Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 7 апр 2015, 19:47, 16639 прочитания

Кой иска да строи "Хемус" и "Струма"

Търговете за четирите отсечки за 800 млн. лв. привлякоха всички големи български строителни компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки висящи жалби държавата бърза с избора на строители
Поръчките за четирите нови отсечки от магистралите "Хемус" и "Струма" влязоха във фази на оферти. Изграждането им е на огромната за българските размери стойност от 800 млн. лв. и затова са ключови за много български строителни компании, но интерес има и от чужбина.

Тази седмица станаха ясни желаещите да строят пътя до разклона за Плевен и Ловеч. За двете отсечки има по осем кандидата - в тази до Угърчин преобладават консорциумите с българско участие, а в следващата офертите са основно от чужди компании. Планът е северната магистрала да порасне до 2018 г. с още почти 60 км срещу над 400 млн. лв., засега за сметка на бюджета.


При "Струма" офертите дойдоха миналия ноември, а сега отсетите кандидати внесоха и оферти. Проблемът тук е, че при първоначалния подбор държавната компания НКСИП с малки изключения остави в състезанието само големите български компании, които традиционно взимат поръчките за магистрално строителство през последните години. Сред допуснатите участници са "Трейс груп холд", "Главболгарстрой", свързваната с ПИБ и Делян Пеевски "ПСТ груп" и "Агромах".

И при двете магистрали бързането е очевидно. При "Хемус" се обжалват условията на търга, а при "Струма" чуждите кандидати оспорват отстраняването си. И двата случая са висящи за решаване от Върховния административен съд. Въпреки това държавната компания поръчител напредва с гледането на офертите.

Осмици за "Хемус"



По осем кандидата събраха поръчките за двете отсечки на "Хемус", които са с прогнозна стойност от 434 млн. лева без ДДС. Както и при търговете за "Струма", желаещите да строят трасето ще се пресяват чрез двустепенни процедури: първо се прави подбор, след който допуснатите компании и консорциуми се канят да подадат оферти. Участниците имаха ограничение - да кандидатстват само за един от двата лота на магистралата. Австрийската "Щрабаг" обжалва условията на търга заради ограничителни текстове и неосигурено финансиране, но след като Комисията за защита на конкуренцията допусна предварително изпълнение, НКСИП реши да продължи с прием на оферти. Случаят се разглежда от Върховния административен съд. "Щрабаг" кандидатства за първия лот на "Хемус".

За първата отсечка наддават предимно български компании в обединения (виж инфографиката). Местното участие в другата  процедурата за лот 2 е от две сдружения: "ПСТ Хемус 2", включващо "ПСТ груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро алианс тунели" (в почти същия състав е сдружението, което строи Северната тангента, но вместо ПСТ участва другата свързвана с Пеевски компания - "Водстрой 98") и консорциум "Хемус 1 – 2015", обединяващо "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой-92" и "Геострой" ("ГБС", "Пътстрой" и италианската "Импреса" строят отсечката на "Струма" от Дупница до Благоевград).

Международният интерес към двата лота на "Хемус" идва от строителни фирми с позиции на българския пазар – австрийската "Щрабаг" и италианската "Чи Ем Чи ди Равена" например.

Този път сериозно представени са турски фирми, при това едни от най-големите в страната - "Гюлермак" например. Тя се появи за първи път в търга за третия метродиаметър, където играе самостоятелно. Сега е в съдружие с друга турска фирма - "Йсе Япъ". В процедурата са се включили и голям брой испански и италиански компании.

Изненадата е самостоятелното участието на френската компания NGE Contracting – един от лидерите в инфраструктурното строителство в страната си с оборот от над 1.3 млрд. евро за 2012 г. и повече от 7 хиляди служители. Тя участва и в търга за отсечката Кресна – Сандански на "Струма" в партньорство с "Трейс груп холд" и "Пътища и мостове".

За "Струма" с оферти

В понеделник са отворени и техническите оферти за отсечката от "Струма" между Кресна и Сандански на четирите участника, които останаха в късата листа. Другата седмица ще се отворят техническите предложения на седемте кандидата да строят отсечката Благоевград до Крупник от "Струма", преминали предварителния подбор в двустепенната процедура.

Поръчките са за проектиране и строителство и от тръжната комисия не можаха да се ангажират със срок, в който ще бъдат анализирани и кога ще се отворят ценовите предложения на участниците.

На първия кръг от процедурата се явиха девет кандидата, от които до втори етап бяха допуснати четири. Трасето е с дължина 23 км и с индикативна стойност 200 млн. лв. Два от отстранените чуждестранни участници – австрийската "Щрабаг" и италианската "Серенисима коструциони", обжалваха класирането, което забави поръчката с няколко месеца, а след това и допуснатите кандидати помолиха за по-дълъг срок за подготовка на офертите.

Според условията в тръжните процедури и двете отсечки на "Струма" трябва да бъдат завършени за около 3.5 години от подписването на договорите (каквото няма как да има преди произнасянето на ВАС). Срокът за изпълнение не е част от критериите за оценка. Предложенията на поканените във втория етап кандидати ще се оценяват по метода "икономически най-изгодна оферта", като водещ критерий ще е цената със 75%, а тежестта на техническата оферта ще е 25%.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души 1 За две седмици в бюрата по труда са се регистрирали 37 870 души

От тях пристигналите от чужбина са 640 души. Най-силно са засегнати туризъм, хотелиерство и рестораньорство

4 апр 2020, 1717 прочитания

Радан Кънев: Икономическите мерки не отговарят на европейските условия за подпомагане 10 Радан Кънев: Икономическите мерки не отговарят на европейските условия за подпомагане

Възстановяване на нормалния обществен живот и връщането към здрава и процъфтяваща икономика трябва да върви ръка за ръка с възстановяването на правовата държава

4 апр 2020, 2065 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Коментари Daily 7 април - Стига приказки за корупция

И още: Скъпите евтини магистрали; Нулев шанс в международен съд за КТБ; Буфонадата с ГПК и НПК - опитите продължават

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10