закони в страната, близо 23 години след създаването й Националната служба за охрана продължава да съществува на ръба на правния мир - без устройствен закон и на базата на постановление на Министерския съвет. Съвсем скоро обаче това може да се промени, тъй като управляващата коалиция най-накрая внесе нормативен акт, който да вкара в някакви правни релси дейността на държавните бодигардове. За жалост съществува съвсем реална опасност законът просто да формализира един процес, който тихо тече през последните няколко години, и НСО просто да узакони практиките от времето на УБО, превръщайки се отново в институционализирана система за ВИП услуги. А това е доста далеч както от интереса на българските данъкоплатци, така и от идеята за модерна специална служба.

"Когато навремето съществуваше УБО, то беше 100% копие на съветското. Това беше една пълноценна служба за опазване привилегиите на властта и нейната сигурност. След ноември 1989 г. то бе ликвидирано и беше сведено до много малка служба, която мъждукаше по един скромен начин. С годините обаче тя се посъвзе и се отръска от пепелта", коментира за "Капитал" бившият военен министър и посланик на България в НАТО Бойко Ноев, който в момента е експерт по проблемите на сигурността и един от най-отявлените противници на настоящия проектозакон за НСО в този му вид. "Когато погледнем НСО с техните около 1200 души персонал и 40 млн. бюджет на фона на системата за национална сигурност и какво те правят всъщност, тогава лъсват големите контрасти и противоречия, които не са в интерес на обществото", допълва Ноев. Според него новият закон просто е обобщил досега действащите подзаконови разпоредби и е оставил вратички за безконтролно разширяване на обхвата на лицата, които са под опеката на службата. В момента например под крилото на НСО незнайно защо трябва да попаднат не особено застрашени лица като омбудсмана, кмета на София или пък конституционните съдии. "Без да се поставя под съмнение нуждата от охрана на тримата най-висши държавици (президент, премиер и председател на парламента), не е нужно за целта да има отделна специална служба. Такава няма никъде в Европа", казва бившият военен министър, изключвайки от тази сметка държавите, чиито лидери държат "ядрени куфарчета". "При тази организация симбиозата между хората на властта и НСО е пълна и службата знае дори най-съкровените им тайни. Но за тези неща може да се говори само като за обосновано предположение", добавя Ноев.

Узаконяване на статуквото

Интересен детайл около закона за НСО е, че той не се внася от Министерския съвет, а от група народни представители. Това е, меко казано, странно, когато говорим за важен нормативен акт в сферата на националната сигурност. В случая всичко изглежда по-скоро като ведомствен лобизъм и коалиция по интереси, чиято цел е ренесанс на НСО като структура с подобни на УБО функции. Важно е да се отбележи също, че по силата на предложения закон например тримата най-висши държавици в България не могат да се откажат от услугите на спецслужбата, а останалите могат да го направят само за ограничен период от време, и то с изрична декларация по образец. Интересно е също така, че в проекта за нормативен акт изрично пише, че държавните бодигардове "нямат полицейски правомощия", но де факто са им вменени доста разширени функции, които в някаква степен са дори по-големи от тези на униформените служители на реда: издаване на задължителни разпореждания, глоба на хората, които отказват да ги изпълнят, събиране на информация с технически способи (подслушване), задържане, прилагане на физическа сила, използване на помощни средства, както и на огнестрелно оръжие срещу хора, превозни средства и опасни животни.

Според Бойко Ноев може да се намери съвсем елегантен и логичен вариант за трансформацията й. Той се базира на съвсем естественото допускане, че нещото, което заплашва държавните мъже в момента, а всъщност и не само тях, е тероризмът. Затова според него от гледна точка на оптималното използване на обществените ресурси е логично охранителната част от НСО да бъде слята със Специализирания отряд за борба с тероризма (СОБТ) към МВР. Всички останали поддържащи структури, които в момента осигуряват някакви ВИП услуги на властта, безболезнено могат да бъдат обособени в някаква логистична структура към Министерския съвет, тъй като нямат никакво отношение към националната сигурност. При този процес обаче те ще загубят привилегиите, които ползват като военнослужещи. Парадоксалното нещо в настоящата ситуация е, че СОБТ, което е призвано да пази цялото общество от терор, разполага с между 150 и 200 души персонал и 4 млн. лв. бюджет, а НСО, чийто кръг от охранявани лица има двуцифрено изражение, поддържа над 1200 щатни бройки, от които неясно колко са за бодигардове. "Тези хора трябва да пазят цялото общество, а не шепа хора. Точка", обобщава Ноев.

Световната практика обаче не свежда ролята на подобни служби само до опазване от тероризъм (виж текста по-долу). Подобни структури за охрана имат функции и за опазване на обществения ред, церемониални, информационни и още много други. Всъщност големият въпрос е не само НСО да действа на базата на закон, а дали изобщо трябва да има служба в този й вид, в който нейната дейност се превръща в слугуване на властимащите. Като например фактът, че с годините НСО се е превърнала служба, която обслужа администрацията на президента. В момента повече от 20 коли на службата возят различни хора от администрацията на държавния глава.

Политически пируети

Председателят на комисията по вътрешен ред и сигурност Атанас Атанасов от Реформаторския блок също има тежки резерви към закона за НСО – както за кръга охранявани лица, така и за функциите на службата. Според него е абсолютно необяснимо защо тази структура трябва да бъде военизирана. "Предполагам, че това се прави заради привилегиите, които дават воинските длъжности", казва Атанасов. Той има съображения и против начините на набиране на информация, както и за развиването на стопанска дейност от НСО. "Ако толкова е необходима такава дейност, да се създаде една държавна агенция за управление на резиденции, ловни паркове и т.н., която да се занимава с това. Но не е работа на службата за охрана да върши подобна дейност", коментира бившият ръководител на контраразузнаването. Според Атанасов НСО трябва да се превърне в една по-лека структура, която да се занимава само с охраната на официални лица.

Интересно е, че по отношение на НСО подобен скептицизъм застъпва и левицата. Зам.-председателят на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред Атанас Мерджанов, заяви, че депутатите от "БСП Лява България" не са гласували за проектозакона, тъй като виждат в него единствено цел да се узакони статуквото. "Ние настоявахме законът за НСО да бъде внесен от правителството, защото искахме да видим визията за бъдещето на тази служба от управляващите", каза Мерджанов. Според него в проектозакона има редица недомислия като военизирания щат, несъответствия на званията със Закона за отбраната, обхвата на охраняемите лица, събирането на информация и др. "Въпреки че сегашният шеф на службата успя да стабилизира НСО, проектозаконът трябва да се преработи основно", смята Мерджанов.

Бившият директор на НСО о.р. ген. Румен Миланов е една идея по-резервиран към идеите за радикална трансформация на службата. "Основният въпрос не е толкова охраната на високопоставеното лице, колкото информацията за неговото движение", казва ген. Румен Миланов като аргумент срещу това НСО да мине на подчинение на МВР. Той също като ген. Атанасов се опасява, че ако службата отиде във вътрешното министерство, е възможно оттам да изтича информация. Румен Миланов също така смята, че единствената причина службата да е военизирана е дисциплиниращият ефект от това. На практика обаче истинската мотивация на НСО да иска военизация са финансовите и други привилегии, които офицерските звания дават.

За сметка на това Румен Миланов също е категорично против извършването на стопанска дейност от страна на НСО. Бившият директор си спомня какъв кошмар е било да се реализират ябълките от градините на резиденция "Кричим", когато тя влязла в структурите на службата. Миланов е и против и във възможността НСО да предлага платена охрана на други държавни структури, каквато възможност дава настоящият проектозакон.

Според о.р. генерала също така трябва да има преразглеждане на списъка от охраняеми лица, който сега е твърде широк. Така според него ще се намали и бюджетът на НСО. Той дава пример с омбудсмана на републиката, който също ползва охрана и кола на НСО. Миланов си спомни, че първият омбудсман Гиньо Ганев е "изровил институциите", за да може да влезе в номенклатурата на НСО за охраняеми лица. Същото е положението и с членовете на Конституционния съд. Между другото и сегашният обмудсман ползва автомобил на НСО. Всичко това е един от многото нагледни примери, че охраната на НСО просто се превръща в камуфлаж за осигуряване на привилегии. И така идеята за физическа защита на елита се превръща в стройна система за корумпирането му с пари на данъкоплатците, а практикуващите я все повече заприличват на високомерни кочияши на властта.


