Държавата даде ход на екоконцесиите за "Корал" и "Делфин"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата даде ход на екоконцесиите за "Корал" и "Делфин"

Държавата даде ход на екоконцесиите за "Корал" и "Делфин"

Заложени са специални екологични изисквания, а таксата остава без промяна

Десислава Лещарска
8194 прочитания

© Росен Бонев


Минималната годишна цена за къмпинг "Делфин" е 4337 лв., а за "Корал" е 53 838 лв. без ДДС

На заседанието си в сряда Министерският съвет даде ход на 15-годишни концесии за плажовете "Корал" и "Делфин", в които са заложени специални екологични изисквания към новите стопани. Концепцията за "зелените плажове" вече беше представена от регионалното министерство и включва по-малко преместваеми обекти (1% от плажа вместо 2%), направени от естествени материали, по-голяма площ за безплатно плажуване, забрана за моторни лодки и джетове и др.

Заради по-големите задължения на концесионера на зелен плаж и ограничената търговска площ държавата обяви, че ще намали годишните такси, но както изглежда това няма да се случи. "Минималната годишна цена за къмпинг "Делфин" започва от 4337 лв. без ДДС, а за "Корал", който е по-голям като площ, е 53 838 лв. без ДДС", обяви регионалният министър Лиляна Павлова след заседанието на кабинета.

Сметките не излизат

В случая с къмпинг "Корал" цената не само не е намалена, а е увеличена. В момента за плажа тече процедура за отдаване под наем, тъй като договорът на сегашния наемател изтича през май и докато се намери концесионер, временно ще има наемател. Минималната цена е 51 077 лв. "Делфин" е в същата ситуация, като началната наемна цена за къмпинга е 5119 лв.

"Изрично в договора за наем е посочено, че срокът е пет години, ако концесията не е успешна. В случай на избран концесионер договорът за наем се прекратява автоматично", каза Лиляна Павлова. Тя обясни още, че "за да се осигури опазването на околната среда, се въвеждат специални изисквания към сметосъбирането и към заустването там, където няма изградена канализация". Това означава, че концесионерът за собствена сметка трябва да изгради съоръжения, които да отвеждат отпадъчни води до канализацията, както и система за събиране на отпадъците.

Този наемател ще е на загуба през цялото време, посочва Кирил Петков от сдружение "Да запазим Корал" в своя текст "Корал – изборът е още пред нас". "Еко-наемателят трябва да похарчи 51 077 лв. без ДДС за наема към държавата, 60 000 лева разходи за обезопасяването на плажа със спасители, тоалетни, медицински център, ток и вода. Приходът му ще бъде не повече от 80 000 лв. при наем на сезона от 20 000 лв. на барче и така този наемател ще загуби за сезона минимум 30 000 лв", посочва Петков.

Положителното е, че екологичните рестрикции ще помогнат за запазването на последните пощадени от бетона плажове. Проблемът е, че заявките "цената няма да е определяща, ще стимулираме инвеститорите да опазват природата" се оказват фалшиви. В най-добрия случай процедурата по избор на концесионер ще отнеме 6 месеца.

 

В края на 2015 г. ще се мисли за нов закон за устройство на територията

Министерският съвет одобри в сряда пакет от предложения за промени в Закона за устройство на територията. Част от тях предвиждат "затягане" на разрешенията за строителство в свлачищни райони. В случай на липса на ВиК мрежа в свлачищен район забраната ще бъде пълна. Изключения ще бъдат допускани само при укрепено свлачище от страна на инвеститора и изградена водопроводна и канализационна мрежа, каза министър Павлова. Увеличава се глобите за главните архитекти, предлага се въвеждане на двуинстанционна процедура при обжалване на решения на строителния контрол, дават се повече права на т.нар. строежи в режим на търпимост (без валидни документи).

"Имаме много по-радикални предложения за промяна в Закона за устройство на територията

от Камарата на строителите и Камарата на архитектите. Те касаят отмяната на съществуващия закон и издаването на нов, който да регламентира строителния процес", коментира още Павлова и подчерта, че за момента няма консенсус по тях и затова са отложени, за да се направи по-дълъг дебат в следващите месеци. "Те ще бъдат обсъдени и разгледани в края на тази година, когато се надяваме да бъде постигнат консенсус между всички браншови организации", заключи регионалният министър.
Минималната годишна цена за къмпинг "Делфин" е 4337 лв., а за "Корал" е 53 838 лв. без ДДС

На заседанието си в сряда Министерският съвет даде ход на 15-годишни концесии за плажовете "Корал" и "Делфин", в които са заложени специални екологични изисквания към новите стопани. Концепцията за "зелените плажове" вече беше представена от регионалното министерство и включва по-малко преместваеми обекти (1% от плажа вместо 2%), направени от естествени материали, по-голяма площ за безплатно плажуване, забрана за моторни лодки и джетове и др.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Ей тук трябва да се проследи....... Какви са сега тези еко концесий ? Това да не е поредното замазване на очите на българите ?
    http://iconomicabg.tk/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.