Съдебната реформа пак опря до конституцията

Предвижда се разделяне на ВСС на две камари, явно гласуване и по-кратък мандат за съвета

Борисов, Иванов и Бъчварова представиха плановете на кабинета за съдебна реформа в Гранитната зала на Министерския съвет
Борисов, Иванов и Бъчварова представиха плановете на кабинета за съдебна реформа в Гранитната зала на Министерския съвет    ©  Капитал
Борисов, Иванов и Бъчварова представиха плановете на кабинета за съдебна реформа в Гранитната зала на Министерския съвет
Борисов, Иванов и Бъчварова представиха плановете на кабинета за съдебна реформа в Гранитната зала на Министерския съвет    ©  Капитал

 

За промяна в конституцията ще се търси консенсус с всички партии в парламента, който е "абсолютно възможен" според Борисов

"Съдебната реформа без промяна на конституцията ще бъде половинчата и с право биха ни обвинили, че това не е каквото очакват хората". С тези думи премиерът Бойко Борисов в компанията на правосъдния министър Христо Иванов и вътрешния министър Румяна Бъчварова обяви в Гранитната зала на Министерския съвет в четвъртък плановете на управляващите да иницират промени в основния закон, засягащи управлението на съдебната система. Те са нужни,  за да може да бъде разпуснат сега действащият Висш съдебен съвет (ВСС) и да бъде избран нов, разделен на квоти - на съдии и прокурори, и с по-кратък мандат. 

По думите на Борисов ще се търси консенсус с всички политически партии в парламента, който е "абсолютно възможен", за да има "правилни решения за съдебната система". Срокът, който управляващите си поставят, е преди лятната ваканция на депутатите промените в основния закон да са минали първо четене. Иванов и Бъчварова все пак подчертаха, че промяната в конституцията не е единствената мярка на съдебната реформа, която ще включва и широк спектър от предложения и пакет от законопрокети.

Въпросът с промяната на конституцията се обсъжда активно от няколко месеца насам в контекста на съдебната реформа, като мненията за нуждата й са поляризирани. Според юристи реформа само чрез промени в Закона за съдебната власт е потенциално уязвима при обжалване пред Конституционния съд. Промяната в конституцията  обаче минава през одобрението на три четвърти от депутатите (виж карето), а това означава тя да получи задължителна подкрпепа както от БСП, така и от ДПС . 

И двете партии подкрепиха стратегията за съдебна реформа на Христо Иванов през януари в парламента. Официалната позиция на ДПС, изразявана многократно и от лидера й, Лютви Местан обаче е, че самата реформа е възможна само с промяна в конституцията, която минава през подкрепа от Движението.

Що се отнася до БСП, нейни представители неколкократно са давали знаци, че биха подкрепили някои от мерките на реформата - като разделянето на ВСС на квоти. Предвид кризата, в която е изпаднала Левицата обаче, е много трудно да се прогнозира дали партията би се държала единно в евентуално гласуване за промени в конституцията. 

Големите цели

Борисов обяви, че първата цел са промени в сега действащия ВСС, който не е достатъчно ефективен. "Ако не се промени конституцията, този ВСС ще остане да действа две години и половина. Как да убедя обществото, че този ВСС ще го има още две години и половина, а всички останали през това време правим реформи", каза премиерът. По думите му кадровия орган на Темида трябва да бъде разпуснат, защото в него няма доверие и защото "така иска Брюксел, така искат и хората". "Предлагаме ВСС да бъде излъчен отново на две камари – съдии и прокурори", заяви още Борисов.

Съдийската колегия ще се състои от шестима съдии, избрани от съдии, и петима юристи от парламентарната квота. В прокуроро-следователската камара ще има шест души, избрани от парламента и  петима магистрати – четирима прокурори и един следовател. Тепърва ще се уточнява как ще се избират членовете на съвета от парламента, но за магистратите идеята е да бъде въведен пряк избор. Сега това се случва чрез делегатски събрания, при които много често се получава предизвестен избор.

"Разделянето на ВСС е изключително важна стъпка, имаме ясна препоръка от Европейската комисия, която възпроизвежда доста добре общественото мнение и очаквания в България", обясни и правосъдният министър Христо Иванов. Той допълни, че се предвижда съкращаване на мандата на ВСС от 5 на 3 години и въвеждане на явно гласуване в кадровия орган. Сега това се случва чрез електронната система, като само за някои въпроси то е явно. 

Сред другите идеи са още да се въведат съответни квоти за съдии, прокурори и следователи и в Инспектората към ВСС и възможностите за засилване на ролята му. Друго намерение на кабинета е да въведе парламентарен контрол над прокуратурата. Не се предвижда намаляване на мандата на главния прокурор. 

"Тази реформа не изчерпва съдебната реформа, нека няма такива спекулации", заяви Иванов. Той допълни, че разделянето на ВСС трябва да се постигне с конституционна реформа, за да се гарантира структурната независимост на съда.  Ще се обсъждат други промени, които да доведат до облекчаване на работата на върховните съдилища и прокуратурата.

Вътрешният министър Румяна Бъчварова допълни, че въпросът за съдебната реформа не се изчерпва само с някои промени в Закона за съдебната власт и в структурите на ВСС. "Ще подготвим пакет от законопроекти, които да осигурят по-ефективното правораздаване. Широк спектър от предложения, за да гарантираме нов образ на българското правосъдие", заяви още Бъчварова.

Ще се търси подкрепа от всички

Премиерът заяви, че ще се търси подкрепа от всяка партия: "Партия по партия, без изключение. Ние малко се забавихме, но министърът всеки път идваше и казваше, че ако го направим бързо, ще е козметична промяна." Той съобщи, че в сряда вечер е провел консултации с Радан Кънев и има пълната подкрепа от Реформаторския блок. Самият Кънев по-рано през деня се изказа в подкрепа на промени в конституцията, които да задвижат съдебната реформа. 

Според премиера Борисов всички политически партии имали интерес да бъде направена съдебната реформа. Той обясни, че реди да бъдат публилчно обявени, идеите са били обсъдени с тримата големи в съдебната система – председателите на Върховния касационен съд и Върховния административен съд Лозан Панов и Георги Колев, както и с главния прокурор Сотир Цацаров.

Твърде много реформи

В началото на годината, с конституционно мнозинство, парламентът прие актуализираната стратегия за съдебна реформа, изготвена от екипа на Христо Иванов. Очакваше се именно през пролетта да станат факт и законодателните промени, които да облекат с конкретни действия намеренията в стратегическия документ. Преди две седмици обаче изненадващо депутати от ГЕРБ начело с Цветан Цветанов внесоха поправки в Закона за съдебната власт зад гърба на правосъдния министър.

Действието бе изтълкувано като акт на бламиране на правосъдния министър, тъй като съвпадна и с оттеглянето на представителите на прокуратурата и ВСС от работната група в правосъдното министерство по промените в Закона за съдебната власт. Освен това проектът на ГЕРБ обобщава в едно проектите на Сотир Цацаров, ВСС и Българската съдийска асоциация, ръководена от досокоршната скандална зам.-председателка на СГС Богдана Желявска.

В последствие обаче както от РБ, така и от ГЕРБ обясниха, че ставало дума не за бламиране, а за здравословна конкуренция между партиите. Мащабен проект за промени в Закона за съдебната власт междувременно предложиха и от АБВ.  Сега Борисов посочи, че очаква внесеният от Цветан Цветанов проект да бъде изтеглен, защото не отразява идеята на правителството и е по-скоро половинчат.

Как се променя конституция

Предложения за промени в конституцията могат да правят една четвърт от депутатите или президентът. Промените се разглеждат от парламента не по-рано от един месец и не по-късно от три месеца след внасянето им. За да бъдат приети, е необходимо мнозинство от три четвърти от всички народни представители като това става на три гласувания в различни дни. Ако предложението получи по-малко от три четвърти от гласовете на депутатите, но не по-малко от две трети от гласовете на всички народни представители, предложението се поставя за ново разглеждане. Това става не по-рано от два месеца и не по-късно от пет месеца от гласуването. При новото гласуване предложението се счита за прието, ако за него са гласували две трети от всички депутати. 
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    mishoch avatar :-|
    mishoch

    Процедурата за избор на единадесеторката от квотата на парламента трябва да е меко казано прозрачна, ако са наравно на брой с пряко избраната единадесеторка. Вярно е че е Конституция и трябва да бъде балансирана, но честно казано предпочитам да са 9 на 13 в полза на пряко избраните, тъй като на редовите съдии и прокурори малко повече вярвам отколкото на парламента, поне в момента.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Без външен контрол - съдебната система както и да я организират.. ще решава само вътрешни проблеми и далавери. Просто защото останалата част от държавата остава на втори план. А и когато един съдия - има имунитет/функционален/ .. освен това може да тълкува законите както си иска без това да му създава големи проблеми/даже след това да му отменят присъдата/. Ами, че този съдия как да откаже на приятелите си, роднините си.. че и на изнудвачите даже? След като всичко зависи само от него и никой не може да му търси сметка? При прокурорите това е още по-вярно - те даже могат да пропускат законите когато си поискат.. да си затворят очите.. Могат и обратното ей така да обвинят когото си поискат - да тълкуват законите както си поискат .. и да съсипят някого .. после и да се произнесе съдът за обратното какво от това? Няма наказани, няма уволнени, няма арести. Всичко се решава мирно и тихо.. сбъркали малко .. голяма работа.

    Пълната безотговорност която дава конституцията на съдебната система/всъщност това значи липсата на външен контрол/.. убива цялата ни държава.

  • 3
    mqq1429210030398024 avatar :-|
    Perde Visa

    Защо не се въведе двустепенен избор на ПАРЛАМЕНТАРНАТА КВОТА, във ВСС, като заедно с прекият избор на членове от цялата магистратура се гласува и за представителна група от магистрати, които да са естествени лидери и уважавани от гилдията, А ОТ ТЯХ ПАРЛАМЕНТА ДА ИЗБИРА СВОИТЕ ЧЛЕНОВЕ. ТАКА ЩЕ СЕ СЛОЖИ КРАЙ НА ВЕЧНИЯТА ВЪПРОС, а именно КАК ОТ 5000 ДУШИ ДЕПУТАТИТЕ ПРЕДЛАГАТ И ИЗБИРАТ СВОИТЕ "ЛЮБИМЦИ", ЗАЩО ОТ ТЕЗИ 5000 ДУШИ СА СЕ ОБАДИЛИ НА МАГИСТРАТА "х" и са му предложили, а ТОЙ, след "лично колебание" приел да бъде номиниран. ЛИПСВА ЛОГИКА, ОСОБЕНО КОГАТО МАГИСТРАТИТЕ ПО ЗАКОН СА РАВНООТДАЛЕЧЕНИ ОТ ПАРТИИТЕ. КАК ДОВЕРИЕТО НА ДЕПУТАТИТЕ ИЗНИКВА ОТ НИЩОТО УЖ... КЪМ ОПРЕДЕЛЕН МАГИСТРАТ????

  • 4
    mmommo445 avatar :-|
    Mmomo

    Това е само прах в очите.. никакви реформи не искат да правят. Бойко внимава да не се случи тук това, което се случи в Румъния - работеща съдебна система да не подпука него и сие.

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Проблемьт не е в роенето на ВСС, а в зависимостта на членовете му.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    dzaziki avatar :-|
    капитан Гирджиклийски

    ...вярвам само на Бойко,...още малко!!!

  • 7
    ivanalex2 avatar :-|
    ivanalex2

    След като съдиите съдят "в името на Народа", Народа трябва да ги избира! Поне ръководните органи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход