Четири компании поискаха скъпото отводняване на магистрала "Марица"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Четири компании поискаха скъпото отводняване на магистрала "Марица"

Един от кандидатите е "Пътища Пловдив" (собственост на "Агромах"), който и досега е подизпълнител по строежа на отсечката

Четири компании поискаха скъпото отводняване на магистрала "Марица"

Конкуренцията може да свали рекорно високата заложена стойност на поръчката от 43 млн. лв.

Весела Николаева
4700 прочитания

Един от кандидатите е "Пътища Пловдив" (собственост на "Агромах"), който и досега е подизпълнител по строежа на отсечката

© Мария Съботинова


43

млн. лв. е стойността на новата поръчка

Скъпата дейност по отводняване на магистрала "Марица" доведе до конкуренция, стана ясно от съобщение на Агенция "Пътна инфраструктура". Четири фирми са подали оферти за укрепване по част от участъка от Оризово до Димитровград. Техническите оферти са отворени, но цените все още не са обявени, като най-вероятно това ще стане до около месец. Кандидатите са "Инжстройинженеринг", "Иса 2000", "Пътища Пловдив" и "ГБС Инфраструктурно строителство". Търгът е на стойност 43 млн. лв. без ДДС и е за отводняване, укрепване на откоси и стабилизиране на терена. Изграждането на отсечката трябваше да струва 160 млн. лв.

От краен срок на нов срок

Отсечката до Димитровград, която е 31.4 км, трябваше да бъде готова до края на 2013 г. Цената й по първоначален план трябваше да е почти 160 млн. лв. според договора със строителя – италианската компания CMC Di Ravenna. Засега крайният срок за приключването се очертава през август тази година, но ако има обжалване на новата поръчка, може и този срок да не бъде спазен. Ниската цена, подобно на други големи инфраструктурни обекти, често създава проблеми с качеството и неплащане на част от подизпълнителите. Първоначално се обявява търг за цял обект, с основен критерий за избор цената. Така се избира строител с много ниска цена, който обаче често иска възнаграждение за допълнителни работи и "извънредни обстоятелства", възникнали в хода на строителството. В случая с "Марица" извънредно е отводняването на почвите. Тези "доплащания" които се покриват и с пари от бюджета вместо от европейски фондове.

В случая с поръчката за отводняване финансирането е от ЕС и националния бюджет.

Така от състезанието се изваждат компании, чиито оферти първоначално са били по-високи, но биха могли да покрият "извънредните обстоятелства" и така крайната цена да излезе много по-ниска. Офертите за лота на "Марица" от Оризово до Димитровград бяха седем, като за пет от тях цената беше под 176 млн. лв., т.е. с допълнителните работи със сигурност отсечката ще се оскъпи повече, отколкото би била с избор на някой от другите кандидати.

Лавинообразни цени

Напълно очаквано подизпълнителят по трасето от Оризово до Димитровград "Пътища Пловдив" (преди собственост на Георги Гергов, а сега на благоевградската "Агромах") сега е сред желаещите да отводняват. Наличието на още три оферти обаче може и да доведе до състезание и да свали цената. Така средствата могат да не отидат при изпълнителят, който отдавна твърди, че средствата не достигат.

Желанието за оскъпяване на тази отсечка от "Марица" започна малко след началото на строителството, като първоначалните искове на италианския изпълнител бяха за 20 млн. лв. и постепенно нараснаха до 76 млн. лв. Претенциите са за сбъркани проекти, неточни проучвания, археологически разкопки, укрепване.

Освен отводняването за "Марица" е обявена още една допълнителна обществена поръчка – тя е за 340 метра пътна връзка между "Тракия" и новия аутобан. Прогнозната й цена е малко над 1 млн. лв. без ДДС, със срок на изпълнение 60 дни. Изграждането на такава връзка със сигурност не е изненадващо обстоятелство, но не е ясно защо не е било включено още в първоначалния търг.

Другият лот на "Марица" до Харманли се строи по-бързо – изпълнител е сдружение "Марица хайуей" с водещ партньор "ПСТ холдинг". Цената му е 146.6 млн. лв. с ДДС, а преди няколко месеца заради пропуски в проекта АПИ отпусна още 16 млн. лв. без ДДС.

43

млн. лв. е стойността на новата поръчка

Скъпата дейност по отводняване на магистрала "Марица" доведе до конкуренция, стана ясно от съобщение на Агенция "Пътна инфраструктура". Четири фирми са подали оферти за укрепване по част от участъка от Оризово до Димитровград. Техническите оферти са отворени, но цените все още не са обявени, като най-вероятно това ще стане до около месец. Кандидатите са "Инжстройинженеринг", "Иса 2000", "Пътища Пловдив" и "ГБС Инфраструктурно строителство". Търгът е на стойност 43 млн. лв. без ДДС и е за отводняване, укрепване на откоси и стабилизиране на терена. Изграждането на отсечката трябваше да струва 160 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK