Новият брой: Накъде след вота
Close

"Герои" на половин цена

Как държавата се отказа от над един милион долара наем за два от легендарните си фериботи

Фериботите "Героите на Севастопол" и "Героите на Одеса" са сред легендите на българското корабоплаване. Те са построени през 1978 г. в Норвегия и въпреки че вече са на 37 години, продължават да обслужват товари в Черно море между България, Украйна и Грузия. Фериботите са собственост на малко известната държавна компания "Български морски квалификационен център" (БМКЦ), но техен оператор е частното Параходство "Български морски флот" (БМФ).

Те са били отдадени под наем за пръв път през 2009 г. По неофициална информация цената на всеки от тях е била около 1500 долара на ден за пет години. На 7 юли м.г., при сключването на нов петгодишен договор, тази цена е свалена наполовина. Защо се е случило това е строго пазена тайна както от държавата, така и от частното дружество наемател. Ясно е само, че ако за миналия петгодишен период наемът е бил малко над 2,7 млн. долара, сега той ще е около два пъти по-малък - 1,37 млн. долара.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zethron avatar :-|
    zethron
    • - 56
    • + 6

    Г-н Спасов, една от основните клаузи на всеки тайм-чартър гласи 'This charter to be kept private and confidential for both parties' или с подобна формулировка в зависимост от това какво точно са се договорили страните. Имайки предвид, че от БМФ няма как да го получите стигам до извода, че сте го взели от другата страна. Само заради вашата статия и твърдение, че сте го взели БМФ може да съди държавата по тази клауза. И ще спечели. Задавам си други въпроси. Кому е необходим този материал в момента? Срещу кого е насочен и чии интереси защитавате? И твърдя, че Вие изпълнявате нечия поръчка, защото от приватизацията на БМФ до момента никой нищо не каза, а сега се изнасят данни за тайм-чартъри. Най-малкото е доста съмнително някой да говори за два ферибота и големите загуби от тях на фона продажбата на огромна компания като БМФ и последвалото й разграбване. И още нещо под статията си сте написали и нещо фондация "Америка за България" , което е пряко доказателство кой, какво и от кого иска.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov
    • - 7
    • + 23

    А защо не написахте в статията,че частното дружество оператор е собственост на известна банкерка и още по-известна бивша приятелка...

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 4
    ristohristov avatar :-|
    Ристьо
    • - 1
    • + 12

    [quote#1:"zethron"]Г-н Спасов, една от основните клаузи на всеки тайм-чартър гласи 'This charter to be kept private and confidential for both parties' или с подобна формулировка в зависимост от това какво точно са се договорили страните. Имайки предвид, че от БМФ няма как да го получите стигам до извода, че сте го взели от другата страна. Само заради вашата статия и твърдение, че сте го взели БМФ може да съди държавата по тази клауза. И ще спечели. Задавам си други въпроси. Кому е необходим този материал в момента?

    Срещу кого е насочен и чии интереси защитавате?

    И твърдя, че Вие изпълнявате нечия поръчка, защото от приватизацията на БМФ до момента никой нищо не каза, а сега се изнасят данни за тайм-чартъри.[/quote]

    Колега прав си принципно..
    никой не прави нищо ако не е мотивиран , в т.ч. и Икономедия

    има обаче нещо интересно в случая и то е ,че
    Интересите за "заказчика на публикацията" са сравнително обективии

    Тази фериботна връзка е проектирана в други времена , когато се работеше. Един ферибот товареше 115 вагона и пътуваше около 30 часа до другото пристанище.
    Фериботите се "изчакваха" , за да "застанат" на кей за обработка

    Промишлеността на БГ отдавна е в минало свършено време а тези фериботи ...правят стаж ...отвори сайта на УКРФери и им виж Графика... сигурно работят с 30 % от пълния ресурс

    колко точно струва арендата на ден...въпрос на сметки..
    Истината е , че няма значение колко Искаш..а колко Дава Арендатора..

    Често пъти дори Арендатора дава повече , после...сълзи

    Нередност?
  • 5
    ristohristov avatar :-P
    Ристьо
    • - 7
    • + 1

    [quote#3:"ivailoa"]А защо не написахте в статията,че частното дружество оператор е собственост на известна банкерка и още по-известна бивша приятелка.[/quote]

    внушението което правиш..може би е основателно
    Истината е ,че тези фериботни кораби Трябва да Работят ,
    за да ги арендова някой..

    с оглед ситуацията в БГ , както и в Украйна.
    това ще стане Някога..много Някога

    има вероятно и друга опция - Варна Поти/Батуми.... но докато се изчисти откъм подробности....пак има много време

    а до тогава ???

    Нередност?
  • 6
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 1
    • + 41

    До коментар [#1] от "zethron":

    На мен ми е необходим този материал. Не виждам нищо лошо в това да изобличиш една камара лъжци и крадци които очевидно са седнали на една маса и са се разбрали да издоят едни пари от държавата. Или се опитваш да ни убедиш че дневния наем на един кораб е колкото да си наемеш кола Мерцедес или Пасат от Hertz/Europecar в Германия!
    Даже имам чувството че ги е досрамяло да платят по-малко и са решили да е 750 кинта на ден. Още 2009 са грабнали смешните пари а миналата година направо са се оа..ли.

    Нередност?
  • 7
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov
    • - 1
    • + 33

    това е подарък за киро парахода за именния му ден, за рождения ще е бдж

    Нередност?
  • 8
    zethron avatar :-|
    zethron
    • - 9
    • + 5

    Да задам един елементарен въпрос:

    Внесени ли са парите от приватизационната сделка с БМФ в държавния бюджет? Отговор няма. Както и няма отговор остатъчните 30% държавна собственост в БМФ след приватизацията как се управляват? А ще бъдат ли "подарени" и те на К. Домузчиев за да си купи втори отбор?

    Капитал не пита това. Капитал намеква единствено, че държано дружество не се управлява ефективно и респективно трябва да бъде приватизирано. Още повече, че Капитал се оправдава с "Америка за България" като представител на американските интереси тук и техен директен спонсор.

    Предполагам, че мнението ми ще бъде изтрито веднага след като бъде доведено до вниманието на Иво Прокопиев, а аз ще бъда баннат за още един месец поради много странни причини вкл. поставяне на неудобни въпроси...

    Нередност?
  • 9
    zethron avatar :-|
    zethron
    • - 7
    • + 4

    До коментар [#6] от "aussie":

    Изобличаването на лъжци е много хубаво като идея - подкрепям го.
    Но да погледнем по-отгоре. КОгато се крадоха големите пари от приватизацията на БМФ какво прави Спас Спасов и кого изобличаваше? Какво прави Капитал? Мълчаха покорно.

    Премълчаването на истината и използването само на част от нея е манипулация, която се върши тук.

    Нередност?
  • 10
    fichev avatar :-?
    Danail Fichev
    • - 1
    • + 9

    Аз работя на "Героите на Одеса". Даже слязох преди 5 дни. От 118 вагона капацитет, нито веднъж не карахме повече от 30, като половината пъти бяха и под 15. Част от тях празни. Тирове, частни коли и пасажери - екзотика. По тази линия освен нашите и на Укрферри работят още 2 ферибота. На тази възраст кораба му се е*ава майката. 2 пъти се прецакаха дизелгенераторите. Включително пред плажа на Варна, сега точно на Гергьовден и цял ден не можахме да влезем в пристанището. Чудя се как им излиза сметката да държат втори ферибот, само единия работи нон-стоп. "Героите на Одеса" средно по 15 дни в месеца е вързан в пристанище Варна. Все пак в целия фериботен комплекс, вкл. корабите работят 150 квалифицирани специалисти.

    Нередност?
Нов коментар