Ще се сливат само администрациите на университетските болници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ще се сливат само администрациите на университетските болници

Във всички райони болниците да могат да се сдружават и да предоставят заедно комплексна услуга е една от пакета с промени, които министър Петър Москов ще представи за публично обсъждане.

Ще се сливат само администрациите на университетските болници

Очаква се 9-те клиники в карето на Александровска да спестят между 500 хил. и 1 млн. лева

Десислава Николова
4638 прочитания

Във всички райони болниците да могат да се сдружават и да предоставят заедно комплексна услуга е една от пакета с промени, които министър Петър Москов ще представи за публично обсъждане.

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Администрацията на 9-те болници в карето на Александровска (бившата Медицинска академия) в София ще бъде обединена в общо дружество, което те ще създадат. Новата фирма ще обслужва счетоводството, администрацията, а освен това ще провежда обществени поръчки за лекарства, апаратура, пране, охрана и др., за да пести от мащаба. По този начин ще бъдат съкратени около 400 души, а 9-те клиники ще спестят между 500 хил. лв. и 1 млн. лв. всяка, които ще отидат за лечение на пациенти и медикаменти. Това съобщи здравният министър д-р Петър Москов на пресконференция по въпроса. Директорите на 9-те болници ще трябва да си изберат административен директор и да структурират новото дружество в най-скоро време.  Той категорично отрече да слива медицинската дейност на клиниките и допълни, че няма да има повече уволнения на директори. През миналата седмица с негова заповед беше освободен директорът на "Св. Иван Рилски" д-р Дечо Дечев, без да бъдат съобщени мотиви. Във вторник Москов уточни, че причината е несъгласието му с реформите.

Министърът представи промените в закона за лечебните заведения, които ще предложи за обществено обсъждане. Те предвиждат задължителна здравна карта за броя на лечебните заведения, с които здравната каса ще сключва договор, и задължителна акредитация за качество на болниците. В районите, в които има излишък на клиники, здравната каса ще решава по публични критерии дали да сключи договор с тях.

Във всички райони болниците ще могат да се сдружават и да предоставят заедно комплексна услуга. Като пример Москов посочи голяма областна клиника и общински болници, като целта е да се осигури навременност на лечението. Основната идея на задължителната здравна карта е във всеки регион да бъдат осигурени възможно най-бързо и качествено предоставени услуги.

Министърът обясни, че за всички ще важат еднакви критерии за качество. По думите му въпреки действащите лимити и в момента няма причина пациентите, особено онкоболните, да се притесняват, че няма да получат лечение.

"Нито методиката, нито въведените лимити са били досега причина, още по-малко на онкоболен, да се откаже лечение. Такива писъци са желание да се запазят досегашните схеми, с които се точи здравната каса", коментира Москов. Той съобщи, че в се анализира дейността на частна болница за инвазивна кардиология, която в рамките на 3 дни приели 43 души от две околни села. Над половината били абсолютно здрави, но са им направени изследвания, за които касата е платила по 2000 лв. и това й е струвало общо 40 хил. лв.

Администрацията на 9-те болници в карето на Александровска (бившата Медицинска академия) в София ще бъде обединена в общо дружество, което те ще създадат. Новата фирма ще обслужва счетоводството, администрацията, а освен това ще провежда обществени поръчки за лекарства, апаратура, пране, охрана и др., за да пести от мащаба. По този начин ще бъдат съкратени около 400 души, а 9-те клиники ще спестят между 500 хил. лв. и 1 млн. лв. всяка, които ще отидат за лечение на пациенти и медикаменти. Това съобщи здравният министър д-р Петър Москов на пресконференция по въпроса. Директорите на 9-те болници ще трябва да си изберат административен директор и да структурират новото дружество в най-скоро време.  Той категорично отрече да слива медицинската дейност на клиниките и допълни, че няма да има повече уволнения на директори. През миналата седмица с негова заповед беше освободен директорът на "Св. Иван Рилски" д-р Дечо Дечев, без да бъдат съобщени мотиви. Във вторник Москов уточни, че причината е несъгласието му с реформите.

Министърът представи промените в закона за лечебните заведения, които ще предложи за обществено обсъждане. Те предвиждат задължителна здравна карта за броя на лечебните заведения, с които здравната каса ще сключва договор, и задължителна акредитация за качество на болниците. В районите, в които има излишък на клиники, здравната каса ще решава по публични критерии дали да сключи договор с тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube

    Опитите за оптимизация на държавни болници е правилна посока, но по-скоро и по-сериозно трябва да се помисли за електронна администрация изобщо и за демонополизиране на здравната каса - това ще спести много повече.
    Съгласен съм, че не може да има безброй болници, съсредоточени на едно място, но това не трябва ли да го реши избора на пациентите - щом има пациенти за тях, това не е ли нормално? ОСвен това не може да се "преместват" изкуствено или да се създват болници на географски принцип и то да са с приравнено качество, отговарящо на стандарта - най-малкото няма да достигнат лекарите или стандарта на качество ще падне ниско.
    Няма нужда също от фиксиран брой болници, които работят с НЗОК според географски принцип - това е доста ограничителна идея, която може да свали още качеството. Райниране е необходимо само за спешните центрове, които трябва да имат връзки с големи болници за експедитивно транспориране при необходимост.
    Стратегията за разкриване на специалности в държавните болници и по принцип трябва да е продиктувана от необходимостта от лечение като цяло в страната, а не от нуждите на привелигировани болници. Всичко останало трябва да се отсее от избора на пациента.

  • adenauer

    Основна пречка за развитието в правилна посока на държавата ,като цяло и здравеопазването в частност е комунистическото и агентурно ДС начало в управлението на държавата и всичките ни институции по направление.Скандалите ,които непрекъснато тресат здравеопазването са свързани с тази дивашка доминантна .комунистическото и то задължително присъствие.Случайте с ВМА,Пирогов,СВ.Екатерина и къде ли не още са свързани с комунистическите кадри-лекари ,все "ГОЛЕМИ СПЕЦИАЛИСТИ" и многознайковци ,но в краденето на държавни средства и различните далавераджииски номера ,с които си уреждат заплати по няколко десетки хиляди лева ,докато самите редови лекаи и самите болници тънат в разруха и несправедливост.Това ще бъде така ,докато не се извърши в пълна мяра Германския модел за декомунизация ,ЛУСТРАЦИЯ, Национализация и Народен съд.Всичките червени боклуци -управленци са собственици или съсобственици на Здравни центрове,Най-различни болници,все ефове на Здравна каса,министри ,зам.министри и какви ли не още клатикурци без човешки дадености за справедливост и морал.Тези т.н.големи специалисти трябва задължително да се пратят в дълбоката провинция и по обезлюдените села ,за който факт и те имат не по-малко вина от тези ,които окрадоха народа,банките и поставиха в перманентен риск стотици хиляди българи.И сегашните некадърници няма да направят нещо по-добро,защото самата система и кадрите са "Гнили ябълки",всичките се пръкнали от едно котило БКП и ДС.Превърнали се в местни феодали по продължителност на псевдо -управление вече десетки години -ЕДНИ И СЪЩИ КРАДЦИ.

  • 3
    janeausten avatar :-|
    janeausten

    До коментар [#1] от "jiffylube":

    Всяка година болниците нарастват с 20-30
    При население което се топи с 45 000 годишно и липса на лекари и сестри
    Докато не въведат железен принцип колко болници има смисъл да се издържат с публичен ресурс - тоест от НЗОК - това роене без съществена полза освен за собствениците на болниците ще продължава
    Никой не пречи на никого да си открие частна болница и да се бори за пациенти - но не трябва Касата да е длъжна да сключва договор с всяка акредитирана
    Същото важи и за 55-ти ВУЗА
    Ако- разбира се- мислим от гледна точна на интересите ни като пациенти и платци на здравни вноски
    За болниците - лекарите - директорите - общините - търговците на лекарства логиката - и интересите- са други - все повече болници-скъпа техника - редки операции извършвани у нас и пр
    На държавна издръжка - разбира се Никога никакви пари няма да стигат

  • 4
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube

    До коментар [#3] от "janeausten":

    [quote#3:"janeausten"]Докато не въведат железен принцип колко болници има смисъл да се издържат с публичен ресурс [/quote]

    Здравната каса НЕ ИЗДЪРЖА болници, поне не е това нейния принцип - Здравната каса, както и всяко друго здравнозастрахователно дружество или фонд, плаща за ЛЕЧЕНИЕ на пациента, независимо къде се лекува той. Парите следват пациента, а той избира къде да се лекува. Всичко останало са спекулации. Ако дадена болница няма пациенти и прави много разходи, тя би трябвало да излезе от "пазара" (в кавички, защото това не е точно пазар), но държавните болници винаги ще бъдат спасявани с парите на данъкоплатеца, колкото и дълбоко да са затънали в загуби.
    Принципът трябва да бъде по-строга "сертификация", а не конкретен брой болници. Критерии, които да гарантират качествено лечение, за което хората си плащат със здравните вноски. Какъв е смисълът да има конкретен n-брой болници, ако нямат необходимата квалификация или възможност да лекуват.
    Злоупотребите не идват само от кофти закони, а от неспазването им. Няма прозрачност в касата, няма прозрачност и за пациента. А няма и логика в залагането на бюджети. Писах и другаде вече - толкова ли е трудно да се направи електронна система, в която пациента вижда всички пари, които касата е платила за него, и съответно да се правят отчети, общодостъпни за всички - тогава ще се види - пари ли изчезват, лечението ли се оскъпява, източва ли някой и какво всъщност става. Не - дайте сега да сложим n болници географски, а какво лечение предлагат - няма значение - важното е да са от "наште"....

  • 5
    tkirov avatar :-|
    tkirov

    Fitscheto9

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    janeausten avatar :-|
    janeausten

    До коментар [#4] от "jiffylube":

    Втората част на коментара ви опровергава първата
    Чудесно е парите да следват пациента при конкуренция и да има правила и контрол - ама не е така И няма как да бъде
    В сектор за милиарди левове- в които вече има частни търговски интереси за стотици милиони - и е политически чувствителен - реален контрол и прозрачност е много трудно постижим в която и да е страна - а в българска среда в момента е невъзможен
    Не е трудно да има електронна система и реално отчитане- просто не е в интерес на никого Затова пък в интерес на всички -освен пациентите- е НЗОК да плаща покорно и ударно нарастващото уж пазарно свръхпредлагане на здравни услуги -къде истински - къде надписани Както в частните- така и в държавните и общински болници И нови и стари

  • 7
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube

    До коментар [#6] от "janeausten":

    Генерално това, което се опитвам да кажа е, че с новите предложения едва ли ще се постигне повишаване на качеството на медицинските услуги - това, което най-много интересува всички нас като граждани и пациенти. От съществуването на НЗОК има две основни неща, с които се характеризира - лимити и дефицити. Лимити на направления, лимити по клинични пътеки и т.н. - как това може да е в интерес на пациентите? И сега вместо да се помисли как да се превъзмогне продължаващата години наред липса на адекватно лечение и медицинска помощ, се предлагат още лимити?!? Съгласен съм, че здравната каса не е непресъхващ извор и трябва да следи изпълнение на определени критерии, но принципът не е този (географски и изкуствен). Къде е ролята на частните здравнозастрахователни фондове, защо тази т.нар. "каса" (която по принцип също трябва да бъде застрахователен фонд) никой не иска да я пипне и да и развали монопола. В страните, където частното здравеопазване няма общо с държавните фондове, няма подобен монопол и пациента знае къде и какво получава срещу здравната си вноска. Кое е по-важно - лекарите да лекуват или да мислят умотворения по коя пътека да приемат и какво да направят, защото има опасност лечението да не го покрие никой.
    Има нещо много гнило във финансово-административния модел на здравеопазването, но никой не смее да се захване с истинските проблеми.



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.