Въздухът в градовете ще става по-чист с мерки за 115 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въздухът в градовете ще става по-чист с мерки за 115 млн. лв.

От всичките 50 станции, измерващи качеството на атмосферния въздух, 40 отчитат мръсен въздух над допустимото за 2013 г.

Въздухът в градовете ще става по-чист с мерки за 115 млн. лв.

Средствата ще се ползват 29 общини през следващия период на оперативна програма "Околна среда"

Калина Горанова
7566 прочитания

От всичките 50 станции, измерващи качеството на атмосферния въздух, 40 отчитат мръсен въздух над допустимото за 2013 г.

© Мария Съботинова


По новата оперативна програма "Околна среда" ще бъдат заделени 115 млн. лв. за мерки, намаляващи замърсяването на въздуха в градовете. Става въпрос за фините прахови частици, с които имат проблем 29 общини в страната. Това съобщи зам.-министърът на околната среда и водите Павел Гуджеров при откриването на Форума за мобилност на мрежата от европейски градове EUROCITIES.

Проектите, с които ще могат да кандидатстват общините в периода до 2020 г., са за намаляване на емисиите от битовото отопление или за тези от обществения транспорт. Това не е ново направление на оперативната програма, тъй като и през настоящия програмен период бяха заделени средства за подобряване на качеството на атмосферния въздух чрез инвестиции в градски транспорт. Пример за това е Столичната община, която закупи 126 автобуса, работещи на сгъстен природен газ, което води до намаляване на вредните емисии до шест пъти, обясни зам.-министърът. Реалната работа по програмата ще може да започне, след като бъде окончателно одобрена от Брюксел. 

В страната на финия прах

С постепенното изчистване на индустрията фините прахови частици стават все по-голям проблем за градската среда, който се решава бавно и неубедително. Според последните данни на Изпълнителна агенция по околна среда за 2013 г. от всичките 50 станции, измерващи качеството на атмосферния въздух, 40 отчитат мръсен въздух над допустимото (което е 35 дни в годината). Повечето от останалите 10 се намират в планините. Страната е една от 17-те членки на ЕС, срещу които има наказателна процедура за непостигане на нормите за фини прахови частици в 29 общини на територията на цялата страна, като процедурата се намира в досъдебна фаза.

Всичките 29 общини работят по програми за подобряване на въздуха, но по данни на Министерството на околната среда и водите ситуацията не се е променила в периода 2011 - 2013 г.

Решение по-сложно от 115 млн. лв.

Парите, предвидени по оперативна програма "Околна среда", могат да доведат до минимално подобрение на ситуацията. Причините са няколко. Основен причинител на фините прахови частици с вина от 59% за замърсяване общо за страната е битовото отопление под формата на дърва, въглища или нафта. Множество други държавни политики като програмата за саниране или енергийните помощи обаче вървят точно в обратната посока на решаването на проблема с градския въздух. Програмата за саниране, имаща за цел да повиши енергийната ефективност, е насочена към панелните сгради, където така или иначе не се използват твърди горива за отопление и няма да помогне за решаването на проблема. Енергийните помощи пък разпределят по около 250 хил. тона въглища на година, което е около половината от потреблението на домакинствата, и директно оказват въздействие за задълбочаването на проблема. 

Колкото до транспорта, който има най-голяма роля за фините прахови частици в столицата, проектите на общините ще доведат до обновяване на градския транспорт, който обаче има малко въздействие на фона на това на личните автомобили. Общините и редица министерства обаче до момента не показват необходимата твърдост при налагането на други мерки като затягането на контрола при годишните технически прегледи, регулирането и ограничаването на трафика в центъра на града, опазването на зелените площи и т.н. Или средствата по оперативна програма "Околна среда" са само малка глътка въздух за решаването на иначе сложния проблем, изискващ целенасочена и дългосрочна политика на местно и държавно ниво и съдействие от гражданите.

По новата оперативна програма "Околна среда" ще бъдат заделени 115 млн. лв. за мерки, намаляващи замърсяването на въздуха в градовете. Става въпрос за фините прахови частици, с които имат проблем 29 общини в страната. Това съобщи зам.-министърът на околната среда и водите Павел Гуджеров при откриването на Форума за мобилност на мрежата от европейски градове EUROCITIES.

Проектите, с които ще могат да кандидатстват общините в периода до 2020 г., са за намаляване на емисиите от битовото отопление или за тези от обществения транспорт. Това не е ново направление на оперативната програма, тъй като и през настоящия програмен период бяха заделени средства за подобряване на качеството на атмосферния въздух чрез инвестиции в градски транспорт. Пример за това е Столичната община, която закупи 126 автобуса, работещи на сгъстен природен газ, което води до намаляване на вредните емисии до шест пъти, обясни зам.-министърът. Реалната работа по програмата ще може да започне, след като бъде окончателно одобрена от Брюксел. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    fonche avatar :-|
    Иван

    Данъка на МПС-тата трябва да се определя в голяма степен от това какво въздействие имат на околната среда. В София е пълно със стари коли на по 20 години и повече. Хората ги предпочитат тях защото данъка им е 20тина лева на година. А трябва да е обратно, иначе хората нямат стимул да купуват нови коли. В също време не одобрявам логиката на общината "Щом имаш пари за нова кола, имаш пари и за висок данък МПС". Има разлика и дали колата ти е 800 кила или 2 тона. Има разлика и дали колата ти е с двигател на дизел или бензин. Така че всички тези факти трябва да се вземат в предвид и да се определи данъка на едно МПС а с това и да се подобри градската среда.

  • 2
    tri avatar :-|
    tri

    С две изречения:
    115млн. лв. ще бъдат усвоени по "Проект за устойчиво развитие на финните прахови частици".
    Една от мерките ще бъде преброяване на праховите частици в атмосферата над големите градове.

    Резултат от проекта: Българските прахови частици ще бъдат единствените прахови частици със своя Facebook страница.

  • 3
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Те и с тия пари само по два пъти да измият улиците и да изринат калта ще има ефект. Ама и това няма да направят...

  • 4
    eqs16513905 avatar :-|
    Goblin

    Сигурен съм, че 115 млн лева ще бъдат усвоени, но не виждам това как ще подобри въздуха в градовете.

  • 5
    nedevbs avatar :-|
    nedevbs

    И 200 млн. евра да отпуснат, въздухът ще продължи да се замърсява все повече.Само от отпусната сума ще се облажат някои верни приятели и другари.

  • 6
    evpetra avatar :-P
    evpetra

    До коментар [#1] от "Фоуч":

    Колата ми е стара, но на газ. Освен това начинът ми на придвижване е главно метро и пеш. Би трябвало да имам някакви данъчни облекчения, мисля.

  • 7
    pipilonia avatar :-P
    pipilonia

    Още няколко естакади, повдигнати кръстовища и градски магистрали за стимулиране на придвижване поединично с личния автомобил и сме си оправили въздуха.
    (шеговито)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK