Ръжда в цевта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ръжда в цевта

Военният министър Николай Ненчев като че ли засега не се справя със задачата да убеди политиците в нуждата от спешна модернизация на армията.<br>

Ръжда в цевта

Президентът събира политиците заради разпада на армията, военният министър тръгва на лов за "почти безплатни" US изтребители

Момчил Милев
8774 прочитания

Военният министър Николай Ненчев като че ли засега не се справя със задачата да убеди политиците в нуждата от спешна модернизация на армията.<br>

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Как ще изглежда българската армия в следващите няколко години, ако не и десетилетия, в много голяма степен ще се реши на едно на пръв поглед не толкова атрактивно, но знаково събитие, което предстои да се случи този понеделник – Консултативния съвет по национална сигурност (КСНС) при президента. Тогава държавният глава събира при себе си лидерите на всички парламентарни партии с цел ги убеди в нещо, което те по принцип уж подкрепят, но всъщност само на теория.

Става дума за все по-наболелия проблем със състоянието на българските въоръжени сили и най-вече използваната от тях техника, голямата част от която е антична, немодернизирана, неподдържана и наследена от времето на Варшавския договор. Вече дори не става дума дали тя е съвместима със стандартите на Северноатлантическия пакт (НАТО), в който членуваме от 10 години, а колко още ще може да гарантира сигурността и отбраната ни, преди да спре да работи завинаги. В случая с изтребителната авиация отговорът едва ли ще ви хареса много и той е: краят на тази година, когато най-вероятно ще изтече ресурсът на последната патрулна двойка бойни самолети МиГ-29. И тогава охраната на българското небе ще трябва да бъде преотстъпена на някоя съюзническа държава срещу съответната цена, разбира се.

По своята същност КСНС е съвещателен орган и няма да вземе някакво решение, което да има задължителен характер за изпълнителната власт и да принуди финансовия министър да увеличи бюджета за въоръжените сили. На него обаче до голяма степен маските на политиците ще паднат, поне що се отнася до проблемите на отбраната. Това е политически формат на най-високо ниво, където лидерите на парламентарните сили ще бъдат принудени публично да се определят по въпроса готови ли са подкрепят със съвсем конкретни действия модернизацията на българската армия. И ако не, то поне ще се знае конкретно чия е отговорността за поредното замитане на натрупаните с годините проблеми. Това в най-голяма степен важи за старши партньора в управляващата коалиция – партия ГЕРБ, чиито думи и дела драстично се различават след идването на настоящото правителство на власт, а лидерът й Бойко Борисов нееднократно недвусмислено е заявявал, че не възнамерява да отпуска допълнително финансиране за отбранителните способности на страната. И не само това: според тригодишната бюджетна рамка на страната за периода 2016 - 2018 г. парите за отбрана вече не са процент от брутния вътрешен продукт (БВП), а фиксирана сума. Резултатът от това е, че ако за 2014 г. военният бюджет е бил 1.33% от БВП, през 2015 той вече е 1.19%, през 2016 – 1.11%, през 2017 – 1.07%, и през 2018 – 1.03%. Това влиза в директно противоречие с решението на срещата на лидерите на натовските държави в Уелс, че орязването на средствата за отбрана трябва да се спре заради ескалацията на конфликтите по границата на алианса и най-вече заради кризата в Украйна и възхода на "Ислямска държава".

С настоящото финансиране на армията няма как да се случи и другото решение на натовските лидери, според което 20% от военните средства трябва да отиват за инвестиции в нови бойни способности – дори според бюджета за 2014 г. този процент за България е... 4. За тази година пък е заложено намаляване на парите за заплати в отбраната със 77 млн. лв., което се равнява на уволняване на около 5000 души. Но тъй като в момента страната ни влиза кампания за местни избори, които трябва да се проведат наесен, по всяка вероятност политиците няма да посмеят да дразнят военните и техните семейства с оптимизации и чистки, за да не си навлекат наказателен вот. Което автоматично означава орязване на средствата за подготовка на войската и инвестиции.