13 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-?
    krastitel

    Всъщност няма лошо и даже е правилно висшите политици и държавници да се защитават от полицията, така както полицията защитава всеки един друг гражданин или посетител на България.
    Няма нужда от отделни служби, които се превръщат в слуги, нито има нужда да се харчат 40 млн. лв. за охрана на шепа политици и държавници.
    Няма оправдание, защо тяхното спокойствие е по-ценно от спокойствието на всеки един човек в България.
    Другото е диктаторско удобство и излишен разкош за наша сметка...
    Много по-добре е и много по-ефективно е да се орежат всички привилегии, плащани от нас на ръководните фактори, но ако трябва просто да им повишим заплатите, което ще доведе до по-малък разход на фона на спестените пари за нас от закриването на НСО и Авиоотряда, например ...
    Никой политик или управленец не е заплашен от опасности повече от който и да е друг гражданин и омарите не са задължително меню за хранене

  • 2
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    Честно казано, не ги знам как се оправят с 40 млн. в момента като гледам как возят куцо и сакато.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    b_d_s avatar :-|
    b_d_s

    За пореден път се убеждавам, че единствените реформи и опити за реформи са направени от единствените две автентично десни правителства – това на Филип Димитров 1992-ра и това на Иван Костов 1997-а. Всичко друго е отлагане или връщане назад, в редки случаи чиновниците криво-ляво нещо копаят с помощ от ЕС.

  • 9
    info111 avatar :-|
    info111

    Само няколко абсолютно красноречиви и категорично фрапиращи факти:


    1) Националната служба за охрана (НСО) вече 23 години работи в ... "ПРАВЕН ВАКУУМ"!?!?!?!?, БЕЗ ОФИЦИАЛНО ОДОБРЕН УСТРОЙСТВЕН ЗАКОН!?!?!?!?!?!?!!?!?!?!

    2) "Парадоксалното нещо в настоящата ситуация е, че СОБТ, което е призвано да пази цялото общество от терор, разполага с между 150 и 200 души персонал и 4 млн. лв. бюджет, а НСО, чийто кръг от охранявани лица има двуцифрено изражение, поддържа над 1200 щатни бройки, от които неясно колко са за бодигардове."

    3) "...годишният бюджет на НСО е около 40 млн. лв. - ГОРЕ-ДОЛУ ДВА ПЪТИ ПОВЕЧЕ, ОТКОЛКОТО ПАРИТЕ ЗА БЪЛГАРСКОТО РАЗУЗНАВАНЕ И ОКОЛО 10 ПЪТИ ПОВЕЧЕ ОТ ФИНАНСИРАНЕТО НА Специализирания отряд за борба с тероризма (СОБТ)"!?!?!?!?!?!?!!?!?!?!?!?!

    4) Бюджетът на МВР е над 1 милиард на година, НАД ЕДИН МИЛИАРД НА ГОДИНА, и България, най-бедната държава в ЕС Е С НАЙ-МНОГО ПОЛИЦАИ (И ПРОКУРОРИ, МЕЖДУ ДРУГОТО) НА ГЛАВА ОТ НАСЕЛЕНИЕТО И С БЕЗКОНТРОЛНА ОРГАНИЗИРАНА ПРЕСТЪПНОСТ ИМАФИЯ, И С ЧУДОВИЩНА БИТОВА И МАСОВА ПРЕСТЪПНОСТ!!!

    5) Бюджетът САМО ЗА ПОДСЛУШВАНИЯ САМО ЗА ГОДИНА Е НАД 100 МИЛИОНА - СТО МИЛИОНА !?!?!? И ... КОЙТО ПРЕСТЪПНИК НЕ Е ПОЖЕЛАЛ, ТОЙ НЕ Е ИЗБЕГНАЛ ЕФЕКТИВНА ПРИСЪДА И ИЗБЯГАЛ КЪДЕТО МУ ДУЩА ИСКА!

    В този ред на мисли е и съвсем естествено, ЧЕ НИТО ЕДИН ПО-ГОЛЯМ ПРЕСТЪПНИК, ДА НЕ ГОВОРИМ З АМАФИОТ, КАМО ЛИ ПЪК ЗА ШЕФ НА МАФИЯ НЕ Е В ЗАТВОРА ИЛИ СЪДЕН И ОСЪДЕН АДЕКВАТНО! НИТО ЕДИН КОРУМПИРАН ПОЛИТИК, УПРАВЛЕНЕЦ, МАГИСТРАТ, ПРОКУРОР ИЛИ СЪДИЯ, ДЪРЖАВЕН РЪКОВОДИТЕЛ, КМЕТ, РЪКОВОДИТЕЛ В МВР ИЛИ СЛУЖБИТЕ НЕ Е ПОДВЕДЕН ПОД ОТГОВОРНОСТ, А С ТАКИВА БЪКА НАВСЯКЪДЕ И ВСИЧКИ ОТЛИЧНО ГИ ЗНАЕМ!!!

    Изборявам всички тези безспорни и весизвестни факти (които бяха много дълго време крити, премълчавани и преиначавани), ЗАЩОТО В СВОЯТА СЪВКУПНОСТ (а има още много, но и тези са повече от достатъчни) ОЧЕРТАВАТ ЯСНИТЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ДИКТАТУРАТА В БЪЛГАРИЯ!
    На това, че група лица с генезис в червената ДС-КГБ проруска партокрация ВЕЧЕ 45+25 ГОДИНИ ОСЪЩЕСТВЯВАТ ДИКТАТОРСКО УПРАВЛЕНИЕ И РАЗГРАБВАНЕ НА ДЪРЖАВАТА И ЗАТРИВАНЕТО Й, ПОЛИТИКА НА ГЕНОЦИД И ДЕМОГРАФСКА И ВСЕСТРАННА КАТАСТРОФА, ВОДЯТ ВОЙНА СРЕЩУ "СОБСТВЕНИЯ" СИ НАРОД!
    И затова им е необходима такава огромна полиция, която заедно с другите репресивни органи - служби, прокуратура и пр, ВСИЧКИТЕ ДО ЕДИН В РЪЦЕТЕ Й ЧРЕЗ ТЕХНИТЕ ИНСТАЛИРАНИ МАРИОНЕТКИ, КАКТО И ГОЛЯМА ОХРАНА ДА ГИ ПАЗИ ОТ "ЛЮБОВТА НА НАРОДА" И ОТ ГРАЖДАНИТЕ, КОИТО СА РАЗБРАЛИ, ЧЕ ТЕЗИ ВОЮВАТ С ТЯХ С ВСИЧКИ СИЛИ И СРЕДСТВА!!!

    Само помислете - тези са заделили от залъка на бедния българин 40 милиона на година, ДВА ПЪТИ ПОВЕЧЕ ОТКОЛКОТО ЗА ЦЯЛОТО НАЦИОНАЛНО РАЗУЗНАВАНЕ, ЗА ДА ... СИ ПАЗЯТ ЖАЛКИТЕ И СТРАХЛИВИ ЗАДНИЦИ!!!

    И кого пази сега НРС? Такива като Доган (издал цялото българско разузнаване - 1,300 български разузнавачи зад граница), Местан, Пеевски, Станишев и др. предатели, корумпирани типове и жалки негодници, проваляюи България!?!?!

    Много ми се иска някой от дъртите и мастити велики разузнавачи, които толкова се възпротивяваха например срещу отварянето на досиетата, вкл. от военното разузнаване ДА ОБЯСНЯТ ТЕ НЕ ГИ ЛИ ЗНАЕХА НАПРИМЕР ВСИЧКИТЕ ТЕЗИ НЕЩА И ЗАЩО ТОЛКОВА ГОДИНИ НИКОГА НЕ ВЪЗРАЗИХА, КЪДЕ БЯХА ТЕЗИ ВСИЧКИТЕ ТЕЗИ ГОДИНИ, КОГАТО ПОДОБНИ БЕЗОБРАЗИЯ И ПРЕСТЪПЛЕНИЯ СТАНАХА НОРМА И СЕ НАЛОЖИХА В БЪЛГАРИЯ!
    А иначе били много умни и информирани, и много големи патриоти и разбирачи! Жалки зависими негодници и мошеници!!!

  • 10
    blackburn avatar :-|
    untouchable

    ГЕРБ могат да бъдат реформатори в пенсионната реформа, но трябва да действат бързо и болезнено:
    1. Възраст за пенсиониране за мъжете и жените - 65г., считано от 01.01.2016.
    2. Отпадане на всякакви категории, които дават възможност за ранно пенсиониране!
    3. Преразглеждане на всички инвалидни пенсии, в т.ч. Решенията на ТЕЛК. При установяване на неправомерно пенсиониране, пенсионерите връщат взетите пенсии заедно със законната лихва!
    4. Осигуровките остават без промяна, тъй като т.1, 2 и 3 ще осигурят достатъчен входящ паричен поток, без да се налага увеличение!
    Това се нарича реформа! Ще има кръв, пот и сълзи, но в крайна сметка ще имаме работеща пенсионна система!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK