Ненчев пак лансира купуването на нови изтребители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ненчев пак лансира купуването на нови изтребители

Ненчев пак лансира купуването на нови изтребители

Военно-въздушните сили могат да пазят небето ни с МиГ-29 до средата на 2016 г., обмислят да ремонтират самолетите сами

Момчил Милев
9474 прочитания

© Велко Ангелов


До 30 юни министърът на отбраната Николай Ненчев отново ще внесе за разглеждане в Министерски съвет проекта за придобиване на нов тип многоцелеви боен самолет за нуждите на Военно-въздушните сили (ВВС).

Това стана ясно днес след заседание на Комисията по отбрана в парламента и тричасово съвещание на Съвета по отбрана към военния министър, проведено по-рано тази сутрин.

Ненчев заедно с командващия на ВВС ген. Румен Радев бяха поканени да представят информация за състоянието на бойната ни авиация пред ресорните народни представители и да ги информират за мерките, които планират да предприемат във връзка с многократните предупреждения, че използваните в момента изтребители МиГ-29 са пред изчерпване на своя технически ресурс.

Дори и стартът на процедурата за купуване на нови изтребители действително бъде одобрен през следващите 5 седмици, първите машини едва ли могат да започнат да дават бойно дежурство преди лятото на 2018 г. Модернизационният проект вече веднъж беше отлаган за неясното бъдеще от настоящото правителство през декември миналата година.

"Постигнахме консенсус за отремонтирането на няколко МиГ-29, които ще ни бъдат необходими до придобиването на нов многофункционален самолет", обяви днес Николай Ненчев.

Според началника на Военно-въздушните сили страната ни е способна да защитава своето небе с наличните ресурси и без допълнителни инвестиции някъде до средата на 2016 г. За целта ще бъдат използвани само изтребителите МиГ-29, но не старите МиГ-21, каквито идеи бяха лансирани през последните 2 седмици.

На комисията по отбрана не е обсъждан вариантът защитата на българското въздушно пространство да бъде временно поета от авиацията на друга натовска държава.

Министърът на отбраната от своя страна отбеляза, че предстоят нови срещи с представители на полския военно-промишлен комплекс, на които да се обсъжда евентуалното удължаване на ресурса на българските МиГ-ове. "В края на този месец ще дойде група експерти от Полша, с които ще коментираме различни варианти", уточни Ненчев и добави, че се надява да постигне споразумение с полската страна, след като е имал среща с министъра на отбраната и един от вицепремиерите. Министърът на отбраната разчита, че с техническата помощ на Полша страната ни може да пази своето небе с наличните МиГ-29 до придобиването на западен тип боен самолет.

Стана ясно също така, че договореност по темата с Русия не е постигана.

Ген. Радев пък допълни, че българските ВВС също разполагат с техническия потенциал да удължат ресурса на изтребителите МиГ-29 самостоятелно, стига да получат заповед за това от военния министър. При това положение обаче изпълнението на мисиите вероятно ще се извършва с повишен риск за сигурността на личния състав. Радев отказа да каже точно колко от 15-те български МиГ-29 в момента са годни за техническа експлоатация. "Всичко това не означава, че от догодина ще имаме нов самолет. От хода на този проект зависи какво ще правим с МиГ-29", уточни генералът.

Изводът от днешната среща в парламентарната комисия по отбрана е, че при всички положения военно-въздушните ни сили ще продължат да разчитат на МиГ-29 до евентуалното придобиване на нов тип натовски изтребител, когато и да стане това. Според най-оптимистичните разчети това може да стане за най-малко 3 години след старта на процедурата. "Към момента единственият начин да носим бойното дежурство до средата на следващата година е със самоинициатива и удължаване на на ресурса изцяло с личен състав на ВВС, без това да струва никакви допълнителни финансови средства на военното министерство. Това е наистина огромна отговорност, която ще се носи от командването на ВВС. Но рискът се носи най-вече от нашия летателен състав", каза ген. Радев.

"ВВС са сложна система от системи. Тази система генерира важни способности, консумира обаче и сериозен финансов ресурс. Генерира и риск за хората, които упражняват тази професия. Така че, за да може по най-добрият начин да се използват тези средства и да се минимизира риска в тази среда, е от особена важност да има ясна визия, да има яснота на финансовите и времевите параметри на поддържането на тази система", обобщи командващият на ВВС, уточнявайки, че единственият начин за решаване на проблема с въздушния суверенитет е незабавно стартиране на процедурата по придобиване на нов тип боен самолет. "Ако средствата [за нов самолет]не бъдат осигурени, няма смисъл ние да носим риск и да удължаваме ресурса на техниката", добави той.

Не е ясно обаче дали предложението на Николай Ненчев за придобиване на нов боен самолет изобщо ще бъде подкрепено от Министерски съвет. Правителството вече веднъж отхвърли проекта за нов изтребител през декември 2014 г. с аргумента, че няма пари. Подобно становище нееднократно е било изразявано и лично от премиера Бойко Борисов. За последен път министър-председателят попари надеждите на военните за модернизация на армията по време на Консултативния съвет по национална сигурност (КСНС) към президента преди четири седмици.

Инвестиционните разходи за отбрана фактически отсъстват и в тригодишната бюджетна прогноза на финансовото министерство за периода 2016-2018 г. На теория политическите сили от управляващата коалиция се съгласиха да увеличат разходите за отбрана до 1.35% от БВП от следващата година. На практика обаче финансовото министерство препотвърди отрицателното си отношение към допълнителните инвестиции в отбрана още в своето становище по повод проекта на Програма за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Република България до 2020 - основният стратегически документ на отбранителното ведомство за следващите пет години.

До 30 юни министърът на отбраната Николай Ненчев отново ще внесе за разглеждане в Министерски съвет проекта за придобиване на нов тип многоцелеви боен самолет за нуждите на Военно-въздушните сили (ВВС).

Това стана ясно днес след заседание на Комисията по отбрана в парламента и тричасово съвещание на Съвета по отбрана към военния министър, проведено по-рано тази сутрин.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

35 коментара
  • pag

    Ако херсонския хамстер начело на тригъзата ламя не раздаваше наляво и надясно "излишъците" от бюджетите за 2007-2008 г., спокойно можеше да се купи цяла ескадрила чисто нови Грипен (примерно), да имаме усвоен офсет (чиста чуждестранна инвестиция) за поне милиард евро + поне дузина нови ударни хеликоптери на мястото на пенсионираните Ми-24.
    Въобще нямаше сега да стои проблем пред ВВС!

    Дали някой пенЦионер помни как е изял бъдещето на авиацията в България под формата на чутовните "добавки" от 50-60 лева и "почивки" (чети субсидии за другарите хотелиери/ресторантьори) на морето посред зима?

    Позор!

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Това го писах вече под друга статия на Момчил:

    Унгария има 10 милиона население, $130 милиарда БВП и 3500 щат на ВВС. Ние имаме 7 мил. население, 55 милиарда БВП (т.е. почти 3 пъти по-малко) и 2 пъти ПО-ГОЛЯМ щат на ВВС - 6500. А би трябвало да е обратното.

    Ако щатът на ВВС се съкрати пропорционално на унгарския, автоматично ще се намерят пари за мин. 6 нови Грипен-а - без това да коства и стотинка на бюджета.

  • 3
    objective avatar :-?
    objective

    Няма какво повече да се лансира при положение, че нямаме авация !
    Трябва да се действа !

  • 4
    svetlio26 avatar :-|
    svetlio26

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    @Николай,

    Като се махнат хората и се купи техниката, кой ще обслужва новата като се наложи да се разшири "дейността".
    Тези завършилите "овчарското училище"????

  • 5
    rep53371155 avatar :-|
    ever curious

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Принципно и логично звучи, но при нас в БГ за бюджетните структури (поне за някои) практиката е друга. Средства за персонал (заплати) се отпускат при наличие на такъв. Съкращенията водят автоматично до пропроционално намаляване на тези средства отпускани от финансовото министерство. Или казано по друг начин спестените пари от нераздадени заплати на съкратени служители няма да идат за капиталови разходи като закупуване на самолети. Държавните институции се поставят в положение да нямат интерес да съкращават персонал след като така или иначе няма да получат спестените средства и да ги ползват за други цели. Необяснимо е за мен защо е така, явно правителството няма интерес (или не може) да прилага практиките на доброто управление.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#5:"ever curious"]Средства за персонал (заплати) се отпускат при наличие на такъв. Съкращенията водят автоматично до пропроционално намаляване на тези средства отпускани от финансовото министерство. [/quote]Просто трябва да се утвърди минимум за бюджет на МО под който не трябва да се пада. Примерно може да се вземе за такъв сегашния. И ако МО спести нещо от бюджета си не трябва да се връща в общия кюп, а да се слага в отделен фонд от който само МО да може да ползва средства и то за конкретни цели (напр. покупка и поддържане на техника). Един вид като "Сребърния фонд" само, че за МО.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-?
    Николов

    [quote#4:"svetlio26"]Като се махнат хората и се купи техниката, кой ще обслужва новата като се наложи да се разшири "дейността".[/quote]Унгария има 13 нови Грипен-а. А ние имаме едва 5 или 6 изправни МиГ-а.

    Как успяват унгарците с двойно по-малък щат да поддържат 2 пъти повече самолети?

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "svetlio26":

    Колко души персонал са нужни за обслужването на 5-6 грипена? Аз винаги съм си мислел, че доколото "ВВС без летателна техника" е оксиморонно понятие, трябва да се извадят брой самолети, брой хеликоптери на преден план и да се види , какво е нужно като персонал, поддръжка, консумативи и инфраструктура за тях. Ако това надвишава бюджета на ВВС, бройката да се намали. Няма да са 10, ще са 5. Или ще са 5 сега, за да се обучат пилотите, а другите 5 ще дойдат след 5 години. А това, което ни се предлага е - заплатите на 6500 и повече човека изяли заплатите всяка божа година, вече 25 години, и винаги за самолет не остава. Горе-долу като с паметника пред НДК. 25 години без нов самолет, значи че вече второ поколение се пенсионира, без да е помирисало, участвало, камо ли допринесло за някакъв напредък. Тоест - срещу милиарди разходи получаваме само тъпчене на едно място и упадък.

  • 9
    Stabilnost avatar :-|
    БСП създаде Пеевски ГЕРБ го нахрани

    абе как гусин Бойко е толкоз отворен да обещава пари на футболни клубове - кат це-це-ка примерно - където също говорим за милиони (не толкова разбира се), а пък за нещо важно като националната сигурност се прави на интересен ...

    изтребители трябва да се купят - това изобщо няма какво толкова да се обсъжда 20 години

  • 10
    maane avatar :-|
    maane

    100% е сигурно, че всеки българин би затегнал колана за да има истинска военна авиация! Но както знаеме, политиците ни са всичко друго освен българи!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK