С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 22 май 2015, 11:52, 12909 прочитания

Битката за 800 млн. евро

Министерство на финансите изглежда все по-близо до контрола над всички финансови инструменти по европрограмите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един фонд владее тази седмица страниците на вестниците. Нарича се Фонд на фондовете и по думите на финансовия министър Владислав Горанов тази нова структура е в процес на създаване и ще контролира и управлява всички финансови инструменти в новите оперативни програми. Тъй като тези инструменти ще възлизат на поне 800 млн. евро (по груби сметки и без програма за развитие на селските райони, която също беше одобрена тази седмица), това е доста сериозна сума, която да мине под контрола на Министерството на финансите. 

Това е стара битка. МФ отдавна иска контрол над част от европейските пари и най-логично е да получи такъв именно над финансовите инструменти. В началото на годината в предложенията за нов Закон за средствата от ЕС бе вмъкнат параграф, според който "Министърът на финансите координира националната политика по прилагането на финансовите инструменти и изпълнява функциите на Фонд от фондове по отношение на финансовите инструменти". Този параграф предизвика недоволството на част от управляващите органи по европейски програми в другите министерства. Тогава вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев коментира, че това е "само идея, решение не е взето". 


През март месец "Капитал" видя нов драфт на законопроекта, в който тази част за Фонд на фондовете изобщо беше отпаднала. Единственото изречение, което присъстваше вътре, е чл. 13. "Министърът на финансите координира националната политика по прилагането на финансовите инструменти". Това явно е следствие от писмото на генералния директор на дирекция "Регионална и градска политика" в ЕК Валтер Дефа от март. В него той посочва, че България е добър пример във финансовите инструменти и бива цитирана на различни европейски форуми, а София има най-много стартъпи след Дъблин и Лондон. В писмото си Дафа подчертава, че "всеки модел за управление на такива инструменти трябва да бъде предварително одобрен от Комисията". Той припомня критериите за подбор, а именно възможност управляващият фонд да набира самостоятелно капитал и да има допълнителна дейност, както и да има опит в такъв тип инструменти.

Изглеждаше, сякаш битката на МФ бе обречена. На конференция, организирана от КРИБ през седмицата, обачеГоранов заяви не само че ще има Фонд на фондовете, но и че той ще действа с БНБ като ковчежник и ще бъде еднолично акционерно дружество с държавно участие. Министърът добави, че вече са получени писма от Европейската инвестиционна банка, Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, които се съгласяват да участват в управителния комитет. Източници от ЕБВР неофициално коментираха, че са получили писмо с искане за помощ в съставянето на такъв фонд, но все още нямат представа какво точно ще представлява той, нито знаят каква функция биха могли да играят в него.

Последно 10 за държавата...



Очевидно МФ не е спряло с плана си за създаване на такъв орган. Вицепремиерът Дончев потвърди, че е имало силно лобиране пред европейските институции от началото на годината, за да се създаде такъв фонд и е много вероятно той да поеме финансовите инструменти по европейските програми. Те ще бъдат около 700 млн. евро, защото 100 млн. евро ще отидат в Европейския инвестиционен фонд по програмата за малки и средни предприятия. Тя е инициатива на ЕК и България тази седмица обяви, че се включва в нея, като тези пари ще бъдат давани през банки на български фирми.

Останалата част от парите обаче - през финансовите инструменти на "Конкурентоспособност и иновации", градските фондове на "Региони в растеж" и бъдещите инструменти по "Човешки ресурси", "Околна среда", ще бъдат под контрола на новия Фонд на фондовете. Единствено не е ясно засега какво ще стане с Програмата за развитие на селските райони. Това са много пари и никак не е без значение кой ще упражнява контрол върху тях. Само с 21 млн. евро например, през изминалия период бяха създадени два фонда за рисков капитал - Eleven и LaunchHub, които създадоха около себе си цяла екосистема от стартиращи компании и сложиха България на световната инвеститорска карта. С добри идеи, 700 млн. евро финансови инструменти могат да се увеличат двойно или дори тройно - до няколко милиарда и да постигнат много. Използвани неправилно, могат да потънат без особен ефект, както се случи с програмата "Орешарски" например. Затова е важно кой ще ги използва.

"Тъй като финансовите инструменти ще стават все по-важни, имаме нужда от национален капацитет в тази област, какъвто към момента нямаме", коментира Дончев. Досегашните инструменти се ръководеха от ЕИФ, ЕИБ и няколко банки. Плановете са в новата структура да бъдат привлечени "хора от пазара", които са се занимавали с подобни инструменти и могат да внесат този си опит. Всичко обаче е на твърде ранен етап.

Това повдига няколко важни въпроса. Първият е, дали това значи че тези инструменти ще се забавят значително. Програмите скоро ще трябва да обявят какво правят с тези пари, а структурирането на такъв орган отнема време. За пример, този на Министерството на регионалното развитие, който управляваше проектите по JESSICA, бяха нужни две години да бъде създаден. Това би значело новите фондове за стартиращи компании, както и гаранциите за нисколихвени заеми да се отложат във времето и да нарушат ритъма на финансиране от досегашния период - нещо, което надали някой желае.

Вторият въпрос е чий кредитен рейтинг ще ползва това ново формирование - за да дава гаранции, то трябва да разполага със собствен капитал, възможност да набира нов такъв и да бъде надлежно одитирано и регулирано. Най-вероятно е то да получи рискова оценка като тази на държавата, макар че това би значело индиректна държавна гаранция за частни кредитиращи институции. "Капитал" попита Министерството на финансите, но получи уклончив отговор, че на този етап не могат да дадат повече подробности. От пресцентъра на ведомството увериха, че процесът по създаването на фонда и нормативната рамка, по-която ще работи, е стартиран, но всичко е в много ранен етап.

...И много наум

И остава най-големият проблем, който никак не е финансов или регулаторен. Той вече възникна веднъж, когато преди година и половина тогавашните управляващи се опитаха да натикат Българска банка за развитие на мястото на Европейския инвестиционен фонд. Тогава Европейската комисия посочи на БСП и ДПС, макар и завоалирано, че ББР не само няма достатъчен капацитет за подобно нещо, но под държавен натиск раздава по неясни критерии пари на дружества. И бяха напълно прави, защото малко по-късно ББР отпусна заеми за над 50 млн. лв. на свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98", когато тя трябваше да рефинансира задълженията си към затворената КТБ.

Сега този въпрос ще излезе отново на дневен ред. Този фонд ще обединява БНБ, която към момента е провален регулатор и оставката на чието ръководство поне формално се иска от всички и Министерството на финансите, което има интерес от това да дава пари не само на най-конкурентоспособните банки, предлагащи най-добри условия и опит, а и на тези, които прецени, че имат нужда от ликвидност. Това е сложен за управление конфликт на интереси и не би било толкова голяма драма само ако имахме доверие в управляващите, че не биха постъпили така. Проблемът е, че нямаме.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте

И още: "Еврохолд" обжалва забраната на КЗК да купи ЧЕЗ, държавата напредва с модела за втора пенсия, Ево Моралес избяга в Мексико

12 ное 2019, 254 прочитания

Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма 1 Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма

СГС вероятно ще бъде осъден на 2 млн. лв., но въпреки действията си съдията, допуснал измамата, се издига в кариерата

12 ное 2019, 609 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Битката за Трекляно

Поне на няколо места в България местните избори ще бъдат решени от избиратели туристи

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10