Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Защо се чупят магистралите

Некачествени проекти и стари проблеми на системата за възлагане и контрол са в основата на дефектите, които дават новите магистрални отсечки

"Марица" е другата злополучна магистрала, възложена на най-ниска цена, оскъпена и забавена с почти година – с преправяне на проектите в движение и пазарлъци с изпълнителите
"Марица" е другата злополучна магистрала, възложена на най-ниска цена, оскъпена и забавена с почти година – с преправяне на проектите в движение и пазарлъци с изпълнителите
"Марица" е другата злополучна магистрала, възложена на най-ниска цена, оскъпена и забавена с почти година – с преправяне на проектите в движение и пазарлъци с изпълнителите    ©  Мария Съботинова
"Марица" е другата злополучна магистрала, възложена на най-ниска цена, оскъпена и забавена с почти година – с преправяне на проектите в движение и пазарлъци с изпълнителите    ©  Мария Съботинова
В основата на проблема са истерично бързане, съмнително възлагане по критерий "най-ниска цена", избиване от разходите за материали, проблеми с контрола и подготовката

С римски сентенции за значението на пътя и пожелания за безопасно пътуване в края на юли 2013 г. бившият регионален министър Десислава Терзиева и настоящият шеф на пътната агенция Лазар Лазаров откриха отсечката Долна Диканя – Дупница (лот 1) на магистрала "Струма". Година и осем месеца по-късно около километър 317 на магистралата зейна пукнатина с дължина 15 метра. Движението по част от отсечката беше ограничено само в едното платно в продължение на два месеца.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
25 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev
    • - 2
    • + 12

    винаги ме е обхващал смях когато прочета част от изискванията за проект мениджър на даден лот - Анти Анти мениджмънт.Казус свързан с проблемите на бг пътното строителство не мижаха да го решат дори лекторите в университета карлсруе :) , при въвеждането на абонамента за вестника не знам дали и един прокурор от специализираната прокуратура чете - и се надявам да проверяват нещата за които загатвам :) - та в този дух да проверят един проект свързан с отсечка в Харманли - едно ламборгини и едни 10 000 лв за една свир...ка в комплекс Приказките :)

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    dias avatar :-|
    dias
    • - 7
    • + 15

    Големият проблем е липсата на детайли в проектите,от там грешки при изпълнението ,защото всеки прави нещо с материали каквито намери, и резултата е налице.В западните проекти е записано всичко, начин на полагане ,марка на материалите,начин на уплътняване , а всичко това се нарича "Технология на изпълнение на Строително-монтажните работи".
    В интерес на истината ,за първи път чувам да се правят насипи с глина

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 56

    Като говорите за мантри, най-често срещата мантра е за "щетата от търговете по най-ниска оферта". Имаме налице достатъчно примери, когато на търга е спечелила най-високата оферта, след като другите са елиминирани по формални критерии, но това по никакъв начин не е предотвратило трагичното качество, изпуснатите срокове и допълнителното завишаване на цената с анекси, отгоре на уж-достатъчно високата цена. Летище София, водното огледало на Кърджали, Цанков камък, Дунав мост-2 са типични примери. За такива случаи схемаджиите обичат да казват, че боксов мач се печели със серия. Тоест като вкараш едно кроше за тройна цена, докато противникът е зашеметен, т.е. докато всички са в схемата и се чудят как да потулят разсмърдяването на работите, ти бързо набутваш и най-некачествените материали, сменяш постоянно евтини, непроизводителни работници, които прецакват сроковете, навиваш проектантите да правят "тунели" с покрив (като на АМ Люлин), подпорни стени в полето, слагаш на масата 3 експертизи за "форсмажор" от типа "дъждът овлажнява глината, пък слънцето я изсушава" и така отляво, отдясно, ъперкът, кроше, десен прав, пак кроше, накрая водното огледало от 8 свършва на 80 милиона.

    Нередност?
  • 5
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51
    • - 4
    • + 4

    "Но у нас има и нещо друго – истерично бързане, за да не се изпуснат срокове и пари, съмнително възлагане на сложни инфраструктурни проекти по критерий "най-ниска цена", избиване от разходите за материали (обществена тайна в бранша), проблеми с контрола и подценяване на подготовката – некачествени проекти например."

    В самото начало на статията е обяснено достатъчно добре, какви са причините за "чупенето на магистралите" и пред нас продължава да няма отговор, може ли и как да бъдат подобрени нещата.
    Ами ако се отвори вратата с критерий различен от "най-ниска цена", кой и кога ще го проведе и да не бъдат донесени от девет дерета вода, че избора е обективен, а не нагласен. Първо при такъв друг критерий ( да речем икономически ефективно предложение, с тежест върху техническата страна на предложението), поне според мен се отваря широко вратата да бъдат доста фриволно оценявани различните предложение, доказателство за което е бегъл преглед на сключените договори по този параграф за които има информация в АОП. Така че, дори честни хора могат да бъдат изкушени и да направят "правилния избор.
    Другия фактор е бързането и сроковете - ами ние, не някой друг, си избираме разни партии и хора, които бавят или дават повод да за съмнение при реализирането на проектите и с това от ЕК ни "спират" плащания и изпълнение, като тези хора не биват по никакъв начин наказани ( пример Станишев, Доган, батко-братко, Марио Николов и т.н.). А след това, изведнъж се оказва, че срока изтича ( нещо съвсем обективно, не ни е виновен ЕС за това) и следващите трябва да бързат.
    Е, за какво качество може да става дума.

    Нередност?
  • 6
    postmodernity avatar :-|
    postmodernity
    • - 12
    • + 14

    В едно свое интервю за България и българското Умберто Еко казва следното: "Много е срамно през XXI век да представяш като велико постижение строителството на магистрали, болници, училища. Но трагично е, когато един народ го възприема именно като такова." Смятам, че след 25 години строителство на капитализъм стигнахме до извода, че не съществува АБСОЛЮТНО никаква разлика по отношение на частния и държавния сектор. Е, чрез частния се източват ДРАСТИЧНО повече пари. Журналистът Калин Руменов доста кратичко, но същностно е обяснил спецификите на българския капитализъм:
    "Това всъщност е концепцията за Новата свобода, за която продължаваме да се заблуждаваме, че сме имали масова потребност. Понеже ни е трудно да обясним рационално защо преди четвърт век разрушихме до основи старата държава. Може да спорим кой ни го подсказа и какво е целял, но спор да няма – ние масово не се дърпахме.

    А не се дърпахме, защото искахме да бъдем велики консуматори и нищо повече. Бяхме готови да разменим цели индустрии срещу редовно снабдяване с банани, които превърнахме във фетиш на дефицита и в знаме на начинаещия консуматор. Помните ли опашките, как сме живели само, как е било възможно да живеем по този начин – продължаваме да обясняваме цяло едно историческо време със скапаните банани.

    И да отричаме цяла една държава заради банановите й опашки, но заблуждавайки се, че не е било заради тях, а най е било заради дефицита на свобода.

    Не беше заради никаква свобода, но ако искате да спорим – нека преброим обелките и ги сравним с изминалите години. Колко банани изядохме за последния четвърт век и колко свобода поехме заедно с тях. За какво всъщност използвахме тази свобода – за нещо повече от задоволяване на консуматорския нагон, за нещо повече от това да избираме свободно италиански или китайски теракот за банята."
    АМИ ТОЧНО ТАКА Е!!!!

    Нередност?
  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 27

    До коментар [#5] от "tsvetko_51":

    В Берлин имаше няколко доста големи сгради, за които се носеха легенди, че поне на груб стоеж българските строители са ги платили от джоба си. Омаже работата, хоп не му се плати, хоп втори път, накрая работниците се разбягат да работят по вилите - предупреждение, второ, окончателно и се осребрява банковата гаранция. Идва следващата българска фирма и цикълът се завърта отначало, после трета, четвърта и така до покрива. Ето ти пример, как хем ниски цени, хем накрая ги плащат от джоба си. А защо не работи тази система у нас? Ами на първо място 20 % аванс срещу банкова гаранция са по желязно правило комисионната за партийната каса. Това е утвърдено от 15 години съглашение между "добре облечени джентълмени". След като тези пари залипсват като гаранционен фактор по веригата и вместо това заминат за партията, ДАНС, прокуратура, съд и т.н., после започват да ги "наместват" с изсмукани от пръстите аргументи и накрая тръжната процедура им била виновна, че строителят духнал с аванса и избягал. Значи в Берлин от такива "духнали" стърчат няколко сгради, направени за без пари, тук "духналите" стават национален проблем, заради който ще се променят закони. Няма как, толкова крадене не може да не избие в някакви странни и необясними катаклизми. Точно както шофьорът като почне да краде нафта от служебния автомобил, изведнъж пътната книжка и касовите бележки почват да придобиват странно съдържание.

    Нередност?
  • 8
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube
    • + 7

    Има едно нещо, което се нарича "оценка на риска" и е особено важно в застрахователната сфера. Има и друго нещо, което се нарича "осигуряване на безопасност" В заключението "по-добре да има магистрали, каквито и да са те" трябва да се има предвид и това, че ако качеството на магистралите е причина за произшествия (важи и за другите пътища), някой трябва да поеме отговорност за щетите. Разбира се много по-имиджово е да се откриват и да се броят построените километри и "отрицателното" време на построяване (сравнено с "предишните"). Но понякога малките на пръв поглед детайли могат да имат сериозно значение след време. Дори да се избира най-ниска цена - проектът следва да има определени параметри, които изпълнителят трябва да спази - т.е. проблемът е или в неправилното изпълнение, или в недобре написаното задание. Разбира се последващия контрол е важен, но ако трябва, дори и да е за сметка на изпълнителя (в което не съм убеден), да се преправя нещо 100 пъти, това не е вариант. Недоумявам - цената е критерий за избор ок, но единствен критерий ли е? ако досега е било така - това е доста тъпо изпълнение.
    Строи се много, това със сигурност носи своите ползи, винаги обаче трябва да го има и въпроса - струва ли построеното толкова, колкото сме платили за него общо, заедно с последващите ремонтите?

    Нередност?
  • 9
    postmodernity avatar :-|
    postmodernity
    • + 11

    До коментар [#7] от "cinik":

    Ама чакай сега малко! Нещата си опират до културната феноменалност на съзнанието. Не знам какви са тези митове за честността и работливостта на нашенеца, но явно тези неща са битували през вековете. Сега на първо място стои идеята за лесните пари и случаите от 2014 и тази година са драстични за това. Та така и с магистралите.

    Нередност?
  • 10
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51
    • - 7

    До коментар [#7] от "cinik":


    [quote#7:"cinik"] Ами на първо място 20 % аванс срещу банкова гаранция са по желязно правило комисионната за партийната каса. Това е утвърдено от 15 години съглашение между "добре облечени джентълмени".[/quote]

    Понеже нямам отношения било с даващите, било с вземащите, не съм чувал за въпросните 20%, които между нас казано много ми приличат на измислени. Това, че някой "индивидуал" от страна на възлагащие може да получи и сигурно получава някакъв дял, като за такива големи поръчки от 0.2 до 2% са съвсем достатъчни, а чак някой да мисли и да пълни партийни каси...не ми се вярва.

    Нередност?
Нов коментар