С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 19 май 2015, 18:02, 16655 прочитания

Започва нова гражданска битка за нощен транспорт в столицата

От "Спаси София" предлагат въвеждането на шест нощни автобусни линии с цена на билета 1.50 лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Какви маршрути предлагат от "Спаси София":

Н1: ж.к. Люлин - ж.к. Младост IV
Н2: кв. Обеля - Зоопарк София 
Н3: ж.к. Овча купел 2 - кв. Враждебна 
Н4: ж.к. Гоце Делчев - кв. Орландовци
Н5: ж.к. Западен парк - кв. Студентски град 
Н6: кв. Бояна - ж.к. Дружба 2  
В София да тръгнат шест нощни автобусни линии с интервал на движение от 30 мин. между 23.30 ч. и 5 ч. сутринта. Всички маршрути да се пресичат на пл. "Св. Неделя", като стигат по едно и също време. Там трябва да има и 5-минутен престой, за да могат пътниците спокойно (а според концепцията и безплатно) да се прекачват от един автобус на друг.


Това е идеята на организацията "Спаси София", която е разработила предварителен анализ и в момента търси подкрепа от гражданите, за да придвижи предложението си към общината. Според концепцията билетът за нощните линии може да е малко по-скъп от стандартния - 1.50 лв., а дневните карти за всички линии на градския транспорт да важат и за нощните маршрути. Авторите на идеята смятат, че тези линии биха обслужили общо 30 квартала и ще "осигурят връзка между основните точки на нощна активност в града". 

Ползите

Основните предимства са за гражданите - защото този транспорт е много по-евтин от другите алтернативи в късните часове. Пускането на нощни автобуси означава и по-голяма безопасност, защото хората "ще могат да излязат и да се забавляват без риск от шофиране в нетрезво състояние", отбелязват от "Спаси София". От организацията смятат още, че ще има ефект и върху икономическата активност в града, защото  хората по-спокойно ще посещават късни кинопрожекции или ресторанти, а фирмите с нестандартно работно време ще имат допълнителен стимул.



"Нощният транспорт не е просто приумица. Това е задължителен елемент за всеки градски транспорт и това е доказано многократно от практиката във всяка една столица в ЕС и не само", коментират от "Спаси София". И допълват, че това не е привилегия само на "богатата Западна Европа" - в Скопие например има девет нощни линии, в пъти по-малката Любляна - шест.

Инфографика

Колко би струвала всяка от нощните линии, според "Спаси София"

Увеличаване


Има ли подобна воля в общината

Това не е първият път, в който се повдига темата. Общината направи подобен експеримент през 2008-2009 г., когато нощен автобус тръгна първо по линия 94 до Студентски град, а след това и по още три маршрута. Експериментът обаче завърши безславно с обяснението, че няма достатъчно интерес. Впоследствие зам.-кметът на София по транспорта Любомир Христов многократно използва този аргумент, за да отхвърли нови подобни идеи.  До редакционното приключване на броя не успяхме да се свържем с Христов за коментар по новото предложение.  
 
"Спаси София" има друго обяснение защо предишният опит е бил неуспешен - Столичната община не е вложила достатъчно усилия за популяризиране на идеята. "Разписанието на нощните автобуси така и не се появи по спирките", дава пример Гергин Борисов от "Спаси София". "Общината умишлено саботира този проект като пусна възможно най-старите съчленени автобуси през лятото, когато има по-малко пътници, и не направи абсолютно никаква реклама," коментира и Борис Бонев от организацията.

"За да направим каквато и да било стъпка за подобряване на градския транспорт, първо имаме нужда от доста реорганизация, за да го направим по-печеливш. Сега той е силно дотиран от общината", коментира пред "Капитал Daily" общинският съветник и член на транспортната комисия Прошко Прошков. Според него първо трябва да се направи интегрирана билетна система, цялата транспортна схема да се обнови, като се вземе предвид и третия метродиаметър, да се мисли и за по-гъвкаво тарифиране на пътниците. "Трябва да намалим използването на единични билети - те са за туристите. За редовно пътуващите трябва да има много по-изгодни карти", коментира Прошков. "Моето субективно усещане е, че успешно пренасочваме граждани от един вид градски транспорт към друг - например метрото. Трябват ни обаче мерки, които да свалят гражданите от автомобилите", каза още той.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? 1 Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 1311 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово 1 Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 3445 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Москов иска комплексно лечение да замени "футбола" с пациентите

Директорът на болницата, в която работеше министърът, може да бъде освободен заради изгорял депозит в КТБ

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10