Къде е предприемачеството в университетите
Доклад на OECD и Европейската комисия показва, че българските висши училища са далеч от това да насърчават иновациите


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
През 2007 г. университетът "Ровира и Виргили" вече има пет кампуса на различни места из Южна Каталуния и развива научна дейност в основните индустрии за региона - химическа, енергетика, туристическа и агрохранителна. Много общини от областта виждат това като възможност за връзка между академичната общност и икономиката и насърчават висшето училище да разшири своята мрежа. Така се появяват 13 "антени на знанието" - центрове за развитие на бизнес умения, както и за насърчаване на международните връзки на региона.
Общините и други местни партньори предоставят на университета сгради, а учебните програми се модернизират според нужните на регионалната икономика. "Антените" съобразяват дейностите си с местния контекст и се превръщат в платформи за диалог и обмен между академичната общност, бизнеса и гражданското общество. Днес университетът има 13500 студенти в 52 учебни програми и годишно използва близо 30% от бюджета си от 105 млн. евро за научно-изследователска, развойна и иновационна дейност.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
9 коментара
От Стати Статев и останалите ректори на СУ, "академиите" в Свищов и Благоевград какво предприемачество очаквате?
Публикувано през m.capital.bg
Всъщност като студент мога да кажа, че ако ЦРУ или ФСБ или която и да е друга организация унищожи университетите в сегашната им форма, ще съм им благодарен (това във връзка с горния коментар)... А реформа, и то драстична е нужна, тъйкато университетите и преподавателите са все още в 20 век и се изучават неща които няма да са ми нужни, а други се пропускат.
Публикувано през m.capital.bg
С тази статия Люба просто е отбила номера. Проблемът е налице ама мащаба и начина на решение е многоооо дълъг. Изобщо няма да се реши с промяна в ала бала документите или с поредния шефски пост, тях и сега ги има на някои места. Само няколко неща:
1. Системата за управление на университетите - популистка изборност, липса на външен поглед и контрол - т.е. криворазбрана автономност. В резултат (един от многото), учебните програми са съобразени с това което могат да преподават, а не с нуждите на обществото, икономиката или студентите
2. Кадрите - голяма част от преподавателите не са изобщо учени, какво ли остава за иноватори. Те си четат лекциите, на много места са претрупани с тях (заради парите) и не мислят за нищо друго. Всеки университет си е отделна губерния, персонала кибичи там от студентските години до пенсия. С една дума, трябва "пазар на учените", мобилност, конкуренция между тях, както и между университетите за привличане на кадърните. Трябват работещи решения за оценка на изследователите, отделяне на преподавателските/научните и т.н. от чисто административно/управленските позиции и много други неща.
3. Връзките с бизнеса сега обикновено са сведени до чакане на спонсор. Така не става, малко са тези дето ей така наливат пари. Трябват бази за развитие и внедряване, публично-частни партньорства, развитие на сектор за услуги в университетите (например лаборатории за анализи), отдели за подпомагане на контактите, проектите, патентоването и т.н. Сега на бизнес идеите на учените се гледа като печелбарство, а трябва да е точно обратното - да се стимулира, при това напълно законно!
Трябва да се канят за лектори хора от бизнеса, а не политици!
Изобщо по темата много може да се каже и направи!
" И докато в Европа мисленето в тази посока вече дава резултати, повечето български университети продължават да са назад във времето. Те нямат ясна роля в стимулирането на иновациите и предприемачеството, предподаването все още е разделено от научната дейност, а обмен на знания между университетите и техни външни и бизнес партньори почти не се случва."
Капитал в абсолютна грешка сте със заключенията. Университетите умишлено са на зад във времето, естествено заради пари. И главната причина са преподавателите и войните които водят между себе си за различни проекти. Всички проекти се отклоняват и се изпълняват към и от техни фирми. Ползват ресурсите и визитката на университета но парите прибират те. Възпитаник съм на СУ и съм се нагледал на далаверите им. Има много случай в които не може да видиш очите на професор защото е зает по поредният проект прекаран през негова фирма. Университетът обаче му плаща заплата и хонорари през това време а преподава някой асистент.
Икономедия, крайно време е да заприличате на журналисти а не само да цитирате и приписвате разни доклади на различни организации. Направете разследване, внедрете хора в университетите и си свършете работата както трябва.
До коментар [#2] от "voltaire":
Каква е дефиницията ви за "българската идея"???
България произвежда 15 пъти повече от необходимите й вишисти в правото , социологията и маркетинга и 8 пъти по малко от необходимите й инженери. В Най бедната страна от ЕС токът за индустрията е по скъп в сравнение с всчики други европейски страни 2-3 пъти.
Прозведете малко ИТ и Инженери. Поне това може да свършите. За иновации - няма воля.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.