Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 24 апр 2015, 18:00, 5715 прочитания

Дела има, независимост - не

Следователят от Софийската градска прокуратура Бойко Атанасов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На фона на парада от обвинения срещу фигури от политическия и бизнес елит в Румъния, въпросът е защо там може, а в България - не. "Капитал" помоли юристи да разгледат някои от знаковите дела в Румъния (представени тук) и да коментират дали и в България може да има подобни разследвания. Това е мнението на следователя Бойко Атанасов.

Част от темата

Защо в Румъния се получава, а в България - не

Когато няма недосегаеми

Битката срещу корупцията в Румъния вече дава резултати. В България дори не е започнала

Реформата на правосъдието е въпрос на политическо решение

Председателят на румънския Сенат и бивш премиер Калин Попеску Търичану пред "Капитал"

Политици с белезници

Защо в Румъния успяват да стигнат до присъди, а в България - не

Проблемът не е в Наказателния кодекс, а в разкриването на престъпления

Все пак е необходимо осъвременяване на финансовите престъпления

Какво ще представлява единният антикорупционен орган

Зам.-министърът на вътрешните работи Филип Гунев пред "Капитал"




Наблюденията ми като следовател показват, че в България сходни дела като тези в Румъния, които имат за предмет разследване на политическа корупция, съществуват в момента в голям обем. Тези дела започват и приключват единствено на етап досъдебно производство. За съжаление не стигат до съда.


Защо се случва това? Ще си позволя да обърна внимание като начало на нормативната уредба, касаеща воденето и подсъдността на такива дела.    

На Софийския градски съд като първа инстанция са подсъдни делата за престъпления от общ характер, извършени от лица с имунитет или от членове на Министерския съвет -  чл.35, ал.3 от НПК, което само по себе си означава, че е налице една изключителна юрисдикция на определен съд по отношение воденето на тези дела, респективно и участието на Софийската градска прокуратура като страна, повдигаща и поддържаща обвинението в наказателния процес.  

От така уредената нормативна база става ясно, че е налице една специализирана подсъдност за определен род дела, като се взема предвид единствено извършителят на престъплението - лице с имунитет, т.е. депутати, министри и т.н.



За да може в България да има сходни дела като тези в Румъния, по които да се достига до краен съдебен акт, който установява политическа корупция или търговия с влияние, извършвана от високопоставени представители на политическия елит, е необходимо да се създаде функционираща система на работа в държавното обвинение - прокуратурата. А това налага изясняване ролята на държавното обвинение в един съдебен процес и въобще има ли воля за участие на прокуратурата като страна в подобни дела. И така се налагат следните въпроси:

Първо, направено ли е необходимото изследване на качествата на магистратите, които ще работят по дела за  корупция, какви са гаранциите за липсата на зависимости и неподдаване на натиск от всякакво естество, което е най-важната гаранция за това делата да стигнат до съд и в процеса да има до края две страни, а не да се отвеждат разследващи, когато предлагат повдигане на обвинение и прилагане процедурата по снемане на имунитет. Защото "делото не е на дневен ред".

Второ, по отношение  на подготвителната фаза - когато в прокуратурата пристигне сигнал за извършено корупционно престъпление от лице с имунитет, достатъчно оперативна ли е, за да реагира незабавно и да създаде необходимите условия за събиране на доказателствата.

Трето, работещо ли е взаимодействието с институциите, имащи законова отговорност да подпомагат прокуратурата в събирането на доказателства за извършени корупционни престъпления. Когато са налице условия за изпълнение на законовите отговорности от прокурорите, резултатите ще са налице незабавно. 

Ако изпълним тези мерки бързо, успехите в борбата с корупцията няма да закъснеят и по обективни причини ще са в пъти повече от тези в Румъния. Така делата за престъпления, извършени от лица с имунитет, няма да залежават с години в прокуратурата, докато им изтече давността, маскирани като досъдебни производства, образувани срещу "неизвестен извършител".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Правителството работи при сценарий 3% спад на БВП, задължителните маски отпаднаха 1 Вечерни новини: Правителството работи при сценарий 3% спад на БВП, задължителните маски отпаднаха

И още: Прогнозите за икономическите ефекти от пандемията се влошават, възстановява се производството в Китай

31 мар 2020, 2665 прочитания

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 1554 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Проблемът не е в Наказателния кодекс, а в разкриването на престъпления

Все пак е необходимо осъвременяване на финансовите престъпления

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10