С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 29 май 2015, 15:22, 18044 прочитания

Защо се чупят магистралите

Некачествени проекти и стари проблеми на системата за възлагане и контрол са в основата на дефектите, които дават новите магистрални отсечки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


В основата на проблема са истерично бързане, съмнително възлагане по критерий "най-ниска цена", избиване от разходите за материали, проблеми с контрола и подготовката
С римски сентенции за значението на пътя и пожелания за безопасно пътуване в края на юли 2013 г. бившият регионален министър Десислава Терзиева и настоящият шеф на пътната агенция Лазар Лазаров откриха отсечката Долна Диканя – Дупница (лот 1) на магистрала "Струма". Година и осем месеца по-късно около километър 317 на магистралата зейна пукнатина с дължина 15 метра. Движението по част от отсечката беше ограничено само в едното платно в продължение на два месеца.

Още по-тържествено – с президент, министри и един еврокомисар, през юли 2012 г. беше прерязана лентата на отсечката Стара Загора – Нова Загора (лот 2) на "Тракия". Дори преди завършването й по пътя имаше неравни участъци, които бяха обяснени с непредвидено овлажняване на почвите в основата. Почти три години по-късно неравностите са ясно открояващи се асфалтови вълни.


Примерите за компрометирани пътища у нас са безброй, но ще се спрем на горните, тъй като, освен че са част от пропагандата на премиера Бойко Борисов, се ползват от милиони български и чуждестранни шорфьори и са от съществено значение за икономиката. Причините за повредите скоро след откриването на магистралните отсечки може и да са тривиални – по целия свят пътищата могат да се се напукат или да се нагънат. Затова има гаранционни срокове, застраховки за строителите и за обекта и т.н. Но у нас има и нещо друго – истерично бързане, за да не се изпуснат срокове и пари, съмнително възлагане на сложни инфраструктурни проекти по критерий "най-ниска цена", избиване от разходите за материали (обществена тайна в бранша), проблеми с контрола и подценяване на подготовката – некачествени проекти например. Съчетани с непредвидени атмосферни влияния – проливни дъждове, резки температурни промени, активиране на свлачища и др., гордоста на премиера магистралите, понякога могат да се превръщат в повод за разочарование. Разбира се, балансът в тази история е положителен - много по-добре е да има магистрали, по които понякога да се появяват дефекти, отколкото да пълзим в задръстванията по старите пътища. Но пък и със сигурност има и начин сегашните проблеми да бъдат избегнати.

Напуканата "Струма"

Отсечката Долна Диканя – Дупница на магистрала "Струма" е възложена след търг по Закона за обществените поръчки на "Консорциум Струма 1" през октомври 2011 г. Обединението включва италианската Impresa с дял 51%, "ГБС Инфраструктурно строителство" с дял 25% и "Пътстрой 92" с още 24%. При прогнозна цена 100 млн. лв. без ДДС за строежа на 16.78 км обединението печели поръчката по критерий най-ниска цена с оферта за малко над 58 млн. лева без ДДС. До откриването през 2013 г. обаче отсечката се оскъпява непредвидено с още 17 милиона лева за сметка на бюджета. Първо през 2012 г. пътната агенция дава 8 млн. лева на ГБС за укрепване на активирано свлачище на около два километра от пукнатината в магистралата.



През 2013 г. АПИ сключва още два договора – един с ГБС и един с "Пътстрой 92", за около 9 млн. лева, като единият е за доставка на греди и изпълнение на сондажни стълбове, а вторият (мотивиран с "форсмажорни обстоятелства") е за подсилване на земната основа. Няколко участъка от трасето с дължина малко над 4 км са нестабилни заради преовлажнени почви (най-големият враг на българските магистрали) и се налага вкопаване на основите на двойно по-голяма дълбочина и подсилване със скален материал.

От "ГБС Инфраструктурно строителство" обясниха пред "Капитал", че напуканият участък не е нито на мястото с укрепеното свлачище, нито там, където е подсилвана основата. Повредата е отстранена за тяхна сметка, а участъкът е с 10-годишен гаранционен срок.

Пукнатината се е появила на място, където пътното платно е изградено върху огромен насип. Обилните дъждове и снеготопене обаче са преовлажнили прахово-песъчливите глини в основата на насипа, вследствие на което той се деформира и пропада. Това е установила независима инженерно-геоложка проверка, посочват от ГБС. "Причината е непредвидено природно явление, което нито възложителят, нито изпълнителят могат да предвидят", посочват от компанията. Как обаче в страна като България, където обикновено вали сняг и дъжд и където напоследък е очевидна тенденцията тези валежи да се засилват и да предизвикват бедствия, това е непредвидено природно явление, е трудно да се обясни. Всъщност има обяснение и то е, че това е щяло да оскъпи и забави поръчката.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона 9 Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона

Според публикация на El Periódico испанските власти проучват има ли данни за пране на пари и свързано ли е с българския премиер

21 фев 2020, 2272 прочитания

Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията 1 Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията

Гласуванвето в парламента доведе до нов трус в управляващата коалиция, "патриотите" питат ГЕРБ с тях ли управлява или с ДПС

21 фев 2020, 1513 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Голям, нов, солен гръцки данък

Ще бъде ли засегнат българският бизнес от планирания авансов данък от 26% и как

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10