Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 11 май 2015, 12:35, 11798 прочитания

Слабото евро задвижи износа на България

Продажбите извън ЕС се увеличават двойно през март, двуцифрен е растежът и към евросъюза

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Оживлението на европейската икономика и по-евтиното евро са двата ключови фактора за растежа на износа.
Износът на България за първите три месеца расте с 13% и надхвърля 10.7 млрд. лв. Скокът през март е почти двоен за пазарите извън евросъюза и достига 1.5 млрд. лв. Тенденцията към възстановяване на продажбите на български стоки към тези държави вече е по-сигурна, след като през последното тримесечие на 2014 г. и януари 2015 г. търговският оборот натам се понижаваше. Макар и с по-бавни, но устойчиви темпове расте и износът към по-ключовия за България партньор - евросъюза, закъдето отиват над 70% от стоките. За тримесечието увеличението е почти 12%, като за януари и февруари ръстът е 12.2%. Това показват предварителните данни на НСИ.

По-слабото евро, възстановяваща се европейска икономика и поевтинелият транспорт са ключовите фактори, които издърпват българския износ нагоре. Сухата статистика е важна, защото ръстът в продажбите на стоки в чужбина най-вероятно ще донесе по-осезаемо съживяване на икономиката и на пазар на труда.


Външни стимули

Евтиното евро прави износа ни по-конкурентоспособен, а подобряването на икономиката на европейските страни ще увеличи вноса им от България.
Според Георги Ангелов от институт "Отворено общество" външната среда е силно благоприятна тази година: "За трети - четвърти пореден месец имаме добър темп на растеж на износа към ЕС, сега вече наблюдаваме такава тенденция и към трети страни. Отдавна не се беше случвало износът и към ЕС, и към трети страни да расте така едновременно, това са рекордни показатели за последните две години. Това е свързано с възстановяването на еврозоната, което тегли и България, защото сме обвързани икономики. Евтините петрол и евро са другите благоприятни фактори."
Подобен оптимизъм се вижда и в пролетната прогноза на ЕК отпреди няколко дни в последния анализ на Уникредит Булбанк за икономическите перспективи пред България, както и в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза, като всички ревизираха очакванията си за икономически ръст.
Подобряващата се вътрешна икономическа среда също оказва своето влияние. Лъчезар Богданов от "Индъстри уоч" коментира, че ръстът на износа не е случаен предвид добрите вътрешни показатели: "Поне от една година насам в България има оживяване на пазара на труда, индустрията и експорта, всички индикатори са положителни. Европа пълзи напред, ние една идея по-добре от тях. Вижда се, че има адаптиране на българските фирми към новата реалност и те са конкурентоспособни."

Повече към Турция и Китай



През първото тримесечие на 2015 г. половината от износа (51.7%) към трети страни е насочен към шест пазара - Турция, Китай, Сърбия, САЩ, Сингапур и Русия. Продължава да расте стойността на продадените стоки към повечето ни основни търговски партньори: Турция (23.1%), Китай (7.6%), Сърбия (38.3%), САЩ (36.4%).
Към Турция се изнасят предимно храни, продукти на селското стопанство, химични продукти, кокс и рафинирани нефтени продукти и основни метали. Основните стоки, които пътуват към Китай са метали, руди и химични продукти. Процентно най-голямо увеличение има към ЮАР, Индонезия, Иран и Египет, но то се дължи и на тръгването от ниска база и те остават сред по-малките търговски партньори на България. Въпреки това вдигането на санкциите срещу Иран след постигане на договорености за ядрената му програма може допълнително да повлияе благоприятно на износа през следващите месеци. Интересно е, че търговията към Сингапур спада. По принцип в основната си част износът към тази дестинация беше на петролни продукти, което пораждаше съмнения за фиктивен износ с цел укриване на ДДС и акциз.

През първите три месеца най-много се е увеличил износът в категориите "Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход" (332.5%) и "Разнообразни готови продукти" (76%).

Вносът от трети страни също се увеличава на месечна и годишна база, като най-голямо процентно увеличение има при "храни и живи животни" и "необработени (сурови) материали, негодни за консумация". Най-голям е стойностният обем на стоки с произход от Русия, Турция, Китай и Украйна.

САЩ изместват Русия

В данните на НСИ се вижда и че през първите три месеца на 2015 г. стойността на българския износ към САЩ (182 млн. лв.) вече надминава този към Русия (167 млн. лв.). Промяната не е изненадваща предвид продължаващата криза между Русия и Украйна. Според Георги Ангелов "се оказа, че кризата с Русия и Украйна няма толкова голямо значение, колкото се очакваше. Поевтиняването на рублата и петрола доведоха Русия до рецесия, докато САЩ в момента с подобряването на икономиката си и по-скъпия долар теглят български стоки. Но нито към Русия, нито към САЩ износът ни не е голям, всъщност е многократно по-малък от този към ЕС и Турция." Ангелов добави още, че географският фактор също е важен – въпреки че има потенциал България да изнася повече, САЩ все пак са далеч.
На подобно мнение е и Лъчезар Богданов: "Русия никога не е била важен партньор за България през последните години, Китай например е много по-важен."

И ЕС в подем

През периода януари - февруари 2015 г. износът на България за страните от ЕС се е увеличил с 12.2% спрямо същия период година по-рано и достига 4.5 млрд. лв. Основните търговски партньори на България от ЕС са Германия, Италия, Румъния, Гърция, Белгия и Франция, към които отиват 70% от продадените към съюза стоки. Най-голямо увеличение на износа за ЕС има при "необработените материали, негодни за консумация (изкл. горивата)" и при "минерални горива, масла и подобни продукти". Спад има в износа на безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн. Точно това е секторът, в който пък имаме най-голямо увеличение на вноса.
Според Георги Ангелов към ЕС износът си расте стабилно и със солидни нива, докато към трети страни все още е трудно да се прецени до каква степен е устойчив ръстът. "Ясно е, че няма как всеки месец ръстът на износа към трети страни да бъде около 40%, има доста големи промени всеки месец, но може би подобрението ще се задържи като тенденция", добави той. Лъчезар Богданов също посочва, че има големи движения в износа към трети страни всеки месец. Така по всичко личи, че основните пазари на България ще продължат да бъдат европейските и тези към съседните балкански страни. А ако ръстът продължи през годината, тя може да се окаже рекордно добра за България след кризата.
 
Потребителското доверие расте
През април 2015 г. общият показател на доверие на потребителите се е покачил с 2.6 пункта спрямо януари. По-голямо е било увеличението в селата – с 3.9 пункта, а по-малко в градовете – с 1.8 пункта. Според проучването на НСИ потребителите са били по-малко песимистични за развитието на общата икономическа ситуация в България през последната година спрямо предходната анкета, както и са имали по-добри очаквания за следващата година. Те са имали и по-слаби инфлационни очаквания за следващите дванадесет месеца и по-умерени мнения за безработицата в страната. Повечето потребители продължават да смятат, че икономическата ситуация в България е неблагоприятна за спестяване, като делът им спада спрямо предишното наблюдение. Въпреки това те имат по-положителна нагласа за извършване на разходи с цел "подобрения на дома".
* Статията е допълнена в 19:00 h
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият син папа 1 Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

29 май 2020, 1253 прочитания

Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения

Кметът на Бургас пред "Капитал"

29 май 2020, 1075 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Детелина Смилкова оглави Българската асоциация за управление на хора

Още от Капитал
Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10