Има ли поправка "Ковачки" в новите законови жп промени
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има ли поправка "Ковачки" в новите законови жп промени

Някои експерти разчетоха поправките като вратичка за Ковачки да скъса връзката си с БДЖ, към която има просрочени задължения

Има ли поправка "Ковачки" в новите законови жп промени

Според Министерството на транспорта жп превозите на собствени товари няма да са възможни без лиценз

6483 прочитания

Някои експерти разчетоха поправките като вратичка за Ковачки да скъса връзката си с БДЖ, към която има просрочени задължения

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Има ли поправка "Ковачки" в новите промени на Закона за железопътния транспорт, която да позволи на бизнесмена с интереси в енергетиката Христо Ковачки да превозва въглищата от мините до тецовете си без лиценз? Въпросът стана актуален, след като новите текстове на закона бяха публикувани на сайта на Министерството на транспорта за обществено обсъждане.

Ключовите думи

Текстът на раздора гласи: "Чл. 37а. Лицензия не се изисква за извършване на дейности по чл. 2, т. 3 за железопътен превоз на товари от дружества и предприятия за техни нужди." Той беше разчетен от някои експерти в жп сектора като вратичка за Ковачки да скъса транспортната си връзка с държавната железница, към която има просрочени задължения. Желанието му да превозва сам въглищата си стана видимо за всички, след като дружеството "ТБД - Товарни превози", 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол" (част от енергийната палитра на Ковачки), поиска жп лиценз, но такъв му беше отказан.  

"Всички фирми, отговарящи на изискванията за жп предприятия, ще могат да извършват вътрешни превози в страната без лиценз, ако отговарят на изискванията за безопасност. Такива могат да са мините, "Петрол" и др., които имат собствен жп състав локомотиви и вагони", смята Симеон Ананиев, бивш директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" и бивш председател на Асоциацията на железопътните превозвачи, анализирайки законовите промени. "Същевременно пазарът ще се преструктурира, като основен губещ на пазарни позиции може да се окаже БДЖ", смята още той.

На друго мнение

Не на това мнение при разчитането на законовите промени обаче са представители  на няколко жп компании за превоз на товари и бивши изпълнителни директори на БДЖ. Според тях промените предвиждат предприятията сами да возят собствените си товари (ако желаят) само до първата гара на националната жп инфраструктура, където ще трябва да предадат товара си на лицензиран жп превозвач.

От Министерството на транспорта също обясниха пред "Капитал", че не може да става въпрос да се разреши движение по националната жп мрежа без лиценз и че това ще е възможно само до първата гара, която свързва предприятието, при наличието на сертификати за безопасност на вагоните и локомотивите. 

Разясненията на така разписаните текстове доведоха до нова порция разсъждения в жп средите в посока къде Ковачки ще може да се възползва от малката поправка. Т.е. къде мината и тецовете са на една гара разстояние. Като пример от жп средите бяха посочени мините, обслужващи ТЕЦ "Бобов дол" и гара Голямо село, която се явява първа гара и едновременно обслужваща теца. Примерите, разбира се, са единици, като обикновено предприятията вървят в обратната посока, а именно аутсорсването на нетипичните за тях дейности.

Има ли поправка "Ковачки" в новите промени на Закона за железопътния транспорт, която да позволи на бизнесмена с интереси в енергетиката Христо Ковачки да превозва въглищата от мините до тецовете си без лиценз? Въпросът стана актуален, след като новите текстове на закона бяха публикувани на сайта на Министерството на транспорта за обществено обсъждане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Bramasole avatar :-|
    Bramasole

    За 2014 г. "БДЖ- товарни превози" е реализирало изключително ниски обеми товари - те са възлизали на 8,5 млн т, което е исторически антирекорд за БДЖ. От тях обаче една трета са товари на Ковачки.
    Затова, преди да се приемат текстовете в парламента, е наложително те да бъдат така добре прецизирани, че да не позволяват "интерпретации" от страна на този, извинете, бизнесмен.

  • 2
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    от 2009г. лицето владимиров-комсомолският секретар по времето на жан виденов управлява бдж и всяка изминала година резултатите са все по - печални явно момчето изпълнява олигархични поръчки и това много- добре го знае комунистическата плевенска издънка московски.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK