Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 29 май 2015, 15:22, 18115 прочитания

Защо се чупят магистралите

Некачествени проекти и стари проблеми на системата за възлагане и контрол са в основата на дефектите, които дават новите магистрални отсечки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дефектите на старата система

Строителите на "Струма" уточняват още, че в процеса на строителство са констатирани свлачища, които не са регистрирани в първоначалния проект. Това е първият дефект на системата – стари и неактуализирани проекти. "Част от проектите са писани академично и не са съобразени с реалната структура на терена", коментира пред "Капитал" експерт с дългогодишен стаж в пътния бранш, пожелал да остане анонимен.

Това признание открито правят и от фирмата изпълнител на лот 2 на "Тракия" - обединение "Магистрала трейс" с водещ партньор "Трейс груп холд". Отсечката между Стара Загора и Нова Загора, част от която е видимо нагъната и може да стане опасна, според тях е следствие от некачествен проект, който обаче е бил надлежно спазен.


Въпреки че регионалният министър Лиляна Павлова потвърждава през април в интервю за в. "Сега" проблема с вълнообразната магистрала между Стара и Нова Загора и заявява, че предстои този участък "да се поправи за сметка на изпълнителя", от пътната агенция отричат. "На лот 2 от АМ "Тракия" няма деформиран участък. Възникналите деформации са отстранени. Участъкът е в гаранция", се казва в отговора на АПИ на запитване на "Капитал".

Не е ясно на какво се дължи разминаването. Факт е обаче, че в момента строителите преговарят с пътната агенция при какви условия ще се ремонтира деформираният участък. "Проектът не беше актуализиран. Впоследствие се оказва, че се налага отводняване на места, където това не беше предвидено (нагънатия участък). Това показа проверка на независима лаборатория по земни маси, назначена от нас. Вината не е наша. Ние нямаме съмнение в качеството на строителството, то е потвърдено от множество проверки. Не сме нарушили техническите изисквания, спазвали сме проекта, не можем да плащаме втори път за магистралата", коментира представител на изпълнителя.

Поръчката за лот 2 на "Тракия" беше възложена на "Трейс" отново по критерий "най-ниска" цена с оферта за близо 138 млн. лева, доста под прогнозната. След негативният опит от трите лота на "Тракия", два на "Марица" и първия на "Струма" - възложени по критерий най-ниска цена след бясна надпревара на участниците в разгара на кризата, всичките с неактуализирани проекти и бързане да се режат лентички, лот 2 на "Струма" беше първата процедура, в която цената не беше единствен критерий за избора на изпълнител. Следващите търгове за магистрални отсечки бяха основно за проектиране и строителство (инженеринг). Те са по-скъпи и отнемат много повече време, но по този начин изпълнителят минава сам през процеса на подготовка, запознаване с геологията на терена и подготовка на проекта.



Порочни схеми

При инфраструктурни проекти, финансирани с европейски средства, строителите трудно могат да си позволят "своеволия", защото подлежат на много проверки, както от пътната агенция, така и от самата Европейска комисия. Неофициално от бранша обаче признават за използването на порочни схеми, с които се "избиват" пари за сметка на качеството.

"Най-големият проблем с търговете не е най-ниската цена, тъй като често в офертите на кандидатите има умишлено завишени цени на материали", коментира източник на "Капитал" от строителния сектор. Друг проблем е влагането на некачествени смески и добиването на двойно по-големи количества инертни материали от декларираните, които впоследствие се влагат в строежит, на практика на нулева цена. Тези неща (когато ги има) се дължат основно на пропуски в контрола, за което отговорност би трябвало да носят фирмите за строителен надзор. Понякога причината за нагъването и напукването е и полагане на по-тънък от необходимия износващ асфалтов слой на участъци от трасето. Той трябва да е минимум 4.5 см, а в зависимост от геологията понякога се налага да е още по-плътен.

Заради мантрата "строим магистрали" обаче и фокусирането на общественото внимание върху авариите с новите отсечки за отговорните институции става все по-трудно да си затварят очите или прибързано да режат ленти. Два дни преди откриването на отсечката от магистрала "Марица" от Харманли до Димитровград тази седмица в. "Труд" съобщи, че изпълнителят реже положения асфалт и го заменя с нов, защото проверка в последния момент установила, че не отговаря на нормите. "Проверката, направена от подвижната лаборатория на Агенция "Пътна инфраструктура", е установила, че на три места асфалтът не е равен и показва отклонения от нормите, следователно ще се нагъне. "Най-вероятната причина е, че не е спазена рецептата за приготвянето му", коментират от регионалното министерство пред изданието. "Марица" е другата злополучна магистрала, възложена на с най-ниска цена, оскъпена и забавена с почти година – с преправяне на проектите в движение, пазарлъци с изпълнителите и с потенциал да се наводни и да пропадне. Добрата новина е, че тя е един от последните "плодове" на старата и компромисна система за възлагане на сложни инфраструктурни проекти, водеща до посредствено изпълнение.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ВСС ще обяви обществена поръчка за нов софтуер за разпределяне на дела ВСС ще обяви обществена поръчка за нов софтуер за разпределяне на дела

Решението бе взето след деветчасово заседание на съвета, което започна със скандални разправии и продължи на закрито

9 апр 2020, 303 прочитания

Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни Вечерни новини: Световната банка очаква 3.7% спад на българския БВП, тестовете на полицаите - отрицателни

И още: Синодът апелира на службите за Великден да ходят само вярващи от сърце, за седем дни регистрираните заразени с коронавируса по света се увеличиха от милион на милион и половина

9 апр 2020, 908 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Голям, нов, солен гръцки данък

Ще бъде ли засегнат българският бизнес от планирания авансов данък от 26% и как

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10