Къде е предприемачеството в университетите

Доклад на OECD и Европейската комисия показва, че българските висши училища са далеч от това да насърчават иновациите

Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно.
Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно.    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно.
Според авторите на изследването организацията на стажове се случва трудно.    ©  ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ

През 2007 г. университетът "Ровира и Виргили" вече има пет кампуса на различни места из Южна Каталуния и развива научна дейност в основните индустрии за региона - химическа, енергетика, туристическа и агрохранителна. Много общини от областта виждат това като възможност за връзка между академичната общност и икономиката и насърчават висшето училище да разшири своята мрежа. Така се появяват 13 "антени на знанието" - центрове за развитие на бизнес умения, както и за насърчаване на международните връзки на региона.

Общините и други местни партньори предоставят на университета сгради, а учебните програми се модернизират според нужните на регионалната икономика. "Антените" съобразяват дейностите си с местния контекст и се превръщат в платформи за диалог и обмен между академичната общност, бизнеса и гражданското общество. Днес университетът има 13500 студенти в 52 учебни програми и годишно използва близо 30% от бюджета си от 105 млн. евро за научно-изследователска, развойна и иновационна дейност.  


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    poluvishist avatar :-|
    полувишис

    От Стати Статев и останалите ректори на СУ, "академиите" в Свищов и Благоевград какво предприемачество очаквате?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    di0mitko avatar :-|
    Димитър Иванов

    Всъщност като студент мога да кажа, че ако ЦРУ или ФСБ или която и да е друга организация унищожи университетите в сегашната им форма, ще съм им благодарен (това във връзка с горния коментар)... А реформа, и то драстична е нужна, тъйкато университетите и преподавателите са все още в 20 век и се изучават неща които няма да са ми нужни, а други се пропускат.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    www avatar :-|
    www

    С тази статия Люба просто е отбила номера. Проблемът е налице ама мащаба и начина на решение е многоооо дълъг. Изобщо няма да се реши с промяна в ала бала документите или с поредния шефски пост, тях и сега ги има на някои места. Само няколко неща:
    1. Системата за управление на университетите - популистка изборност, липса на външен поглед и контрол - т.е. криворазбрана автономност. В резултат (един от многото), учебните програми са съобразени с това което могат да преподават, а не с нуждите на обществото, икономиката или студентите
    2. Кадрите - голяма част от преподавателите не са изобщо учени, какво ли остава за иноватори. Те си четат лекциите, на много места са претрупани с тях (заради парите) и не мислят за нищо друго. Всеки университет си е отделна губерния, персонала кибичи там от студентските години до пенсия. С една дума, трябва "пазар на учените", мобилност, конкуренция между тях, както и между университетите за привличане на кадърните. Трябват работещи решения за оценка на изследователите, отделяне на преподавателските/научните и т.н. от чисто административно/управленските позиции и много други неща.
    3. Връзките с бизнеса сега обикновено са сведени до чакане на спонсор. Така не става, малко са тези дето ей така наливат пари. Трябват бази за развитие и внедряване, публично-частни партньорства, развитие на сектор за услуги в университетите (например лаборатории за анализи), отдели за подпомагане на контактите, проектите, патентоването и т.н. Сега на бизнес идеите на учените се гледа като печелбарство, а трябва да е точно обратното - да се стимулира, при това напълно законно!
    Трябва да се канят за лектори хора от бизнеса, а не политици!

    Изобщо по темата много може да се каже и направи!

  • 6
    tom_sawyer avatar :-|
    Tom Sawyer

    " И докато в Европа мисленето в тази посока вече дава резултати, повечето български университети продължават да са назад във времето. Те нямат ясна роля в стимулирането на иновациите и предприемачеството, предподаването все още е разделено от научната дейност, а обмен на знания между университетите и техни външни и бизнес партньори почти не се случва."



    Капитал в абсолютна грешка сте със заключенията. Университетите умишлено са на зад във времето, естествено заради пари. И главната причина са преподавателите и войните които водят между себе си за различни проекти. Всички проекти се отклоняват и се изпълняват към и от техни фирми. Ползват ресурсите и визитката на университета но парите прибират те. Възпитаник съм на СУ и съм се нагледал на далаверите им. Има много случай в които не може да видиш очите на професор защото е зает по поредният проект прекаран през негова фирма. Университетът обаче му плаща заплата и хонорари през това време а преподава някой асистент.
    Икономедия, крайно време е да заприличате на журналисти а не само да цитирате и приписвате разни доклади на различни организации. Направете разследване, внедрете хора в университетите и си свършете работата както трябва.

  • 7
    mpt990 avatar :-|
    mpt990

    До коментар [#2] от "voltaire":

    Каква е дефиницията ви за "българската идея"???

  • 8
    winterbach avatar :-?
    Петър Иванов

    България произвежда 15 пъти повече от необходимите й вишисти в правото , социологията и маркетинга и 8 пъти по малко от необходимите й инженери. В Най бедната страна от ЕС токът за индустрията е по скъп в сравнение с всчики други европейски страни 2-3 пъти.

  • 9
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Прозведете малко ИТ и Инженери. Поне това може да свършите. За иновации - няма воля.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход