С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
26 13 апр 2015, 13:19, 26044 прочитания

Военните мечти струват милиарди

Прекомерните финансови претенции на генералитета може да взривят идеята за модернизация и превъоръжаване на армията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Някъде преди около 10 дни съвсем между другото българското Министерство на отбраната излезе с невзрачно съобщение, в което информира, че е завършило работа по документ, носещ дългото и не особено атрактивно име "Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България 2020". Съвсем закономерно тази скромна новина веднага се удави в информационния спам, заливащ българските медии. По този начин на практика почти всички проспаха финализирането на може би най-важния стратегически документ, който трябва да моделира българската армия в следващите пет, а по всяка вероятност и повече години. От трудните решения, които българските политици би трябвало да вземат през следващите няколко седмици, зависи дали войската ни ще започне да развива като въоръжена сила с модерни бойни способности, или ще продължи да деградира в посока на превръщането й в армия от бюрократи с пагони. Защото ресурсът на въоръжението, наследено от времето на Варшавския договор, на което въоръжените сили в момента приоритетно разчитат, е на края на своя жизнен цикъл.

Една от причините около въпросната програма да не се шуми много-много въпреки нейната изключителна важност е, че тя провокира безшумен, но изключително ожесточен политически дебат, който тече под повърхността. "Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България 2020" всъщност обединява в себе си две неща. От една страна тя трябва да формулира на политическо ниво как точно и в каква посока искаме да развиваме армията си през следващите пет години. На практика в момента България няма подобен действащ стратегически документ, след като действието на предишния подобен - "Бяла книга за отбраната и Въоръжените сили", разработена от сегашния премиерски съветник по отбраната о.р. ген. Аню Ангелов, изтече в края на 2014 г. В момента военните не са получили каквато и да било ясна политическа индикация кои бойни способности трябва да развиват приоритетно и кои не.


Подводни течения

По-важният въпрос, който провокира и политически огън около новата програма, обаче е друг. Разбира се, става дума за много, много пари. Освен стратегически документ за развитието на въоръжените сили програмата, с чийто работен вариант "Капитал" се запозна, съдържа в себе си и девет приоритетни проекта за модернизация на армията, основните от които би трябвало да гарантират изграждането на нови бойни способности. Нещо подобно се прави за първи път у нас след разпадането на Варшавския договор. Става дума за ключови неща като закупуването на натовски многоцелеви изтребители, превъоръжаване на фрегатите от бойния ни флот, придобиване на нови бронетранспортьори за пехотата, на модулен патрулен кораб, на модерни 3D-радари и т.н. Всички те, разбира се, са изключително скъпи и изискват средства, които не са предвидени по никакъв начин в държавния бюджет. Въпросните девет проекта бяха заложени още в прословутата "Визия 2020" на служебния военен министър Велизар Шаламанов и разработената на нейната основа Национална програма "България в НАТО и в европейската отбрана – 2020". Те трябваше да бъдат внесени за одобрение в парламента до 3 април тази година (тоест преди около седмица). Това обаче не се случи, въпреки че въпросните два документа от времето на служебното правителство не са отменяни.

Още от самото начало на настоящото управление обаче стана ясно, че "Визия 2020" не се ползва с подкрепата на настоящия министър-председател Бойко Борисов, който нееднократно почти директно е казвал, че няма излишни средства за армия. Първото й бламиране стана реалност в началото на декември миналата година, когато правителството отложи за неопределено дълго време внесения от военния министър проект за пробиване на нов многоцелеви боен самолет. Ако сега министър Николай Ненчев внесе стратегически документ, съдържащ не един, а цели девет мащабни военни проекта, и те отново бъдат отхвърлени, това ще предизвика мащабна политическа буря, която най-вероятно ще надхвърли пределите на страната ни. Подобен ход вероятно сериозно би дискредитирал премиера Борисов в очите на съюзническите държави от НАТО, които миналата година се договориха на срещата на върха в Уелс, че ще увеличат военните си бюджети и че ще подсилят източния фланг на алианса заради ескалацията на кризата в Украйна и възхода на ИДИЛ в Сирия и Ирак. Ако пък проектите за инвестиция в реални бойни способности бъдат одобрени, министър-председателят рискува да плати политическа цена заради раздразнението на Кремъл, който става все по-параноичен спрямо каквито и да било военни активности в региона, независимо дали имат отбранителен характер.



По информация на "Капитал" именно нежеланието да се стигне до ескалация на темата до политически скандал бави внасянето на вече одобрената от Съвета по отбрана към МО "Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България 2020" за разглеждане в Министерския съвет, а след това и в Народното събрание. Съществува и вариант, при който стратегическият документ ще бъде внесен в парламента без приложените към него модернизационни проекти, което до известна степен ще спести на управляващите влизането в режим на обяснения защо оставят армията да пази страната ни с ръждясала техника, която е връстник на използващите я бойци. А всъщност именно модернизационните проекти са най-интересната част от програмата за развитие на армията до 2020 г.

Войска бъдеще време

В проекта на програмата за развитие на въоръжените сили 2020 се твърди, че за да функционира нормално отбраната на страната ни, е нужен бюджет, който да е поне 1.35% от брутния вътрешен продукт и плавно да нарасне до 1.5% до края на периода. В момента той е около 1.19%, като се предвижда да намалее до 1.12% до 2017 г. При тези условия армията не просто не може да започне модернизация, но и няма да има пари за около 5500 военни и цивилни служители, смятат авторите на документа. Липсата на пари пречи и на провеждането на нормална бойна подготовка, която отчасти се компенсира от многонационалните учения със северноатлантическите ни партньори. Според програмата числеността на армията до 2020 г. трябва да се запази в рамките между 37 и 40 хил. души.

За нуждите на колективната отбрана по линия на чл. 5 на НАТО България ще трябва да може осигури една механизирана бригада от среден тип от състава на Сухопътни войски, става ясно също така от програмата. В момента страната ни има сертифицирани пет батальонни бойни групи, които би трябвало да отговарят на стандартите на алианса. Те обаче не могат да бъдат използвани едновременно, тъй като не разполагат с достатъчно изправна военна техника. Също така войската ни трябва да има капацитет да изпрати една усилена батальонна бойна група или еквивалентен комплект от подразделения в рамките на до 1000 души за нуждите на коалиционни операции в отговор на кризи. Военноморските сили от своя страна трябва да имат възможност да изпратят на мисия до шест месеца годишно една от своите три фрегати. Това обаче може да не е най-разумното начинание, тъй като зенитните и противокорабните им ракети са с изтекъл срок на годност, така че корабите ни може да се окажат не особено надеждно защитени при реална бойна мисия. Подмяната на въпросните ракетни комплекси е именно един от въпросните модернизационни проекти, за чието осъществяване вероятно няма да се намерят средства и политическа воля. Военновъздушните сили пък трябва да могат да осигурят транспортна авиация за целите на международни мисии в рамките на шест месеца годишно. Става дума за модерните военнотранспортни самолети "Спартан", които страната ни закупи от италианската компания "Аления". И дума обаче не е казана за  използване на изтребителната авиация, която е базирана на немодернизирани руски самолети МиГ-29 с почти изчерпан ресурс, които са несъвместими със стандартите на НАТО и са неизползваеми в коалиционни мисии.

Настоящата програма за първи път предвижда отделянето на 68-а бригада "Специални сили" като самостоятелно войсково формирование. За това отдавна настояват съюзниците ни, тъй като това е най-боеспособната част от българската армия, която би могла да участва в коалиционни операции и евентуално в бъдеще да бъде елемент от силите за незабавен отговор на алианса. Спецчастите ще са директно подчинени на Съвместното командване на силите (СКС). Това е структурата, която пряко командва реалните бойни операции на армията ни в мирно време и цялата войска в случай на война. До момента специалните сили, които са подразделението с най-висока степен на бойна готовност и подготовка, бяха подчинени на Сухопътни войски. Там обаче не се радваха на особено радушен прием и бяха като като своеобразно доведено дете на пехотата. Преподчиняването на 68-а бригада обаче не е точно събиране на всички специални части на Българската армия в отделен вид въоръжени сили. Така например Сухопътни войски ще запазят под своята шапка алпийския батальон в Смолян. От документа не става ясно също така дали флотът ще предаде на 68-а бригада разузнавателно-диверсионната група "Черноморски акули", по-известна като поделение "Тихина". Така накрая може да се окаже, че специалните сили са сведени до парашутната бригада, а всеки бранш на армията си все пак е запазил по някаква "командо"-структура. Също така не е ясно дали те няма да бъдат редуцирано до някакво по-малко формирование, например полк, каквато идея имаше премиерският съветник Аню Ангелов, докато беше военен министър.

Апетит или лакомия

Най-любопитната част от плана за развитие на армията обаче са приложените към нея модернизационни проекти. От тях става ясно, че политическите дебати около балансирането на държавния бюджет, липсата на достатъчно средства в хазната и финансовите сътресения покрай източването на КТБ не само не са укротили амбициите на генералитета да харчи средства на данъкоплатците, но дори са ги развихрили с нова сила. Така например се оказва, че ВВС не биха се задоволили с 8 + 1 изтребителя, а искат да получат 16. Така спряганата сума за проекта от около 800 млн. лв. набъбва до астрономическите 1.84 млрд. лв. Към това трябва да се прибавят и все по-големите разходи за поддръжка на МиГ-29, част които според авиаторите трябва да останат на въоръжение до 2019 г.

Модернизацията на българските фрегати и подмяната на ракетните им комплекси Е-71 също няма да струва евтино. Според изчисленията на военноморските сили сумата се движи някъде около 396 млн. лв. За сметка на това се оказва, че бойният флот иска да придобие поне два нови многофункционални модулни патрулни кораба. Това са модерни съдове, които, освен да водят морски бой, са способни да носят на борда си хеликоптери или дронове. Цената на този проект според военните е 740 млн. лв. Цената драстично се различава от ориентировъчната сума, която преди време беше обявил бившият военен министър Ангел Найденов. Според него цената на три подобни съда би била от порядъка на 360 млн. лв.

Доста нескромни се оказват и изискванията на Сухопътни войски, които имат нужда от нови бронирани машини. Според първоначалните идеи, залегнали във "Визия 2020", оборудването на три батальонни бойни групи с около 100 нови бронетранспортьора трябва да се вмести в рамките на около 280 млн. лв. В настоящия план обаче броят на исканите машини е набъбнал повече от два пъти до 238 броя. Според Сухопътни войски те ще струват... 2 млрд. лв., ако бъдат купени от чужд доставчик. А ако бъдат произведени от съвместно предприятие с българско участие, сумата според военните може да бъде сведена до 1.2 млрд. лв., или "само" четири пъти повече от предвиденото във визията на бившия служебен министър Шаламанов.

По всичко личи, че при липса на достатъчно подготвен политически екип в Министерството на отбраната генералитетът е решил да се възползва от ситуацията и да предяви несъразмерно големи финансови претенции. По-сериозният проблем в случая е, че резултатът вероятно ще е не просто предоставяне само на някаква част от исканите средства или пък учтив отказ, а генерално дискредитиране на идеята за модернизиране на армията на базата на реалните заплахи и наличните ресурси. И тогава генералите ни още дъ-ъ-ълго време ще трябва да търпят ръждясалата техника, дадена ни преди повече от 25 години от "братския" СССР...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Цената на петрола е рекордно висока, араби ще строят "Български поток" 2 Вечерни новини: Цената на петрола е рекордно висока, араби ще строят "Български поток"

Инфлацията през август се задържа под 3%, Борисов видя "саботаж" в скандала с БНР

16 сеп 2019, 2390 прочитания

ДПС предлага да отпадне по-строгият режим за шума от заведенията 2 ДПС предлага да отпадне по-строгият режим за шума от заведенията

Поправките включват спазването на тишина само между 23 и 7 часа сутринта, а глобите да бъдат намалени

16 сеп 2019, 953 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Танц с тъпи саби

За местните избори партиите от управляващата коалиция ще опитат да се конкурират помежду си, без да разклатят централната власт

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език