Започва нова гражданска битка за нощен транспорт в столицата

Започва нова гражданска битка за нощен транспорт в столицата

От "Спаси София" предлагат въвеждането на шест нощни автобусни линии с цена на билета 1.50 лв.

Мария Манолова
18681 прочитания

© Спаси София


Какви маршрути предлагат от "Спаси София":


Н1: ж.к. Люлин - ж.к. Младост IV
Н2: кв. Обеля - Зоопарк София 
Н3: ж.к. Овча купел 2 - кв. Враждебна 
Н4: ж.к. Гоце Делчев - кв. Орландовци
Н5: ж.к. Западен парк - кв. Студентски град 
Н6: кв. Бояна - ж.к. Дружба 2  

В София да тръгнат шест нощни автобусни линии с интервал на движение от 30 мин. между 23.30 ч. и 5 ч. сутринта. Всички маршрути да се пресичат на пл. "Св. Неделя", като стигат по едно и също време. Там трябва да има и 5-минутен престой, за да могат пътниците спокойно (а според концепцията и безплатно) да се прекачват от един автобус на друг.

Това е идеята на организацията "Спаси София", която е разработила предварителен анализ и в момента търси подкрепа от гражданите, за да придвижи предложението си към общината. Според концепцията билетът за нощните линии може да е малко по-скъп от стандартния - 1.50 лв., а дневните карти за всички линии на градския транспорт да важат и за нощните маршрути. Авторите на идеята смятат, че тези линии биха обслужили общо 30 квартала и ще "осигурят връзка между основните точки на нощна активност в града". 

Ползите

Основните предимства са за гражданите - защото този транспорт е много по-евтин от другите алтернативи в късните часове. Пускането на нощни автобуси означава и по-голяма безопасност, защото хората "ще могат да излязат и да се забавляват без риск от шофиране в нетрезво състояние", отбелязват от "Спаси София". От организацията смятат още, че ще има ефект и върху икономическата активност в града, защото  хората по-спокойно ще посещават късни кинопрожекции или ресторанти, а фирмите с нестандартно работно време ще имат допълнителен стимул.

"Нощният транспорт не е просто приумица. Това е задължителен елемент за всеки градски транспорт и това е доказано многократно от практиката във всяка една столица в ЕС и не само", коментират от "Спаси София". И допълват, че това не е привилегия само на "богатата Западна Европа" - в Скопие например има девет нощни линии, в пъти по-малката Любляна - шест.

Има ли подобна воля в общината

Това не е първият път, в който се повдига темата. Общината направи подобен експеримент през 2008-2009 г., когато нощен автобус тръгна първо по линия 94 до Студентски град, а след това и по още три маршрута. Експериментът обаче завърши безславно с обяснението, че няма достатъчно интерес. Впоследствие зам.-кметът на София по транспорта Любомир Христов многократно използва този аргумент, за да отхвърли нови подобни идеи.  До редакционното приключване на броя не успяхме да се свържем с Христов за коментар по новото предложение.  

 "Спаси София" има друго обяснение защо предишният опит е бил неуспешен - Столичната община не е вложила достатъчно усилия за популяризиране на идеята. "Разписанието на нощните автобуси така и не се появи по спирките", дава пример Гергин Борисов от "Спаси София". "Общината умишлено саботира този проект като пусна възможно най-старите съчленени автобуси през лятото, когато има по-малко пътници, и не направи абсолютно никаква реклама," коментира и Борис Бонев от организацията.

"За да направим каквато и да било стъпка за подобряване на градския транспорт, първо имаме нужда от доста реорганизация, за да го направим по-печеливш. Сега той е силно дотиран от общината", коментира пред "Капитал Daily" общинският съветник и член на транспортната комисия Прошко Прошков. Според него първо трябва да се направи интегрирана билетна система, цялата транспортна схема да се обнови, като се вземе предвид и третия метродиаметър, да се мисли и за по-гъвкаво тарифиране на пътниците. "Трябва да намалим използването на единични билети - те са за туристите. За редовно пътуващите трябва да има много по-изгодни карти", коментира Прошков. "Моето субективно усещане е, че успешно пренасочваме граждани от един вид градски транспорт към друг - например метрото. Трябват ни обаче мерки, които да свалят гражданите от автомобилите", каза още той.

Какви маршрути предлагат от "Спаси София":


Н1: ж.к. Люлин - ж.к. Младост IV
Н2: кв. Обеля - Зоопарк София 
Н3: ж.к. Овча купел 2 - кв. Враждебна 
Н4: ж.к. Гоце Делчев - кв. Орландовци
Н5: ж.к. Западен парк - кв. Студентски град 
Н6: кв. Бояна - ж.к. Дружба 2  

В София да тръгнат шест нощни автобусни линии с интервал на движение от 30 мин. между 23.30 ч. и 5 ч. сутринта. Всички маршрути да се пресичат на пл. "Св. Неделя", като стигат по едно и също време. Там трябва да има и 5-минутен престой, за да могат пътниците спокойно (а според концепцията и безплатно) да се прекачват от един автобус на друг.

Това е идеята на организацията "Спаси София", която е разработила предварителен анализ и в момента търси подкрепа от гражданите, за да придвижи предложението си към общината. Според концепцията билетът за нощните линии може да е малко по-скъп от стандартния - 1.50 лв., а дневните карти за всички линии на градския транспорт да важат и за нощните маршрути. Авторите на идеята смятат, че тези линии биха обслужили общо 30 квартала и ще "осигурят връзка между основните точки на нощна активност в града". 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


11 коментара
  • 1
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Аман от аматьори. Извинявам се на автора, но разсъжденията са повърхностни, неподплатени със статистически данни и анализи-от типа "една жена ми каза...."Пушилка...". Прегледах и други "предложения ...." на автора.Пълна некомпетентност. От кога в Библиотекарския обучават специалисти по превоз на пътници, трафик, организация на движението...? Не са ли от ТУ, УАСАГ и др. "Занимавал се......", а практикувало ли си, учил ли си? Аман от аматьори.
    Не му обръщайте внимание.

  • 2
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов

    До коментар [#1] от "Софианец2":

    Нещо си се объркал, готин. Свери си данните преди да плюеш, че си смешен

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Ако Общината ще движи идеята, то тя трябва да е базирана на метрото с "добавка" автобуси, там където не покрива метрото, и с по голям интервал, например 60 минути.....

  • 4
    hekata5 avatar :-|
    Гергин Борисов

    До коментар [#3] от "boby1945":

    А кога ще се провеждат плановите ремонти, профилактиката, тестовете и извънредните ремонти на метрото?

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#4] от "Гергин Борисов":

    Не се пита "кога", когато говорим за метро, а "как" .. отговорът е по временни схеми на движение и заместващ транспорт.....

  • 6
    hm avatar :-|
    хм

    щом имате пари да пиете по нощите - ами вземете си такси ве.

    откъде-накъде общината да плаща, за да се разхождат празни автобуси по време, в което работещите хора си почиват?

  • 7
    pifaa avatar :-|
    pifaa

    Истина е, че няма интерес. Нямат интерес такситата:) Защото стане ли това, съвсем ще го закъсат. Рано или късно в София и другите големи градове в България, градският транспорт ще денонощен. Неизбежно е. По същия начин бавеха метрото. По същия начин бавеха новите рейсове и все още ги бавят. По същия начин бавеха и още бавят разделното събиране, завода за преработка и т.н. и т.н.
    България отдавна вече е в ЕС и всички тези неща ще станат, ще станат и много други:) Рано или късно...

  • 8
    ungeheuer avatar :-|
    ungeheuer

    не разбирам защо това не може да се разреши по частен начин в стил маршрутки?

  • 9
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Д0 2.
    Нещо си се объркал готин. Какви данни, тези дето ги гледаш в тавана. Я прочети "Генералния транспортен план на София". Я се върни на "експеримента" на СО за нощни автобуси колко струваше.
    А имате ли отговор:
    - защо автобуси, а не трамвай или тролей през ноща;
    - знаете ли колко плаща на километър СО на трамвайте, тролейбусите и автобусите;
    - кой е най-шумния вид транспорт в София;

    - има ли разлика в контактната мрежа на трамвайте и тролейте.

  • 10
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    И ОЩЕ:
    - ако някой знае колко са експлоатационните разходи на 1 км на метровлак ще го черпя...
    - ако някой знае колко плаща СО на 1 км пробег на метровлак, ще го черпя.....
    Не приемам цифри за т.н. "приведени разходи"
    Друг е въпроса защо СО плаща на превозвачите на километър пробег. Четете ли Регламент 1370 на ЕС?>????


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход