Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 27 май 2015, 17:10, 11467 прочитания

Министерството на Великата мечка

Или как в рекламните брошури на България се появи лов на защитени и несъществуващи в страната животни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Министерство на туризма рекламира лов на мечки и американски елени и риболов на сьомга!" Новината беше съобщена от "Сдружение за дива природа Балкани", а причината е появила се брошура на английски (Fishing and Hunting), рекламираща страната като дестинация за лов и риболов. Рекламните брошури са били изготвени като част от проект по оперативна програма "Регионално развитие" и са били разпространявани на фестивала "Зелени дни" в София, който завърши тази неделя.

"Още с първите три снимки на животни забелязваме некомпетентност и нарушаване на законите. Толкова ли нямаме снимки на балкански пъстърви и благородни елени, че трябва да използваме американски видове? А какво ще кажете за рекламата на лов на мечки - забранена дейност по закон, която се санкционира с до 3 години затвор? Отстрелът на проблемни мечки не е лов", коментират от организацията. От "Балкани" напомнят, че кафявата мечка е защитен вид и у нас. И допълват, че често в сайтове на ловните стопанства се среща реклама за отстрел на защитените от закона мечки, както и на дива котка, но никой не контролира и наказва за тази подвеждаща информация.


Случайната американска имиджова покрепа за българския туризъм напомня гафа от началото на 2013 г., когато снимка на върховете Маруун Белс в планината Елк, Колорадо (САЩ), предизвика вълна от недоволство сред българските потребители на социалните мрежи, тъй като беше включена в клипа с първото новогодишно поздравление на президента Росен Плевнелиев. 

Но ако мислите, че брошурата е абсурдна, чакайте да чуете отговора на Министерството на туризма. От него за пореден път се доказват две неща: че рекламите на страната с пари по оперативните програми със сигурност не са от най-ефективните, защото се случват с огромно закъснение и при променени пазари и обстановка. И че понякога администрацията просто действа, без да мисли.

От отговора на министерството и обяснението на фирмата изпълнител, дадено пред ведомството, например става ясно, че по време на реализирането на брошурите, действащият закон е разрешавал отстрела на кафява мечка след издаване на специално за целта разрешително. Аргумент за използването на подвеждащите снимки също така е, че липсвали "висококачествени фотографии на дивеч".



Реклама, стара като лова

Ето и пълният отговор на Министерството на туризма във връзка със сигнала от "Сдружение за дива природа Балкани", че се разпространява брошура за лов на защитени видове:

"Брошурата е отпечатана като част от серия дипляни по проект 4 на Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013. "Еуро Принт Юнайтед" е избран за изпълнител по проекта. Договорът с фирмата е подписан на 28 февруари 2012 г., а проектът е окончателно приключен на 14 май 2012 г. Сумата за изработката и отпечатването на серията от тематични дипляни (лов и риболов, голф туризъм, UNESCO обекти, орнитоложки туризъм и фотосафари и др.) е 96 880 лв. без ДДС. Творческото оформление и съдържанието на всички рекламни материали, реализирани по програмата, са одобрени от тогавашния зам.-министър в министерство на икономиката, енергетиката и туризма с ресор туризъм Иво Маринов и от главния координатор на проекта – главният секретар на МИЕТ. Дипляната "Лов и риболов" е всъщност реализирана преди повече от три години и одобрена от друг екип."
 
Министерството на туризма е изискало становище от фирмата изпълнител. От "Еуро Принт Юнайтед" обясняват, че "за визуализацията на видовете са използвани кадри от имиджбанка, поради липсата на висококачествени снимки на дивеч". "Видовете не са илюстрация на американски. Напротив, снимката е на благороден елен, който се смята за ценен ловен трофей в България. Рибата е от семейство пъстърви, като действително е използван кадър на риба от рода на американските пъстърви, но тя е най-често използваният вид за зарибяване на водоеми за спортен риболов в България", допълват от фирмата.
 
"По време на реализирането на брошурите действащият закон разрешава отстрела на кафява мечка само след издаване на специално за целта разрешително", се казва още в писмото. През ноември 2012 г., месеци, след като проектът вече е бил финализиран, парламентът е гласувал разпоредба, която забранява лова на кафява мечка. Забраната е записана в промени в Закона за лова и опазване на дивеча.

По нареждане на министъра на туризма Николина Ангелкова е извършена проверка на всички налични рекламни материали с цел установяване на тяхната актуалност. Служителите, които са направили подбора на промоционалните брошури и дипляни, изложени в рамките на Форум "Зелени дни", ще бъдат наказани.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият син папа 1 Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

29 май 2020, 1435 прочитания

Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения

Кметът на Бургас пред "Капитал"

29 май 2020, 1211 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ненчев предава архива на комунистическото военно разузнаване

Последните 33 хил. архивни единици на бившето РУМНО най-накрая отиват в хранилището на комисията по досиетата

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Финaнсови играчки за деца

Банките отдавна имат предложения за разплащания за най-малките, но в сегмента навлизат и финтех компании

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10