Част от бул. "Черни връх" пропадна в строящото се метро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Част от бул. "Черни връх" пропадна в строящото се метро

Дупката е на тротоара в района около завод "Витоша", но движението по пътното платно се осъществява.

Част от бул. "Черни връх" пропадна в строящото се метро

Това е трето пропадане на този булевард. Според общината, този път подобно на други случаи, причината е стар канал.

14952 прочитания

Дупката е на тротоара в района около завод "Витоша", но движението по пътното платно се осъществява.

© Юлия Лазарова


Част от столичния булевард "Черни връх" пропадна в строящото се метро. Дупката (макар подходящата дума да е по-скоро пропаст) е на тротоара в района около завод "Витоша", но движението по пътното платно се осъществява. От Столична община потвърдиха, че на мястото вече се работи, както и че е осигурена възможност за преминаване на пешеходците.

От дирекция "Контрол на строителството" обявиха, че причината за инцидента е стар канал, който не се използва от години и е образувал каверна. Мястото е проверено от конструктори, геолози и проектанта на обекта. Общината е предписала на строителите да изолират съоръжението и е ангажирала "Софийска вода" да се включи в дейностите. Старата канализация е причина за много проблеми в столицата. Последният такъв огромен проблем беше дупката до бул. "Брюксел, която затвори входа към Дружба.

Според експерти обаче, много вероятно е пропадането да е именно заради строежа на метрото. Възможно е лошите геоложки условия в района да са предизвикали пропадането на строящия се тунел, което е повлякло още земна маса със себе си. Дори и това да е истинската причина за пропадането, твърде възможно е тя никога да не бъде разкрита пред обществото, за да се запази имиджа на метрото като най-успешния проект в столицата.

Версията на главния инженер Иван Илиев от строителна компания "Станилов", които строят метростанция 12 (разположена между кръстовищата на бул. "Черни връх" с ул. "Сребърна" (ул. "Хенрих Ибсен"), и бул. "Тодор Каблешков") и трасето под бул. "Черни връх, е че старата канализация, както и други комуникационни съоръжения, които се намират под пропадналия участък, вероятно са пробили с времето земните насипи и са нарушили гранитното равновесие, предизвиквайки слягане на асфалта към два-два и половина метра. Това според него се е случило, тъй като пробивът за метрото в близост до участъка е ускорило процеса на "вторична консолидация" на почвата.

От консорциум МИК, в който са фирмите "Инфрапроект Консулт" и "Метроконсулт БГ", които извършват строителния надзор на обекта, не пожелаха да коментират ситуацията с обяснението, че "сега не е удобно да ни звъните". Безспорно вярно, предвид критичната ситуация на поднадзорния им обект.

Това не е първото "пропадане" на булеварда. Инж. Илиев разказа, че подобна ситуация е имало и в началото на годината, около намиращия се в близост магазин на Lidl. Дупката тогава е била по-малка и е запълнена с помощта на граждани. През 2010 г. двуметрова дупка се отвори и в пътното платно на бул. "Черни връх", близо до хотел "Кемпински". Диаметърът на отвора беше около метър, а асфалтът наоколо беше напукан. Тогава предполагаемата причина за пропадането бяха изкопните дейности за метрото.

Трасето на метрото до жк "Хладилника" се изпълнява от обединението "Метро Черни връх 2013", съставено от "Станилов", "Метропроект Прага" и "Джи Пи Груп", подизпълнител е "Стартинженеринг". Компанията, която работи по възстановяването на пропадналия участък е "Станилов".

 
Какво се строи

Участъкът до "Хладилника" е с дължина 1.3 км и ще включва една подземна метростанция с изходи на кръстовищата на бул. "Черни връх с ул. "Хенрих Ибсен" и ул. "Сребърна", както и с ул. "Филип Кутев". Строителството се извършва по нов австрийски тунелен метод, без да се разкрива теренът и струва 16.7 млн. евро, което по думите на кмета е най-ниската стойност за подземен участък от изградените отсечки на метрото в София. По план строителството трябва да завърши през юни 2016 г.

"Слягане" на почвата около стара комуникация е причината за пропадането, твърдят строителите.
Фотограф: Юлия Лазарова

Част от столичния булевард "Черни връх" пропадна в строящото се метро. Дупката (макар подходящата дума да е по-скоро пропаст) е на тротоара в района около завод "Витоша", но движението по пътното платно се осъществява. От Столична община потвърдиха, че на мястото вече се работи, както и че е осигурена възможност за преминаване на пешеходците.

От дирекция "Контрол на строителството" обявиха, че причината за инцидента е стар канал, който не се използва от години и е образувал каверна. Мястото е проверено от конструктори, геолози и проектанта на обекта. Общината е предписала на строителите да изолират съоръжението и е ангажирала "Софийска вода" да се включи в дейностите. Старата канализация е причина за много проблеми в столицата. Последният такъв огромен проблем беше дупката до бул. "Брюксел, която затвори входа към Дружба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Защо си тръгнах от България...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    philipotel avatar :-P
    Durruti

    Сигурно така искат да накарат колите да изпозлват подземния паркинг, който пустее откакто го построиха

  • 3
    afanko avatar :-?
    afanko

    Двама кмета видях как правят нещата по реда си - Славчо Атанасов и Софиянски. Доброжелатели и недоброжелатели много имат, но тези двамата направиха нещата както се полага! Навсякъде другаде е боядисване без да изстържеш ръждата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK