Консорциум, воден от благоевградската "Агромах", ще строи "Струма" между Благоевград и Кресна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Консорциум, воден от благоевградската "Агромах", ще строи "Струма" между Благоевград и Кресна

За да изгради отсечката между Благоевград и Крупник, "АМ Струма 3.1" е предложил договорна сума от 139 млн. лв. без ДДС

Консорциум, воден от благоевградската "Агромах", ще строи "Струма" между Благоевград и Кресна

Цената на победителя не е най-ниска, но заради техническата оценка ще спечели поръчката

22728 прочитания

За да изгради отсечката между Благоевград и Крупник, "АМ Струма 3.1" е предложил договорна сума от 139 млн. лв. без ДДС

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Двете отсечки преди и след Кресненското дефиле ще струват 350 млн. лв., точно колкото беше прогнозната стойност.

Обединение "АМ Струма 3.1", в което влизат "Агромах", "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив", АБ, "Хидрострой",  и "Алве консулт", почти сигурно ще се строи отсечката на автомагистрала "Струма" от Благоевград до Кресненското дефиле. Консорциумът е получил максимален брой точки от техническата оферта – 100. Това стана ясно във вторник, когато бяха отворени цените на кандидатите.

Очакваният победител

Въпреки че цената на най-вероятния победител е доста по-висока от други две оферти, сдружението ще вземе поръчката заради регламента. Критерият за избор на изпълнител на обществената поръчка е "икономически най-изгодна оферта" с относителна тежест на финансовата оценка 75% и на техническата оценка 25%.

За да изгради отсечката между Благоевград и Крупник, "АМ Струма 3.1" е предложил договорна сума от 139 млн. лв. без ДДС, а максималната - горният праг, над който е невъзможно увеличение на цената при непредвидени разходи, е 155 млн. лв. без ДДС. Първите три фирми от обединението са от групата на благоевградската "Агромах". Тя няма печелена досега поръчка за строителство на магистрала, но придобитата от нея "Пътища Пловдив" изгражда част от магистрала "Марица". В строителните среди от месеци се говореше, че отсечката е резервирана за "Агромах", а посочваната логика беше, че дружеството е от региона и има техника там, както и бетонни и асфалтови бази.

Строителството на участъка беше с прогнозен бюджет 150 млн. лв. без ДДС, дължината е 13 км, има 3 пътни възела и осем моста. Финансира се от еврофондове и бюджета.

Има и по-евтино

Най-ниска цена е предложило обединение "Магистрала Струма 3.1", в което влизат "Трейс груп холд" и "Пътища и мостове". Тяхното предложение е 118 млн. лв. без ДДС. Въпреки това вероятността да спечели клони към нула, тъй като има твърде малко точки за техническите критерии – едва 52.14. Дори максималната възможна цена, която е предложило обединението (134 млн. лв. без ДДС), е под средната, дадена от вероятния победител.

Най-високо е предложението на консорциум "Струма – лот 3.1", включващ фирмите "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и "Геострой". Обединение от същите фирми преди седмици спечели поръчката за строежа на 23.6-километровата отсечка между Кресна и Сандански от магистрала "Струма" (лот 3.3), като тогава предложи цена от 213 млн. лв. без ДДС. Тя беше най-ниската сред кандидате, а сдружението получи и максималните 100 точки за техническите критерии.

"ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и италианската Impresa в момента изпълняват лот 2 на "Струма" - 37-километровата отсечка Дупница – Благоевград за близо 300 млн. лв. (при прогнозна цена 240 млн. лв). Тя трябваше да е открита за движение през март, но археологически проучвания и консервация ще я забавят до края на тази година.

Европейската комисия предложи преди два месеца максималната глоба от 25% от разходите по проекта за лот 2 заради ограничителни условия при възлагането. В момента корекцията от 7 млн. евро се оспорва от Агенция "Пътна инфраструктура". Дострояването на "Струма" беше прехвърлено на специално създадената Национална компания "Стратегически инфраструктурни обекти", която сега организира двата търга.

Обединение в същия състав - ГБС, "Пътстрой 92" и италианската Impresa, построи и лот 1 на "Струма" - от Долна Диканя до Дупница, който се пропука миналия месец.

При сегашният избор излиза, че двете отсечки преди и след Кресненското дефиле ще струват 350 млн. лв., точно колкото беше прогнозната стойност. В предишните състезания за магистрали традиционно конкуренцията сваляше цените доста под очакваната сума.

Двете отсечки преди и след Кресненското дефиле ще струват 350 млн. лв., точно колкото беше прогнозната стойност.

Обединение "АМ Струма 3.1", в което влизат "Агромах", "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив", АБ, "Хидрострой",  и "Алве консулт", почти сигурно ще се строи отсечката на автомагистрала "Струма" от Благоевград до Кресненското дефиле. Консорциумът е получил максимален брой точки от техническата оферта – 100. Това стана ясно във вторник, когато бяха отворени цените на кандидатите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-|
    krastitel

    Строят ударно, после ще ремонтират - за наша сметка.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Цената на Трейс - по-ниска. Максималната цена с непредвидени разходи - пак по-ниска. Трейс са правили стотици км магистрали, тези сумарно имат една отсечка през възможно най-равната част от България, но дори там са се оплели като патета в калчища и цяла България ги чака 2 години след пусковия срок. Интересно какви "висши технически умения" са им припознали при това положение, че да им присъдят 100 т. за "техническата оферта". Толкова висши, че да ги премират с 21 милиона лева. Сумата странно съвпада, между другото, с аванса, който открадна пловдивският свинар, преди да си прехвърли фирмата, и заради който още не са си завършили лота на АМ Марица.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. В момента гледате генералната репетиция за новия ЗОП. Още не съм го дочел, но но по "знаковите заведения" около жълтите павета детайлно се обсъжда кой олигарх кфоу си е "поръчАл". Ей такива "конкурси по красота" с 90% тежест в цената са изведени на първо място.

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Като искате евтини инфраструктурни строежи да си бяхте запазили "Трудови войски", хем евтино, хем бързо, хем "прозрачно".....

  • 5
    cnn avatar :-|
    cnn

    1. Радвам се, че конкурсът е спечелен от българска фирма и всички пари ще останат в България.
    2. Радвам се, че нов играч започва да прави конкуренция на големите в бранша и цените ще тръгнат надолу.
    3. Смущава ме, че Агромах печели конкурса заради единствената субективна част в него - оценка на техническата оферта. Това е механизъм, чрез който на неудобните се намалява оценката, а на правилния се дава максимума.
    Обжалване няма да има, защото обжалващия никога повече няма да бъде допуснат до конкурс. Трейс и ГБС ще скимтят тихичко, ще си ближат раните, но няма да гъкнат, в очакване на следващата апетитна поръчка. Хемус, Черно море и Русе-Свиленград тях чакат.
    Ако искате да разберете защо точно Агромах е фаворизирана, гледайте този клип и най-вече слушайте внимателно:

    https://www.youtube.com/watch?v=GpUJPJzOseQ

  • 6
    jeanlucpicard avatar :-|
    Jean-Luc Picard

    [quote#4:"boby1945"]Като искате евтини инфраструктурни строежи да си бяхте запазили "Трудови войски", хем евтино, хем бързо, хем "прозрачно"..... [/quote]

    Ти там ще идеш ли да бачкаш?

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "cnn":

    Благодаря, както и предполагах, трябва някой да бъде компенсиран, защото е довършил несвършената работа/гепените фондове на другиго преди него. Само че такова управление "случай по случай в ръчен режим" и "справедливост по царски" е неустойчиво в дългосрочен план. С това няма да построим държава като онези, към които българите се изнасят масово.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#6] от "Jean-Luc Picard":

    Аз не съм чул, строителни войски да са успели да построят и 1 км магистрала. Те имаха евтин, неквалифициран труд. Магистралното строителство иска техника и квалифицирани машинисти.

  • 9
    cnn avatar :-|
    cnn

    До коментар [#7] от "cinik":

    Чу го добре, нали? От 1:55 мин. до 2:30 мин. обяснява, че магистралата свършва в нищото, защото последните приблизително километър и половина са на Митниците. Митниците щели да го възложат на АПИ, а АПИ директно на Агромах. Никъде не става въпрос за конкурс, търг, надпревара. Буквално думите са:
    - Вие ако можете да се справите, защото Ви е тук техниката, ще го възложим на Вас.

    Пак подчертавам: Предпочитам български фирми да строят пред Актор, Щрабаг и не-знам-си-кой-още, но изпълнения "Ало, Ваньо?" не понасям. Има си закон, който трябва да важи за всички.

  • 10
    jeanlucpicard avatar :-|
    Jean-Luc Picard

    [quote#8:"cinik"]Аз не съм чул, строителни войски да са успели да построят и 1 км магистрала. Те имаха евтин, неквалифициран труд. Магистралното строителство иска техника и квалифицирани машинисти. [/quote]

    Той човекът още си живее с някакви илюзии, че едно време всичко се е правело евтино, суперкачествено ("за хилядолетия"), и е "имало работа за всичко" ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK