С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 13 май 2015, 18:25, 12996 прочитания

Облачно с данни

През лятото първите министерства ще прехвърлят цялата си информация на новите общи държавни сървъри

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
До две седмици хибридният частен облак на държавата - тайното и защитено от земетресения, наводнения и хакерски атаки място, на което се помещават сървъри с огромен капацитет ще бъде готов. В момента институциите разполагат с над 2000 различни по големина и капацитет сървърни помещения, всеки от които е на различно място и се поддържа от различни хора. Идеята е на новия държавен облак постепенно да се премести цялата информация на администрациите. Министерствата на правосъдието и здравеопазването първи ще мигрират своите данни към държавния облак, като се очаква това да стане в следващите три месеца, разказаха за "Капитал Daily" от администрацията на вицепремиера по административната реформа Румяна Бъчварова.
 
Проектът се плаща от вече приключилата програма "Административен капацитет", а идеята е да се спестят средства, да се оптимизират процесите в администрацията и да се даде основа на ноторното вече електронно управление. "При такива проекти в частния сектор спестяването на средства достига до 20:1 - заради оптимизацията на хардуер, ток и поддръжка", коментира началникът на кабинета на Бъчварова Антон Герунов. По негови сметки икономията при цялостното функциониране на облака може да достигне 60 млн. лв. годишно. 
 
До две години пък трябва да бъде изграден и втори, дублиращ център за данни, който ще бъде финансиран по новата програма "Добро управление" (ОПДУ). 

Трудният път на е-управлението


Държавният облак е сред първите конкретни ефекти, които ще видим в следващите месеци. По думите на Герунов е-управлението има три основни компонента - закони, системи и услуги. Услугите са най-важното за гражданите, но за да се случат, първо трябва много работа по първите два. Законът за електронната идентичност вече премина през обществено обсъждане и вероятно през юни ще влезе в парламента. Има вероятност от догодина в личните карти да се интегрира и чип за е-идентификация подобно на естонския модел. Въпросът в момента се обсъжда от работна група. 
 
Предстои работата по законите за електронното управление, в който вече има неактуални текстове, както и за електронния документооборот. "Сега нормативните актове не отразяват факта, че може да съществува и дигитален документ и той е много различен от хартиения такъв", обяснява Герунов.  
 
Бързите ефекти
 
Най-скорошната стъпка към електронни услуги, която гражданите трябва да усетят, е въвеждането на 50 дигитални услуги в общините. Те вече бяха разработени за Столичната община. Кметът Фандъкова обаче призна, че за първите им четири месеца услугите са използвани от едва 22-ма граждани и три фирми. Причината може да е хаосът в уебсайтовете на общината. Предстои до края на 2015 г. София да се сдобие с нов електронен портал, който вероятно ще дава по-лесен достъп и до електронните услуги.
 
Останалите общини ще могат да кандидатстват по ОПДУ, за да интегрират същите дигитални услуги.
Вече са публични и 33 набора с данни на различни институции, сред които екоминистерството, НСИ и Агенцията по горите. Информацията може да бъде сваляна свободно и безплатно на адрес opendata.government.bg, а до края на годината трябва да бъдат публикувани още близо 100 бази данни.

Административни промени

Друга новост в администрацията са "споделените услуги", които ще бъдат въведени до месеци. "Това означава две, три или четири звена да използват обща услуга, която да е централизирана - може да е счетоводството, отдел "Човешки ресурси", експертният екип за обществените поръчки или IT поддръжката например", обяснява Антон Герунов. Тази оптимизация може да започне от второстепенните бюджетни разпоредители (изпълнителни агенции, териториални дирекции и пр.), които да използват услугите на своите първостепенни разпоредители (т.е. министерствата).



В момента Министерският съвет интегрира системите за човешки ресурси и административния регистър в една обща база данни. "Така на едно място ще може да виждаме цялата информация за хората и услугите в администрацията", казва съветникът на Румяна Бъчварова Калина Константинова. До 2017 г. трябва да заработи централизирана система за подбор на кадри, подобна на тази на Европейската комисия. Идеята е да се създаде стандартизиран тест, който да е задължителен за всеки кандидат за държавна работа. По-този начин ще се елиминират произволните партийни назначения, смята Герунов.

Статията е коригирана в 11:25 на 14 май. 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 975 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 4 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2084 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Брюксел пак разкритикува Искров и Мавродиев

Страната трябва да подобри надзора над банковия и финансовия сектор

Още от Капитал
Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10