Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 24 апр 2015, 17:53, 6934 прочитания

Какво ще представлява единният антикорупционен орган

Зам.-министърът на вътрешните работи Филип Гунев пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Защо в Румъния се получава, а в България - не

Когато няма недосегаеми

Битката срещу корупцията в Румъния вече дава резултати. В България дори не е започнала

Дела има, независимост - не

Следователят от Софийската градска прокуратура Бойко Атанасов

Реформата на правосъдието е въпрос на политическо решение

Председателят на румънския Сенат и бивш премиер Калин Попеску Търичану пред "Капитал"

Политици с белезници

Защо в Румъния успяват да стигнат до присъди, а в България - не

Проблемът не е в Наказателния кодекс, а в разкриването на престъпления

Все пак е необходимо осъвременяване на финансовите престъпления

Седмица след като България прие стратегия, с която трябва да започне още по-ефективно да бори корупцията по високите етажи на властта, в бюджетната комисия на Европейския парламент беше проведена дискусия за ефекта на Механизма за сътрудничество и напредък, по който всяка година България и Румъния са оценявани за това как се справят в сферите правосъдие и вътрешен ред.

Изслушването, освен първо по рода си, се отличи и с очевидната разлика в представянето на българите и румънците. Едните отчитаха резултати, а другите - намерения за реформи. Пред евродепутатите румънските представители (министър на правосъдието, главният прокурор от независимия орган за борба с корупцията) представиха впечатляващи резултати от борбата с корупцията. България просто представи стратегията си за реформа.


Преди няколко седмици управляващите тук взеха решение, че няма да се използва румънският модел за борба с корупцията, а ще го копират частично. Официално аргументът на управляващите е, че не може да се прави независим антикорупционен орган, без да има изцяло реформирана съдебна система.

И така по румънски модел ще бъде създаден само единният антикорупционен орган, който ще извършва проверка на имуществото и конфликта на интереси, което ще обединява функциите на досегашната комисия за конфликт на интереси, на БОРКОР и на част от Сметната палата, който се очаква да заработи от началото на 2016 г. Институцията ще бъде пряко подчинена на вицепремиера Меглена Кунева.

Другият орган ще е Специализирано звено "Антикорупция" (СЗА), което беше създадено със споразумение между прокуратурата, МВР и ДАНС, под пълния контрол на главния прокурор Сотир Цацаров. То вече действа - едно от първите му дела, срещу съдия Румяна Ченалова, претърпя крах в съда, който на два пъти отказа да задържи магистрата заради липса на доказателства (виж стр. 18-19). Сотир Цацаров, който не само еднолично посочва кои прокурори ще работят в звеното, но и сам е наложил участието на ДАНС в органа, направи заявка, че ще продължи да се работи по същия начин, но самата дейност на звеното е обгърната в мъгла. Пред "Капитал" в началото на седмицата правозащитникът Михаил Екимджиев коментира, че стратегията дава знак, че борбата с корупцията се отлага за други времена, защото правителството се е отказало от идеята за конституционна промяна, с която да се създаде изцяло нов независим антикорупционен орган с разследващи функции.



"Всичко, което касае създаването на орган, подобен на румънския, изисква или съгласие на самата прокуратура, или реформа в конституцията. Политическият аргумент да се остане на модел, който е изцяло подчинен на главния прокурор, беше, че при нереформирана съдебна система създаването на паралелна структура не е решение - не може с нов орган да заобиколиш проблемите в системата", обясни пред "Капитал" заместник-министърът на вътрешните работи Филип Гунев, който е и един от авторите на стратегията и когото потърсихме за коментар на темата.

Според него този документ трябва да се разглежда в контекста на други два стратегически документа, които уреждат съдeбната реформа и реформите в сектор обществени поръчки, по чието изпълнение също се работи. "Дебатът по тях вървеше паралелно. Те имат пряка връзка с корупцията. През последните 10 години всички стратегии, засягащи тези два важни аспекта на антикорупцията, се вместваха в половин страница общи декларации, докато сега те са обект на конкретни, подробни, добре обмислени стратегически документи, срещащи одобрението на Европейската комисия", казва още Гунев.

В последния си доклад именно ЕК отправи препоръка за единен орган за борба срещу корупцията, на който да бъдат предоставени правомощията и самостоятелността, необходими за координирането и контролирането на изпълнението на дейностите по противодействие на корупцията.

"Стратегията е стъпила върху всички анализи на проблема, които са се появявали през последните години - на неправителствения сектор, мониторинговите доклади на ЕК, хоризонталния доклад за корупцията в ЕС, докладите на Групата на държави срещу корупцията (GRECO), независимата оценката на изпълнението на предходната стратегия. Проведени са разговори с всички институции, които имат отношение към темата и накрая е направен обобщителен анализ, върху който е стъпила стратегията", казва още Гунев.

Според Екимджиев обаче борбата с корупцията е обречена, защото: "Наказателното разследване е тежката артилерия в битката с корупцията. Останалото е логистика, превенция, статистика…" По думите му, без да има право да разследва, антикорупционният орган ще се превърне в аморфна структура, която ще може главно да анализира, да пише програми, отчети и нови стратегии.

"Множеството анализи през годините показват (и нещо, което стратегията взима предвид), че с дребната корупция не може да се справиш с наказателноправни средства. Ако в момента на съд се предават по 100 души за подкуп, дори и да утроим ресурсите си, и те станат 300, това няма да реши проблема, защото на година се раздават стотици хиляди рушвети. Ето защо е добре ресурсът да бъде насочен към превенция и ограничаване на възможностите за корупция, пример за което е оборудването на автомобилите на КАТ с камери и микрофони или цялостното елиминиране на човешкия фактор чрез повече стационарни камери по пътищата (особено тези, засичащи средната скорост)", смята заместник вътрешният министър. Той обяснява, че в момента има много органи, между които липсва всякаква координация. И това ще бъде преодоляно именно с новия единен антикорупционен орган.

Синергия

"В момента правомощията са разхвърляни в три структури, между които няма никаква синергия - Сметна палата, Комисията за конфликт на интереси и Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Искаме да променим това и да съберем тези институции в едно", коментира още Гунев. Една от основните задачи на този орган ще е да се разшири обхватът на декларациите за имотно състояние.

През последната седмица случаят с имота на кмета на Пазарджик Тодор Попов показа неработещата институционална рамка. От репортаж на bTV тази седмица стана ясно, че той има къща, чиято оценка е близо 1.5 млн. лв., което създава сериозни съмнения дали той е разполагал с подобни средства. Чак след като медиите съобщиха за казуса, институциите започнаха състезание за това кой първи ще извърши проверката.

Подробни декларации за имущество

Идеята е чрез новия антикорупционнен орган да се разшири именно съдържанието на подаваните декларации, като в тях да се отразява и дългосрочното ползване на чуждо имущество – жилище и автомобил - на кого е и при какви условия е предоставено. "Декларациите ще трябва да разкрият практики, които станаха ясни и покрай КТБ - кредитните карти, преференциалните заеми и депозити. Обсъждаме начин да се декларират още пътуванията в чужбина и подаръците над определена стойност. Не е нормално някой да получава примерно 100 хил. лв. подаръци за рождения си ден и това да не се декларира. Важна промяна ще бъде обединяването и съкращаването на броя на декларациите, така че да се подава само една, и то към органа, който ще проверява", обяснява още Филип Гунев. Така например случаят с кмета на Пазарджик ще може да се улови още при подаване от него на декларация - дали има разминаване между това, което вписва, и това, което притежава.

Проверка за имущество

"Комисията за конфискация на незаконно придобито имущество ще е институцията, която ще извършва проверките за необяснимо богатство. Те са натрупали опит през годините и имат добре обучени собствени оценители. Освен това ще използваме техния капацитет в работата по разследване на собственост или интереси, свързани с офшорни компании", допълва Гунев.

Освен това акцент в работата на новия антикорупционен орган ще е и фактическото съжителство, което в момента не попада в обхвата на декларациите.

"Предлага се и да се разшири кръгът от лица, които ще трябва да декларират имуществото си пред този орган, като се включат още ректорите на държавни университети, шефове на болници, шефове на митнически пунктове, но в същото време ще изключим други категории служители. С останалите нива в държавната администрация ще се занимават инспекторатите, чийто капацитет също ще бъде развит", разказва още Гунев.

"Идеята е в рамките на единния антикорупционнен орган да се работи в синергия - ако има сигнал срещу съдия, че е конфликт на интереси, тъй като съпругата е адвокат и защитава лица в същия съд, няма просто да се направи проверка за конфликт на интереси и да се наложи глоба, а ще се направи и проверка на върху имуществото им, за да се установи дали този конфликт на интереси генерира доходи", обяснява Гунев и допълва, че ако се установи трайно нарастване на семейните доходи след възникването на този конфликт, то тогава няма просто да се наложи глоба, а случаят ще се препрати към антикорупционното звено на прокуратурата, които, ако преценят, ще започнат разследване на съдията. 

Филип Гунев разказва, че ще бъде развит капацитетът на съществуващия софтуер, използван за проверка на имуществото: "Проверката на голяма част от декларираното имущество, както и досега, ще става през софтуер – като ще се развие допълнително този, който Сметната палата ползва и сравнява с бази данни. Новото обаче са допълнителни правомощия за анализ и проверка на верността на декларираното имущество. Към момента такава проверка се прави единствено в случаите на несъответствие – например ако някой забрави да декларира кола или апартамент, или някое друго обстоятелство."

"Единният антикорупционен орган трябва да бъде конституиран до края на годината, като вероятно ще започне да работи ефективно след Нова година. Разбира се, има много "ако" - дали тези мерки ще се реализират в много голяма степен ще зависи и от волята на народните представители", обобщава Филип Гунев.
Профил

Филип Гунев има магистърски степени по Международна политика за сигурност от Института за международна и държавна политика в Университета Кълъмбия, САЩ, и по социална антропология от Лондонския икономически институт, както и докторска степен по социология от същото учебно заведение. Служебен зам.-министър на вътрешните работи (през март 2013 г. и август 2014 г.) и редовен такъв. Преди това работи като старши експерт по социология и криминология в Центъра за изследване на демокрацията. Член е на Експертната група по корупция към Главна дирекция "Вътрешна сигурност" на Европейската комисия. В периода 2008-2009 г. е старши консултант в "Мейтрикс нолидж груп" в Лондон, където управлява проекти в областта на вътрешните работи. Преди да започне да се занимава със социалните научни изследвания, има четиригодишен опит като финансист в САЩ.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска 3 Вечерни новини: Започва приемът на документи по схемата за заетост; Навън - само с маска

И още: Петролът продължава да се срива, срокът за чакалнята на еврозоната за България се изтегля за следващата година, а кабинетът обсъжда актуализация на бюджета

30 мар 2020, 2438 прочитания

Във вторник изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево Във вторник изтича срокът за становища по общия устройствен план на Царево

Той предвижда застрояване на нови 835 декара в парк "Странджа", от които 678 декара са по крайбрежието

30 мар 2020, 851 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Губи ли България от износа на ток?

Правителството се надява да веведе нови такси върху експорта, но те могат да го блокират

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10