Крайният резултат от всичко това е връщането на армията в режим на вегетация. Което обаче също може да се окаже не напълно възможно, защото в близките месеци ще парализира високотехнологичните видове въоръжени сили и най-вече изтребителната авиация. Последното всъщност ще се случи така или иначе, защото КСНС обмисля категорично да забрани наливането на повече пари в стара руска техника (каквато са изтребителите МиГ-29), а за миграцията към нов тип западни изтребители (която настоящото правителство продължава да отлага) са нужни по най-оптимистичния сценарий поне 3 години.

Игра на тронове

Съвсем закономерно основната интрига около настоящия консултативен съвет при президента ще се върти около "Програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България 2020", разработена от Министерство на отбраната като продължение на "Визия 2020" на служебния военен министър Велизар Шаламанов и която неговият наследник Николай Ненчев не смее самоволно да внесе в Министерския съвет поради сериозна опасност от бламиране. Затова и сега се търси подкрепата на президента Плевнелиев, който е един от най-активните радетели за модернизация на армията. По силата на въпросния стратегически документ в парламента трябваше да влязат за одобрение и 9 приоритетни проекта за модернизация на армията. По информация на "Капитал" по време на КСНС обаче броят им засега ще бъде сведен до 4 – за нов изтребител, за превъоръжаване на бойните ни фрегати, за нови бронетранспортьори и за купуване на 3D радари. Също така вероятно те няма да стартират паралелно (както искат военните), а един по един, като приоритетът щял да падне върху "някои от по-малките" - най-вероятно за бойната машина за пехотата и/или за купуване на радари.

Всичко това трябваше да се случи още в началото на април. На практика обаче ГЕРБ негласно бламира визията от времето на служебния кабинет и прилага принципа на мълчаливия отказ с аргумента, че точно сега няма пари за инвестиции в отбраната. В момента се оформя изключително интересната ситуация, при която военният министър Николай Ненчев е принуден да търси подкрепа не само от своите съпартийци от Реформаторския блок и коалиционните си партньори от АБВ, но и от опозиционни партии като БСП и ДПС. И по-любопитното е, че поне на думи я е получил. Всъщност формациите на Михаил Миков и Лютфи Местан едва ли хранят особено топли чувства към министъра на отбраната, но с най-голямо удоволствие биха вбили клин в редиците на крехкото управляващо мнозинство и биха принудили Бойко Борисов ясно да артикулира политическа позиция в ущърб на военните, което да му коства избиратели с пагони по време на кметския вот.

Политическите интриги около превъоръжаването на армията обаче могат да провокират неочакван завой в модернизационните намерения, който не е задължително в най-смислената посока. По всяка вероятност най-агресивната атака срещу Бойко Борисов по линия на отбраната ще дойде с обвинението, че се превръща в гробокопач на изтребителната авиация. Което всъщност само частично е така, защото отлагането на решението за придобиване на нов многоцелеви боен самолет има поне 10-годишна история, а именно предното правителство на ГЕРБ беше на крачка от закупуването на модернизираните португалски F-16 MLU, които в крайна сметка отидоха в Румъния.

Сега заради проблемите с ремонта на МиГ-29 страната ни ще бъде принудена да поиска помощ от НАТО за осъществяването на Air Policing в българското небе, което със сигурност ще бъде истеризирано от опозицията с аргумента "отказ от суверенитет". Практиката на Северноатлантическия алианс е това да се прави от съседни съюзнически държави – в случая капацитет за това имат Гърция и Турция. Ако обаче България допусне турски изтребители в своето небе, настоящото политическо мнозинство вероятно ще трябва да се изправи лице в лице с гнева на възпитаваните от ранна детска възраст в туркофобия български гласоподаватели. Сравнително успокояващата новина по темата е, че по информация на "Капитал" предложение за въздушна охрана "под наем" е отправило и правителството на Кралство Белгия, което е доста далеч от традиционните балкански съперничества.

Аварийно приземяване

Истерията на тема изтребители обаче може да резултира в прибързани и необмислени решения, които да имат негативен ефект с години напред. През изминалата седмица например военният министър Ненчев обяви, че ще се търси опция за придобиване на безплатни стари изтребители от САЩ. Този вариант обаче е описан доста детайлно в модернизационната програма, предложена от военновъздушните сили, и всъщност ще струва на данъкоплатците неизвестно колко (но немалко) пари. Става дума за изтребители F-16 Block 15, които са произведени през 1988 г., имат по 3000 часа нальот (от 6000 възможни), след което са консервирани в центъра AMARAC на ВВС на САЩ. Като възможности тези самолети не могат да се мерят с португалските F-16 MLU, които България не закупи.

Освен това, въпреки че САЩ са готови да дарят самолетите безвъзмездно, привеждането им в летателна годност и тяхната модернизация трябва да бъдат заплатени от българската страна. Става дума за ремонт, удължаване на ресурса на двигателите до 5000 часа, смяна на авиониката, закупуване на въоръжение, доставка на наземно оборудване, обучение на пилотите и наземния персонал. Що се отнася до последното, САЩ правят изричното уточнение, че капацитетът на авиационните им инструктори вече е запълнен до 2020 г., така че България трябва да тренира персонала си в друга натовска държава, ако реши да мигрира към F-16.

От гледна точка на управляващите ходатайстването за даряване на немодернизирани стари изтребители вероятно би било имиджова победа в очите на неинформирания гласоподавател. Така политиците могат да закичат на ревера си заслугата за "спасяването" на българската бойна авиация. От гледна точка на данъкоплатците и рационалното изграждане на съвременни бойни способности обаче подобен ход ще е просто бомба със закъснител и поредното отлагане на стратегически важните решения и големите разходи в тази сфера. Защото за всичко останало, освен за връщането на въпросните F-16 Block 15 "в строя", пари едва ли ще се намерят скоро в контекста на отбранителната политика, водена в момента от ГЕРБ.

Как ще изглежда българската армия в следващите няколко години, ако не и десетилетия, в много голяма степен ще се реши на едно на пръв поглед не толкова атрактивно, но знаково събитие, което предстои да се случи този понеделник – Консултативния съвет по национална сигурност (КСНС) при президента. Тогава държавният глава събира при себе си лидерите на всички парламентарни партии с цел ги убеди в нещо, което те по принцип уж подкрепят, но всъщност само на теория.

Става дума за все по-наболелия проблем със състоянието на българските въоръжени сили и най-вече използваната от тях техника, голямата част от която е антична, немодернизирана, неподдържана и наследена от времето на Варшавския договор. Вече дори не става дума дали тя е съвместима със стандартите на Северноатлантическия пакт (НАТО), в който членуваме от 10 години, а колко още ще може да гарантира сигурността и отбраната ни, преди да спре да работи завинаги. В случая с изтребителната авиация отговорът едва ли ще ви хареса много и той е: краят на тази година, когато най-вероятно ще изтече ресурсът на последната патрулна двойка бойни самолети МиГ-29. И тогава охраната на българското небе ще трябва да бъде преотстъпена на някоя съюзническа държава срещу съответната цена, разбира се.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    the_core avatar :-(
    The Core

    ... И армията
    ... и НЕК...
    ... и АЕЦ Белене...
    ... и АЕЦ Козлудой (след 2-3 години)...
    ... и ТЕЦ "Мариците 1,3"....
    ... и БДЖ...
    ... и магистралите....
    ... и улиците в градовете...
    ... и циганите....
    ... и пенсионерите....
    ... и ........ ?

    Аз тук бих "хвърлил кърпата"....

  • 2
    kalnik avatar :-|
    Калник

    Мисля точно Ненчев наскоро каза, че армията ни бил 30000 души. По моя преценка, на такава армия ѝ трябват не повече от 1000 офицера. А в нашата колко са?

  • 3
    the_core avatar :-|
    The Core

    До коментар [#2] от "Калник":

    29 999

  • 4
    tarpana avatar :-|
    Търпана

    "охраната на българското небе ще трябва да бъде преотстъпена на някоя съюзническа държава срещу съответната цена, разбира се."- Какво се РАЗБИРА, моля? А къде е цената която американците плащат за трите си американски бази на българска земя? А, сетих се, това не са американски,а български бази, а мириканците тихо и кротко си ги ползват - нали тъй?

  • 5
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    Мириканците доставиха оборудването за милиони.

  • 6
    stf avatar :-|
    Стефанов

    Като искате повече пари за армия, кажете от къде да се вземат!?
    Пинсии ли да режем, заплати на учителите ли... или пък по-голям дефицит и външен дълг!?
    Пусто българско мрънкане, без даване на алтернатива!

  • 7
    ppl17 avatar :-|
    ppl17

    До коментар [#6] от "Стефанов":
    Защо трябва обществени разходи да се режат!!? Какво пречи да си напечатамае малко левчета, като братята американци и да си решим проблемите? Или за тях може, а за нас не може!? Само в Бояна и Драгалевци има толкова много пари, че ще си купим от всички модели самолети по 10 нови, но я няма волята или по-скоро заръката е такава - без армия! За смешните Кугъри, които освен за линейка, друго не стават, че и не могат всякога да летят и хангар за съхранение искали, има пари, за Спартани, които се чупят като Фафли има пари.... Много пари има, но отиват в едни малки, тесни и тъмни места!

  • 8
    sangria avatar :-|
    sangria

    Ехх, г-н Милев, що не внимавате поне малко и да се постараете като пишете. Каква е тази дума "резултира"? Де да беще само тя...

  • 9
    ppl17 avatar :-|
    ppl17

    До коментар [#5] от "Pronto":
    Като доставиха оборудване за милиони, то наше ли става, ще може ли български войник да го пипне поне? Като свършат ученията, ще си го вземат ли, или те трайно си се настаниха у нас и ще продължат да си го ползват само те? Защо им е оборудване за милиони, ако ние сме мирна държава и никой не смята да води война, включително и те? Като не плащат наем, поне да не се напиват и да не бият децата ни! Иначе след набитите френски командоси, ще има и американски такива!

  • 10
    equalizer avatar :-|
    equalizer

    Мале, мале... консервирани F-16A Block 15 - разбирай бракувани самолети, които се поддържат толкова, че да могат в рамките на няколко месеца да се възстановят в бойна готовност (но няма да имат същите възможности като самолети, които летят редовно). Ударихме дъното и стремително копаем надолу.
    Освен, че ще ни излязат златни за възстановяването им и съответното им модернизиране и ремонтиране, ще имаме самолети - набори на МиГ-29ките. Защо не изкарат пред обществото пълна разбивка на разходите, които трябва да платим при различните варианти за нови изтребители?
    А те са:
    - F-16 A/B/C/D - втора ръка от някоя НАТО-вска държава (португалските MLU-та бяха доста старички, независимо, че са по-модернизирани от Block 15 на USAF)
    - F-16 A/B/C/D от резерва на USAF - с навлизането на F-35 все повече по-нови C и D варианти ще излизат от въоръжение, може да се намаже от тях, макар че съм против стари изтребители.
    - Закупуване на модернизирани по НАТО-вски стандарти нови МиГ-29 (СМТ например). Преди да ме изгорите на клада имайте предвид, че както нашите пилоти, така и техниците ни имат висока подготовка и готово наземно оборудване за тях. Но оставаме зависими от Русия, ако не се бръкнем предварително за повечко резервни части (двигатели, консумативи и тн.)...
    - Новички JAS-39 Gripen. Както и да ги вземем ще са по-новички от другите варианти. Вариантите са няколко - под наем от SaaB и шведските ВВС с възможност за закупуване и директна продажба. Това е най-добрата идея, независимо че при първия вариант се говори за самолети втора ръка. Gripen-ът е най-нов от всички като модел, електроника и възможности, както и може да се намери с най-висок ресурс. Освен това е по-малко капризен от F-16, който и да се насе** не може да излита от други писти освен тази на Графа и може би Враждебна. Да не говорим за военновременните шосейни участъци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK