С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
74 15 май 2015, 18:22, 18236 прочитания

Кой ще МиГ-не пръв

В отчаян опит да опазят останките от изтребителната авиация управляващите са на път да ревизират решението си да не инвестират в руско въоръжение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обещанията на политиците по традиция не са особено дълготрайни. В следващите няколко дни обаче представителите на българския управляващ елит вероятно ще поставят рекорд по бързо отмятане от заявените намерения в сферата на отбраната и сигурността. И по-конкретно по отношение на адаптацията на армията към стандартите на Северноатлантическия алианс.

"Бъдещите инвестиции в отбранителни способности трябва да отговарят на стандартите на НАТО, да бъдат насочени към повишаване на оперативната съвместимост със съюзниците в съответствие с възможностите на държавата", гласи едно от трите решения на Консултативния съвет по за национална сигурност (КСНС), проведен на 27 април и посветен на все по-плачевното състояние на българските въоръжени сили. Само три седмици по-късно политиците явно са принудени да дадат на заден ход по въпроса, защото реформирането на българската изтребителна авиация, която от десетилетия е 100% зависима от Русия, очевидно няма как да се случи от днес за днес.


И тъй като на КСНС проектът за придобиване на западни многоцелеви бойни самолети беше отложен за неясното бъдеще, сега министерство на отбраната има две опции: да поиска помощ от съюзниците, които да охраняват въздушното ни пространство, или в разрез с уж консенсусното решение на управляващите да не се инвестира повече в ненатовско оръжие да налее пари от и без това окастрения военен бюджет в старите ни МиГ-29. Както изглежда, управляващите парадоксално вървят към втория вариант, защото явно не се чувстват готови да понесат политическата отговорност заради делегирането на въздушния ни суверенитет на други държави. Това пък автоматично означава, че бойната авиация за поредна година ще погълне почти целия скромен бюджет за инвестиции на отбранителното ведомство, лишавайки по този начин и останалите видове въоръжени сили от възможност да се трансформират по съюзнически тертип.

МиГ-ът на истината

Съдбата на изтребителната авиация и на използваните в момента бойни самолети МиГ-29, МиГ-21 и Су-25 ще се решава на инфарктно заседание на Съвета по отбрана към военния министър, насрочено за края на следващата седмица. Градусът на напрежението вероятно ще е изключително висок, тъй като от провеждането на КСНС при президента досега постепенно набира скорост своеобразна студена война между военния министър Николай Ненчев и началника на ВВС ген. Румен Радев. През тази седмица командирът на бойната авиация, който доскоро беше ревностен защитник на проекта за придобиване на натовски изтребител, изненадващо обяви в понеделник по време на учението "Тракийски орел 2", че спешно трябва да се налеят пари в... ремонта на МиГ-29.



"Дори сега да се изсипе един вагон пари, няма как до три години да имаме нови изтребители и подготвени военни летци. Това, което можем да направим и ще направим, ако ни се осигурят средства, е да удължим с една година живота на двигателите на съществуващата ни база - МиГ-21 МиГ-29 и СУ-25", каза ген. Радев пред журналисти в авиобаза Граф Игнатиево в понеделник. По този начин харизматичният генерал, който събра половин София на авиошоу миналата есен, директно и публично се противопостави на политическата позиция на управляващата коалиция, президента и ДПС, изразена след КСНС преди три седмици. Което е малко странно в контекста на досегашните изказвания на Радев, че инвестирането и модернизация в МиГ-29 в крайна сметка може да излезе по-скъпо на българските данъкоплатци в сравнение с придобиването на нови многоцелеви самолети.

МиГ, който трае петилетка

Публичните изявления на генерала обаче не означават, че той е зачеркнал напълно руските изтребители. Ген. Радев е напълно наясно, че той и останалите асове ветерани, които в момента носят бойните дежурства в авиацията, едва ли ще се качат на бъдещия западен изтребител. Едно от изискванията на западните ни партньори е на новите самолети да летят млади пилоти от капитан надолу, което автоматично декласира целия елит на българските ВВС.

Затова и в проекта за придобиване на натовски изтребител е записано, че МиГ-29 ще бъде свален от въоръжение постепенно - последните четири бройки трябва да отидат в заслужен отдих чак в края на 2019 г. Което всъщност означава, че в главата на ген. Радев придобиването на нов западен изтребител върви паралелно с още 5 години инвестиции на немалко средства в руските ни самолети. Така че решението на КСНС от края на април със сигурност никак не се е понравило  на командващия на военновъздушните сили. Настоящата ескалация на напрежението с политическото ръководство е логична, тъй като генералът едва ли иска да остане в историята като човека, "закопал" изтребителната авиация. И след решението на КСНС, което недвусмислено намеква за пенсиониране на руските самолети, той явно е решил да играе вабанк. Така че "вкопчването" на ген. Радев в МиГ-29 е по-скоро закономерно, но не е в полза нито на дългосрочния ни военностратегически интерес, нито на взаимоотношенията със съюзниците, нито на българските данъкоплатци.

Също така има доста голяма вероятност ВВС да преиграват относно опасността изтребителната ни авиация да бъде приземена перманентно в близките месеци. Още по времето на военния министър Ангел Найденов от правителството на Пламен Орешарски беше извършен капитален ремонт на осем двигателя РД-33 за МиГ-29. За целта бяха отделени 14 млн. лв. Макар и със забавяне, въпросните двигатели са били доставени по времето на служебния военен министър  Шаламанов. Това би трябвало да означава, че поне четири изтребителя са разполагали с летателен ресурс от по 300 часа в края на миналата есен, който няма как да бъде изчерпан за изминалата около половин година. Затова и министърът на отбраната Ненчев е изпратил експерти от своя инспекторат по следите на въпросните осем двигателя, твърдят източници на "Капитал".

В настоящата интрига около близкото и по-далечното бъдеще на българските ВВС печеливши едва ли ще има. Ако наложи гледната си точка, ген. Радев просто ще удължи агонията в бойната авиация с още година-две, без да се пребори за наистина отговорно дългосрочно решение. Така той най-вероятно ще прехвърли проблема на своя евентуален наследник. За сметка на това политическото ръководство на армията и държавата ще изглежда непоследователно, некомпетентно и безпомощно в очите не само на съюзниците, но и на българските граждани.

Ако пък военният министър реши да прояви характер и пресече в зародиш проруския пирует на военните, той вероятно ще получи оставката на въздушен ас номер едно, ще настрои срещу себе си почти всички офицери от ВВС и ще бъде принуден да моли НАТО за помощ. Което почти сигурно ще вкара в зловещ политически капан не само Ненчев, но и цялата управляваща коалиция. Защото, както се оказва, в момента шалтерът на 103-годишната българска бойна авиация се намира в Москва...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември Приходите от винетки достигнаха 325 млн. лв. до средата на септември

Близо 14 млн. лв. отиват в частни ръце, а предвидените 215 млн. лв. от тол-такси ги няма

19 сеп 2019, 912 прочитания

"Софийски имоти" с оферти на забележително ниски цени 1 "Софийски имоти" с оферти на забележително ниски цени

Търсят се наематели на хотел "Щъркелово гнездо", двуетажна къща в кв. "Иван Вазов", офис на две нива във "Витоша" и почивни бази

19 сеп 2019, 1310 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Инфографика: Мрежата на Цветан Василев

Кои са най-честите посетители на банкера

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"