Нашето голямо празно лято
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нашето голямо празно лято

За да запълнят леглата си, хотелите масово намалиха цените

Нашето голямо празно лято

Очертаващите се трудности през този сезон по Черноморието показват системни слабости

Деница Ватева
9569 прочитания

За да запълнят леглата си, хотелите масово намалиха цените

© Надежда Чипева


Ясно небе и добро настроение. Няма по-лесни летни асоциации. За най-печелещия от слънцето икономически отрасъл - туризма, обаче този сезон се очертава не само облачен, но и доста тъжен.

След трудната 2014 г., която донесе първия спад по Черноморието от пет години насам, бизнесът сега се готви за още по-голямо намаление. Последните данни показват, че очертаващият се срив на резервациите от ключовия за сектора руски пазар ще бъде само частично компенсиран с по-късни записвания или с туристи от други държави. И макар проблемът да се дължи пряко на външни фактори, върху които бизнесът не може да влияе, като обезценяване на рублата и намалена покупателна способност на потенциалните туристи, ситуацията допълнително се усложнява заради натрупването на секторни недоглеждания.

През последните години и бизнесът, и държавата подцениха факта, че България загуби конкурентност в редица важни държави предимно в Западна Европа, а същевременно не успяха да се възползват от потенциала на видимо растящи пазари, като централноевропейските например. Така не е изненада, че сега хотелиерите и туроператорите по Черноморието разполагат с изключително ограничени възможности за компенсиране на отлива на туристи от изток. Нещо повече - ако не се вземат спешни мерки, е напълно възможно проблемите да се задълбочат през следващите години. 

Слаби записвания, ниски цени

Вероятността лято 2015 да се окаже доста трудно за туристическия бранш беше прогнозирана още през миналата година, когато за пръв път от 2009 г. насам секторът завърши сезона на минус (между 5 и 15-16% намаление на посетителите за различните курорти). Конкретният повод за ситуацията тогава беше спадът на руски туристи заради отслабването на рублата, което направи почивките в чужбина по-скъпи, а хората по-предпазливи, както и фалитът на няколко местни туроператора, довел до прегрупиране в бранша. Още тогава фирми обявиха, че традиционното сключване на договори през есента за следващия сезон е било изключително трудно заради предпазливостта покрай неясната ситуация на източните пазари. Нещата обаче придобиха истеричен размер в първите месеци на тази година, когато станаха ясни резултатите от ранните записвания на туристите. Към март голяма част от туроператорите и хотелиерите отчитаха между 40% и 60% спад на руския пазар, сходни нива в Украйна и малко намаление или без промяна в Германия и Великобритания.

Към днешна дата показателите са подобрени, но изоставането не е наваксано, сочат данните и на бизнеса, и на държавата. Според последната информация на министерството на туризма стабилизирането на рублата през последния месец е довело до повишение на записванията, но все още има спад в годишните нива. Същевременно в Германия е отчетено увеличение от 5%, в Полша - 8% , а във Великобритания и Румъния записванията са на сходни с миналогодишните нива. Според представители на бизнеса ръст може да се очаква от централноевропейските държави, ситуацията на източните пазари остава много трудна, а в Западна Европа няма съществено раздвижване.

Така например според председателя на съюза на собствениците в Златни пясъци Георги Щерев общият спад на летния сезон ще бъде между 25 и 30%, колкото вероятно ще бъде и спадът на приходите, а сега е дори по-голям. Намаление показват и данните на хотелиерите по Южното Черноморие, като се очаква записванията в Слънчев бряг да бъдат с поне 20% по-малко от миналото лято, а част от хотелите да отворят доста по-късно от обичайното. През този сезон се очертава и друг сериозен проблем. Заради слабия интерес при ранните записвания голяма част от хотелиерите намалиха цените на нощувките, които предлагат на туроператорските фирми. Така се стигна до ситуация отделни обекти да предоговарят дори по 5-6 пъти условията си, което не се е случвало преди. Към момента средното намаление на цените е между 20% и 30% и дори повече, което допълнително ще свие приходите в бранша.

"Към началото на май почти няма почивки, продадени на реалната им цена. За да могат да се запълнят леглата, се правят отстъпки между 20 и 25% към германските туроператори", дава пример представителят на REWE Touristik за България Калин Сутев. По думите му по този начин се появява потенциално нов проблем - дали заради намалението на цената няма да започне да се пести и от качеството. Освен това според хотелиери възстановяването на цените, които сега са свити принудително, вероятно ще отнеме няколко години, което създава проблем и за следващите сезони.

Засега от министерството на туризма не са готови с прогнозата си за очакваните постъпления от летния сезон, които традиционно са над 2-2.5 млрд. евро. 

Мъртво вълнение

По темата работи и Калина Горанова

Ясно небе и добро настроение. Няма по-лесни летни асоциации. За най-печелещия от слънцето икономически отрасъл - туризма, обаче този сезон се очертава не само облачен, но и доста тъжен.

След трудната 2014 г., която донесе първия спад по Черноморието от пет години насам, бизнесът сега се готви за още по-голямо намаление. Последните данни показват, че очертаващият се срив на резервациите от ключовия за сектора руски пазар ще бъде само частично компенсиран с по-късни записвания или с туристи от други държави. И макар проблемът да се дължи пряко на външни фактори, върху които бизнесът не може да влияе, като обезценяване на рублата и намалена покупателна способност на потенциалните туристи, ситуацията допълнително се усложнява заради натрупването на секторни недоглеждания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    virakocha avatar :-|
    EU defender

    Изобщо не ми е жал за мутрите, бетонирали морето. А липсата на врякащите руски простаци е добро начало.

  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Не се притеснявайте, може хотелите да са празни, но накрая ще отчетат милиони нощувки. Много хотелиери просто перат пари.

  • 3
    mmm78 avatar :-|
    mmm78

    До коментар [#1] от "EU defender":

    дано ...

  • 4
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Какви реклами, какви пет лева?! Щом кажеш на някой западняк че си от България, най-много да ти изкаже съжалението си. Лоши пътища, несигурност, съмнителни стандарти в обслужването, персонал от кол и въже и други бонуси и екстри, и това на фона на съседните страни с традиции в културата и обноските. Безнадеждна ситуация. Сигурно ще има мор за много от пишман-хотелиерите.

  • 5
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    25% спад на резервациите, 30% спад на цените. Цифрите не са просто тревожни, те са стряскащи. Хотелиери и инвеститори сигурно са в потрес. Само че виновниците за това положение се знаят. И няма да им се размине само с другарска критика.

  • 6
    asensy avatar :-|
    Асен Петров

    Намалиха ДДС за частните нощувки, сега чета че имало спад с 30℅,но аз не виждам намаление на цени.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    eizenhart avatar :-|
    Ivan Petlichkov

    Само се чудя, тези проценти намаление от какво са, от 300% надценката, че "ден година храни" е при тези или от 250% надценката на вмирисан сандвич или коликопаржола?

  • 8
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    От пет години почивам само в Гърция. Не храня български мутри и не спя в кичозни бетонни гробници.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    tinamisu avatar :-|
    tinamisu

    Най-добре е никакви (чуждестранни) туристи да не ходят на българското море в продължение на няколко години поне.

  • 10
    aleko avatar :-|
    aleko

    Това което се вижда на снимката не може да бъде напълнено изобщо и по никакъв начин независимо колко туристи идват в България


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK