Започва нова гражданска битка за нощен транспорт в столицата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Започва нова гражданска битка за нощен транспорт в столицата

Започва нова гражданска битка за нощен транспорт в столицата

От "Спаси София" предлагат въвеждането на шест нощни автобусни линии с цена на билета 1.50 лв.

Мария Манолова
17720 прочитания

© Спаси София


Какви маршрути предлагат от "Спаси София":


Н1: ж.к. Люлин - ж.к. Младост IV
Н2: кв. Обеля - Зоопарк София 
Н3: ж.к. Овча купел 2 - кв. Враждебна 
Н4: ж.к. Гоце Делчев - кв. Орландовци
Н5: ж.к. Западен парк - кв. Студентски град 
Н6: кв. Бояна - ж.к. Дружба 2  

В София да тръгнат шест нощни автобусни линии с интервал на движение от 30 мин. между 23.30 ч. и 5 ч. сутринта. Всички маршрути да се пресичат на пл. "Св. Неделя", като стигат по едно и също време. Там трябва да има и 5-минутен престой, за да могат пътниците спокойно (а според концепцията и безплатно) да се прекачват от един автобус на друг.

Това е идеята на организацията "Спаси София", която е разработила предварителен анализ и в момента търси подкрепа от гражданите, за да придвижи предложението си към общината. Според концепцията билетът за нощните линии може да е малко по-скъп от стандартния - 1.50 лв., а дневните карти за всички линии на градския транспорт да важат и за нощните маршрути. Авторите на идеята смятат, че тези линии биха обслужили общо 30 квартала и ще "осигурят връзка между основните точки на нощна активност в града". 

Ползите

Основните предимства са за гражданите - защото този транспорт е много по-евтин от другите алтернативи в късните часове. Пускането на нощни автобуси означава и по-голяма безопасност, защото хората "ще могат да излязат и да се забавляват без риск от шофиране в нетрезво състояние", отбелязват от "Спаси София". От организацията смятат още, че ще има ефект и върху икономическата активност в града, защото  хората по-спокойно ще посещават късни кинопрожекции или ресторанти, а фирмите с нестандартно работно време ще имат допълнителен стимул.

"Нощният транспорт не е просто приумица. Това е задължителен елемент за всеки градски транспорт и това е доказано многократно от практиката във всяка една столица в ЕС и не само", коментират от "Спаси София". И допълват, че това не е привилегия само на "богатата Западна Европа" - в Скопие например има девет нощни линии, в пъти по-малката Любляна - шест.

Колко би струвала всяка от нощните линии, според "Спаси София"

Има ли подобна воля в общината

Това не е първият път, в който се повдига темата. Общината направи подобен експеримент през 2008-2009 г., когато нощен автобус тръгна първо по линия 94 до Студентски град, а след това и по още три маршрута. Експериментът обаче завърши безславно с обяснението, че няма достатъчно интерес. Впоследствие зам.-кметът на София по транспорта Любомир Христов многократно използва този аргумент, за да отхвърли нови подобни идеи.  До редакционното приключване на броя не успяхме да се свържем с Христов за коментар по новото предложение.  

 "Спаси София" има друго обяснение защо предишният опит е бил неуспешен - Столичната община не е вложила достатъчно усилия за популяризиране на идеята. "Разписанието на нощните автобуси така и не се появи по спирките", дава пример Гергин Борисов от "Спаси София". "Общината умишлено саботира този проект като пусна възможно най-старите съчленени автобуси през лятото, когато има по-малко пътници, и не направи абсолютно никаква реклама," коментира и Борис Бонев от организацията.

"За да направим каквато и да било стъпка за подобряване на градския транспорт, първо имаме нужда от доста реорганизация, за да го направим по-печеливш. Сега той е силно дотиран от общината", коментира пред "Капитал Daily" общинският съветник и член на транспортната комисия Прошко Прошков. Според него първо трябва да се направи интегрирана билетна система, цялата транспортна схема да се обнови, като се вземе предвид и третия метродиаметър, да се мисли и за по-гъвкаво тарифиране на пътниците. "Трябва да намалим използването на единични билети - те са за туристите. За редовно пътуващите трябва да има много по-изгодни карти", коментира Прошков. "Моето субективно усещане е, че успешно пренасочваме граждани от един вид градски транспорт към друг - например метрото. Трябват ни обаче мерки, които да свалят гражданите от автомобилите", каза още той.

Какви маршрути предлагат от "Спаси София":


Н1: ж.к. Люлин - ж.к. Младост IV
Н2: кв. Обеля - Зоопарк София 
Н3: ж.к. Овча купел 2 - кв. Враждебна 
Н4: ж.к. Гоце Делчев - кв. Орландовци
Н5: ж.к. Западен парк - кв. Студентски град 
Н6: кв. Бояна - ж.к. Дружба 2  

В София да тръгнат шест нощни автобусни линии с интервал на движение от 30 мин. между 23.30 ч. и 5 ч. сутринта. Всички маршрути да се пресичат на пл. "Св. Неделя", като стигат по едно и също време. Там трябва да има и 5-минутен престой, за да могат пътниците спокойно (а според концепцията и безплатно) да се прекачват от един автобус на друг.

Това е идеята на организацията "Спаси София", която е разработила предварителен анализ и в момента търси подкрепа от гражданите, за да придвижи предложението си към общината. Според концепцията билетът за нощните линии може да е малко по-скъп от стандартния - 1.50 лв., а дневните карти за всички линии на градския транспорт да важат и за нощните маршрути. Авторите на идеята смятат, че тези линии биха обслужили общо 30 квартала и ще "осигурят връзка между основните точки на нощна активност в града". 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Аман от аматьори. Извинявам се на автора, но разсъжденията са повърхностни, неподплатени със статистически данни и анализи-от типа "една жена ми каза...."Пушилка...". Прегледах и други "предложения ...." на автора.Пълна некомпетентност. От кога в Библиотекарския обучават специалисти по превоз на пътници, трафик, организация на движението...? Не са ли от ТУ, УАСАГ и др. "Занимавал се......", а практикувало ли си, учил ли си? Аман от аматьори.
    Не му обръщайте внимание.

  • 2
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов

    До коментар [#1] от "Софианец2":

    Нещо си се объркал, готин. Свери си данните преди да плюеш, че си смешен

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Ако Общината ще движи идеята, то тя трябва да е базирана на метрото с "добавка" автобуси, там където не покрива метрото, и с по голям интервал, например 60 минути.....

  • 4
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов

    До коментар [#3] от "boby1945":

    А кога ще се провеждат плановите ремонти, профилактиката, тестовете и извънредните ремонти на метрото?

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#4] от "Гергин Борисов":

    Не се пита "кога", когато говорим за метро, а "как" .. отговорът е по временни схеми на движение и заместващ транспорт.....

  • 6
    hm avatar :-|
    хм

    щом имате пари да пиете по нощите - ами вземете си такси ве.

    откъде-накъде общината да плаща, за да се разхождат празни автобуси по време, в което работещите хора си почиват?

  • 7
    pifaa avatar :-|
    pifaa

    Истина е, че няма интерес. Нямат интерес такситата:) Защото стане ли това, съвсем ще го закъсат. Рано или късно в София и другите големи градове в България, градският транспорт ще денонощен. Неизбежно е. По същия начин бавеха метрото. По същия начин бавеха новите рейсове и все още ги бавят. По същия начин бавеха и още бавят разделното събиране, завода за преработка и т.н. и т.н.
    България отдавна вече е в ЕС и всички тези неща ще станат, ще станат и много други:) Рано или късно...

  • 8
    ungeheuer avatar :-|
    ungeheuer

    не разбирам защо това не може да се разреши по частен начин в стил маршрутки?

  • 9
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Д0 2.
    Нещо си се объркал готин. Какви данни, тези дето ги гледаш в тавана. Я прочети "Генералния транспортен план на София". Я се върни на "експеримента" на СО за нощни автобуси колко струваше.
    А имате ли отговор:
    - защо автобуси, а не трамвай или тролей през ноща;
    - знаете ли колко плаща на километър СО на трамвайте, тролейбусите и автобусите;
    - кой е най-шумния вид транспорт в София;

    - има ли разлика в контактната мрежа на трамвайте и тролейте.

  • 10
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    И ОЩЕ:
    - ако някой знае колко са експлоатационните разходи на 1 км на метровлак ще го черпя...
    - ако някой знае колко плаща СО на 1 км пробег на метровлак, ще го черпя.....
    Не приемам цифри за т.н. "приведени разходи"
    Друг е въпроса защо СО плаща на превозвачите на километър пробег. Четете ли Регламент 1370 на ЕС?>????


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK