С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 19 май 2015, 18:02, 17159 прочитания

Започва нова гражданска битка за нощен транспорт в столицата

От "Спаси София" предлагат въвеждането на шест нощни автобусни линии с цена на билета 1.50 лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Какви маршрути предлагат от "Спаси София":

Н1: ж.к. Люлин - ж.к. Младост IV
Н2: кв. Обеля - Зоопарк София 
Н3: ж.к. Овча купел 2 - кв. Враждебна 
Н4: ж.к. Гоце Делчев - кв. Орландовци
Н5: ж.к. Западен парк - кв. Студентски град 
Н6: кв. Бояна - ж.к. Дружба 2  
В София да тръгнат шест нощни автобусни линии с интервал на движение от 30 мин. между 23.30 ч. и 5 ч. сутринта. Всички маршрути да се пресичат на пл. "Св. Неделя", като стигат по едно и също време. Там трябва да има и 5-минутен престой, за да могат пътниците спокойно (а според концепцията и безплатно) да се прекачват от един автобус на друг.


Това е идеята на организацията "Спаси София", която е разработила предварителен анализ и в момента търси подкрепа от гражданите, за да придвижи предложението си към общината. Според концепцията билетът за нощните линии може да е малко по-скъп от стандартния - 1.50 лв., а дневните карти за всички линии на градския транспорт да важат и за нощните маршрути. Авторите на идеята смятат, че тези линии биха обслужили общо 30 квартала и ще "осигурят връзка между основните точки на нощна активност в града". 

Ползите

Основните предимства са за гражданите - защото този транспорт е много по-евтин от другите алтернативи в късните часове. Пускането на нощни автобуси означава и по-голяма безопасност, защото хората "ще могат да излязат и да се забавляват без риск от шофиране в нетрезво състояние", отбелязват от "Спаси София". От организацията смятат още, че ще има ефект и върху икономическата активност в града, защото  хората по-спокойно ще посещават късни кинопрожекции или ресторанти, а фирмите с нестандартно работно време ще имат допълнителен стимул.



"Нощният транспорт не е просто приумица. Това е задължителен елемент за всеки градски транспорт и това е доказано многократно от практиката във всяка една столица в ЕС и не само", коментират от "Спаси София". И допълват, че това не е привилегия само на "богатата Западна Европа" - в Скопие например има девет нощни линии, в пъти по-малката Любляна - шест.

Инфографика

Колко би струвала всяка от нощните линии, според "Спаси София"

Увеличаване


Има ли подобна воля в общината

Това не е първият път, в който се повдига темата. Общината направи подобен експеримент през 2008-2009 г., когато нощен автобус тръгна първо по линия 94 до Студентски град, а след това и по още три маршрута. Експериментът обаче завърши безславно с обяснението, че няма достатъчно интерес. Впоследствие зам.-кметът на София по транспорта Любомир Христов многократно използва този аргумент, за да отхвърли нови подобни идеи.  До редакционното приключване на броя не успяхме да се свържем с Христов за коментар по новото предложение.  
 
"Спаси София" има друго обяснение защо предишният опит е бил неуспешен - Столичната община не е вложила достатъчно усилия за популяризиране на идеята. "Разписанието на нощните автобуси така и не се появи по спирките", дава пример Гергин Борисов от "Спаси София". "Общината умишлено саботира този проект като пусна възможно най-старите съчленени автобуси през лятото, когато има по-малко пътници, и не направи абсолютно никаква реклама," коментира и Борис Бонев от организацията.

"За да направим каквато и да било стъпка за подобряване на градския транспорт, първо имаме нужда от доста реорганизация, за да го направим по-печеливш. Сега той е силно дотиран от общината", коментира пред "Капитал Daily" общинският съветник и член на транспортната комисия Прошко Прошков. Според него първо трябва да се направи интегрирана билетна система, цялата транспортна схема да се обнови, като се вземе предвид и третия метродиаметър, да се мисли и за по-гъвкаво тарифиране на пътниците. "Трябва да намалим използването на единични билети - те са за туристите. За редовно пътуващите трябва да има много по-изгодни карти", коментира Прошков. "Моето субективно усещане е, че успешно пренасочваме граждани от един вид градски транспорт към друг - например метрото. Трябват ни обаче мерки, които да свалят гражданите от автомобилите", каза още той.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона 18 Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона

Според публикация на El Periódico испанските власти проучват има ли данни за пране на пари и свързано ли е с българския премиер

21 фев 2020, 6692 прочитания

Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията 2 Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията

Гласуванвето в парламента доведе до нов трус в управляващата коалиция, "патриотите" питат ГЕРБ с тях ли управлява или с ДПС

21 фев 2020, 3087 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Москов иска комплексно лечение да замени "футбола" с пациентите

Директорът на болницата, в която работеше министърът, може да бъде освободен заради изгорял депозит в КТБ

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10