Качество вместо количество

Образователното министерство иска да промени отдавна неефективния начин на финансиране на университетите

България има непропорционален за населението на страната брой на висшите училища - 51 в сравнение с например 53 в Австрия, 40 в Швеция и 47 в Чехия.
България има непропорционален за населението на страната брой на висшите училища - 51 в сравнение с например 53 в Австрия, 40 в Швеция и 47 в Чехия.    ©  Георги Кожухаров
България има непропорционален за населението на страната брой на висшите училища - 51 в сравнение с например 53 в Австрия, 40 в Швеция и 47 в Чехия.
България има непропорционален за населението на страната брой на висшите училища - 51 в сравнение с например 53 в Австрия, 40 в Швеция и 47 в Чехия.    ©  Георги Кожухаров

Наполовина. Дори толкова може да падне броят на студентите в една специалност след първата година в университета. Това не е нещо необичайно, а съвсем естествен процес в повечето висши училища в европейските държави с добри образователни системи. Причината е, че входът за студентите е сравнително широко отворен, изходът обаче не се достига лесно. Още след първите няколко семестъра немалко кандидат-висшисти разбират, че не могат да се справят или пък, че не са избрали вярната за тях посока за професионален път. Критериите на университетите пък са достатъчно високи, за да не позволят дипломи без покритие.

В България висшето образование изглежда по различен начин. Може би най-трудното препятствие е кандидатстудентският изпит - и то само за някои специалности, напоследък все по-малко. Преминат ли през него, студентите са с почти сто процента гарантирана диплома, често и без особено големи усилия по време на следването. Преподавателите занижават критериите си, а ръководствата на университетите се борят за всеки студент. Резултатът е по-голям брой висшисти за сметка на качествена подготовка и на адекватна връзка с пазара на труда. А основната причина - финансирането на университетите само според броя студенти, а не според качеството, което предлагат. 


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    Напълно подкрепям.Не е редно да има толкова много безработни икономисти, социолози и политолози примерно.

    А когато има бум в АйТи сектора и нужда от лекари и инженери е недопустимо да се насърчава прием на стотици други специалности, които нищо не дават на икономиката, а само цоцат от нея.

    Също е важно да се обърне внимание на средното образование.За всички е ясно, че поне 30-40% от настоящите вишисти не би трябвало да са вишисти.Те биха били много по-полезни на себе си и на държавата като специалисти със средно образование.Липсват стругари, добри монтори и техници.А какъв е смисълът да учиш пет години финанси, за да работиш касиерка в банка????

    Деийствайте.

  • 2
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    То скоро и касиерките в банките ще са малко, защото банките се усещат, че могат да режат от персонал чрез такси за клиентите, с което да ги накарат да използват автоматизирани услуги. Германците отдавна го направиха - онлайн превод=безплатен, хартиено нареждане=1 евро. И т.н.

  • 3
    pft39399508 avatar :-|
    pft39

    Отдавна е необходима някаква реформа в образователната ни система. Ненужните специалности са доста, а в последствие няма реализация за младите хора.

  • 4
    vcb avatar :-|
    vcb

    Като все още асистент в университет, макар и само до петък(защото напускам) потвърждавам написаното. Критериите са силно занижени, само и само да има нови и нови хора и така колегите да получават заплати година след година.
    Не искам да бъда част от това нещо и след време някой да каже, че не знае нещо, защото аз съм бил принуден да го допусна да не го знае.
    И още нещо, наука не се прави без никаква база и без намеса на бизнеса(и база не означава само компютри, както смятат повечето). От системата трябва да се премахнат всички наредени на клона за заплати и ползващи университетите като офиси за личен бизнес.
    Преподавателите са крайно застаряващи и все повече отдалечени от интересите на студентите...но и млади такива няма да дойдат за 550лв. заплата де

  • 5
    grigordimitrov avatar :-?
    Grdimi

    А откъде накъде университетите трябва да работят в услуга на бизнеса и да бълват кадри нужни на бизнес. Хората трябва да бъдат сводобдни сами да избират своето образование.

    Ориентация трябва да се прави на ниво гимназия и да се предоставят данни къде човек би има реализация, но в никакъв случай не трябва да се ограничават местата за хора които искат да изучават неща които няма "търсене".

  • 6
    hawkeye avatar :-|
    hawkeye

    Рейтинговата система ще въведе до ефекта на фунията в обучението на студенти у нас. Идеята е "добра", защото от една страна много кандидат студенти ще бъдат приемани и малцина да завършват и по този начин ще има по-малко висшисти, които да се конкурират на пазара на труда. По този начин държавата ще постигне ниско ниво на безработица в този слой на обществото. От друга страна, тази система ще насърчи преподавателите масово да късат студентите, като по този начин ще защитават "качеството" на преподаваните от тях предмети. Това ще доведе до оскъпяване на следването в българските ВУЗ-ове, които се конкурират с тези от ЕС. Така поставената рамка ще доведе то тези ефекти върху висшето образование. Малко висшисти, платили големи разходи за своето следване и много отпаднали, които ще потърсят алтернативата следване в чужбина, където образованието е безплатно.
    Не съм съгласен с финансирането на частните ВУЗ-ове, по този начин ще се изразходва обществен ресурс за иначе "многото" на брой университети у нас, както се твърди в статията. Така поставената рамка от държавата в сектора ще доведе до бум в частните университети за сметка на държавните, където трудно би се установил контрол върху разходваните държавни средства. Нека да отбележа, че в Пловдив има 3 нови частни ВУЗ, лицензирани в последния месец на 2014 год., при условие че бройката на тези структури, превишава средната такава в ЕС както се твърди в стратегията 2020. Някой ще каже, че пазара ще ги отсее, но те използват държавна помощ за своето развитие, която ще парира действието на пазарните сили.
    Интересно, защо по всички медии се тръби, че има нужда от ИТ специалисти, като за тях няма реални работни места.
    Против съм и за въвеждането на така наречените "защитени" специалности. Това ще доведе до корупционни практики. Не съм съгласен, че нещо което пазара може да регулира безплатно, трябва държавата да го контролира. Така направените промени и налаганата реформа, ще доведе до модела, който се наблюдава в сектор "Здравеопазване", а именно много частни структури, точещи държавния бюджет и малко държавни такива, обречени да бъдат с ниска конкурентоспособност поради недостатъчно финансиране и отлив на кадри.
    Тръби се, че медиците са крайно недостатъчни и трябва държавата да предоставя повече финансов ресурс на ВУЗ-вете да произвеждат такива кадри. Съгласен съм, че това е така, но на младите специалисти, е необходимо да се осигури работа в държавните или общинските болници, а не те да мигрират в чужбина или в частните клиники. Защото по този начин пак обществен ресурс за лични бизнес интереси . После нека погледнем мултиплициращия ефект, който се постига между сектор "Образование" и "Здравеопзаване", а именно готови специалисти, в които държавата е инвестирала, започват да работят в "качествените" частни клиники, които в същото време папат по-голямата част от финансовия ресурс на здравната каса. Чакам момента, в който ще се реши да се създаде и "образователна" каса и тогава, някой ще постигне максимален ефект в усвояването на финанси от държавния бюджет. Ще има "бизнесмени", които ще имат по няколко частни болници и университета и по този начин ще се защити тезата, ето вижте бизнеса и образованието имат връзка и работят ръка за ръка. В бъдеще прогнозирам западане на "некачествените" държавни университети, бум в броя на частните ВУЗ и петорно увеличение на таксите за обучение. Целта е висшето образование да е лукс за малцина!

  • 7
    joppo avatar :-(
    Arthas

    Родна реч, омайна, ...
    Пише се "възврЪщаемост", няма нещо като възврАщам


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход