От 2016г. БУЛСТАТ става изцяло електронен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От 2016г. БУЛСТАТ става изцяло електронен

Ако нещата се развият по план, от 2016 г. административната тежест за потребителите на публични услуги ще намалее

От 2016г. БУЛСТАТ става изцяло електронен

Европрограма финансира новата ера за бизнеса без обикаляне по учрежденията

14321 прочитания

Ако нещата се развият по план, от 2016 г. административната тежест за потребителите на публични услуги ще намалее

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Бизнесът вече няма да е куриер на хартиени формуляри между държавните учреждения, а чиновниците сами ще набавят нужните им справки и удостоверения по електронен път по фирмения код на дружеството. Това ще се случи от 2016 г., когато се очаква да влязат в сила промени в Закона за регистър БУЛСТАТ. В сряда правителството обяви, че е готово с проекта за изменение на нормативната уредба и той ще бъде внесен в Народното събрание за обсъждане. Тази дългоочаквана крачка няма да натовари финансово държавата, тъй като се финансира по програма "Административен капацитет" и се форсира по линия на евроизискванията.

Чиновникът ще прави справки сам

Текстът на законопроекта още не е публикуван, но е ясна целта му - да се облекчи бизнесът от административната тежест. Според предварителната информация за всеки регистриран субект в системата БУЛСТАТ ще се води дело в е-форма. Там ще се съдържат всички документи по регистрацията му. Чиновниците, включително и на банките, ще са длъжни да проверяват служебно вписванията в тези е-досиета и да не изискват удостоверения за неща,  които вече са налични  в регистъра. Той е изцяло безплатен за ползване, но потребителите ще заплащат държавна такса за получаване на удостоверения от Агенцията по вписванията.  Оттам обясниха пред "Капитал Daily", че се предвижда регистърът да стане публичен, но все още се обсъжда дали достъпът ще е с е-подпис или сертификат, както е в момента. Възможно е той да бъде напълно отворен. Със сигурност от 2016 г. ще отпаднат идентификационните карти, които се издават в момента. Такива си вадят самоосигуряващите се и едноличните търговци. Вече е обявена и обществена поръчка за сервизно обслужване на системата за бази данни, която се използва за БУЛСТАТ.  Спрял във времетоРегистърът е създаден през 1999 г., оттогава не е променяно нищо по него. Той се администрира от Агенцията по вписванията от 2005 г. Сериозно предимство за използващите го ще бъдат по-кратките срокове за обработка и възможността да им се искат отделни справки за актуално състояние. По закон, ако такава информация има на друго публично място, например в Търговския регистър, държавните институции не трябва да искат специални хартиени справки. Някои от тях обаче все още ги искат. 

Въвежда се ново производство

Новите текстове ще регламентират и изцяло ново производство, което ще се развива пред регистър БУЛСТАТ. Той ще може да приема заявления и искания, подавани по електронен път. В резултат в регистъра ще могат да се подават заявления 24 часа, седем дни в седмицата, а разглеждането им ще се извършва в еднодневен срок. Въвежда се възможност за обжалване на отказите за вписване в регистъра по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Бизнесът вече няма да е куриер на хартиени формуляри между държавните учреждения, а чиновниците сами ще набавят нужните им справки и удостоверения по електронен път по фирмения код на дружеството. Това ще се случи от 2016 г., когато се очаква да влязат в сила промени в Закона за регистър БУЛСТАТ. В сряда правителството обяви, че е готово с проекта за изменение на нормативната уредба и той ще бъде внесен в Народното събрание за обсъждане. Тази дългоочаквана крачка няма да натовари финансово държавата, тъй като се финансира по програма "Административен капацитет" и се форсира по линия на евроизискванията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK