Колко е дълбока дупката
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко е дълбока дупката

Все още няма единно мнение на експерти и институции за това каква е причината за появата на огромната дупка.

Колко е дълбока дупката

След няколко различни версии за пропадането на част от бул."Черни връх", ситуацията вероятно ще остане "недообяснена"

10318 прочитания

Все още няма единно мнение на експерти и институции за това каква е причината за появата на огромната дупка.

© Юлия Лазарова


Когато се отвори дълбока дупка (било то в пътищата, в баланса на някоя банка или в работата на някоя институция), естествената реакция на отговорните би трябвало да е да дадат обяснение за появяването й. Но някак си почти винаги гражданите не получават информация какъв точно е проблемът и кой е виновен.

Да вземем примера от днес. Към 8 сутринта част от столичния булевард "Черни връх" пропадна в строящото се метро. Или поне около този час стана известно, че това се е случило, след като таксиметрови шофьори подават сигнал в "Дарик". 

Директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев потвърди за инцидента (сякаш беше възможно някой да се е объркал и да няма пропаст с размерите на малка детска площадка, появила се на средата на тротоар), и каза успокояващо, че няма ранени хора и пострадали автомобили, а случаят се проверява. Няколко коли наистина висяха на ръба на пропастта, съдейки по снимките в социалните мрежи, но да приемем, че собствениците им ще бъдат обезщетени.

Версията на общината - I част

По-натам обаче започна да става все по-объркано. След като се установи, че проблемът е "дълбок" и че становище трябва да има, от Столична община обявиха, че вероятната причина е наводнение, като все още не е ясно дали за това е допринесла авария в канализация или водопровод.

Версията на строителите

На друго мнение беше главният инженер Иван Илиев от строителна компания "Станилов", които строят метростанцията на бул. "Черни връх с ул. "Хенрих Ибсен" и "Сребърна", както и с ул. "Филип Кутев" и трасето под булеварда. Пред "Капитал Daily" той обясни, че старата канализация, както и други комуникационни съоръжения, които се намират под участъка, вероятно са пробили земните насипи и са нарушили гранитното равновесие, предизвиквайки слягане на асфалта към два-два и половина метра.

Зад това сложно обяснение, се крие следното - в съседство с пробива за метрото, някой някога си е оставил ръцете и не е насипал като хората земя около прокараните канализация и комуникации. Те са слягали, а когато метрото е започнало да пробива до тях, са се слегнали. Елегантно обяснение, стига да не ставаше дума за дупка с ръст около 3 метра. Бая слягане трябва да е било. Искат ли от "Станилов" да ни убедят, че дори да го нямаше метрото, това "слягане" след да речем 10 години, щеше да доведе до същия ефект? И да се притесняваме ли за всяка улица, на която паркираме, живеем, вървим?

Версията на общината - II част

Последва становище на дирекция "Контрол по строителството" към Столична община, която потвърди две неща - първо, че стар канал, който не се използва от години, е причина за станалото, както и че дупката вече е преобразувана в "каверна" (на разбираем език - кухина).  Това било установено с конструктори, геолози и с проектанта на обекта.

Версията на метрото

Малко по-късно, "Метрополитен" в лицето на Братоев отново опроверга общината и се върна на версията с аварията. Според него, преовлажняване на почвата вследствие на спукан канал е причината за пропадането на участъка.

Само ги заобикаляме

Тук е момента да припомним, че това не е първата дупка, която се появява по трасето на метрото. Специално по булевард "Черни връх", е имало още две такива. В "Младост", на кръстовището до супермаркет "Хит" преди време пътното платно хлътна, пак при изкопните работи за тунел отдолу.

Опитите да не бъдат свързани тези "каверни" с работата по метрото са странни. Да, то е блестящият нов проект на общината, който ежедневно предизвиква коментари от Бойко Борисов, Йорданка Фандъкова и по всичко изглежда, ще донесе медал на Братоев. Това не значи, че всичко по него е прекрасно.

Според запознати с подземното строителство, твърде възможно е причината за огромното количество материал, който е хлътнал, да не е единствено стара канализация. Експерти твърдят, че е много възможно причината за пропадането да е строежът на самото метро. Немалко вероятно е в тунела да е имало свличане, от което да е част и надземната дупка. Опитите тези пропадания да не се свързват с метрото само оставят лош вкус в устата и въпроси "ами ако...".

Извън метрото, дадената причина за дупката при булевард "Брюксел" беше подобна - стар канал. Ето защо логичен въпрос е, какво следва и как ще се спасяваме от бъдещи "хлътвания" заради миналото? Никой разбира се, нито дава, нито търси отговор на този въпрос.

Както е видно, тези подозрения ще потънат в запълнената дупка и този път. До следващия път.

Когато се отвори дълбока дупка (било то в пътищата, в баланса на някоя банка или в работата на някоя институция), естествената реакция на отговорните би трябвало да е да дадат обяснение за появяването й. Но някак си почти винаги гражданите не получават информация какъв точно е проблемът и кой е виновен.

Да вземем примера от днес. Към 8 сутринта част от столичния булевард "Черни връх" пропадна в строящото се метро. Или поне около този час стана известно, че това се е случило, след като таксиметрови шофьори подават сигнал в "Дарик". 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    Дупка, до дупка и ние плащаме...
    А някой ни обяснява, че лично той строи за нас и си реже лентичките ...
    Е колко можем да носим?

  • 2
    peter1946 avatar :-|
    Peter Stoychev

    Дума дупка не прави! Най- вероятно е пристигнала някоя черна дупка от космоса.

  • 3
    capiven avatar :-|
    Венцислав Тарашманов

    Според запознати....
    експерти.....
    немалко вероятно....

    В общи линии и ние не знаем ама да по лаем.

    Може да е от метрото.....ама може и да не е

    Дано успеят да открият повече информация.

  • 4
    the_european avatar :-|
    the_european

    Мога да се обзаложа с всеки на крупна сума, че всички тези хлътвания са в следствие на строежа на метрото. И въобще не са чак толкова необичайни, случвали са се и в Германия, и в Австрия - пак при подземни строежи на тунели на метро или нещо друго. А в София геологията е супер-сложна и рискът от такива хлътвания - доста по-голям. Дано да няма повече. Строителите ни на такъв тип тунели са едни от най-добрите в момента в Европа, добиха солиден опит.

  • 5
    judjuk avatar :-|
    Judjuk

    "....вероятно са пробили земните насипи и са нарушили гранитното равновесие..."

    Ииии...., страхотно обяснение! Но не е правдоподобно. Е, учителката най-после трябва да признае, че е във връзка с матурите.

  • 6
    minusm avatar :-?
    Тарасион

    Е, то в Кьолн при строежа на метрото се гътна градският архив - т.е. отвори се дупка, която погълна цялата многоетажна сграда в центъра на Кьолн! За София при строежа на тунелите засега всичко е на много добро ниво, поне в сравнение с други метра в Западна Европа.

    http://cdn1.spiegel.de/images/image-56960-panoV9free-ncyf.jpg

  • 7
    dark_dirk avatar :-|
    Симо

    Много ясно, че и копането за метрото е допринесло, но то не е причината. Земята в този участък е отмивана от вода доста дълго време. Получила се е кухина и вибрациите от дълбането са разместили останалите земни пластове достатъчно, че да предизвикат срутване на кухината. Винаги стават аварии. Няма нищо идеално в този свят. А тона на статията е като на станал с гъза нагоре журналист.

  • 8
    tanas avatar :-|
    Танас

    Лошо уплътнение на обратния насип и пробив във В и К го е '' уплътнила ''.
    Трамбовка - поливане е трябвало да се направи преди а не след строежа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK