Началото на края на хартиената администрация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Началото на края на хартиената администрация

Елетронното управление е един от приоритетите на вицепремиера Румяна Бъчварова. В това е фокусирана и голяма част от екипа й, включително началникът на кабинета Антон Герунов (в средата) и съветникът Васил Величков (вдясно)

Началото на края на хартиената администрация

Правителството ще синхронизира работата по електронното управление, а след октомври няма да има нови документи, които да не са и в електронен вид

Мария Манолова
10738 прочитания

Елетронното управление е един от приоритетите на вицепремиера Румяна Бъчварова. В това е фокусирана и голяма част от екипа й, включително началникът на кабинета Антон Герунов (в средата) и съветникът Васил Величков (вдясно)

© Надежда Чипева


Електронно управление вече ще се координира от самостоятелна дирекция в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това стана ясно след последното заседание на Министерския съвет, който реши да раздели досегашната дирекция "Информационни технологии и електронно управление" на две. Изпълнителна агенция "Електронни съобщителни мрежи и информационни системи" (ИА ЕСМИС) също ще бъде престуктурирана "заради значително нараснал обем от дейности и задачи," се казва още в официалното съобщение на МС.

Стъпките идват няколко дни след като премиерът Бойко Борисов обяви е-управлението и "дигиталните магистрали" за основен приоритет на правителството. "Ще ускорим изграждането на е-управление", обеща той по време на специализираната конференция "Единен цифров пазар чрез е-управление и дигитално предприемачество". Според визията на Борисов всички административни процеси трябва да преминат в електронен формат – от здравеопазване, през правосъдие и обществени поръчки. "Имаме карти, компютри, изградена електронна система и въпреки това пак забелязвам министри да разнасят хартии", каза тогава премиерът.

Подобна концепция се върти в публичното пространство от над десет години, но до момента е донесла минимален резултат срещу доста скъпи инвестиции. Настоящото правителство обаче си е поставило за цел да реорганизира различните структури, които са отговорни за дигитализирането на административни процеси. Новата дирекция "Електронно управление" вероятно няма да бъде единствената стъпка в тази посока. "Системата в настоящия й вид е доста разпокъсана - финансирането на електронното правителство е в оперативната програма "Добро управление", политиките са дело на Съвета за електронно управление и Съвета за административна реформа, отговорността за стандартите е на дирекцията в МТИТС, а за инфраструктурата отговаря изпълнителната агенция ЕСМИС," обяснява началникът на кабинета на вицепремиера Румяна Бъчварова - Антон Герунов пред "Капитал Daily". "Ние правим всичко възможно да синхронизираме тези усилия, като се обсъждат различни варианти за това," допълни още той.

Същевременно МС одобри и промени в Закона за достъп до информация, които ще улеснят използването на големи масиви от данни (т.нар. "повторно използване на информация"). Всяка обществена информация, създадена след 1 октомври тази година, ще трябва да бъде поддържана в електронен вид, предвиждат промените. Дигиталният достъп до информация ще може да става и без електронен подпис. Ще бъде създаден и специализиран портал за съхранение на обществени данни. Всички отделни администрации ще трябва да обявяват ежегодно списък на категориите информация, които подлежат на публикуване в инетрнет, както и техните формати и сроковете, в които ще данните ще бъдат актуализирани.

Всички софтуерни проекти, които ще се финансират по новата оперативна програма "Добро управление" вече ще бъдат с т.нар. отворен код (т.е. кодът зад софтуерните приложения ще бъде достъпен) и ще трябва да стъпват на принципните на отворените данни, стана ясно на днешното представяне на програмата. В началото на годината правителството заяви и че ще отвори над сто "приоритетни" бази с обществени данни, сред които статистика за регистрираните МПС-та от КАТ, регистър на изплатените земеделски субсидии, декларациите на лицата на висши ръководни длъжности в Сметната палата, данни за замърсяването на въздуха и водите, пощенските кодове, разписанията на БДЖ и много други. Разликата със сегашното положение е, че информацията ще стане достъпна в цялостен, структуриран и машинночетим вид, вместо да е разпокъсана в трудни за намиране и обработване формати. В момента тече работата по портала opendata.government.bg, където постепенно ще бъдат качвани "отворените" бази данни. 

Статията е допълнена в 12:00ч. на 23 април, след конференцията "Е-управление: мисията възможна". Очаквайте повече подробности за събитието на www.capital.bg и в следващия брой на Капитал Daily.

Електронно управление вече ще се координира от самостоятелна дирекция в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Това стана ясно след последното заседание на Министерския съвет, който реши да раздели досегашната дирекция "Информационни технологии и електронно управление" на две. Изпълнителна агенция "Електронни съобщителни мрежи и информационни системи" (ИА ЕСМИС) също ще бъде престуктурирана "заради значително нараснал обем от дейности и задачи," се казва още в официалното съобщение на МС.

Стъпките идват няколко дни след като премиерът Бойко Борисов обяви е-управлението и "дигиталните магистрали" за основен приоритет на правителството. "Ще ускорим изграждането на е-управление", обеща той по време на специализираната конференция "Единен цифров пазар чрез е-управление и дигитално предприемачество". Според визията на Борисов всички административни процеси трябва да преминат в електронен формат – от здравеопазване, през правосъдие и обществени поръчки. "Имаме карти, компютри, изградена електронна система и въпреки това пак забелязвам министри да разнасят хартии", каза тогава премиерът.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Е айде де, от 12 години го дъвчете това е-управление.

  • 2
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    е определено ГЕРБ се справят доста добре. За да са максимално успешни е нужно обаче да има и обществена воля, в подкрепа на действията им. съответно, когато допускат грешки, също би трябнвало да бтдат коригирани. Това обаче е работа на общетсвото т.е. наша.
    http://iconomicabg.tk/

  • 3
    imar avatar :-|
    imar

    Наскоро цъкнах в раздела за електронни услуги в сайта на една институция (не помня коя беше). Та въпросното улеснение се състоеше във възможността да си принтирам предварително бланката-заявление, която беше каченат там в ПДФ формат.

  • 4
    jinx avatar :-|
    jinx

    Браво, една голяма стъпка в правилната посока. Надявам се да получи широк отзвук и подкрепа, въпреки многогодишните родилни мъки

  • 5
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    И аз съм съгласен че е стъпка в правилната посока, но за да стане стъпка, а не намерение, трябва и да ги подкрепяме, но и да ги притискаме, защото такива неща, някак винаги имат свойството да се забатачват:), все едно дали поради заетост, дали поради небрежност и лоша организация, а понякога и съвсем съзнателно:).

  • 6
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Ако не ме лъже паметта, електронното правителство трябваше да е факт още на втората година през първото управление на ГЕРБ...! Даже имаше и специален зам.министър дето беше сложен да отговаря точно за това и... се стигна до поредното голямо нищо!
    И като се има в предвид, че вече има-няма 15 години не могат да свържат информационно НАП и Митница, които са в едно министерство, да не говорим пък за базата данни на КАТ със застрахователи и общини...! Електронното управление е една голяма черна дупка, в която потъват ежегодно десетки милиони - без някакъв осезаем ефект!
    Някой спомня ли си времената на НДСВ и за Николай Василев, по-известен като Малкия Мук, който наля огромни пари на Майкрософт за лицензи за Уиндоус? Съвсем наскоро ни уведомиха за някакъв румънски министър дето вече търкал наровете за участие в подобна схема...! Но да не забравяме все пак, че звездата на бате Бойко изгря точно по времето на червения ни монарх!

  • 7
    kalnik avatar :-|
    Калник

    Стискам палци електронното управление да потръгне. Но не съм оптимист. Същността на електронното управление не е дадена документация да е достъпна по интернет, а да мога да си взаимодействам с администрацията по интернет. Всичко, за което в момента са ходи на гише, трябва да мога да направя от вкъщи, ако разполагам с електронен подпис (за услугите, за които това би било необходимо). А то сега в много случаи дори местни данъци не мога да платя. Всяка община си има различна система. Искат някакъв партиден номер - ами нали имам ЕГН и като отида на касата в общината си казвам само ЕГН-то! За какво ми го искате този номер - просто ми покажете всички данъчни задължения, които имам и да мога да ги платя с един клик! Толкова ли е трудно? Искам да им платя, а няма как.

    Живея в София, но имам кола с варненска регистрация. От няколко години ми пращат известие за данъка на софийския адрес. Само че не мога да платя по банков път, защото в това известие липсва някакъв реквизит, например, вх. номер на декларацията. Вубаво - изрових си декларацията, но сайта на варненската община ми казва, че няма такъв номер. При такива условия няма да рискувам с банков превод. Отивам в офис на EasyPay, защото на известието пише, че можело да се плати в такъв. Хубаво, ама там ми казват, че в София мога да си платя само Софийските задължения. Варненските не им излизат. WTF?! Възможно ли е такова малоумие?!

  • 8
    kalnik avatar :-|
    Калник

    Иначе много хубаво, че ще правят нещата с отворен код. Така няма да има нужда на всеки 5 години да се сменя системата, ами постоянно ще се доработва, за да съответства на променящи се и нови изисквания. И, ако например става въпрос за софтуер за общините, щом се направи за една, ще може да се използва за всички останали, без да има нужда да се плаща допълнително. Според мен трябва да им спретнат един "облак" и да се централизират всички общински информационни услуги, на базата на общ софтуер. Иначе ще гледаме повторение на сегашната ситуация - наскоро имаше статия, че десетки хиляди компютри отлежават по общините в цяла България, защото са купени по някакви проекти (сигурно с някакъв софтуер), но няма кой да ги внедри в експлоатация.

  • 9
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    цялостен, структуриран и машинночетим вид...
    ---
    мАаалиИииий ...:D

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK