Магистрала "Марица" е почти готова. По-скъпо и по-бавно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Марица" е почти готова. По-скъпо и по-бавно

"Да е жив и здрав Жан Клод Юнкер и всички, които ни помагаха, защото всичко е благодарение на европейската солидарност", каза премиерът Бойко Борисов при прерязването на лентата.

Магистрала "Марица" е почти готова. По-скъпо и по-бавно

Участъкът от магистралата между Харманли и Димитровград вече е открит. Последната отсечка ще е завършена през октомври

18059 прочитания

"Да е жив и здрав Жан Клод Юнкер и всички, които ни помагаха, защото всичко е благодарение на европейската солидарност", каза премиерът Бойко Борисов при прерязването на лентата.

© Капитал


Отсечката поскъпна с 16 млн. лв. и се забави заради пропуски в проекта и изместване на електропроводи и напоителни съоръжения.

За 36 години България ще успее да завърши 114-километровата магистрала "Марица". Ускорението дойде преди четири години, когато започна строителството на две отсечки от по 30 км. Макар и с около две години по-късно от първия план и няколко десетки милиона лева повече от планираното, до октомври целият път ще е готов. В четвъртък отсечката от магистрала "Марица" между Харманли и Димитровград (лот 2) беше открита от премиера Бойко Борисов.

По-бавно и по-скъпо

Поръчката за строителство беше спечела от сдружение "Марица хайуей" с оферта за 146.6 млн. лв., като основното финансиране идваше по европрограма "Транспорт". Отсечката от 34 километра обаче поскъпна с 16 млн. лв. и се забави заради пропуски в проекта и изместване на електропроводи и напоителни съоръжения.

Два дни преди церемонията управляващите съобщиха, че част от отсечката трябва да се преасфалтира, защото проверка в последния момент на пътната агенция е установила, че асфалтовият слой не отговаря на нормите и е възможно да се огъне скоро след откриването.

"Много от възрастните хора въздишат по социализма, но от 1979 г. са искали да построят тази магистрала. Хората въздишат по онова време, но сега се случва", каза още премиерът по време на церемонията. На нея трябваше да присъства и еврокомисарят по регионална политика Корина Крецу, но авария на летището в Брюксел отложи посещението й за следващия месец.

Кой строи

В консорциума строител 70% се държат от "ПСТ холдинг", а остатъка - от австрийската компания Porr Bau. Поръчката беше спечелена през периода, в който ПСТ се контролираше от Васил Божков. Компанията изграждаше и част от "Тракия", където също имаше забавяне и допълнително финансиране над първоначалната оферта. Малко след спечелването контролът над дружеството премина към свързана компания с Първа инвестиционна банка, която финансираше строителя. После според представители на строителния сектор контролът се раздели между представители на банката и свързани с Делян Пеевски мениджъри.

В същия стил

С две години се забави и отсечката от Оризово до Димитровград (лот 1). Участъкът, който е дълъг 31.4 км, трябва да бъде готов до края на октомври според последните изказвания на управляващите.

Като стимул за завършване тази година беше открита влага по трасето и държавата щедро обяви готовност да даде 43 млн. лв. без ДДС за премахването й. Така изграждането на отсечката поскъпна с около една трета от първоначалната стойност 133 млн. лв. Изпълнител на магистралата официално е италианската "Чи Ем Чи ди Равена", но реално в сектора се знае, че строителните дейности се извършват от благоевградската група "Агромах" - "Пътища Пловдив". Затова не е изненадващо, че на финала за скъпото премахване на влагата останаха две компании: "Пътища Пловдив" с оферта от 42.79 млн. лв. и ГБС с 42.96 млн. лв. - твърде близко до прогнозната стойност от 42.99 млн.

"Когато я направим (магистрала "Марица"), от Стара Загора ще ходите до Истанбул за два часа и ще пиете кафе", обеща премиерът Борисов.

По-скъпо за данъкоплатеца, но нали все пак ще я има.

Отсечката поскъпна с 16 млн. лв. и се забави заради пропуски в проекта и изместване на електропроводи и напоителни съоръжения.

За 36 години България ще успее да завърши 114-километровата магистрала "Марица". Ускорението дойде преди четири години, когато започна строителството на две отсечки от по 30 км. Макар и с около две години по-късно от първия план и няколко десетки милиона лева повече от планираното, до октомври целият път ще е готов. В четвъртък отсечката от магистрала "Марица" между Харманли и Димитровград (лот 2) беше открита от премиера Бойко Борисов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    apocalypse avatar :-|
    matrix

    Колко ли се краде покрай магистралите ?

  • 2
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#1:"soul fly"]Колко ли се краде покрай магистралите ? [/quote]

    В Румъния и Унгария новите магистрали ги строят 3-4 пъти по скъпо спрямо тези в България. Вероятно основното крадене в България не е в магистралите, а в някои по малко публични проекти.

  • 3
    anu avatar :-P
    Ronald Reagan

    Бе за тия женици няма ли дрескод. Тази дето не може да среже лентичката на магистралата ли ще остане да работи?

  • 4
    schroeder avatar :-|
    schroeder

    До коментар [#1] от "soul fly":

    Ами примерно,ако по проект дебелината на асфалта е 15 см, а те сложат само 14 см, умножи го по цялата площ на магистралите и ще видиш едни прекрасни цифри, равняващи се на годишния бюджет на малка африканска държава :)

  • 5
    apocalypse avatar :-|
    matrix

    До коментар [#3] от "Ronald Reagan":

    Рони, как е в отвъдното? Там има ли хубави жени, работите ли с пари, разкажи нещо.

  • 6
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    [quote#2:"Ал Бънди"]В Румъния и Унгария новите магистрали ги строят 3-4 пъти по скъпо спрямо тези в България.[/quote]
    Румънците нямат и една магистрала. Това което те наричат магистрала е вътрешноградски път по всеки един стандарт по света.

    Каква е тая магистрала по която не можеш да караш нормално и 5 минути със 100км/ч, без да ти изникне кръгово пред тебе?

    Румънците трябва да бъдат осъдени, че лъжат - те нямат магистрали.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK