Кой ще МиГ-не пръв

В отчаян опит да опазят останките от изтребителната авиация управляващите са на път да ревизират решението си да не инвестират в руско въоръжение

Управляващите са изправени пред алтернатива: да наливат пари в старите МиГ-29, дразнейки НАТО за пореден път, или да поискат охрана от съюзнически изтребители, като шокират част от българските граждани и настроят срещу себе си ВВС.<br>
Управляващите са изправени пред алтернатива: да наливат пари в старите МиГ-29, дразнейки НАТО за пореден път, или да поискат охрана от съюзнически изтребители, като шокират част от българските граждани и настроят срещу себе си ВВС.<br>
Управляващите са изправени пред алтернатива: да наливат пари в старите МиГ-29, дразнейки НАТО за пореден път, или да поискат охрана от съюзнически изтребители, като шокират част от българските граждани и настроят срещу себе си ВВС.<br>    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Управляващите са изправени пред алтернатива: да наливат пари в старите МиГ-29, дразнейки НАТО за пореден път, или да поискат охрана от съюзнически изтребители, като шокират част от българските граждани и настроят срещу себе си ВВС.<br>    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ

Обещанията на политиците по традиция не са особено дълготрайни. В следващите няколко дни обаче представителите на българския управляващ елит вероятно ще поставят рекорд по бързо отмятане от заявените намерения в сферата на отбраната и сигурността. И по-конкретно по отношение на адаптацията на армията към стандартите на Северноатлантическия алианс.

"Бъдещите инвестиции в отбранителни способности трябва да отговарят на стандартите на НАТО, да бъдат насочени към повишаване на оперативната съвместимост със съюзниците в съответствие с възможностите на държавата", гласи едно от трите решения на Консултативния съвет по за национална сигурност (КСНС), проведен на 27 април и посветен на все по-плачевното състояние на българските въоръжени сили. Само три седмици по-късно политиците явно са принудени да дадат на заден ход по въпроса, защото реформирането на българската изтребителна авиация, която от десетилетия е 100% зависима от Русия, очевидно няма как да се случи от днес за днес.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
74 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 29
    • + 55

    Най-смисленият изход: поръчване на западни изтребители и подписване на договора веднага. Пращане на пилоти на обучение за новите машини. За дупката от 2-3 години може да поканим друг да ни пази, както и да бъде това представено. Може да се каже "вземаме самолети под наем, ама с пилотите, че нямаме свои". Важното е да го има договорът за новите изтребители. Това ще успокои обществото, че няма едната петилетка да стане накрая още 1 десетилетие, с аргументи че нямаме обучени пилоти, или че изработката отнема 3 години след поръчката.

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 31
    • + 51

    ген. Радев със сигурност преиграва. Първото, двигатели с неизчерпан ресурс със сигурност има. Второ, Украина, Беларус и Казахстан имат такива двигатели на склад (а най-вероятно и Индия) така, че не се налага купуването им от Русия. Трето, обясненията му как България шяла да бъде първата страна в НАТО без авиация са далеч от истината. В НАТО има 6 страни без авиация (3-те балтийски, Словения, Исландия и Албания). Няма да сме първите останали без авиация, няма да сме и последните - Словакия и Хърватско са се запътили натам. Словакия подписа споразумение за съвместна охрана с Чехия (т.е. чехите поемат охраната), а Хърватско има на книга 7 МиГ-21 (доста по-стари от нашите МиГ-29), но не е ясно колко от тях са в движение.

    Не на последно място заявленията на Радев, че липсата на изстребители било под "достойнството на ВВС" са неуместни. Кое в България не е под достойнството на една цивилизована държава? Образованието? Здравеопазването? Пенсионната система? Защо Радев си мисли, че при ВВС трябва да е по-различно?

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 22
    • + 45

    Неуместно е ген. Радев да хвърля вината върху министъра на отбраната, който е на този пост от няколко месеца. Ген. радев е в щаба на ВВС от 5 години. Нима до сега не му е направило впечатление, че ресурсът на самолетите е ограничен?

    Също, нима не му е направил впечатление факта, че щатът на нашите ВВС е ДВОЙНО по-голям от този на Унгария, която има 10 милиона население?

    Говори, че нямало пари за нови самолети. А не му ли е хрумвало, че ако бяха съкратили щата на ВВС до размерите на унгарските щяха да имат пари за лизингови вноски на мин. 6 нови Грипена?

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 28
    • + 40

    До коментар [#3] от "Николай Николов":

    Личности като генерала са от онези фактори в армията, които английски не говорят, виждат се като твърде възрастни, за да учат тепърва нещо ново на стари години и най-важното - оплетени са като свински черва с разни дружки, които имат грижата да "усвоят" последните 15 % от бюджета на армията, който не отива за заплати, без никога след това да стане ясно, за какво точно са отишли....

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 15
    • + 46

    ПС. Идеята, че с 4-5 самолета в трета възраст, с нулева съвместимост със съюзниците, пазим нещо повече от живота на пилотите в тях също е една голяма заблуда.....

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 11
    • + 44

    До коментар [#5] от "cinik": Започвам да си мисля, че наистина е по-добре известно време някой друг да пази въздушните граници защото тогава на някой в МО или Президенството може да му направи впечатление, че ВВС има само около 30 изправни машини (включвам хеликоптерите и отряд 28), но за сметка на това 6500 души персонал. И ако при сухопътните сили раздутия щат може някак да се замаже за ВВС ще е много трудно да обясни този парадокс при условие, че *някой друг* върши работата му.

    Нередност?
  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 9
    • + 35

    До коментар [#6] от "Николай Николов":

    Разбира се. Аз изказах подобно мнение по въпроса, защо не се модернизират радарните станции на ПВО. На новите щатът е на четвъртина, не можеш да оправдаеш бройката началстващи зад тях и обществените поръчки покрай тях. Стигне ли се дотам, следващият въпрос ще бъде "А вие за какво сте ни?". Като дебело подчертавам, че те самите се докараха до това положение. Траяха си и си прибираха заплатите, докато мазното петно не изплува. Навсякъде ги има тези умалени КТБ-та.

    Нередност?
  • 8
    svetlio26 avatar :-|
    svetlio26
    • - 10
    • + 6

    До коментар [#6] от "Николай Николов":

    @Николай

    Този парадокс между изправната техника и раздут щатен персонал за ВВС. Не зависи ли РЕШЕНИЕТО от:
    Закупуването на резервни части????
    Щото ако ИМА повреденото с КАКВО да се смени самолета няма да седи на земята!!!

    Нередност?
  • 9
    svd avatar :-|
    не на безразличието
    • - 8
    • + 30

    просто системата за отбрана се опира на наборната служба а такава няма от 2007г...нова система с нови хора,а има една военна мисъл с руска царевица американски пуканки не стават...натовска армия с офицери-русофили -мисия невъзможна

    Нередност?
  • 10
    koko65bg avatar :-|
    koko65bg
    • - 11
    • + 13

    Миналата година, ако не се лъжа в Швейцария проведоха референдум. Един от въпросите беше за закупуването на нови изтребители. Защо нашите политици не последват примера на швейцарците и да направят референдум - купуваме ли нови самолети или до безкрайност наливаме пари в старите руски самолети? Въпросът е важен за националната сигурност и не може да се остави в ръцете на управляващите. Смятам, че е нормално обществото да даде своето мнение - все пак става въпрос за нашите пари и за нашата сигурност.

    Нередност?
Нов коментар