Министерството на Великата мечка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министерството на Великата мечка

Министерството на Великата мечка

Или как в рекламните брошури на България се появи лов на защитени и несъществуващи в страната животни

Калина Горанова
11605 прочитания

© Сдружение за дива природа Балкани


"Министерство на туризма рекламира лов на мечки и американски елени и риболов на сьомга!" Новината беше съобщена от "Сдружение за дива природа Балкани", а причината е появила се брошура на английски (Fishing and Hunting), рекламираща страната като дестинация за лов и риболов. Рекламните брошури са били изготвени като част от проект по оперативна програма "Регионално развитие" и са били разпространявани на фестивала "Зелени дни" в София, който завърши тази неделя.

"Още с първите три снимки на животни забелязваме некомпетентност и нарушаване на законите. Толкова ли нямаме снимки на балкански пъстърви и благородни елени, че трябва да използваме американски видове? А какво ще кажете за рекламата на лов на мечки - забранена дейност по закон, която се санкционира с до 3 години затвор? Отстрелът на проблемни мечки не е лов", коментират от организацията. От "Балкани" напомнят, че кафявата мечка е защитен вид и у нас. И допълват, че често в сайтове на ловните стопанства се среща реклама за отстрел на защитените от закона мечки, както и на дива котка, но никой не контролира и наказва за тази подвеждаща информация.

Случайната американска имиджова покрепа за българския туризъм напомня гафа от началото на 2013 г., когато снимка на върховете Маруун Белс в планината Елк, Колорадо (САЩ), предизвика вълна от недоволство сред българските потребители на социалните мрежи, тъй като беше включена в клипа с първото новогодишно поздравление на президента Росен Плевнелиев. 

Но ако мислите, че брошурата е абсурдна, чакайте да чуете отговора на Министерството на туризма. От него за пореден път се доказват две неща: че рекламите на страната с пари по оперативните програми със сигурност не са от най-ефективните, защото се случват с огромно закъснение и при променени пазари и обстановка. И че понякога администрацията просто действа, без да мисли.

От отговора на министерството и обяснението на фирмата изпълнител, дадено пред ведомството, например става ясно, че по време на реализирането на брошурите, действащият закон е разрешавал отстрела на кафява мечка след издаване на специално за целта разрешително. Аргумент за използването на подвеждащите снимки също така е, че липсвали "висококачествени фотографии на дивеч".

Реклама, стара като лова

Ето и пълният отговор на Министерството на туризма във връзка със сигнала от "Сдружение за дива природа Балкани", че се разпространява брошура за лов на защитени видове:

"Брошурата е отпечатана като част от серия дипляни по проект 4 на Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013. "Еуро Принт Юнайтед" е избран за изпълнител по проекта. Договорът с фирмата е подписан на 28 февруари 2012 г., а проектът е окончателно приключен на 14 май 2012 г. Сумата за изработката и отпечатването на серията от тематични дипляни (лов и риболов, голф туризъм, UNESCO обекти, орнитоложки туризъм и фотосафари и др.) е 96 880 лв. без ДДС. Творческото оформление и съдържанието на всички рекламни материали, реализирани по програмата, са одобрени от тогавашния зам.-министър в министерство на икономиката, енергетиката и туризма с ресор туризъм Иво Маринов и от главния координатор на проекта – главният секретар на МИЕТ. Дипляната "Лов и риболов" е всъщност реализирана преди повече от три години и одобрена от друг екип."

Министерството на туризма е изискало становище от фирмата изпълнител. От "Еуро Принт Юнайтед" обясняват, че "за визуализацията на видовете са използвани кадри от имиджбанка, поради липсата на висококачествени снимки на дивеч". "Видовете не са илюстрация на американски. Напротив, снимката е на благороден елен, който се смята за ценен ловен трофей в България. Рибата е от семейство пъстърви, като действително е използван кадър на риба от рода на американските пъстърви, но тя е най-често използваният вид за зарибяване на водоеми за спортен риболов в България", допълват от фирмата.

"По време на реализирането на брошурите действащият закон разрешава отстрела на кафява мечка само след издаване на специално за целта разрешително", се казва още в писмото. През ноември 2012 г., месеци, след като проектът вече е бил финализиран, парламентът е гласувал разпоредба, която забранява лова на кафява мечка. Забраната е записана в промени в Закона за лова и опазване на дивеча.

По нареждане на министъра на туризма Николина Ангелкова е извършена проверка на всички налични рекламни материали с цел установяване на тяхната актуалност. Служителите, които са направили подбора на промоционалните брошури и дипляни, изложени в рамките на Форум "Зелени дни", ще бъдат наказани.

"Министерство на туризма рекламира лов на мечки и американски елени и риболов на сьомга!" Новината беше съобщена от "Сдружение за дива природа Балкани", а причината е появила се брошура на английски (Fishing and Hunting), рекламираща страната като дестинация за лов и риболов. Рекламните брошури са били изготвени като част от проект по оперативна програма "Регионално развитие" и са били разпространявани на фестивала "Зелени дни" в София, който завърши тази неделя.

"Още с първите три снимки на животни забелязваме некомпетентност и нарушаване на законите. Толкова ли нямаме снимки на балкански пъстърви и благородни елени, че трябва да използваме американски видове? А какво ще кажете за рекламата на лов на мечки - забранена дейност по закон, която се санкционира с до 3 години затвор? Отстрелът на проблемни мечки не е лов", коментират от организацията. От "Балкани" напомнят, че кафявата мечка е защитен вид и у нас. И допълват, че често в сайтове на ловните стопанства се среща реклама за отстрел на защитените от закона мечки, както и на дива котка, но никой не контролира и наказва за тази подвеждаща информация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    andreyr avatar :-|
    Андрей Ралев

    Закон за лова и опазване на дивеча:
    (6) (Нова - ДВ, бр. 89 от 2010 г., изм. - ДВ, бр. 102 от 2012 г.) На територията на Република България се забранява ловуването на кафява мечка.
    (7) (Нова - ДВ, бр. 89 от 2010 г., изм. - ДВ, бр. 102 от 2012 г.) Министърът на земеделието и храните може да издаде разрешително за отстрел на кафява мечка като изключение от забраната по ал. 6 в особени случаи и при спазване разпоредбите на чл. 48 от Закона за биологичното разнообразие.

    Закон за биологичното разнообразие:
    Чл. 48. (1) Изключения от забраните по чл. 38, 40, чл. 41, ал. 3, чл. 44, 46 и чл. 47, ал. 1 се допускат само когато няма друго алтернативно решение и при условие, че популациите на засегнатия вид не са увредени в областта на естественото им разпространение и са в благоприятно състояние.
    (2) Изключенията по ал. 1 се допускат в следните случаи:
    1. (изм. - ДВ, бр. 88 от 2005 г.) в интерес на защитата на видове от дивата флора и фауна и за запазване на природни местообитания;
    2. (доп. - ДВ, бр. 88 от 2005 г.) за предпазване от сериозно увреждане на селскостопански култури, добитък, гори, води, рибарници, дивечовъдни ферми и други видове имоти;
    3. (изм. - ДВ, бр. 88 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 94 от 2007 г.) в интерес на общественото здраве и безопасност;
    3а. (нова - ДВ, бр. 94 от 2007 г.) по други причини от първостепенен обществен интерес, включително такива от социален или икономически характер или изразяващи се в изключително благоприятни последици за околната среда;
    4. (нова - ДВ, бр. 88 от 2005 г.) в интерес на безопасността на въздушния транспорт;
    5. (предишна т. 4, доп. - ДВ, бр. 88 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 94 от 2007 г.) за целите на научните изследвания и обучението, при въвеждане или повторно въвеждане на видове и изкуственото размножаване на растения.
    (3) В случаите по ал. 2, когато се засягат видове от приложение № 3, изключенията се допускат само за ограничен брой екземпляри.

  • 2
    olivia14 avatar :-|
    olivia14

    Мотото на рекламната брошура е "Всичко е за продан!". Идейният проект вероятно е на Гоце.

  • 3
    backo_bg avatar :-|
    V.SIMEONOV

    До коментар [#1] от "Андрей Ралев":

    Андрей, благодаря за труда да публикуваш част от закона!

    Какво ми направи впечетление от него:
    -Законите ни са както вестниците на село в тоалетната.
    Нямат никаква яснота и чистота, и са абсурдно направени>Винаги има НЕ МОЖЕ , следва което МОЖЕ.

    Няма никаква ясното в написаното и разбираемост . Всичко е илюзия!

  • 4
    v_l avatar :-|
    v_l

    Не стига че от дизайнерска гледна точка е пълен шит, ами не е вложена грам мисъл и снимките са някакви стокови ... добре де, може ли да има толкова прости хора ?!?!?

  • gesand

    Добре, де, от тия 90 и кусур хиляди за проекта толкова ли им се досвидя да дадат 1000 на някой български фотограф да им направи "качествени снимки на дивеч"? И щяха да стимулират българската икономика, а не американската "имиджбанка" (егати тъпия термин). Поредните идиоти!

  • 6
    k7 avatar :-|
    k7

    е може ли за 96 хил брошурата да изглежда все едно е правена на paint, не коментираме изобщо колко е полезна - предполагам колкото е красива. Ако не си пълен глупак винаги можеш да вложиш малко мисъл, дизайн и да изглежда по-професионално, и пак ще ти останат пари. Тъпаци.

  • 7
    pifaa avatar :-|
    pifaa

    Трудно е човек да не се ядоса като видо подобен образец на безобразна наглост и глупост. Но това, което е станало е, че някой от министерството е казал на "нашия" човек - има тука едни пари, за тебе толкова, за мене толкова. След това фирмаджията, най-вероятно, личное изплескал няколко стокови картинки, малко блър, някое друго филтърче и айде печатаме. Взел е парата, търка в брадата и така - нищо лично. Проблема тук е отново липсата на всякакъв контрол и санкции. Няма ли контрол и санкции, това нещо ще се повтаря до безкрай...

  • 8
    the_european avatar :-|
    the_european

    нещо липсва в тая брошура... индянци няма, ей... :)

  • 9
    aytep avatar :-P
    aytep

    Чудесно заглавие!

  • 10
    liksen avatar :-|
    liksen

    [quote#7:"pifaa"]Няма ли контрол и санкции[/quote]
    НЯМА и няма да има! Защото за да има санкции, трябва да се знае срещу кого? Кой е изработил тази дипляна - "друг екип преди 3 години", т.е. от същия екип на Бойковото правителство! Може ли някой да санкционира СЕБЕ СИ? Става дума за 120 хил. лв С ДДС!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK