С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 30 апр 2015, 16:13, 14877 прочитания

Ако тази есен не започнат реформи, те няма да се случат

Социологът Боряна Димитрова пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Министрите могат да излязат от мандата като лидери с мисия и да останат в историята или като чиновници в пенсия с портрет на стената, чието име никой не помни."
Боряна Димитрова е социолог. Тя е управляващ партньор и един от основателите на една от малкото социологически агенции, на които може да се има доверие, че представят достоверна информация и обективни анализи - "Алфа рисърч". Преподавател е в Софийския униврситет. 

Първите шест месеца от управлението скоро ще изтекат. Често се казва, че ако в този период правителството не се опита да започне реформите, които е предвидило, те едва ли ще се случат. Какво е вашето усещане? И като се базирате на вашите изследвания, какво мислят избирателите?



Тезата за бързи реформи в началото на мандата почива на две сериозни предпоставки: първо, че степента на обществена подкрепа е най-висока в началото на едно управление, а реформи се правят, докато има доверие и търпение; и второ, наличието на ясен план за действие, получил легитимност чрез вота на избирателите за съответната политическа сила. В случая с настоящото правителство ги няма нито първата, нито втората предпоставки. Правителството стартира с ограничена подкрепа от около 20-22%, а само преди шест месеца формулата му, която сега приемаме за "естествена", приличаше по-скоро на взривоопасна смес, способна да убие създателите си, отколкото на хранителна среда за реформи. Същевременно с изключение може би на пакета от мерки, изготвен от ексминистър Вучков, в нито една друга сфера нямаше ясен план за действие, още по-малко – идея за кохерентен пакет от закони. Така, "реформа" започна да се използва по-скоро като заклинание "ТИ ще правиш ли реформа", отколкото като конкретен план за по-ефективни политики. Ето защо независимо какво ни се иска, трябва да си дадем ясна сметка, че не беше възможно да започнат качествени и сериозни реформи през първите шест месеца. Моето лично виждане е, че решаващ ще бъде есенният политически сезон. Ако правителството премине цяло през местните избори и при благоприятната възможност за средносрочна бюджетна рамка, която си осигури с рефинансирането на дълга, няма да има никакво извинение да не е подготвило експертно и политически онези политики, които иска да реализира. Ако в есенната законодателна програма и в бюджет 2016 не видим приоритети и реформи, значи такива няма да се случат. Колкото до общественото мнение, и с просто око, и в изследванията е видимо, че социална енергия няма. Хората се умориха, не харесват на вересия никого и не кредитират никого с доверие. В такава ситуация изборът "какво да правят" с властта и пребиваването си в нея е на политиците. Министрите могат да излязат от мандата като лидери с мисия и да останат в историята, или като чиновници в пенсия с портрет на стената, чието име никой не помни.

В такъв случай как си обяснявате факта, че социалната и здравната политик получават едни от най-високите рейтинги на недоверие (73%), а министрите са най-харесвани? Това признак на реформаторски устрем ли е, или по-скоро ПР и очакване от страна на избирателите?

Най-напред да внеса известна корекция във вашия прочит на данните. Социалната и здравната политика заедно с техните министри бяха на дъното на всички класации за успешни политики и политици години наред. В момента подкрепата за тези политики се е увеличила почти двойно. Което показва, че усилията на министрите да отлепят от дъното съответната сфера, да направят нещо смислено в мандата си дават резултат. Разбира се, рейтингът се дължи и на очакванията на избирателите, но това да създадеш очаквания в едни от смятаните за най-безнадеждни сфери е почти чудо. Не случайно общественото мнение възнаграждава смелите. Ако в следващите месеци започнат реални реформи, неизбежно ще се увеличат противниците и на министър Москов, и на министър Калфин, но с голяма доза сигурност можем да прогнозираме, че те ще запазят и стабилно ядро от привърженици. Нещо, което не може да се каже за други министри както от настоящото, така и от предишни правителства, които не са се ангажирали с нито едно по-смело действие и въпреки това са загубили рейтинг и подкрепа. С една дума, ако си позволя един съвет към господа министрите – не пазете рейтинга си, ползвайте го – честно и умно.



Когато се говореше за коалицията ГЕРБ, РБ, АБВ с подкрепата н ПФ (и отчасти БДЦ), имаше мнения, че по стечение на обстоятелствата това е доста удачна форма на управление - всяка съставна част по някакъв начин би блокирала неразумните идеи на останалите. Получавали се това, или по-скоро има общ блокаж?

Откровено казано, гледам на тезата за взаимния контрол между пет политически сили, съставени от 9-10 партии, като на своего рода имиджова стратегия, или ако щете опорна точка, лансирана по времето на тройната коалиция, която имаше за цел да легитимира пред избирателите участието в една необяснима коалиция. Ако си спомняте, тогава се стигна до абсурда да се назначават в някои държавни ведомства по трима шофьори на квотен принцип - защо, за да се блокират или отблокират взаимно? Странно за мене, набързо и безкритично тази теза беше подета и от имидж мейкъри на сегашното правителство. Тя обаче може да служи максимум като оправдание пред избирателите, не и като реален механизъм за управление. (Ако само го пренесем на бизнес равнище на този "управленски принцип", виждаме пълния му абсурд - нито вие, медиите, нито ние, агенциите, нито която и да било компания си представя, че до нея трябва да стои някой конкурент, за да й блокира неразумните решения ) Правителството, както всяко управление, се нуждае от екипност, координация, подреждане на приоритети и експертност. И в трите направления по нещо му куца и точно оттук, по мое мнение, извират едни от най-големите му проблем. Иначе блокажът, ако е необходим, се извършва в парламента. Там е мястото партиите да защитават политиките, с които са спечелили гласа на избирателите си и не бива да се измъкват от този си публичен ангажимент. Останалото са празни приказки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вдигането на такса смет може да се отложи Вдигането на такса смет може да се отложи

Министерството на екологията търси варианти за намаление на отчисленията, които общините правят към РИОСВ

10 дек 2019, 460 прочитания

Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове 1 Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове

И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна

9 дек 2019, 2103 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Войска във фризера

Политиците скоро ще трябва да обяснят на избирателите защо чужди самолети ще пазят българското небе

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10