Кой иска да строи "Хемус" и "Струма"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой иска да строи "Хемус" и "Струма"

Кой иска да строи "Хемус" и "Струма"

Търговете за четирите отсечки за 800 млн. лв. привлякоха всички големи български строителни компании

Десислава Лещарска
16932 прочитания

© Надежда Чипева


Въпреки висящи жалби държавата бърза с избора на строители

Поръчките за четирите нови отсечки от магистралите "Хемус" и "Струма" влязоха във фази на оферти. Изграждането им е на огромната за българските размери стойност от 800 млн. лв. и затова са ключови за много български строителни компании, но интерес има и от чужбина.

Тази седмица станаха ясни желаещите да строят пътя до разклона за Плевен и Ловеч. За двете отсечки има по осем кандидата - в тази до Угърчин преобладават консорциумите с българско участие, а в следващата офертите са основно от чужди компании. Планът е северната магистрала да порасне до 2018 г. с още почти 60 км срещу над 400 млн. лв., засега за сметка на бюджета.

При "Струма" офертите дойдоха миналия ноември, а сега отсетите кандидати внесоха и оферти. Проблемът тук е, че при първоначалния подбор държавната компания НКСИП с малки изключения остави в състезанието само големите български компании, които традиционно взимат поръчките за магистрално строителство през последните години. Сред допуснатите участници са "Трейс груп холд", "Главболгарстрой", свързваната с ПИБ и Делян Пеевски "ПСТ груп" и "Агромах".

И при двете магистрали бързането е очевидно. При "Хемус" се обжалват условията на търга, а при "Струма" чуждите кандидати оспорват отстраняването си. И двата случая са висящи за решаване от Върховния административен съд. Въпреки това държавната компания поръчител напредва с гледането на офертите.

Осмици за "Хемус"

По осем кандидата събраха поръчките за двете отсечки на "Хемус", които са с прогнозна стойност от 434 млн. лева без ДДС. Както и при търговете за "Струма", желаещите да строят трасето ще се пресяват чрез двустепенни процедури: първо се прави подбор, след който допуснатите компании и консорциуми се канят да подадат оферти. Участниците имаха ограничение - да кандидатстват само за един от двата лота на магистралата. Австрийската "Щрабаг" обжалва условията на търга заради ограничителни текстове и неосигурено финансиране, но след като Комисията за защита на конкуренцията допусна предварително изпълнение, НКСИП реши да продължи с прием на оферти. Случаят се разглежда от Върховния административен съд. "Щрабаг" кандидатства за първия лот на "Хемус".

За първата отсечка наддават предимно български компании в обединения (виж инфографиката). Местното участие в другата  процедурата за лот 2 е от две сдружения: "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели" (в почти същия състав е сдружението, което строи Северната тангента, но вместо ПСТ участва другата свързвана с Пеевски компания - "Водстрой 98") и консорциум "Хемус 1 – 2015", обединяващо "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой-92" и "Геострой" ("ГБС", "Пътстрой" и италианската "Импреса" строят отсечката на "Струма" от Дупница до Благоевград).

Международният интерес към двата лота на "Хемус" идва от строителни фирми с позиции на българския пазар – австрийската "Щрабаг" и италианската "Чи Ем Чи ди Равена" например.

Този път сериозно представени са турски фирми, при това едни от най-големите в страната - "Гюлермак" например. Тя се появи за първи път в търга за третия метродиаметър, където играе самостоятелно. Сега е в съдружие с друга турска фирма - "Йсе Япъ". В процедурата са се включили и голям брой испански и италиански компании.

Изненадата е самостоятелното участието на френската компания NGE Contracting – един от лидерите в инфраструктурното строителство в страната си с оборот от над 1.3 млрд. евро за 2012 г. и повече от 7 хиляди служители. Тя участва и в търга за отсечката Кресна – Сандански на "Струма" в партньорство с "Трейс груп холд" и "Пътища и мостове".

За "Струма" с оферти

В понеделник са отворени и техническите оферти за отсечката от "Струма" между Кресна и Сандански на четирите участника, които останаха в късата листа. Другата седмица ще се отворят техническите предложения на седемте кандидата да строят отсечката Благоевград до Крупник от "Струма", преминали предварителния подбор в двустепенната процедура.

Поръчките са за проектиране и строителство и от тръжната комисия не можаха да се ангажират със срок, в който ще бъдат анализирани и кога ще се отворят ценовите предложения на участниците.

На първия кръг от процедурата се явиха девет кандидата, от които до втори етап бяха допуснати четири. Трасето е с дължина 23 км и с индикативна стойност 200 млн. лв. Два от отстранените чуждестранни участници – австрийската "Щрабаг" и италианската "Серенисима коструциони", обжалваха класирането, което забави поръчката с няколко месеца, а след това и допуснатите кандидати помолиха за по-дълъг срок за подготовка на офертите.

Според условията в тръжните процедури и двете отсечки на "Струма" трябва да бъдат завършени за около 3.5 години от подписването на договорите (каквото няма как да има преди произнасянето на ВАС). Срокът за изпълнение не е част от критериите за оценка. Предложенията на поканените във втория етап кандидати ще се оценяват по метода "икономически най-изгодна оферта", като водещ критерий ще е цената със 75%, а тежестта на техническата оферта ще е 25%.

Въпреки висящи жалби държавата бърза с избора на строители

Поръчките за четирите нови отсечки от магистралите "Хемус" и "Струма" влязоха във фази на оферти. Изграждането им е на огромната за българските размери стойност от 800 млн. лв. и затова са ключови за много български строителни компании, но интерес има и от чужбина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    ха дано тръгнат нещата ,въпреки ,че според мен най належащите ремонти в този момент са в посока Дунав мост ,който всеки момент ще се разпадне и работата става епек ,а да не говорим за почти ежедневните катастрофи на пътя Русе Бяла ,който трябва да е най първи приоритет на правителството ,но явно ще се отлага поне още 3 години ,напирането да се строи магистрала ,по която е спорно колко ще е натоварена в този момент е просто популизъм ,трябва да се наблегне на посоката Русе Свиленград ,където е огромния търговски поток от тирове ,изтърве ли се и този поток ,няма да има смисъл от никакви пътища ,защото всички ще ни заобикалят ,както стана с ферибота Истанбул Триест и вече никакви тирове не минават транзит през България в посока западна Европа ,просто защото ги пренасят в пъти по евтино и сигурно с фериботи

  • 2
    draxter avatar :-|
    draxter

    Само без турчаля,гърчоля и жабари моля. Работят бавно,скъпо и некачествено,но за сметка на това крадат. :D

  • 3
    iliyapopov avatar :-|
    iliyapopov

    В Гърция няма пропаднал или напукан път! А нашите са като гробища! Включително и новата част около Чирпан и след Стара Загора има такива участъци. Като не могат или не знаят да не строят пътища!

  • 4
    winner1 avatar :-|
    winner1

    [quote#1:"ivan ivanov"]напирането да се строи магистрала ,по която е спорно колко ще е натоварена в този момент е просто популизъм [/quote]
    айде, поредния разбирач! И на мен не ми пука за Тракия по която шопите си ходят на Южното Черноморие, а искам магистрала която да свързва цяла Северна България.

  • 5
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#3:"iliyapopov"]В Гърция няма пропаднал или напукан път! А нашите са като гробища! Включително и новата част около Чирпан и след Стара Загора има такива участъци. Като не могат или не знаят да не строят пътища! [/quote]

    Проблемът не е строежът, а поддржката. В България за поддръжка на пътища би трябвало да се харчат поне 3 пъти повече пари за да се поддържа нивото.

  • 6
    nefto avatar :-|
    AZ

    До коментар [#1] от "ivan ivanov":

    А каква ни е ползата от транзитно преминаващи, замърсяващи и причиняващи катастрофи ТИР-ове? Не, благодаря, предпочитам да ни заобикалят.

  • 7
    rio_tinto avatar :-|
    rio_tinto

    Боко какъв процент ще вземе?

  • 8
    jozi81 avatar :-|
    Мафията си има държава

    Е как кой иска да строи Хемус? КОЙ и ТОЙ разбира се. Коалиция БОСТАН.

  • 9
    jozi81 avatar :-|
    Мафията си има държава

    До коментар [#7] от "rio_tinto":
    [quote#7:"rio_tinto"]Боко какъв процент ще вземе? [/quote]

    Ами бюджета за двете отсечки е 800 млн. Изчислявай...

  • 10
    kondio_savov avatar :-|
    kondio_savov

    Подложката за тази "инфографика" е доста странна. КН и ПК области са слети, а други 5 са представени във вида си отпреди 1987


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.