БДЖ ще се оздравява с още пари от държавата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ ще се оздравява с още пари от държавата

Транспортният министър Ивайло Московски ще разчита много на допълнителни пари от бюджета за осъществяването на оптимистичните си планове

БДЖ ще се оздравява с още пари от държавата

Средносрочната стратегия и планът за холдинга предвиждат още оптимизация и подобряване на услугите

6958 прочитания

Транспортният министър Ивайло Московски ще разчита много на допълнителни пари от бюджета за осъществяването на оптимистичните си планове

© Мария Съботинова


Минимум 210 млн. лв. ще бъдат инвестирани за нови мотриси и шинобуси.

Допълнителни държавни инвестиции, подобряване на обслужването, освобождаване от излишния капацитет и оптимизиране на процесите и персонала. Това са мерките, които би трябвало да доведат до финансовото оздравяване на "Холдинг БДЖ", както и да помогнат за развитието на железниците в следващите 7 години. Като план минимум железниците ще трябва да се справят със сегашната субсидия от държавата, но ще се преговаря за отпускане на още средства за едно от най-губещите предприятия.

Транспортния министър Ивайло Московски, ръководството на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), както и представители на транспортната комисия към парламента представиха плановете във вторник. По думите на Московски засега това е само проект, който в продължение на един месец ще бъде подложен на обществено обсъждане и може да претърпи промени в окончателния си вариант. "Основната трудност при изпълнението на плана е свързана с това, че всички елементи са взаимосвързани и ако някои от тях не бъдат изпълнени, това ще се отрази и на останалите", коментира той.

Според министъра цялата транспортна комисия подкрепя изготвения план, което ще гарантира, че той ще бъде следван дори при смяна на правителството или Народното събрание. "Ще внесем документите за одобрение в парламента, за да се гарантира, че дори да се смени изпълнителната власт, мерките в тези документи ще продължат да се следват", добави Московски.

Какво да очакваме

Изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров обясни, че плановете за оздравяване и преструктуриране се базират на пет основни мерки. На първо място той предвижда да има инвестиции в железниците, размерът на които зависи от резултата от преговорите с правителството. Минимумът е 210 млн. лв. за седемте години, които ще се използват за закупуването на 15 нови електромотрисни влака и 30 шинобуса. При оптимистичния вариант, който включва значително участие на държавния бюджет, ще бъдат инвестирани 430 млн. лв. Тогава железниците ще могат да си позволят да закупят 30 електромотрисни влака и 30 шинобуса.

Втората точка е свързана с развитието на информационните системи на железниците. По думите на Владимиров в БДЖ работят само 4 системи, докато този брой в някои държави достига 14 - например тук се включват продажбите на билети, следене на пътникопотока и други. В плана е разписана и стратегия за погасяване на задълженията на товарни и пътнически превози, включително и задълженията към НКЖИ – около 75 млн. лв. Тук има три сценария. При песимистичния държавата ще трябва да участва с около 300 млн. лв., докато при оптимистичния – със 134 млн. лв., но тук задължително трябва да се продаде "БДЖ – Товарни превози".

Четвъртата точка включва БДЖ да се раздели с излишните си активи. Планът е излишният подвижен състав, сгради, имоти да бъдат продадени, като е предвидено от това да постъпят 69 млн. лв. Накрая се стига и до оптимизирането на дейността на компанията. Това вероятно ще бъде свързано с освобождаване на хора и спиране на част от подвижния състав, но засега не е ясно какви ще са мащабите. "Анализът показва, че в пътническите превози има около 600 излишни щата, колкото са и в товарните превози. Ще се постараем освобождаването на длъжностите да става чрез естествено текучество, например чрез пенсиониране на хора", обясни Владимиров. По неговите думи в двете предприятия в момента работят около 9 хил. души.

Инфраструктура

Генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев заяви, че персоналът в управляваното от него дружество вече е намален значително и затова усилията ще отидат в други посоки. Той обясни, че има много отсечки, които не са рентабилни и НКЖИ има повече разходи за тяхната поддръжка и охрана, отколкото приходи. "За тези отсечки първо ще се търси начин те да бъдат отдадени на концесия. Вариант е да бъдат дадени на общините. Ако не бъде проявено желание, ще се премине към консервиране и чак накрая ще пристъпваме към демонтиране", обясни Ламбрев.

Според Ивайло Московски инвестициите в инфраструктурата са ключова част от стратегията за развитие на железниците и той ще разчита много на държавните инвестиции. "Няма как да искаме да повишим качеството на услугата си, ако влаковете постоянно закъсняват заради проблеми с инфраструктурата", каза министърът. Той обясни още, че план минимум е изграден на база сегашния финансов трансфер на държавата към БДЖ (около 500 млн. лв. на година), а оптимистичният вариант ще може да се изпълни, ако бюджетът отпусне допълнителни средства.

Конкуренция

Министърът смята, че една от причините жп секторът да не е достатъчно конкурентен на пътния транспорт е разликата в таксите. "При железопътния транспорт се плаща такса на всеки тон/километър или вагон/километър, което се явява своеобразна тол-такса. При пътническия транспорт имаме само винетка от 1500 лв. за цялата година", каза Московски. Според него това създава дисбаланси и е в ущърб на държавата. "Приходите от винетки в този размер не покриват разходите на държавата за поддръжка на пътищата. В същото време ниската цена за автомобилните превозвачи им позволява да отнемат голяма част от товарите", каза министърът. Според него тези дисбаланси ще се решат донякъде чрез въвеждането на тол-таксите през 2018 г.

Минимум 210 млн. лв. ще бъдат инвестирани за нови мотриси и шинобуси.

Допълнителни държавни инвестиции, подобряване на обслужването, освобождаване от излишния капацитет и оптимизиране на процесите и персонала. Това са мерките, които би трябвало да доведат до финансовото оздравяване на "Холдинг БДЖ", както и да помогнат за развитието на железниците в следващите 7 години. Като план минимум железниците ще трябва да се справят със сегашната субсидия от държавата, но ще се преговаря за отпускане на още средства за едно от най-губещите предприятия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    този филм вече сме го гледали и то със същият резултат http://www.balkanleaks.eu/bdz-eu/

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Много от същото. А сините лампички на мутрите се захранват с крадено гориво.

  • 3
    yro1431206969430456 avatar :-|
    Marcus Flavius Valerius Augustus

    Мотрисни електически влакове могат да подобрят ефективността на железницата ни.Замяната на по старите композирани влакове с такива като немският BR 442 ще оптимизират графика за обслужване на населението.Настоящите мотриси дезиро са крайно недостатъчни а композираните влакове изискват доста повече средства за подръжка.Ако БДЖ закупи такива влакове може да започне да функционира правилно и дори на печалба!За целта обаче са необходими доста кадрови и законодателни промени!Шинобуси не са необходими!

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK