Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Все още няма единно мнение на експерти и институции за това каква е причината за появата на огромната дупка.

Колко е дълбока дупката

След няколко различни версии за пропадането на част от бул."Черни връх", ситуацията вероятно ще остане "недообяснена"

10184 прочитания

Все още няма единно мнение на експерти и институции за това каква е причината за появата на огромната дупка.

© Юлия Лазарова


Когато се отвори дълбока дупка (било то в пътищата, в баланса на някоя банка или в работата на някоя институция), естествената реакция на отговорните би трябвало да е да дадат обяснение за появяването й. Но някак си почти винаги гражданите не получават информация какъв точно е проблемът и кой е виновен.

Да вземем примера от днес. Към 8 сутринта част от столичния булевард "Черни връх" пропадна в строящото се метро. Или поне около този час стана известно, че това се е случило, след като таксиметрови шофьори подават сигнал в "Дарик". 

Директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев потвърди за инцидента (сякаш беше възможно някой да се е объркал и да няма пропаст с размерите на малка детска площадка, появила се на средата на тротоар), и каза успокояващо, че няма ранени хора и пострадали автомобили, а случаят се проверява. Няколко коли наистина висяха на ръба на пропастта, съдейки по снимките в социалните мрежи, но да приемем, че собствениците им ще бъдат обезщетени.

Версията на общината - I част

По-натам обаче започна да става все по-объркано. След като се установи, че проблемът е "дълбок" и че становище трябва да има, от Столична община обявиха, че вероятната причина е наводнение, като все още не е ясно дали за това е допринесла авария в канализация или водопровод.

Версията на строителите

На друго мнение беше главният инженер Иван Илиев от строителна компания "Станилов", които строят метростанцията на бул. "Черни връх с ул. "Хенрих Ибсен" и "Сребърна", както и с ул. "Филип Кутев" и трасето под булеварда. Пред "Капитал Daily" той обясни, че старата канализация, както и други комуникационни съоръжения, които се намират под участъка, вероятно са пробили земните насипи и са нарушили гранитното равновесие, предизвиквайки слягане на асфалта към два-два и половина метра.

Зад това сложно обяснение, се крие следното - в съседство с пробива за метрото, някой някога си е оставил ръцете и не е насипал като хората земя около прокараните канализация и комуникации. Те са слягали, а когато метрото е започнало да пробива до тях, са се слегнали. Елегантно обяснение, стига да не ставаше дума за дупка с ръст около 3 метра. Бая слягане трябва да е било. Искат ли от "Станилов" да ни убедят, че дори да го нямаше метрото, това "слягане" след да речем 10 години, щеше да доведе до същия ефект? И да се притесняваме ли за всяка улица, на която паркираме, живеем, вървим?

Версията на общината - II част

Последва становище на дирекция "Контрол по строителството" към Столична община, която потвърди две неща - първо, че стар канал, който не се използва от години, е причина за станалото, както и че дупката вече е преобразувана в "каверна" (на разбираем език - кухина).  Това било установено с конструктори, геолози и с проектанта на обекта.

Версията на метрото

Малко по-късно, "Метрополитен" в лицето на Братоев отново опроверга общината и се върна на версията с аварията. Според него, преовлажняване на почвата вследствие на спукан канал е причината за пропадането на участъка.

Само ги заобикаляме

Тук е момента да припомним, че това не е първата дупка, която се появява по трасето на метрото. Специално по булевард "Черни връх", е имало още две такива. В "Младост", на кръстовището до супермаркет "Хит" преди време пътното платно хлътна, пак при изкопните работи за тунел отдолу.

Опитите да не бъдат свързани тези "каверни" с работата по метрото са странни. Да, то е блестящият нов проект на общината, който ежедневно предизвиква коментари от Бойко Борисов, Йорданка Фандъкова и по всичко изглежда, ще донесе медал на Братоев. Това не значи, че всичко по него е прекрасно.

Според запознати с подземното строителство, твърде възможно е причината за огромното количество материал, който е хлътнал, да не е единствено стара канализация. Експерти твърдят, че е много възможно причината за пропадането да е строежът на самото метро. Немалко вероятно е в тунела да е имало свличане, от което да е част и надземната дупка. Опитите тези пропадания да не се свързват с метрото само оставят лош вкус в устата и въпроси "ами ако...".

Извън метрото, дадената причина за дупката при булевард "Брюксел" беше подобна - стар канал. Ето защо логичен въпрос е, какво следва и как ще се спасяваме от бъдещи "хлътвания" заради миналото? Никой разбира се, нито дава, нито търси отговор на този въпрос.

Както е видно, тези подозрения ще потънат в запълнената дупка и този път. До следващия път.


8 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    Дупка, до дупка и ние плащаме...
    А някой ни обяснява, че лично той строи за нас и си реже лентичките ...
    Е колко можем да носим?

  • 2
    peter1946 avatar :-|
    Peter Stoychev

    Дума дупка не прави! Най- вероятно е пристигнала някоя черна дупка от космоса.

  • 3
    capiven avatar :-|
    Венцислав Тарашманов

    Според запознати....
    експерти.....
    немалко вероятно....

    В общи линии и ние не знаем ама да по лаем.

    Може да е от метрото.....ама може и да не е

    Дано успеят да открият повече информация.

  • 4
    the_european avatar :-|
    the_european

    Мога да се обзаложа с всеки на крупна сума, че всички тези хлътвания са в следствие на строежа на метрото. И въобще не са чак толкова необичайни, случвали са се и в Германия, и в Австрия - пак при подземни строежи на тунели на метро или нещо друго. А в София геологията е супер-сложна и рискът от такива хлътвания - доста по-голям. Дано да няма повече. Строителите ни на такъв тип тунели са едни от най-добрите в момента в Европа, добиха солиден опит.

  • 5
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    "....вероятно са пробили земните насипи и са нарушили гранитното равновесие..."

    Ииии...., страхотно обяснение! Но не е правдоподобно. Е, учителката най-после трябва да признае, че е във връзка с матурите.

  • 6
    minusm avatar :-?
    Тарасион

    Е, то в Кьолн при строежа на метрото се гътна градският архив - т.е. отвори се дупка, която погълна цялата многоетажна сграда в центъра на Кьолн! За София при строежа на тунелите засега всичко е на много добро ниво, поне в сравнение с други метра в Западна Европа.

    http://cdn1.spiegel.de/images/image-56960-panoV9free-ncyf.jpg

  • 7
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    Много ясно, че и копането за метрото е допринесло, но то не е причината. Земята в този участък е отмивана от вода доста дълго време. Получила се е кухина и вибрациите от дълбането са разместили останалите земни пластове достатъчно, че да предизвикат срутване на кухината. Винаги стават аварии. Няма нищо идеално в този свят. А тона на статията е като на станал с гъза нагоре журналист.

  • 8
    tanas avatar :-|
    Танас

    Лошо уплътнение на обратния насип и пробив във В и К го е '' уплътнила ''.
    Трамбовка - поливане е трябвало да се направи преди а не след строежа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK