С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 7 апр 2015, 19:09, 6767 прочитания

БДЖ ще се оздравява с още пари от държавата

Средносрочната стратегия и планът за холдинга предвиждат още оптимизация и подобряване на услугите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Минимум 210 млн. лв. ще бъдат инвестирани за нови мотриси и шинобуси.

Допълнителни държавни инвестиции, подобряване на обслужването, освобождаване от излишния капацитет и оптимизиране на процесите и персонала. Това са мерките, които би трябвало да доведат до финансовото оздравяване на "Холдинг БДЖ", както и да помогнат за развитието на железниците в следващите 7 години. Като план минимум железниците ще трябва да се справят със сегашната субсидия от държавата, но ще се преговаря за отпускане на още средства за едно от най-губещите предприятия.

Транспортния министър Ивайло Московски, ръководството на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), както и представители на транспортната комисия към парламента представиха плановете във вторник. По думите на Московски засега това е само проект, който в продължение на един месец ще бъде подложен на обществено обсъждане и може да претърпи промени в окончателния си вариант. "Основната трудност при изпълнението на плана е свързана с това, че всички елементи са взаимосвързани и ако някои от тях не бъдат изпълнени, това ще се отрази и на останалите", коментира той.


Според министъра цялата транспортна комисия подкрепя изготвения план, което ще гарантира, че той ще бъде следван дори при смяна на правителството или Народното събрание. "Ще внесем документите за одобрение в парламента, за да се гарантира, че дори да се смени изпълнителната власт, мерките в тези документи ще продължат да се следват", добави Московски.

Какво да очакваме

Изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров обясни, че плановете за оздравяване и преструктуриране се базират на пет основни мерки. На първо място той предвижда да има инвестиции в железниците, размерът на които зависи от резултата от преговорите с правителството. Минимумът е 210 млн. лв. за седемте години, които ще се използват за закупуването на 15 нови електромотрисни влака и 30 шинобуса. При оптимистичния вариант, който включва значително участие на държавния бюджет, ще бъдат инвестирани 430 млн. лв. Тогава железниците ще могат да си позволят да закупят 30 електромотрисни влака и 30 шинобуса.



Втората точка е свързана с развитието на информационните системи на железниците. По думите на Владимиров в БДЖ работят само 4 системи, докато този брой в някои държави достига 14 - например тук се включват продажбите на билети, следене на пътникопотока и други. В плана е разписана и стратегия за погасяване на задълженията на товарни и пътнически превози, включително и задълженията към НКЖИ – около 75 млн. лв. Тук има три сценария. При песимистичния държавата ще трябва да участва с около 300 млн. лв., докато при оптимистичния – със 134 млн. лв., но тук задължително трябва да се продаде "БДЖ – Товарни превози".

Четвъртата точка включва БДЖ да се раздели с излишните си активи. Планът е излишният подвижен състав, сгради, имоти да бъдат продадени, като е предвидено от това да постъпят 69 млн. лв. Накрая се стига и до оптимизирането на дейността на компанията. Това вероятно ще бъде свързано с освобождаване на хора и спиране на част от подвижния състав, но засега не е ясно какви ще са мащабите. "Анализът показва, че в пътническите превози има около 600 излишни щата, колкото са и в товарните превози. Ще се постараем освобождаването на длъжностите да става чрез естествено текучество, например чрез пенсиониране на хора", обясни Владимиров. По неговите думи в двете предприятия в момента работят около 9 хил. души.

Инфраструктура

Генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев заяви, че персоналът в управляваното от него дружество вече е намален значително и затова усилията ще отидат в други посоки. Той обясни, че има много отсечки, които не са рентабилни и НКЖИ има повече разходи за тяхната поддръжка и охрана, отколкото приходи. "За тези отсечки първо ще се търси начин те да бъдат отдадени на концесия. Вариант е да бъдат дадени на общините. Ако не бъде проявено желание, ще се премине към консервиране и чак накрая ще пристъпваме към демонтиране", обясни Ламбрев.

Според Ивайло Московски инвестициите в инфраструктурата са ключова част от стратегията за развитие на железниците и той ще разчита много на държавните инвестиции. "Няма как да искаме да повишим качеството на услугата си, ако влаковете постоянно закъсняват заради проблеми с инфраструктурата", каза министърът. Той обясни още, че план минимум е изграден на база сегашния финансов трансфер на държавата към БДЖ (около 500 млн. лв. на година), а оптимистичният вариант ще може да се изпълни, ако бюджетът отпусне допълнителни средства.

Конкуренция


Министърът смята, че една от причините жп секторът да не е достатъчно конкурентен на пътния транспорт е разликата в таксите. "При железопътния транспорт се плаща такса на всеки тон/километър или вагон/километър, което се явява своеобразна тол-такса. При пътническия транспорт имаме само винетка от 1500 лв. за цялата година", каза Московски. Според него това създава дисбаланси и е в ущърб на държавата. "Приходите от винетки в този размер не покриват разходите на държавата за поддръжка на пътищата. В същото време ниската цена за автомобилните превозвачи им позволява да отнемат голяма част от товарите", каза министърът. Според него тези дисбаланси ще се решат донякъде чрез въвеждането на тол-таксите през 2018 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци

Гражданите имат право на здравословна околна среда, както и право да получават информация за нея, се казва в решението на административен съд - София-град

14 дек 2019, 568 прочитания

Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията 3 Реформа в прокуратурата? Може и без промени в Конституцията

Частно обвинение и съдебен контрол ще решат голяма част от проблемите

13 дек 2019, 1900 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Кой иска да строи "Хемус" и "Струма"

Търговете за четирите отсечки за 800 млн. лв. привлякоха всички големи български строителни компании

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10