Комисията по образование гласува срещу по-ранен прием в гимназиите

Идеята математическите, езиковите и хуманитарните училища да приемат ученици от пети клас обаче може да мине в пленарна зала

По-ранното селектиране на ученици с изпити вреди на резултатите в образователната система, казват изследванията
По-ранното селектиране на ученици с изпити вреди на резултатите в образователната система, казват изследванията
По-ранното селектиране на ученици с изпити вреди на резултатите в образователната система, казват изследванията    ©  Надежда Чипева
По-ранното селектиране на ученици с изпити вреди на резултатите в образователната система, казват изследванията    ©  Надежда Чипева

Математическите, природоматематическите, езиковите и хуманитарните гимназии няма да могат да приемат ученици от V клас. Това реши комисията по образование и наука на заседанието си в сряда, по време на гласуването на второ четене на законопроекта за училищното и предучилищното образование.

Текстът узаконяваше дългогодишната практика на математическите гимназии да приемат ученици след IV клас и я разширяваше и за останалите видове гимназии. Той беше вкаран от ГЕРБ между първо и второ четене на законопроекта, след натиск от директори на гимназии и някои групи родители.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dorn avatar :-|
    dorn
    • - 14
    • + 8

    Едно държавническо решение на комисията, но много страхливо-само с един глас.

    Нередност?
  • 2
    sophia_gr avatar :-|
    sophia_gr
    • - 20
    • + 14

    "Той беше вкаран от ГЕРБ между първо и второ четене на законопроекта, след натиск от директори на гимназии и някои групи РОДИТЕЛИ."
    ---------------------------------
    Явно говорим за свръх амбициозни мами. От тези, които не позволяват децата им да изживеят детството си пълноценно.
    И наистина отхвърлянето на този проект е много добро решение. Децата в пети клас са все още деца. Дайте им поне още две години да решат къде и какво искат да учат.

    Нередност?
  • 3
    velbg avatar :-|
    velbg
    • - 7
    • + 24

    Пореден пример на примитивен, привиден егалитаризъм. Развитието на по-способните деца и младежи не бива да бъде спирано. Винаги ще има по-добри и по-лоши училища; радостно е, че в нашата страна огромното мнозинство от добрите гимназии са държавни.

    Нередност?
  • 4
    dorn avatar :-|
    dorn
    • - 14
    • + 7

    До коментар [#3] от "velbg":
    Знаеш ли какви са последиците от ранното селектиране на децата, но не за самите тях а за обществото което плаща сметката.

    Нередност?
  • 5
    wjch avatar :-|
    wjch
    • - 3
    • + 17

    До коментар [#4] от "do.r.n":

    Например, че ще знаят как се използват запетайките при писане?

    Нередност?
  • 6
    velbg avatar :-|
    velbg
    • - 2
    • + 15

    До коментар [#4] от "do.r.n":

    Основната последица, която виждам, е, че ще има повече хора, които са по-близо до реализиране на потенциала си.

    Относно "сметката", не виждам валиден аргумент. Едно от малкото достойнства на образователната ни система наистина е фактът, че добрите и престижни гимназии (с малки изключения) са държавни, без такси за обучение на учениците. И независимо дали даден ученик от 6-ти клас се учи в плачевното квартално даскало или в Немската гимназия, субсидията му идва от държавния бюджет.

    Дискусията, която трябва да се проведе, е, какъв да бъде форматът на прием в добрите училища, така че да е възможно най-съобразен с учебната програма и в най-голяма степен да отразява способностите на децата. На това съвсем логично ще се противопостави мафията с кандидатстването и частните уроци, които дълги години правят близо до невъзможното кой да е изпит да се вземе без частни уроци, допълнителни помагала, курсове и пр. Но не приписвайте пороците на тази система върху добрите и престижни училища в страната.

    И определено е положително качество да знаем къде се поставят запетаи, да.

    Нередност?
  • 7
    dorn avatar :-|
    dorn
    • - 11
    • + 5

    До коментар [#5] от "wjch":

    Драга ми запетайка, българите се славят като големи индивидуалисти, но са пълна нула като екип. Погледни резултатите на образователната реформа в Полша и тогава коментирай. Относно ранния прием - вярно това е супер възможност за част от децата , но след като завършат те отиват да продължат образованието си и да работят в чужбина - а на твоята главица ще се стоварят всички тези ранно селектирани глупаци. За какво ни са шепата медалисти които се обучават от персонални учители ( като професионалните спортисти), след като масата от българските деца година след година затъва в блатото на неграмотността.

    Нередност?
  • 8
    dorn avatar :-|
    dorn
    • - 6
    • + 2

    До коментар [#6] от "velbg":
    След като за теб обществено финансиране е равно на безплатно всяка дискусия е излишна.

    Нередност?
  • 9
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев
    • + 3

    По принцип така е по-добре да. но все пак нека се остави възможност на по даровитите деца.
    http://iconomicabg.tk/

    Нередност?
  • 10
    high_heels avatar :-|
    Cherrie
    • - 2
    • + 1

    Докато герберастията не съсипе всичко няма да има мир.

    Нередност?
Нов коментар