Кой ще МиГ-не пръв
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой ще МиГ-не пръв

Управляващите са изправени пред алтернатива: да наливат пари в старите МиГ-29, дразнейки НАТО за пореден път, или да поискат охрана от съюзнически изтребители, като шокират част от българските граждани и настроят срещу себе си ВВС.<br>

Кой ще МиГ-не пръв

В отчаян опит да опазят останките от изтребителната авиация управляващите са на път да ревизират решението си да не инвестират в руско въоръжение

Момчил Милев
18665 прочитания

Управляващите са изправени пред алтернатива: да наливат пари в старите МиГ-29, дразнейки НАТО за пореден път, или да поискат охрана от съюзнически изтребители, като шокират част от българските граждани и настроят срещу себе си ВВС.<br>

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Обещанията на политиците по традиция не са особено дълготрайни. В следващите няколко дни обаче представителите на българския управляващ елит вероятно ще поставят рекорд по бързо отмятане от заявените намерения в сферата на отбраната и сигурността. И по-конкретно по отношение на адаптацията на армията към стандартите на Северноатлантическия алианс.

"Бъдещите инвестиции в отбранителни способности трябва да отговарят на стандартите на НАТО, да бъдат насочени към повишаване на оперативната съвместимост със съюзниците в съответствие с възможностите на държавата", гласи едно от трите решения на Консултативния съвет по за национална сигурност (КСНС), проведен на 27 април и посветен на все по-плачевното състояние на българските въоръжени сили. Само три седмици по-късно политиците явно са принудени да дадат на заден ход по въпроса, защото реформирането на българската изтребителна авиация, която от десетилетия е 100% зависима от Русия, очевидно няма как да се случи от днес за днес.

И тъй като на КСНС проектът за придобиване на западни многоцелеви бойни самолети беше отложен за неясното бъдеще, сега министерство на отбраната има две опции: да поиска помощ от съюзниците, които да охраняват въздушното ни пространство, или в разрез с уж консенсусното решение на управляващите да не се инвестира повече в ненатовско оръжие да налее пари от и без това окастрения военен бюджет в старите ни МиГ-29. Както изглежда, управляващите парадоксално вървят към втория вариант, защото явно не се чувстват готови да понесат политическата отговорност заради делегирането на въздушния ни суверенитет на други държави. Това пък автоматично означава, че бойната авиация за поредна година ще погълне почти целия скромен бюджет за инвестиции на отбранителното ведомство, лишавайки по този начин и останалите видове въоръжени сили от възможност да се трансформират по съюзнически тертип.

МиГ-ът на истината

Съдбата на изтребителната авиация и на използваните в момента бойни самолети МиГ-29, МиГ-21 и Су-25 ще се решава на инфарктно заседание на Съвета по отбрана към военния министър, насрочено за края на следващата седмица. Градусът на напрежението вероятно ще е изключително висок, тъй като от провеждането на КСНС при президента досега постепенно набира скорост своеобразна студена война между военния министър Николай Ненчев и началника на ВВС ген. Румен Радев. През тази седмица командирът на бойната авиация, който доскоро беше ревностен защитник на проекта за придобиване на натовски изтребител, изненадващо обяви в понеделник по време на учението "Тракийски орел 2", че спешно трябва да се налеят пари в... ремонта на МиГ-29.

"Дори сега да се изсипе един вагон пари, няма как до три години да имаме нови изтребители и подготвени военни летци. Това, което можем да направим и ще направим, ако ни се осигурят средства, е да удължим с една година живота на двигателите на съществуващата ни база - МиГ-21 МиГ-29 и СУ-25", каза ген. Радев пред журналисти в авиобаза Граф Игнатиево в понеделник. По този начин харизматичният генерал, който събра половин София на авиошоу миналата есен, директно и публично се противопостави на политическата позиция на управляващата коалиция, президента и ДПС, изразена след КСНС преди три седмици. Което е малко странно в контекста на досегашните изказвания на Радев, че инвестирането и модернизация в МиГ-29 в крайна сметка може да излезе по-скъпо на българските данъкоплатци в сравнение с придобиването на нови многоцелеви самолети.

МиГ, който трае петилетка

Публичните изявления на генерала обаче не означават, че той е зачеркнал напълно руските изтребители. Ген. Радев е напълно наясно, че той и останалите асове ветерани, които в момента носят бойните дежурства в авиацията, едва ли ще се качат на бъдещия западен изтребител. Едно от изискванията на западните ни партньори е на новите самолети да летят млади пилоти от капитан надолу, което автоматично декласира целия елит на българските ВВС.

Затова и в проекта за придобиване на натовски изтребител е записано, че МиГ-29 ще бъде свален от въоръжение постепенно - последните четири бройки трябва да отидат в заслужен отдих чак в края на 2019 г. Което всъщност означава, че в главата на ген. Радев придобиването на нов западен изтребител върви паралелно с още 5 години инвестиции на немалко средства в руските ни самолети. Така че решението на КСНС от края на април със сигурност никак не се е понравило  на командващия на военновъздушните сили. Настоящата ескалация на напрежението с политическото ръководство е логична, тъй като генералът едва ли иска да остане в историята като човека, "закопал" изтребителната авиация. И след решението на КСНС, което недвусмислено намеква за пенсиониране на руските самолети, той явно е решил да играе вабанк. Така че "вкопчването" на ген. Радев в МиГ-29 е по-скоро закономерно, но не е в полза нито на дългосрочния ни военностратегически интерес, нито на взаимоотношенията със съюзниците, нито на българските данъкоплатци.

Също така има доста голяма вероятност ВВС да преиграват относно опасността изтребителната ни авиация да бъде приземена перманентно в близките месеци. Още по времето на военния министър Ангел Найденов от правителството на Пламен Орешарски беше извършен капитален ремонт на осем двигателя РД-33 за МиГ-29. За целта бяха отделени 14 млн. лв. Макар и със забавяне, въпросните двигатели са били доставени по времето на служебния военен министър  Шаламанов. Това би трябвало да означава, че поне четири изтребителя са разполагали с летателен ресурс от по 300 часа в края на миналата есен, който няма как да бъде изчерпан за изминалата около половин година. Затова и министърът на отбраната Ненчев е изпратил експерти от своя инспекторат по следите на въпросните осем двигателя, твърдят източници на "Капитал".

В настоящата интрига около близкото и по-далечното бъдеще на българските ВВС печеливши едва ли ще има. Ако наложи гледната си точка, ген. Радев просто ще удължи агонията в бойната авиация с още година-две, без да се пребори за наистина отговорно дългосрочно решение. Така той най-вероятно ще прехвърли проблема на своя евентуален наследник. За сметка на това политическото ръководство на армията и държавата ще изглежда непоследователно, некомпетентно и безпомощно в очите не само на съюзниците, но и на българските граждани.

Ако пък военният министър реши да прояви характер и пресече в зародиш проруския пирует на военните, той вероятно ще получи оставката на въздушен ас номер едно, ще настрои срещу себе си почти всички офицери от ВВС и ще бъде принуден да моли НАТО за помощ. Което почти сигурно ще вкара в зловещ политически капан не само Ненчев, но и цялата управляваща коалиция. Защото, както се оказва, в момента шалтерът на 103-годишната българска бойна авиация се намира в Москва...

Обещанията на политиците по традиция не са особено дълготрайни. В следващите няколко дни обаче представителите на българския управляващ елит вероятно ще поставят рекорд по бързо отмятане от заявените намерения в сферата на отбраната и сигурността. И по-конкретно по отношение на адаптацията на армията към стандартите на Северноатлантическия алианс.

"Бъдещите инвестиции в отбранителни способности трябва да отговарят на стандартите на НАТО, да бъдат насочени към повишаване на оперативната съвместимост със съюзниците в съответствие с възможностите на държавата", гласи едно от трите решения на Консултативния съвет по за национална сигурност (КСНС), проведен на 27 април и посветен на все по-плачевното състояние на българските въоръжени сили. Само три седмици по-късно политиците явно са принудени да дадат на заден ход по въпроса, защото реформирането на българската изтребителна авиация, която от десетилетия е 100% зависима от Русия, очевидно няма как да се случи от днес за днес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

74 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Най-смисленият изход: поръчване на западни изтребители и подписване на договора веднага. Пращане на пилоти на обучение за новите машини. За дупката от 2-3 години може да поканим друг да ни пази, както и да бъде това представено. Може да се каже "вземаме самолети под наем, ама с пилотите, че нямаме свои". Важното е да го има договорът за новите изтребители. Това ще успокои обществото, че няма едната петилетка да стане накрая още 1 десетилетие, с аргументи че нямаме обучени пилоти, или че изработката отнема 3 години след поръчката.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    ген. Радев със сигурност преиграва. Първото, двигатели с неизчерпан ресурс със сигурност има. Второ, Украина, Беларус и Казахстан имат такива двигатели на склад (а най-вероятно и Индия) така, че не се налага купуването им от Русия. Трето, обясненията му как България шяла да бъде първата страна в НАТО без авиация са далеч от истината. В НАТО има 6 страни без авиация (3-те балтийски, Словения, Исландия и Албания). Няма да сме първите останали без авиация, няма да сме и последните - Словакия и Хърватско са се запътили натам. Словакия подписа споразумение за съвместна охрана с Чехия (т.е. чехите поемат охраната), а Хърватско има на книга 7 МиГ-21 (доста по-стари от нашите МиГ-29), но не е ясно колко от тях са в движение.

    Не на последно място заявленията на Радев, че липсата на изстребители било под "достойнството на ВВС" са неуместни. Кое в България не е под достойнството на една цивилизована държава? Образованието? Здравеопазването? Пенсионната система? Защо Радев си мисли, че при ВВС трябва да е по-различно?

  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Неуместно е ген. Радев да хвърля вината върху министъра на отбраната, който е на този пост от няколко месеца. Ген. радев е в щаба на ВВС от 5 години. Нима до сега не му е направило впечатление, че ресурсът на самолетите е ограничен?

    Също, нима не му е направил впечатление факта, че щатът на нашите ВВС е ДВОЙНО по-голям от този на Унгария, която има 10 милиона население?

    Говори, че нямало пари за нови самолети. А не му ли е хрумвало, че ако бяха съкратили щата на ВВС до размерите на унгарските щяха да имат пари за лизингови вноски на мин. 6 нови Грипена?

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Николай Николов":

    Личности като генерала са от онези фактори в армията, които английски не говорят, виждат се като твърде възрастни, за да учат тепърва нещо ново на стари години и най-важното - оплетени са като свински черва с разни дружки, които имат грижата да "усвоят" последните 15 % от бюджета на армията, който не отива за заплати, без никога след това да стане ясно, за какво точно са отишли....

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Идеята, че с 4-5 самолета в трета възраст, с нулева съвместимост със съюзниците, пазим нещо повече от живота на пилотите в тях също е една голяма заблуда.....

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#5] от "cinik": Започвам да си мисля, че наистина е по-добре известно време някой друг да пази въздушните граници защото тогава на някой в МО или Президенството може да му направи впечатление, че ВВС има само около 30 изправни машини (включвам хеликоптерите и отряд 28), но за сметка на това 6500 души персонал. И ако при сухопътните сили раздутия щат може някак да се замаже за ВВС ще е много трудно да обясни този парадокс при условие, че *някой друг* върши работата му.

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "Николай Николов":

    Разбира се. Аз изказах подобно мнение по въпроса, защо не се модернизират радарните станции на ПВО. На новите щатът е на четвъртина, не можеш да оправдаеш бройката началстващи зад тях и обществените поръчки покрай тях. Стигне ли се дотам, следващият въпрос ще бъде "А вие за какво сте ни?". Като дебело подчертавам, че те самите се докараха до това положение. Траяха си и си прибираха заплатите, докато мазното петно не изплува. Навсякъде ги има тези умалени КТБ-та.

  • 8
    svetlio26 avatar :-|
    svetlio26

    До коментар [#6] от "Николай Николов":

    @Николай

    Този парадокс между изправната техника и раздут щатен персонал за ВВС. Не зависи ли РЕШЕНИЕТО от:
    Закупуването на резервни части????
    Щото ако ИМА повреденото с КАКВО да се смени самолета няма да седи на земята!!!

  • 9
    svd avatar :-|
    не на безразличието

    просто системата за отбрана се опира на наборната служба а такава няма от 2007г...нова система с нови хора,а има една военна мисъл с руска царевица американски пуканки не стават...натовска армия с офицери-русофили -мисия невъзможна

  • 10
    koko65bg avatar :-|
    koko65bg

    Миналата година, ако не се лъжа в Швейцария проведоха референдум. Един от въпросите беше за закупуването на нови изтребители. Защо нашите политици не последват примера на швейцарците и да направят референдум - купуваме ли нови самолети или до безкрайност наливаме пари в старите руски самолети? Въпросът е важен за националната сигурност и не може да се остави в ръцете на управляващите. Смятам, че е нормално обществото да даде своето мнение - все пак става въпрос за нашите пари и за нашата сигурност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK