Управляващите внесоха проекта за промени в Конституцията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Управляващите внесоха проекта за промени в Конституцията

Първите двама народни представители, положили подписите си, са Цецка Цачева и Цветан Цветанов

Управляващите внесоха проекта за промени в Конституцията

Под текстовете са се подписали 132-ма народни представители

12104 прочитания

Първите двама народни представители, положили подписите си, са Цецка Цачева и Цветан Цветанов

© Юлия Лазарова


Сто тридесет и двама народни представители от управляващата коалиция без АБВ са подкрепили проекта за промени в Конституцията, който е внесен днес в деловодството на Народното събрание.

С няколко малки изключения предложените изменения и допълнения не се различават от първоначално заявените. Проектът предвижда възможност главният прокурор да представя доклади за прилагането на закона, за осъществяването на наказателната политика и резултатите от противодействието на престъпността, които парламентът да изслушва и приема.

Висшият съдебен съвет (ВСС), чийто мандат ще бъде намален от пет на четири години, ще бъде разделен на две колегии - съдебна и прокурорско-следователска.

В съдийската колегия ще има 13 членове и в нея ще влизат председателите на двете върховни съдилища, шестима членове, които се избират от общото събрание на съдиите, а петима - от парламента.  Прокурорската колегия ще има 12 членове, като сред тях ще бъдат главният прокурор, четирима ще бъдат избирани от общото събрание на прокурорите, а един - от това на следователите. Шестима ще бъдат избирани от парламента. Предвижда се съветът да взима решенията си с явно гласуване.

Министърът на правосъдието председателства пленума на ВСС и ще може да участва на заседанията на двете колегии, където ще има право да се изказва. Последното правомощие е било добавено по настояване на председателя на Патриотичния фронт Валери Симеонов. Съдийската колегия ще бъде председателствана от председателя на ВКС, а прокурорската - от главния прокурор.

Предвижда се подобно разделение и в Инспектората към ВСС, в който ще има шестима инспектори, които ще извършват проверки на съдии, а четирима - на прокурори. Институцията вече ще прави проверки за почтеност и конфликт на интереси на съдии, прокурори и следователи, ще проверява пълнотата и верността на имуществените декларации, ще прави проверки за установяване на прояви, уронващи престижа на съдебната власт, и такива, свързани с нарушаване на независимостта на съдиите, прокурорите и следователите.

Друга промяна, която се предлага, е въвеждането на правомощие на адвокатурата да сезира Конституционния съд, когато закон засяга адвокатура или се нарушават правата и свободите на гражданите.

Основната идея на промените е да бъде сменен моделът на управление на съда и прокуратурата и да бъде прекъсната практиката прокурорите, които са страна в процеса, да определят кариерата на арбитъра - независимия съд. Такива препоръки са били многократно отправяни към България от различни международни организации.

Голямата липса в проекта обаче са текстовете, засягащи прокуратурата, която функционира по модела отпреди 1989 г.  Очакванията са такива предложения да бъдат отправени от Реформаторския блок при обсъждането на текстовете.

Следващият етап от процедурата предвижда създаването на парламентарна комисия, която да обсъжда промените.

Предложените текстове трябва да бъдат гласувани най-рано след месец и не по-късно от три месеца след внасянето им. За да бъдат приети, е нужна подкрепата на поне 3/4 (180) от народните представители на три гласувания, които се провеждат в три отделни дни. Ако не се съберат 180 гласа, но има не по-малко от 160, текстовете могат да бъдат приети и с 2/3 мнозинство, но минимум след два месеца.

Българската конституция е приета от Великото народно събрание на 12 юли 1991 г. и на следващия ден е обнародвана в "Държавен вестник".

Оттогава е променяна четири пъти (2003, 2005, 2006 и 2007 г.), като през 2006 г. Конституционният съд обяви част от промените за противоконституционни.


11 коментара
  • 3
    vassillun avatar :-|
    vassillun

    Нещо не разбирам. Как може промени в конституцията да са противоконституционни?

  • 4
    objective avatar :-P
    objective

    Власт, която е безконтролна и непроветрива, неизбежно се осмърдява ! Аналогично на Законодателната и Изпълнителната власт, Съдебната власт по Конституция трябва да бъде също така обект на контрол, отчет и на възможна преждевременна сменяемост!
    За да бъде,обаче, Съдебната власт политически максимално независима, квотата за избор на ВСС на професионалните гилдии (съдии, прокурори, следователи) трябва да стане по-голяма - примерно 2/3, докато квотата на Парламента трябва да стане по-малка - примерно 1/3).
    И за да се приемат от НС желаните промени в Конституцията, е несъмнено нужен много силен политически натиск от Европейските и Евроатлантическите партньори над определени БГ политически субекти !

  • 5
    oex13531876 avatar :-P
    oex13531876

    Каква е тая снимка - Баба Яга ли е това ?

  • 6
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Тия промени без бой по канчето и здрава клизма няма да влезнат. Поне на мен не ми изглеждат особено дълбоки - например главния прокурор е редно да бъде правосъдния министър, както е в ред други държави.

    Не разбирам от право, затова ще ми е интересно какво ще кажат по-запознатите.

  • 7
    mils5656 avatar :-|
    mils5656

    Боже постоянно се убеждавам колко са жалки нашите управници ! Трябва ни Нова Конституция и то такава, че да няма Конституционен съд, да няма имунитети, магистратите да се избират пряко от народа по места , да се отчитат пред него ежегодно и чрез гласуване да се определя рейтинг на магистратите според който се определя заплащането им за следващата година ! Магистратите с най-нисък рейтинг за три години не стават за тази работа и са аут от системата! Драстично съкращаване на сроковете за разследване и произнасяне на присъда ! Да се следят имотните декларации под лупа на магистрати и родата им, при несъответствия- на полиграфа и който не издържи - отнемат му се правата ! Трябва ни Президентска република и сесийно НС а през останалото време депутатите да си работят по професията ! Най-много 60 депутати !

  • 8
    subaru avatar :-|
    subaru

    Така предложените промени/отнасящи се до ВСС/ в Конституцията, не могат да бъдат направени от обикновено НС, а само от ВНС. Каквото обаче никой от парламентарно представените не иска/вкл. и реформаторите/. Защо ли? По темата има категорично и ясно Решение №3 на КС от 2003г. Който не се съобрази с това решение и въпреки това извърши точно тези конституционни промени от обикновено НС, ще погази и макар и малкото съществуващо върховенство на закона, вследствие на което неизбежно ще бъде предизвикана колосална конституционна, политическа и институционална криза с всички произтичащи от това последици. Най - вече за авторите на подобна промяна/авторите на проекта са неизвистни/ и мандатоносителя ГЕРБ. Апропо, проблемите в работата на ВСС не са главната причина за лошото функциониране на независимата съдебна власт. Тази причина са конституционно заложените й дефекти/мястото на прокуратурата в "съдебната власт" и абсолютно ненужната Национална следствена служба, която също е част от "съдебната власт"/, които упорито не се "забелязват".
    Изместването на фокуса на вниманието единствено и само към ВСС показва или неразбиране на заложените в сега действащата Конституция проблеми в независимата СЪДЕБНА власт или съзнателното им маскиране и отклоняване на вниманието на обществото от тях. Докато не се осъществи НЕЗАБАВНА Конституционна ПРОМЯНА/а не "реформа"/, от ВНС на СЪДЕБНАТА власт която да бъде единствено и само Съдът, и тотална подмяна на кадрите в нея, България ще продължи да бъде единствената държава - членка в ЕС, в която върховенството на закона все още е непознато понятие. Всички останали приказки са насочване на общественото внимание в множество погрешни посоки и имитация, че нещо се предприема, в резултат на което, още 25г. ще се водят едни и същи разговори за "реформа" на съдебната власт. А от състоянието на правната сигурност най - недоволни трябва да бъдат българските граждани.

  • 9
    ouroborus avatar :-|
    ouroborus

    До коментар [#7] от "mils5656":

    "Трябва ни нова Конституция и то такава, че да няма Конституционен съд".

    Тук спрях да чета.

    Прощавайте, но хора като вас са наистина излишни в подобни дискусии. Само надувате тъпана, а реална представа какво се случва просто нямате.

  • 10
    t3stizz avatar :-|
    ХЪ ХЪ ХЪ

    До коментар [#8] от "subaru":

    Съгласен съм. Ще видим, дали въобще ще се съберат квалифицираните мнозинства за приемането на промените. После, дали ще има конституционно дело и какъв ще изходът от него. Не бива да забравяме, че конституционният съд може да пререшава, вече решени въпроси.

    Все се чудя, ако КС реши, че може да пререшава (мисля действително имаше решение в този смисъл), вече решени въпроси, какво става, ако след това реши наново, че не може да пререшава (сиреч установява се близко до класическото значение на силата на решенията на КС в частта за силата на пресъдено нещо)? :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK