Началото на края на хартиената администрация

Правителството ще синхронизира работата по електронното управление, а след октомври няма да има нови документи, които да не са и в електронен вид

Елетронното управление е един от приоритетите на вицепремиера Румяна Бъчварова. В това е фокусирана и голяма част от екипа й, включително началникът на кабинета Антон Герунов (в средата) и съветникът Васил Величков (вдясно)
Елетронното управление е един от приоритетите на вицепремиера Румяна Бъчварова. В това е фокусирана и голяма част от екипа й, включително началникът на кабинета Антон Герунов (в средата) и съветникът Васил Величков (вдясно)
Елетронното управление е един от приоритетите на вицепремиера Румяна Бъчварова. В това е фокусирана и голяма част от екипа й, включително началникът на кабинета Антон Герунов (в средата) и съветникът Васил Величков (вдясно)    ©  Надежда Чипева
Елетронното управление е един от приоритетите на вицепремиера Румяна Бъчварова. В това е фокусирана и голяма част от екипа й, включително началникът на кабинета Антон Герунов (в средата) и съветникът Васил Величков (вдясно)    ©  Надежда Чипева

Електронно управление вече ще се координира от самостоятелна дирекция в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това стана ясно след последното заседание на Министерския съвет, който реши да раздели досегашната дирекция "Информационни технологии и електронно управление" на две. Изпълнителна агенция "Електронни съобщителни мрежи и информационни системи" (ИА ЕСМИС) също ще бъде престуктурирана "заради значително нараснал обем от дейности и задачи," се казва още в официалното съобщение на МС.

Стъпките идват няколко дни след като премиерът Бойко Борисов обяви е-управлението и "дигиталните магистрали" за основен приоритет на правителството. "Ще ускорим изграждането на е-управление", обеща той по време на специализираната конференция "Единен цифров пазар чрез е-управление и дигитално предприемачество". Според визията на Борисов всички административни процеси трябва да преминат в електронен формат – от здравеопазване, през правосъдие и обществени поръчки. "Имаме карти, компютри, изградена електронна система и въпреки това пак забелязвам министри да разнасят хартии", каза тогава премиерът.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider
    • - 1
    • + 26

    Е айде де, от 12 години го дъвчете това е-управление.

    Нередност?
  • 2
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев
    • - 7
    • + 10

    е определено ГЕРБ се справят доста добре. За да са максимално успешни е нужно обаче да има и обществена воля, в подкрепа на действията им. съответно, когато допускат грешки, също би трябнвало да бтдат коригирани. Това обаче е работа на общетсвото т.е. наша.
    http://iconomicabg.tk/

    Нередност?
  • 3
    imar avatar :-|
    imar
    • - 1
    • + 15

    Наскоро цъкнах в раздела за електронни услуги в сайта на една институция (не помня коя беше). Та въпросното улеснение се състоеше във възможността да си принтирам предварително бланката-заявление, която беше каченат там в ПДФ формат.

    Нередност?
  • 4
    jinx avatar :-|
    jinx
    • - 3
    • + 7

    Браво, една голяма стъпка в правилната посока. Надявам се да получи широк отзвук и подкрепа, въпреки многогодишните родилни мъки

    Нередност?
  • 5
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51
    • - 1
    • + 7

    И аз съм съгласен че е стъпка в правилната посока, но за да стане стъпка, а не намерение, трябва и да ги подкрепяме, но и да ги притискаме, защото такива неща, някак винаги имат свойството да се забатачват:), все едно дали поради заетост, дали поради небрежност и лоша организация, а понякога и съвсем съзнателно:).

    Нередност?
  • 6
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev
    • - 2
    • + 6

    Ако не ме лъже паметта, електронното правителство трябваше да е факт още на втората година през първото управление на ГЕРБ...! Даже имаше и специален зам.министър дето беше сложен да отговаря точно за това и... се стигна до поредното голямо нищо!
    И като се има в предвид, че вече има-няма 15 години не могат да свържат информационно НАП и Митница, които са в едно министерство, да не говорим пък за базата данни на КАТ със застрахователи и общини...! Електронното управление е една голяма черна дупка, в която потъват ежегодно десетки милиони - без някакъв осезаем ефект!
    Някой спомня ли си времената на НДСВ и за Николай Василев, по-известен като Малкия Мук, който наля огромни пари на Майкрософт за лицензи за Уиндоус? Съвсем наскоро ни уведомиха за някакъв румънски министър дето вече търкал наровете за участие в подобна схема...! Но да не забравяме все пак, че звездата на бате Бойко изгря точно по времето на червения ни монарх!

    Нередност?
  • 7
    kalnik avatar :-|
    Калник
    • + 2

    Стискам палци електронното управление да потръгне. Но не съм оптимист. Същността на електронното управление не е дадена документация да е достъпна по интернет, а да мога да си взаимодействам с администрацията по интернет. Всичко, за което в момента са ходи на гише, трябва да мога да направя от вкъщи, ако разполагам с електронен подпис (за услугите, за които това би било необходимо). А то сега в много случаи дори местни данъци не мога да платя. Всяка община си има различна система. Искат някакъв партиден номер - ами нали имам ЕГН и като отида на касата в общината си казвам само ЕГН-то! За какво ми го искате този номер - просто ми покажете всички данъчни задължения, които имам и да мога да ги платя с един клик! Толкова ли е трудно? Искам да им платя, а няма как.

    Живея в София, но имам кола с варненска регистрация. От няколко години ми пращат известие за данъка на софийския адрес. Само че не мога да платя по банков път, защото в това известие липсва някакъв реквизит, например, вх. номер на декларацията. Вубаво - изрових си декларацията, но сайта на варненската община ми казва, че няма такъв номер. При такива условия няма да рискувам с банков превод. Отивам в офис на EasyPay, защото на известието пише, че можело да се плати в такъв. Хубаво, ама там ми казват, че в София мога да си платя само Софийските задължения. Варненските не им излизат. WTF?! Възможно ли е такова малоумие?!

    Нередност?
  • 8
    kalnik avatar :-|
    Калник
    • + 4

    Иначе много хубаво, че ще правят нещата с отворен код. Така няма да има нужда на всеки 5 години да се сменя системата, ами постоянно ще се доработва, за да съответства на променящи се и нови изисквания. И, ако например става въпрос за софтуер за общините, щом се направи за една, ще може да се използва за всички останали, без да има нужда да се плаща допълнително. Според мен трябва да им спретнат един "облак" и да се централизират всички общински информационни услуги, на базата на общ софтуер. Иначе ще гледаме повторение на сегашната ситуация - наскоро имаше статия, че десетки хиляди компютри отлежават по общините в цяла България, защото са купени по някакви проекти (сигурно с някакъв софтуер), но няма кой да ги внедри в експлоатация.

    Нередност?
  • 9
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    цялостен, структуриран и машинночетим вид...
    ---
    мАаалиИииий ...:D

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
Нов коментар