Тестовете не дават пълна картина за нужните на децата умения
Бившият образователен министър на Южна Корея Джу-Хо Лий пред "Капитал"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Профил
Проф. Джу-Хо Лий e бивш министър на образованието, науката и технологиите на Република Корея от 2010 до 2012 г., изпълнител на някои от най-ключовите образователни реформи в страната. Преди да заеме министерския пост, той е служил две години като зам.-министър и още толкова като секретар по образованието към президента на Република Корея. В този период той изготвя плановете си за промяна на образователния модел, които целят да увеличат човешкия капитал на източноазиатската държава. Усилията му в посока подобряване на образователните стандарти започват още когато той е член на Националната асамблея на страната. Тогава Лий инициира законови промени, които позволяват декласифицирането на информацията за резултатите от стандартизираните тестове - ключови данни, върху които се градят всички следващи реформи. Той гостува в България по покана на ВУЗФ и посолството на Република Корея."Кризата е идеален момент за реформа. Не бива да позволявате на нито една хубава криза да ви се изплъзне", предупреждава проф. Джу-Хо Лий, министър на образованието, науката и технологиите на Южна Корея от 2010 до 2012 г. На пръв поглед "криза в корейското образованието" звучи смешно на фона на факта, че учениците от Южна Корея не са изпадали от челната десетка на тестовете PISA, провеждани от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD). Лий, известен като архитект на последната реформа на образователната система на своята страна, обаче твърди, че точно тази вманиаченост (съвсем без преувеличение) на корейското общество по стандартизираните тестове вреди - на държавата, на икономиката и на учениците. И макар много от проблемите на Южна Корея да звучат като от друго измерение, България има какво да научи от опита на корейците в модернизирането на образователната им система.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
7 коментара
Тестовете, особено тези със затворен отговор (а, б, в) са прекрасно средство за преписване. Така учениците се спасяват от опасността да лъсне отвратителното им невежество, а учителите отчитат някаква дейност. Всички са щастливи, че правят нещо, накрая полуграмотни същества се мотаят безцелно по улиците и броят до 12. Функционално неграмотни и невежи, разчитат на родителите и късмета си. Прекрасна картинка на България след прехода към Нищото.
[quote#1:"gigabyte"]Тестовете, особено тези със затворен отговор (а, б, в) са прекрасно средство за преписване. [/quote]Не и ако се сменя последователността на случаен принцип. Първо, въпросите може да са в различна последователност за различните ученици. Второ, за един и същ въпрос поредността на отговорите може да се редува - т.е. в един вариант на теста верен е отговор "А", в друг е "Б" - просто съдържанието на отделните опции се разменя.
Такива пермутации са нормални при тестовете, които се провеждат на запад. Просто е крайно време да възложат тестовете на чужда компания. Напр. американската Educational Testing Service има над 70 години опит в провеждането на стандартизирани тестове (ТОЕФЛ, САТ, ГМАТ, ГРЕ и т.н.). Ако такава фирма поеме тестовете хем ще свърши работата по-добре, хем няма да има изтичане на въпросите, както се случва у нас.
"Това, което прави южнокорейската система толкова жизнена и конкурентоспособна, е далновидността, с която се управлява, и способността й за адаптация към новите икономически реалности и нуждите на бизнеса"
Далновидността, уважаеми властимащи!
Прекрасно интервю от бивш министър с отлични мениджърски умения, човек способен да дефинира проблеми и след това и да ги решава. Ние имаме много умни държавни чиновници и политици с управленски умения, много подготвени, но не рядко им липсва точно този мениджърски подход. "Подписахме меморандуми за разбирателство с местните клонове на компании от сектора, в който са и техническите училища. Поканихме техни бивши изпълнителни директори да станат директори" - страхотно, просто великолепно хрумване. Мога да си представя какво може С ОГРОМНО УДОВОЛСТВИЕ да направи пенсиониран топ-мениджър с едно училище. Най-най-най-обаятелния ми преподавател от следването ми в Германия беше един бивш топ-мениджър от концерна Даймлер. Цели негови изказвания помня наизуст. На лекциите му нямаше къде игла да падне. Човекът беше дал път на младите във фирмата, за да преподава на хлапетата своя опит. :)
Много е прав Проф. Лий. В България откакто започнаха тия тестове, децата тотално са се зомбирали. Едно съчинение не мога да напишат. Да не говорим, че има такива, които не могат да развият и едно правилно, смислено сложно изречение. После се чудим защо нямат реализация и защо бягат по чужбина да учат или да берат ягоди...
До коментар [#1] от "gigabyte":
тестът е най-доброто за масово тестване за стандартни знания. от там нататък вече е устното изпитване, но него го правиш за отбран относително малък % от учащите. а колкото можеш да препишеш, толкова можеш и да подкупиш изпитващия.
Има и нещо общо в резултатите от образователните ни системи - и в двете страни нараства недостигът на качествени средни кадри !
Това в дългосрочно перспектива е може би по-голям проблем даже от некачественото ни висше образование.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.