Излязоха резултатите от матурите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Излязоха резултатите от матурите

Излязоха резултатите от матурите

Общият успех не е много по-различен от миналогодишния, но този по български език и математика пада

Люба Йорданова
16010 прочитания

© Анелия Николова


Успехът на дванайсетокласниците от матурите тази година не е много по-различен от този през 2014 г. Това стана ясно в петък при представянето на резултатите от държавните зрелостни изпити в Министерството на образованието и науката (МОН).

Подобно на презентацията след външното оценяване на 4 и 7 клас, и тази изобилстваше от числа без никакъв анализ. В сравнение с миналата година зрелостниците са изкарали малко по-нисък среден брой точки на задължителния изпит по български език и литература, както и по математика, история, география и билогия. Успехът се качва по физика, философския цикъл и по някои от чуждите езици. Делът на слабите оценки по български език и литература и по математика също е по-висок от този през 2014 г. 

За поредна година личат огромните разлики между различните видове училища. Докато учениците от профилираните гимназии (сред които езиковите и математическите) имат среден успех 5,08 по български и литература, връстниците им от професионалните гимназии (бившите техникуми) получават 3,85. Традиционно на първите места по резултати са Американският колеж, 91. Немска езикова гимназия, Испанската гимназия, 73-то СОУ и Езиковата гимназия в Пловдив.

Сравнението по региони също не изненадва - най-добре по български и литература са се представили учениците от София-град, Смолян, Варна и Пловдив, а най-лошо - от Ямбол, Силистра и Разград. Големи промени в сравнение с миналата година няма, с изключение на Кърджали, където средният успех драстично пада.

Въпросът защо учениците от различни училища и региони се справят толкова различно и как може да се промени тази негативна тенденция отново остана без отговор.

Успехът на дванайсетокласниците от матурите тази година не е много по-различен от този през 2014 г. Това стана ясно в петък при представянето на резултатите от държавните зрелостни изпити в Министерството на образованието и науката (МОН).

Подобно на презентацията след външното оценяване на 4 и 7 клас, и тази изобилстваше от числа без никакъв анализ. В сравнение с миналата година зрелостниците са изкарали малко по-нисък среден брой точки на задължителния изпит по български език и литература, както и по математика, история, география и билогия. Успехът се качва по физика, философския цикъл и по някои от чуждите езици. Делът на слабите оценки по български език и литература и по математика също е по-висок от този през 2014 г. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    За разликите между профилираните гимназии и техникумите няма какво да се говори - винаги е било така, сега покрай матурите просто лъсва цялата истина. И навремето, и сега една шестица в тези гимназии струваше много повече от шестица в техникумите, да не говорим за някое училище в малък град. Неслучайно навремето стипендиите за успех в гимназиите бяха за успех с 25 стотни по-малък от този на техникумите.

  • 2
    plamenhristov5 avatar :-?
    plamenhristov5

    Има една съществена тънкост - класацията на успеха на зрелостниците по учебни заведения, от които се явяват, е недействителна, необективна и непредставителна. Причината е в това, че за подготовката им за изпитите, а оттам и за резултатите, имат решаващ и основен принос онези институции, обикновено частни школи, които са ги подготвили, а не училищата, в които се обучават. Ако тези училища бяха сносни, защо тогава всички ходят на частни уроци за подготовка!? Щяха да се задоволят с училищната подготовка - но не го правят, нали.
    Действителността е, че така наречените елитни гимназии и др. подобни днес изобщо са „извън играта“ в изграждането на качествена работна ръка за бизнеса. И ако трябва да правим класация, тя трябва да е листване на частните школи, в които се готвят преди матурите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK