Фирма-касичка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирма-касичка

Вносители и служители от системата на БАБХ са категорични, че дейността на частните фирми, които представляват агенцията, е корупционна схема

Фирма-касичка

Частни дружества събират непоносими такси за фитосанитарен контрол на свиленградската митница

Велина Господинова
10800 прочитания

Вносители и служители от системата на БАБХ са категорични, че дейността на частните фирми, които представляват агенцията, е корупционна схема

© Цветелина Белутова


Около 6 тира на час. Приблизително толкова камиони преминават ежедневно през граничния контролно-пропускателен пункт Капитан Андреево според превозвачи. По-голямата част от тировете превозват пресни плодове и зеленчуци както за България, така и за страните от ЕС. Според данни на Националния статистически институт за 2013 г. страната ни е внесла 86 хил. тона плодове и зеленчуци от югоизточната ни съседка. Около 60% от износа на Турция за европейските страни преминават през нашата територия.

На входа на България всеки камион, превозващ плодове и зеленчуци, подлежи на фитосанитарен контрол и заплаща съответните държавни такси за това. От няколко години обаче Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) се е освободила от тази дейност и е предоставила това на частни фирми. Освен държавните такси тези фирми посредници събират и други такси, които, освен че не са регламентирани никъде, будят съмнения за създаване на официална схема за рекет и институционализирана корупция - всеки камион плаща на границата огромни такси, но на частна фирма, чийто избор става по неясни критерии. Според вносители на плодове и зеленчуци от Турция въпросните дружества са се появили на свиленградската митница през 2012 и с малки прекъсвания в периода между извънредните парламентарни избори през 2013 г., когато първото правителство "Борисов" подаде оставка до кабинета на "Орешарски", работят и до днес. Превозвачи твърдят, че въпросните фирми се ползват с протекции по висшите етажи на властта, а схемата работи безотказно вече при трето поредно правителство. Първоначално сумите, които плащат превозвачите, са от порядъка на до 200 лв., като са им събирани само два вида такси – за представителство пред БАБХ и за фитосанитарен контрол. Последните месеци обаче сумите, които събират някои от тези частни фирми за контрол на превозваната продукция за едно превозно средство, достигат до внушителните близо 800 лв., а броят на таксите се е увеличил на пет.

Баста

В средата на март Сдружението на търговците на едро сезира тогавашния директор на БАБХ Пламен Моллов, министъра на земеделието Десислава Танева, председателя на парламентарната комисия по земеделие Румен Христов и финансовия министър Владислав Горанов. В писмото сдружението настоява прекият отговорник за тази дейност – БАБХ, ведомството, на чието подчинение е агенцията – това на земеделието, и ресорната комисия в Народното събрание да направят проверка как се формират тези такси. В писмото е приложена фактура, издадена от едно такова дружество, работещо като "представител" на агенцията, от която става ясно, че на фирмата вносител са взети пет вида такси – 55 лв. за представителство пред БАБХ, 79 лв. за фитосанитарен контрол, малко под 17 лв. за изготвяне на сертификат за съответствие, 50 лв. за контрол на пресните плодове и зеленчуци и 407 лв. за товаро-разтоварна дейност. От тези такси трите са държавни и са регламентирани в наредбата на МС. Останалите две – за представителство пред БАБХ и за товаро-разтоварна дейност, са суми, които остават за фирмата контрольор. В писмото си вносителите на плодове и зеленчуци считат, че сумата за представителство от 55 лв. , която се заплаща еднократно за всяко превозно средство, е прекалено висока. Освен това въпросната такса никъде не е регламентирана и не е ясно въз основа на какво се заплаща. Изчисляват и че, ако на час преминават по 6 камиона, сумата на ден, която тези фирми прибират само от тази такса, е в размер на между 5 и 6 хил. лв. Вносителите считат и че другата такса – за товаро-разтоварна дейност, не отговаря на работата, която на практика тези фирми извършват. "Задължението за контрол на тези служби не означава извършване на физическа проверка на почти всички преминаващи превозни средства", се казва още в писмото. А и сумата от 400 лв. е прекалено висока, дори да се налага да се разтовари част от камиона, за да се вземат проби от стоката. Вносителите считат и че фактурите, издавани от фирмите, които представляват БАБХ, се издават неправомерно, защото те веднъж начисляват ДДС върху три вида такси – за представителство, за товаро-разтоварна дейност и за изготвяне на сертификат за съответствие, впоследствие тези фактури се включват в общата облагаема митническа стойност, за която също се начислява ДДС. "Издадените фактури от фирмите, извършващи представителство, трябва да са без начислен ДДС, така както БАБХ издава своите фактури за фитосанитарен контрол", смятат вносителите. По тази причина писмото им е изпратено и до финансовия министър Владислав Горанов. Вносителите изчисляват, че заедно със задължителната сума за митническо посредничество общата сума, която плащат за един камион, достига до 1000 лв.

Кой контролира частните контрольори

Оказва се, че никой не може да каже как тези фирми, които представляват БАБХ, са се озовали на границата. От агенцията по безопасност на храните твърдят, че съгласно нормативните актове на ЕС, всеки вносител на продукти, идващи от трети страни и внасяни на територията на ЕС, трябва да бъде представляван пред БАБХ от така нареченото отговорно за товара лице. "То отговаря за всички несъответствия на пратките, ако при проверките се открият такива, попълва документи, отнасящи се до пратката, извършва всички други действия, необходими за осъществяване на вноса на съответната пратка (товарене, разтоварване, изпращане на съответните проби, взети от компетентните органи, заплащане на такса за унищожаване на стоката, ако е необходимо, и др.), както и заплаща всички разходи по вноса, включително и таксите за извършваните от компетентните органи проверки и инспекции", казват от БАБХ. Твърдят и че те нямат отношение към избора на "лице, отговорно за товара", което да представлява определена фирма вносител. "Изборът на такова лице се осъществява от самата фирма вносител като акт на волеизявление, като за това се сключва договор за представителство между юридическите лица - вносител и представител", заявяват от агенцията. А по повод двете такси – за представителство и за товаро-разтоварна дейност, казват, че "лицето, отговорно за товара", е самостоятелно дружество, регистрирано според законите на Р. България, и като такова има право само да определят ценовата си политика, както и да сключва договори с контрагенти, които приемат тази политика."

Проблемът в случая обаче е, че въпросните фирми, които представляват БАБХ, нямат сключени такива договори с фирмите, вносители на плодове и зеленчуци. Освен това служители от системата на агенцията по безопасност на храните казват, че всички вносители на такава продукция имат бланки, на които е посочено лицето, отговорно за товара, което на практика обезсмисля необходимостта от такъв "посредник".

Кой представлява БАБХ на границата

Кои са частните фирми, които прибират държавните такси вместо БАБХ, обаче се оказа най-стриктно пазената тайна в държавата. "Капитал" се обърна към директора на Областната дирекция по безопасност на храните в Хасково д-р Георги Станков. Той обаче каза, че е назначен на поста от 1 юни и не може да отговори на въпроса. Добави и че с приетия неотдавна нов устройствен правилник на БАБХ контролът по границата е преминал на директно подчинение на централата на агенцията по безопасност на храните в София. Потърсихме и началника на отдел "Граничен контрол" на агенцията в Свиленград д-р Атанас Михайлов, който първоначално заяви, че "фитосанитарният контрол по границата се извършва от "нас", т.е. БАБХ, но след като му беше цитирана конкретна фирма и какви такси тя събира, той заяви, че не знае колко са частните фирми, които представляват агенцията, в която той работи, и препрати към централата на БАБХ в София за информация. Неофициално се твърди, че към 2013 г. фирмите, които представляват агенцията по безопасност на храните, са 10, като 4 от тях са основни. Едната е "Интерпред еврологистик" ЕООД, която е издала въпросната фактура за малко над 700 лв. Тя се сочи като основен играч в този "бизнес" и по още една причина – притежава лаборатория на Капитан Андреево - "Евро лаб", която може да прави проби на продукцията, внос от Турция. В началото на март със заповед на вече бившия председател на БАБХ Пламен Моллов именно тази лаборатория беше избрана да прави пробите за наличие на пестициди в турските плодове и зеленчуци на 50% от пратките, които влизат през границата на Капитан Андреево. Пробите са в рамките на мониторинга върху вноса от Турция от март до юни, като за изследванията плаща БАБХ.

"Капитал" се опита да потърси фирмата за коментар по издадената фактура за 700 лв., но в Търговския регистър за контакт с дружеството е посочен само адрес. Едноличният собственик на "Интерпред еврологистик" е дружеството "Интерпред-БГ" АД. Седалището на последната фирма е записано в търговския регистър така: "Мария Луиза, предгаров площад, комплекс Трафик маркет 67". Въпросният комплекс "Трафик маркет" се свързва с някога приближеният до ВИС Красимир Каменов-Къро, като там са регистрирани и две от свързаните с него фирми - "Паралакс 1" на съпругата му Светлана Каменова и "Трафик маркет". Името на Красимир Каменов се свързва със скандала и около т.нар. златен гьол на ГККП Капитан Андреево. Преди две години свързаната със съпругата му фирма "Пи.Еф.Си." ЕООД сключи договор с БАБХ да събира държавните такси от дезинфекцията на превозните средства, влизащи през граничния пункт от Турция. След скандала договорът беше прекратен, а тогавашният директор д-р Йордан Войнов напусна поста. В случая с "Интерпред еврологистик" обаче връзката на фирмата с Каменов е косвена. По-интересен всъщност е членът на управителния съвет на "Интерпред-БГ" Мирослав Петков. Той е свързан с приватизацията на общинското дружество "БКС-Лозенец". Петков е съдружник с общинският съветник от ГЕРБ в столичния общински съвет Искра Ангелова във фирмата "Лигал файненшъл консултинг". Притежавал е и 5% в "Юнион инс" - застрахователната компания, която СИК направи през 1998, за да избегне ограниченията в закона за застраховането против силовите компании.

Другата от фирмите, представляващи БАБХ на Капитан Андреево, сочена за основна, е "Имосет" ЕООД. Собственик на дружеството е 68-годишният Петър Божинов. Той участва в редица фирми, свързани със спедиторска дейност, транспортни и туристически услуги, внос на петрол. Божинов има съдружие с лица, срещу които преди 3 години Специализираната прокуратура е повдигнала обвинения за данъчни престъпления. Това са Юрик Георгиев и Имад Абдулрахим Шахин. Според съобщението на прокуратурата тогава Юрик Георгиев е бил начело на престъпна група от осем души, която е съставяла документи с невярно съдържание. Обвинението е, че от началото на 2012 г. членовете на групата не са плащали данъчни задължения в особено големи размери на стойност 1 531 249 лева, като не са издавали фактури и други счетоводни документи. В края на октомври 2012 г. те бяха арестувани в рамките на операция "Карго".

Любопитното за двете фирми е, че в Търговския регистър няма публикувани финансови отчети за дейността им. Според източници на "Капитал" "Интерпред еврологистик" е отчела за 2014 г. приходи от малко над 5 млн. лв. Приблизително толкова – 5 500 000 лв., е отчела и "Имосет".

Сред останалите фирми, които се сочат като "представители" на БАБХ на Капитан Андреево, е "Люнея" ЕООД. Подобно на "Имосет" тя също има само един собственик, а седалището й е в блок в столичния квартал "Дървеница".  Собственикът й Любомир Момчев е сред управляващите  сдружението "Асоциация на вносителите и дистрибуторите на храни" заедно с управителя на "Интерпред еврологистик" Радослав Костов. В същата асоциация е Размиг Чакърян, който е бил управител на "Трафик маркет", преди дружеството от ООД да стане ЕООД. Тогава съсобственик с 20% в него е фирмата на съпругата на Красимир Каменов-Къро – Светлана. Сега Чакърян е в борда на директорите на борсата за плодове и зеленчуци на едро "Слатина". Управител и собственик е на "Прогресив бизнес дивелъпмънт", което пък притежава половината от капитала на "Екологистик" ООД заедно с Мирослав Петков.

От Сдружението на търговците на едро твърдят, че до този момент нямат отговор от сезираните институции по проблема. Въпросите как тези фирми са допуснати да извършват тази дейност, на базата на какво те събират държавни такси и такси за дейността си, как се отчитат на БАБХ и кой контролира дейността им обаче продължават да стоят. Отговорът трябва да даде новият изпълнителен директор на агенцията по безопасност на храните. В противен случай рискува да попадне в схемите на предшествениците си – Йордан Войнов и Пламен Моллов, които напуснаха поста преждевременно и след корупционни скандали.

По темата работи и Росен Босев

Около 6 тира на час. Приблизително толкова камиони преминават ежедневно през граничния контролно-пропускателен пункт Капитан Андреево според превозвачи. По-голямата част от тировете превозват пресни плодове и зеленчуци както за България, така и за страните от ЕС. Според данни на Националния статистически институт за 2013 г. страната ни е внесла 86 хил. тона плодове и зеленчуци от югоизточната ни съседка. Около 60% от износа на Турция за европейските страни преминават през нашата територия.

На входа на България всеки камион, превозващ плодове и зеленчуци, подлежи на фитосанитарен контрол и заплаща съответните държавни такси за това. От няколко години обаче Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) се е освободила от тази дейност и е предоставила това на частни фирми. Освен държавните такси тези фирми посредници събират и други такси, които, освен че не са регламентирани никъде, будят съмнения за създаване на официална схема за рекет и институционализирана корупция - всеки камион плаща на границата огромни такси, но на частна фирма, чийто избор става по неясни критерии. Според вносители на плодове и зеленчуци от Турция въпросните дружества са се появили на свиленградската митница през 2012 и с малки прекъсвания в периода между извънредните парламентарни избори през 2013 г., когато първото правителство "Борисов" подаде оставка до кабинета на "Орешарски", работят и до днес. Превозвачи твърдят, че въпросните фирми се ползват с протекции по висшите етажи на властта, а схемата работи безотказно вече при трето поредно правителство. Първоначално сумите, които плащат превозвачите, са от порядъка на до 200 лв., като са им събирани само два вида такси – за представителство пред БАБХ и за фитосанитарен контрол. Последните месеци обаче сумите, които събират някои от тези частни фирми за контрол на превозваната продукция за едно превозно средство, достигат до внушителните близо 800 лв., а броят на таксите се е увеличил на пет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    Скубят като за последно. И с право : понятията частно и държавно имат смисъл само когато има държава. Когато държавата изчезне , частното също пада автоматично . Няма на какво да е частно.

  • 2
    glog avatar :-|
    glog

    Причината за подобни идиотизми идва от факта, че държавното управление постепенно, но доста бързо се приватизира. Процесът започва от САЩ, в ЕС не е особено разпространен, но тъй като българите са много пъргави, когато става въпрос за аванта, при нас този процес очевидно бързо напредва.

    За какво става дума?

    Тъй като сме уж демократична държава, основните държавни власти се оформят като личен състав основно чрез избори и чрез назначаване на държавни служители. Но тези хора искат власт и облагите от властта, не и задълженията, свързани с упражняването на тази власт. Затова те прехвърлят на частни фирми и лица задълженията по упражняването на властта и се задоволяват само да осребряват колкото може по-изгодно това непредвидено от конституцията, но вече масово използвано прехвърляне на властта върху хора, които са овластени не от народа, а от неговите незаобиколими избранници.

    Но ако избранниците на народа прехвърлят срещу неизвестно каква аванта делегираната им от народа власт върху когото си искат, то защо тогава изобщо ги избираме и назначаваме на властови позиции? И не е ли време в конституцията да се предвидят клаузи, които да забраняват на народните избранници и на овластените от тях служебни лица да прехвърлят своята власт върху частни лица и структури? Или може би не е ясно, че демократична власт, която продава своята власт на частни лица, всъщност вече се е превърнала в нещо, което няма нищо общо с демокрацията?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK