Държавните мини се задавиха с поръчка за 41 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавните мини се задавиха с поръчка за 41 млн. лв.

Храната в мините по спешност се доставя от собственика на "Олиеза" Александър Найденов. Негова компания кандидатства и в поръчката за 41 млн. лв., като после я обжалва.

Държавните мини се задавиха с поръчка за 41 млн. лв.

Новото ръководство на "Мини Марица изток" избра спешно доставчик на храни без състезание, докато се търси верният печеливш в нова процедура

18612 прочитания

Храната в мините по спешност се доставя от собственика на "Олиеза" Александър Найденов. Негова компания кандидатства и в поръчката за 41 млн. лв., като после я обжалва.

© АСЕН ТОНЕВ


Повтарящите се кандидати, обжалванията и спешните поръчки без състезание се срещат и при процедурата за превоз на служителите на мините.

Държавно дружество, 40 млн. лева поръчка, едни и същи кандидати, обжалвания. Така може да се опише разпределянето на средства в почти всяка голяма компания, контролирана от чиновници. В сегашния случай търгът е на "Мини Марица изток" и е за ваучери и храна на 7-те хиляди служители. Това е пореден опит за избор на фирма-доставчик, като от 2007 г. насам дружеството има само една успешно проведена процедура с този предмет от общо пет проби. Поръчките почти задължително се оспорват пред Комисията за защита на конкуренцията, откривани са  нарушения и от Агенцията за държавна финансова инспекция. А забавянето вече по традиция се използва от мениджърите по спешност да дадат милиони на харесвана от тях компания. Освен в поръчката за храна, същият метод беше приложен и за избора на транспортна компания.

Сегашната процедура не се е харесала на новото ръководство на мините и то я е прекратило. Недоволните кандидати са подали жалба в КЗК, която през април излиза с решение, че процедурата не е трябвало да бъде спирана. Междувременно обаче държавната компания не бездейства, а набързо избира временен доставчик.

За какво са милионите

Обществената поръчка за "Предоставяне на ваучери и осигуряване на услугата хранене на работниците и служителите на "Мини Марица-изток" е започната от дружеството през октомври 2014 г. Задължението за осигуряването на храна и ваучери е залегнало в колективния трудов договор, подписан с работниците. Обявената прогнозна стойност е близо 41 млн. лв., а срокът за изпълнение 3 г. в четири обособени позиции. Според техническите изисквания, доставяната храна трябва да е най-малко от средно качество и да осигурява пълноценно хранене на всеки работник. Изпълнителят трябва всеки ден да осигурява три вида супи, пет вида основни ястия, десерти, плодове, както и напитки. Изпълнителят трябва да създаде и подходяща организация за предоставяне на храната в рамките на почивките на работниците. Цените на храната пък трябва да се калкулират по предварително зададени менюта. Според финансовите изисквания участниците трябва да разполагат с 45% от прогнозната стойност на поръчката - т.е. с над 18 млн. лв.

Кой участва в надпреварата

В процедурата участват шест компании и обединения. Две са офертите за ваучери - от автобусния превозвач "Етап- Адресс" и държавната "Български пощи". Останалите се борят да вземат поръчката в частта, свързана с изхранването на работниците. Това са ДЗЗД "Парти Фууд", "Томбоу България", "Сейл комерс" и СД "Айс - А- Георгиеви и сие". До разглеждане за позициите за осигуряване на храненето са допуснати офертите на "Сейл комерс", "Парти Фууд" и "Айс - А- Георгиеви и сие". И трите фирми са добре познати. През 2007 г. "Сейл комерс" беше един от четирите кетъринг доставчици за армията. Представител на компанията и неин миноритарен акционер е Александър Найденов, който е собственик и на фабриката "Олинеза". "Сейл комерс" е доставяла храната на Военномедицинска академия (ВМА) в периода от 2003 до 2014 г., а от изказване на военния министър Николай Нейков става ясно, че стойността на порциона във ВМА е много по-висока от тази в Пирогов. През 2007 г. именно "Сейл комерс" печели поръчката за доставка на храна на работниците в ТЕЦ "Марица изток 2", която беше оспорена с КЗК. Кандидат тогава в тази процедура беше и "Парти Фууд", която сега участва в поръчката на мините. Според решението на КЗК обаче "Парти фууд" не отговаря на финансовото изискване "Участниците да разполагат с финансов ресурс в размер на 45% от прогнозната стойност  на позицията за която участват". Въпреки това фирмата е една от допуснатите за участие в процедурата.

Интересно е участието на фирма "Айс - А- Георгиеви и сие", която извършва обществен транспорт, превоз на товари и спедиторски услуги. Същата фирма участва и в процедурата за автотранспорт на работниците на "Мини Марица Изток" (друга изключително апетитна и спорна поръчка на дружеството за около 10 млн. лв.). "Айс - А- Георгиеви и сие" e и сред участниците в обединението "Фаворит", където участва и "Цитадела – ММ – Милан Миланов", която през октомври миналата година получи обслужването на автотранспортните линии на мините по една от обособените позиции. Собственикът на компанията Милан Миланов беше един от арестуваните през 2011 г. в акция "Превозвачите" с обвинение за изнудване на фирмите подизпълнители при извършване на автотранспортните услуги на "Мини Марица изток". Въпреки че тогава по случая е работено близо година, а финнансова инспекция излезе с доклад за злоупотреби както при тази поръчка, така и при тази за осигуряването на ваучери и хранене на работниците, до съдебни обвинения тогава така и не се стигна.

"Капитал Daily" се свърза с представител на "Айс - А- Георгиеви и сие", който обясни, че фирмата има опит в осигуряването на храна, тъй като преди 3 години вече е изпълнявала подобна поръчка за мините. Интересното в случая е, че едно от изискванията на "Мини Марица изток" е кандидатите да са изпълнявали сходни услуги в последните три години.

Поръчка в поръчката

Прийом, който "Мини Марица изток" използва и в двете поръчки е практиката заедно със започването на обществената поръчка, да обявява процедура със същия предмет, само че чрез договаряне без обявление - в превод това е псевдо състезание за любими фирми. Точно по такъв начин бяха избрани компаниите-превозвачи, за което "Капитал Daily" писа. Случаят с ваучерите и храната е идентичен, тъй като заедно с откритата процедура беше обявена друга със същия предмет.

Мотивът на "Мини Марица изток" за двойната процедура е, че са необходими неотложни действия за осигуряване на качествена храна на работниците като изискване по Колективния трудов договор, който е подписан още през март 2013 г. Година и половина по-късно обаче все още няма започната процедура, тъй като Български енергиен холдинг (БЕХ), който е принципал на минното дружество, се е забавил с одобрението й. За да изпълни изискването си към миньорите в този период техният работодател изплаща на всеки по 1 лв. на изработен час, което увеличава разходите му.
В поръчката е поканен само един кандидат - ДЗЗД "Мегахранкомерс", в което 99% е на "Сейл комерс" на Александър Найденов. Договорът действа от октомври миналата година и е на обща стойност 1.9 млн. лв. (което е доста по-малко от обявената сума за 3-годишния период от 41 млн. лв.). Той вероятно ще продължи, ако решението на КЗК бъде оспорено пред Върховния административен ред и докато тече избора на нов доставчик в бъдеще.

От "Мини Марица изток" коментираха, че срокът на действие на договора е до избора на нов изпълнител, но не повече от 12 месеца. Именно Найденов обжалва спряната процедура чрез фирмата си "Сейл комерс". Пред "Капитал Daily" той коментира: "Щом съм изпълнител, а обжалвам процедурата, значи има нещо гнило, но то не е при мен".

Версията на новото ръководство

Но ако се върнем на голямата поръча, вместо да завърши с избор на изпълнител, тя е прекратена частично от дружеството. Мотивите са, нарушения в самата процедура, свързани с техническите критерии. Според ръководството на "Мини Марица изток" в изискванията не е записано какво ще бъде работното време на столовете, където работниците се хранят, което пречи да се изготви конкретно ценово решение.

Заповедта за прекратяването на процедурата е подписана от новия изпълнителен директор на дружеството Андон Андонов, той беше назначен на този пост през есента на миналата година, заедно с Деян Червенкондев (бивш депутат от ГЕРБ) и Николай Диков. Тогава от ръководството на компанията бяха махнати Георги Христозов и Георги Златев, който беше избран за член на енергийния регулатор. Червенкондев коментира за "Капитал Daily", че поръчката е била спряна, защото са искали да направят критериите за участниците по точни. Той допълни, че самата поръчка е изключително открита и, че конкуренцията трябва да определи цената. "Процедурата не е малка и каквото и да решим ще се обжалва", посочи той.

Кое от ръководствата на дружество е по-виновно за създалата се ситуация в момента е без значение. Факт е, че държавната компания сега ползва услуга на цена, постигната без състезание и така ще е месеци наред. А в бъдеще ще избере доставчик по предопределени условия, които не се харесват на новите мениджъри. Въобще, остава чувство, че всичко се наглася, особено когато става дума за многомилионни поръчки.

Повтарящите се кандидати, обжалванията и спешните поръчки без състезание се срещат и при процедурата за превоз на служителите на мините.

Държавно дружество, 40 млн. лева поръчка, едни и същи кандидати, обжалвания. Така може да се опише разпределянето на средства в почти всяка голяма компания, контролирана от чиновници. В сегашния случай търгът е на "Мини Марица изток" и е за ваучери и храна на 7-те хиляди служители. Това е пореден опит за избор на фирма-доставчик, като от 2007 г. насам дружеството има само една успешно проведена процедура с този предмет от общо пет проби. Поръчките почти задължително се оспорват пред Комисията за защита на конкуренцията, откривани са  нарушения и от Агенцията за държавна финансова инспекция. А забавянето вече по традиция се използва от мениджърите по спешност да дадат милиони на харесвана от тях компания. Освен в поръчката за храна, същият метод беше приложен и за избора на транспортна компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-(
    krastitel

    Отново смрад и корупция в енергетиката - на гърба на миньорите и за сметка на данъкоплатците...
    Алоо къде са синдикатите е къде е правителството??
    Май енергетиката е ресор на ГЕРБ...

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Веднъж като гласуваш една данъчно-осигурителна пробойна, каквато са ваучерите за храна, оттам нататък тя заживява собствен живот. Обраства с "лицензирани фирми", роднински и партийни играчи, които са "фффкарАли некккффффи кинти у целата таа галимация", офиси, коли, секретерици, пътуващи търговци с нови, бързи автомобили, с лаптопи и 3 смартфона с по 2 карти, да не би да звъннат погрешка не където трябва.

    За дребния и средния бизнес ползата не е никаква - и сега няма трудности да си храниш работниците както искаш, като плащаш 10% отгоре за представителни разходи. Затова голямото лапане е по държавните предприятия, където 1% на 41 милиона са 410 хиляди срещу офис и секретерица. Като минус се явяват рушветите за синдикати и партийни каси, а като плюс - златната възможност за някоя и друга ДДС-далавера, с която ваучерите са станали пословични.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Винаги има ажиотаж около обслужването на предприятие от калибъра на ДМ Марица изток АД.... само че дружеството е едно и няма за всички....

  • 4
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    в бдж се действа по същият начин, а ръководството прави само медийни акции за отклоняване на вниманието.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.