Когато се отвори дълбока дупка (било то в пътищата, в баланса на някоя банка или в работата на някоя институция), естествената реакция на отговорните би трябвало да е да дадат обяснение за появяването й. Но някак си почти винаги гражданите не получават информация какъв точно е проблемът и кой е виновен.
Да вземем примера от днес. Към 8 сутринта част от столичния булевард "Черни връх" пропадна в строящото се метро. Или поне около този час стана известно, че това се е случило, след като таксиметрови шофьори подават сигнал в "Дарик".
Директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев потвърди за инцидента (сякаш беше възможно някой да се е объркал и да няма пропаст с размерите на малка детска площадка, появила се на средата на тротоар), и каза успокояващо, че няма ранени хора и пострадали автомобили, а случаят се проверява. Няколко коли наистина висяха на ръба на пропастта, съдейки по снимките в социалните мрежи, но да приемем, че собствениците им ще бъдат обезщетени.
Версията на общината - I част
По-натам обаче започна да става все по-объркано. След като се установи, че проблемът е "дълбок" и че становище трябва да има, от Столична община обявиха, че вероятната причина е наводнение, като все още не е ясно дали за това е допринесла авария в канализация или водопровод.
Версията на строителите
На друго мнение беше главният инженер Иван Илиев от строителна компания "Станилов", които строят метростанцията на бул. "Черни връх с ул. "Хенрих Ибсен" и "Сребърна", както и с ул. "Филип Кутев" и трасето под булеварда. Пред "Капитал Daily" той обясни, че старата канализация, както и други комуникационни съоръжения, които се намират под участъка, вероятно са пробили земните насипи и са нарушили гранитното равновесие, предизвиквайки слягане на асфалта към два-два и половина метра.
Зад това сложно обяснение, се крие следното - в съседство с пробива за метрото, някой някога си е оставил ръцете и не е насипал като хората земя около прокараните канализация и комуникации. Те са слягали, а когато метрото е започнало да пробива до тях, са се слегнали. Елегантно обяснение, стига да не ставаше дума за дупка с ръст около 3 метра. Бая слягане трябва да е било. Искат ли от "Станилов" да ни убедят, че дори да го нямаше метрото, това "слягане" след да речем 10 години, щеше да доведе до същия ефект? И да се притесняваме ли за всяка улица, на която паркираме, живеем, вървим?
Версията на общината - II част
Последва становище на дирекция "Контрол по строителството" към Столична община, която потвърди две неща - първо, че стар канал, който не се използва от години, е причина за станалото, както и че дупката вече е преобразувана в "каверна" (на разбираем език - кухина). Това било установено с конструктори, геолози и с проектанта на обекта.
Версията на метрото
Малко по-късно, "Метрополитен" в лицето на Братоев отново опроверга общината и се върна на версията с аварията. Според него, преовлажняване на почвата вследствие на спукан канал е причината за пропадането на участъка.
Само ги заобикаляме
Тук е момента да припомним, че това не е първата дупка, която се появява по трасето на метрото. Специално по булевард "Черни връх", е имало още две такива. В "Младост", на кръстовището до супермаркет "Хит" преди време пътното платно хлътна, пак при изкопните работи за тунел отдолу.
Опитите да не бъдат свързани тези "каверни" с работата по метрото са странни. Да, то е блестящият нов проект на общината, който ежедневно предизвиква коментари от Бойко Борисов, Йорданка Фандъкова и по всичко изглежда, ще донесе медал на Братоев. Това не значи, че всичко по него е прекрасно.
Според запознати с подземното строителство, твърде възможно е причината за огромното количество материал, който е хлътнал, да не е единствено стара канализация. Експерти твърдят, че е много възможно причината за пропадането да е строежът на самото метро. Немалко вероятно е в тунела да е имало свличане, от което да е част и надземната дупка. Опитите тези пропадания да не се свързват с метрото само оставят лош вкус в устата и въпроси "ами ако...".
Извън метрото, дадената причина за дупката при булевард "Брюксел" беше подобна - стар канал. Ето защо логичен въпрос е, какво следва и как ще се спасяваме от бъдещи "хлътвания" заради миналото? Никой разбира се, нито дава, нито търси отговор на този въпрос.
Както е видно, тези подозрения ще потънат в запълнената дупка и този път. До следващия път.
Когато се отвори дълбока дупка (било то в пътищата, в баланса на някоя банка или в работата на някоя институция), естествената реакция на отговорните би трябвало да е да дадат обяснение за появяването й. Но някак си почти винаги гражданите не получават информация какъв точно е проблемът и кой е виновен.
Да вземем примера от днес. Към 8 сутринта част от столичния булевард "Черни връх" пропадна в строящото се метро. Или поне около този час стана известно, че това се е случило, след като таксиметрови шофьори подават сигнал в "Дарик".
8 коментара
Дупка, до дупка и ние плащаме...
А някой ни обяснява, че лично той строи за нас и си реже лентичките ...
Е колко можем да носим?
Дума дупка не прави! Най- вероятно е пристигнала някоя черна дупка от космоса.
Според запознати....
експерти.....
немалко вероятно....
В общи линии и ние не знаем ама да по лаем.
Може да е от метрото.....ама може и да не е
Дано успеят да открият повече информация.
Мога да се обзаложа с всеки на крупна сума, че всички тези хлътвания са в следствие на строежа на метрото. И въобще не са чак толкова необичайни, случвали са се и в Германия, и в Австрия - пак при подземни строежи на тунели на метро или нещо друго. А в София геологията е супер-сложна и рискът от такива хлътвания - доста по-голям. Дано да няма повече. Строителите ни на такъв тип тунели са едни от най-добрите в момента в Европа, добиха солиден опит.
"....вероятно са пробили земните насипи и са нарушили гранитното равновесие..."
Ииии...., страхотно обяснение! Но не е правдоподобно. Е, учителката най-после трябва да признае, че е във връзка с матурите.
Е, то в Кьолн при строежа на метрото се гътна градският архив - т.е. отвори се дупка, която погълна цялата многоетажна сграда в центъра на Кьолн! За София при строежа на тунелите засега всичко е на много добро ниво, поне в сравнение с други метра в Западна Европа.
ee-ncyf.jpg
http://cdn1.spiegel.de/images/image-56960-panoV9fr
Много ясно, че и копането за метрото е допринесло, но то не е причината. Земята в този участък е отмивана от вода доста дълго време. Получила се е кухина и вибрациите от дълбането са разместили останалите земни пластове достатъчно, че да предизвикат срутване на кухината. Винаги стават аварии. Няма нищо идеално в този свят. А тона на статията е като на станал с гъза нагоре журналист.
Лошо уплътнение на обратния насип и пробив във В и К го е '' уплътнила ''.
Трамбовка - поливане е трябвало да се направи преди а не след строежа.