Проблемът не е в Наказателния кодекс, а в разкриването на престъпления
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проблемът не е в Наказателния кодекс, а в разкриването на престъпления

Росица Илкова

Проблемът не е в Наказателния кодекс, а в разкриването на престъпления

Все пак е необходимо осъвременяване на финансовите престъпления

7910 прочитания

Росица Илкова

© Капитал


 

На фона на парада от обвинения срещу фигури от политическия и бизнес елит в Румъния, въпросът е защо там може, а в България - не. "Капитал" помоли юристи да разгледат някои от знаковите дела в Румъния (представени тук) и да коментират дали и в България може да има подобни разследвания. Това е мнението на главния асистент по наказателно право в СУ Росица Илкова.
Росица Илкова
Фотограф: Капитал

По повечето казуси са повдигани обвинения и постановявани присъди за подкуп, общо длъжностно престъпление, злоупотреба с власт, изнудване, пране на пари. Тези деяния са престъпления и по българския Наказателен кодекс, и то - наказуеми със сравнително високи и напълно адекватни санкции. Категорично не може да се каже, че у нас това са "мъртви текстове"; напротив - по тези дела се водят стотици дела в цялата страна; има и постановени осъдителни присъди, включително и по казуси, сходни с разглежданите от румънските правораздавателни институции.

1. Действително законодателят е длъжник на българското общество по отношение на осигуряването на пълноценна наказателноправна закрила на обществените отношения, в рамките на които се гарантира стриктното съблюдаване на политическите права на гражданите и законосъобразното осъществяване на дейността на политическите партии, но пък има други механизми, чрез които да се гарантира честното, прозрачно и законосъобразно упражняване на политическа дейност и политически права. Що се отнася до наказателноправната закрила на надлежното упражняване правомощията по служба на длъжностните лица в публичния сектор, следва да се посочи, че понастоящем тя е сравнително добра и пълноценна.

2. Следва обаче да се прокара стриктно разграничение между предвидената наказателноправна закрила на важни обществени отношения, съответно - състоянието на материалното наказателно законодателство (Наказателния кодекс, който казва кои деяния са престъпления - бел. ред.) и неговото приложение. Проблемът е не в липсата на закон или адекватна законова закрила, а трудностите при установяване и разкриване на осъществените корупционни престъпления. Наказателноправна закрила има и тя е сравнително добра, но сравнително рядко се стига до приложението на материалния закон. Същевременно на проблемите при разкриване и разследване на осъществените корупционни престъпления се отговаря, като се изменя постоянно наказателният закон, вместо да се вземат мерки за повишаване на разкриваемостта, което не е проблем на материалното наказателно законодателство. Подобно поведение е популистко и предварително обречено на неуспех.

3. Разбира се, има какво да се желае и по отношение на материалното наказателно законодателство - от осъвременяване и усъвършенстване се нуждае системата на престъпленията във финансовия сектор и тази на корупционните престъпления в частния сектор (не бива да се забравя, че престъпленията, извършени от ръководни длъжностни лица по отношения на предприятия, основани на публичен капитал, са всъщност престъпления в частния сектор, тъй като юридическите лица, дори и основани въз основа на публичния капитал, са самостоятелни правни субекти). За по-ефективното противодействие на корупцията ще допринесе и декриминализацията на провокацията към подкуп. Кампанийното изменение на наказателния закон в насока към осигуряване на пълноценна закрила на средствата от фондове на ЕС създаде редица проблеми пред правоприлагащите органи, най-вече поради дублирането на признаци в съставите на различни видове престъпления. Тази сфера на посегателство, респективно - закрила, също се нуждае от по-добра наказателноправна уредба.

4. Проблемите, които водят до създаване на чувство за несправедливост и ненаказуемост, са по-скоро на друга плоскост - много често се осъществяват сделки с публично имущество или с имущество, собственост на частноправни субекти, основани с публичен капитал, които са законосъобразни от формална страна, но са нецелесъобразни; същевременно подобни сделки, особено когато са оставени на преценката на съответния ръководител или са сключени след стрикно изпълнение на съгласувателната процедура, не могат да обосноват наказателна или друг вид отговорност; не са малко случаите, в които до подобни решения се достига след гласуване на колективен орган, което също изключва наказателната отговорност.

Срещу подобни прояви следва да се реагира по друг начин, а не да се търси непременно наказателна отговорност. Наказателното право е едно от възможните средства за превенция и противодействие на корупцията, но не трябва да остава единственото, особено в сферата на превенцията на правонарушенията. Именно на превенцията следва да се отдаде приоритет и тази дейност да стане в центъра на общественото внимание и законодателните усилия.

*Авторът е главен асистент по наказателно право в Софийския университет и наказателен адвокат.

 

На фона на парада от обвинения срещу фигури от политическия и бизнес елит в Румъния, въпросът е защо там може, а в България - не. "Капитал" помоли юристи да разгледат някои от знаковите дела в Румъния (представени тук) и да коментират дали и в България може да има подобни разследвания. Това е мнението на главния асистент по наказателно право в СУ Росица Илкова.
Росица Илкова
Фотограф: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    velian avatar :-|
    volarok

    Проблемът е в подкупните съдии и прокурори. Генералната превенция не работи у нас, поради което престъпността се вихри, особено сред високите етажи на властта.

  • 2
    akg53369897 avatar :-|
    Petko Stoev

    Ами тази новата министърка заедно с приятеля си ще действат съвместно. Само да не се получи както в Костинброд!!!

  • 3
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    Проблемът е и в магистратите и в разследващите, но и в процесуалните закони. У нас, ако ще Шерлок Холмс, Еркюл Поаро, Авакум Захов и всички други детективи, за които се сетите да разкрият едно престъпление, техните обвинения ще "паднат" в съда, защото ще им намерят процесуални кусури и неправилно събрани доказателства! Ами те разследващите мислят повече за процедурата, а не да анализират престъплението
    .

  • 4
    ivanbozhidarov avatar :-|
    Wotsonsx

    Българския съд оправда своята несъстоятелност като потвръди в пълна сила максимата: за кокошка няма прошка, за милиони няма закони. Просто това ние качеството дами и господа, другари и другарки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK