С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
74 15 май 2015, 18:22, 17929 прочитания

Кой ще МиГ-не пръв

В отчаян опит да опазят останките от изтребителната авиация управляващите са на път да ревизират решението си да не инвестират в руско въоръжение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обещанията на политиците по традиция не са особено дълготрайни. В следващите няколко дни обаче представителите на българския управляващ елит вероятно ще поставят рекорд по бързо отмятане от заявените намерения в сферата на отбраната и сигурността. И по-конкретно по отношение на адаптацията на армията към стандартите на Северноатлантическия алианс.

"Бъдещите инвестиции в отбранителни способности трябва да отговарят на стандартите на НАТО, да бъдат насочени към повишаване на оперативната съвместимост със съюзниците в съответствие с възможностите на държавата", гласи едно от трите решения на Консултативния съвет по за национална сигурност (КСНС), проведен на 27 април и посветен на все по-плачевното състояние на българските въоръжени сили. Само три седмици по-късно политиците явно са принудени да дадат на заден ход по въпроса, защото реформирането на българската изтребителна авиация, която от десетилетия е 100% зависима от Русия, очевидно няма как да се случи от днес за днес.


И тъй като на КСНС проектът за придобиване на западни многоцелеви бойни самолети беше отложен за неясното бъдеще, сега министерство на отбраната има две опции: да поиска помощ от съюзниците, които да охраняват въздушното ни пространство, или в разрез с уж консенсусното решение на управляващите да не се инвестира повече в ненатовско оръжие да налее пари от и без това окастрения военен бюджет в старите ни МиГ-29. Както изглежда, управляващите парадоксално вървят към втория вариант, защото явно не се чувстват готови да понесат политическата отговорност заради делегирането на въздушния ни суверенитет на други държави. Това пък автоматично означава, че бойната авиация за поредна година ще погълне почти целия скромен бюджет за инвестиции на отбранителното ведомство, лишавайки по този начин и останалите видове въоръжени сили от възможност да се трансформират по съюзнически тертип.

МиГ-ът на истината

Съдбата на изтребителната авиация и на използваните в момента бойни самолети МиГ-29, МиГ-21 и Су-25 ще се решава на инфарктно заседание на Съвета по отбрана към военния министър, насрочено за края на следващата седмица. Градусът на напрежението вероятно ще е изключително висок, тъй като от провеждането на КСНС при президента досега постепенно набира скорост своеобразна студена война между военния министър Николай Ненчев и началника на ВВС ген. Румен Радев. През тази седмица командирът на бойната авиация, който доскоро беше ревностен защитник на проекта за придобиване на натовски изтребител, изненадващо обяви в понеделник по време на учението "Тракийски орел 2", че спешно трябва да се налеят пари в... ремонта на МиГ-29.



"Дори сега да се изсипе един вагон пари, няма как до три години да имаме нови изтребители и подготвени военни летци. Това, което можем да направим и ще направим, ако ни се осигурят средства, е да удължим с една година живота на двигателите на съществуващата ни база - МиГ-21 МиГ-29 и СУ-25", каза ген. Радев пред журналисти в авиобаза Граф Игнатиево в понеделник. По този начин харизматичният генерал, който събра половин София на авиошоу миналата есен, директно и публично се противопостави на политическата позиция на управляващата коалиция, президента и ДПС, изразена след КСНС преди три седмици. Което е малко странно в контекста на досегашните изказвания на Радев, че инвестирането и модернизация в МиГ-29 в крайна сметка може да излезе по-скъпо на българските данъкоплатци в сравнение с придобиването на нови многоцелеви самолети.

МиГ, който трае петилетка

Публичните изявления на генерала обаче не означават, че той е зачеркнал напълно руските изтребители. Ген. Радев е напълно наясно, че той и останалите асове ветерани, които в момента носят бойните дежурства в авиацията, едва ли ще се качат на бъдещия западен изтребител. Едно от изискванията на западните ни партньори е на новите самолети да летят млади пилоти от капитан надолу, което автоматично декласира целия елит на българските ВВС.

Затова и в проекта за придобиване на натовски изтребител е записано, че МиГ-29 ще бъде свален от въоръжение постепенно - последните четири бройки трябва да отидат в заслужен отдих чак в края на 2019 г. Което всъщност означава, че в главата на ген. Радев придобиването на нов западен изтребител върви паралелно с още 5 години инвестиции на немалко средства в руските ни самолети. Така че решението на КСНС от края на април със сигурност никак не се е понравило  на командващия на военновъздушните сили. Настоящата ескалация на напрежението с политическото ръководство е логична, тъй като генералът едва ли иска да остане в историята като човека, "закопал" изтребителната авиация. И след решението на КСНС, което недвусмислено намеква за пенсиониране на руските самолети, той явно е решил да играе вабанк. Така че "вкопчването" на ген. Радев в МиГ-29 е по-скоро закономерно, но не е в полза нито на дългосрочния ни военностратегически интерес, нито на взаимоотношенията със съюзниците, нито на българските данъкоплатци.

Също така има доста голяма вероятност ВВС да преиграват относно опасността изтребителната ни авиация да бъде приземена перманентно в близките месеци. Още по времето на военния министър Ангел Найденов от правителството на Пламен Орешарски беше извършен капитален ремонт на осем двигателя РД-33 за МиГ-29. За целта бяха отделени 14 млн. лв. Макар и със забавяне, въпросните двигатели са били доставени по времето на служебния военен министър  Шаламанов. Това би трябвало да означава, че поне четири изтребителя са разполагали с летателен ресурс от по 300 часа в края на миналата есен, който няма как да бъде изчерпан за изминалата около половин година. Затова и министърът на отбраната Ненчев е изпратил експерти от своя инспекторат по следите на въпросните осем двигателя, твърдят източници на "Капитал".

В настоящата интрига около близкото и по-далечното бъдеще на българските ВВС печеливши едва ли ще има. Ако наложи гледната си точка, ген. Радев просто ще удължи агонията в бойната авиация с още година-две, без да се пребори за наистина отговорно дългосрочно решение. Така той най-вероятно ще прехвърли проблема на своя евентуален наследник. За сметка на това политическото ръководство на армията и държавата ще изглежда непоследователно, некомпетентно и безпомощно в очите не само на съюзниците, но и на българските граждани.

Ако пък военният министър реши да прояви характер и пресече в зародиш проруския пирует на военните, той вероятно ще получи оставката на въздушен ас номер едно, ще настрои срещу себе си почти всички офицери от ВВС и ще бъде принуден да моли НАТО за помощ. Което почти сигурно ще вкара в зловещ политически капан не само Ненчев, но и цялата управляваща коалиция. Защото, както се оказва, в момента шалтерът на 103-годишната българска бойна авиация се намира в Москва...
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата 1 Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата

Първо точката се отложи заради липсващ министър, но депутатите бяха призовани повторно и гласуваха "за"

17 яну 2019, 1567 прочитания

Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

И още: САЩ заплашват да се оттеглят от договора за ракетите със среден обсег; Какво показва пазарният тест за бъдещо продължение на "Турски поток" през България

17 яну 2019, 778 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Инфографика: Мрежата на Цветан Василев

Кои са най-честите посетители на банкера

Скопие се отказа от плоския данък

Въвеждането на нова данъчна ставка с нисък обсег е предимно политически ход без особено финансово изражение

За какво ни е армията

България се готви да похарчи ударно поне 4.5 млрд. лв. за оръжия, но без да отчита заплахите и опасността от икономическа криза

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Там, където пистите започват от прага на хотела

Вал д’Изер и Вал Торанс предлагат срещи с незабравима планина, писти и хора

Кино: "Ралф разбива интернета"

Смислена анимация за приятелството и "живота" в Мрежата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете