С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 12 юни 2015, 17:12, 10047 прочитания

Фирма-касичка

Частни дружества събират непоносими такси за фитосанитарен контрол на свиленградската митница

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Около 6 тира на час. Приблизително толкова камиони преминават ежедневно през граничния контролно-пропускателен пункт Капитан Андреево според превозвачи. По-голямата част от тировете превозват пресни плодове и зеленчуци както за България, така и за страните от ЕС. Според данни на Националния статистически институт за 2013 г. страната ни е внесла 86 хил. тона плодове и зеленчуци от югоизточната ни съседка. Около 60% от износа на Турция за европейските страни преминават през нашата територия.

На входа на България всеки камион, превозващ плодове и зеленчуци, подлежи на фитосанитарен контрол и заплаща съответните държавни такси за това. От няколко години обаче Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) се е освободила от тази дейност и е предоставила това на частни фирми. Освен държавните такси тези фирми посредници събират и други такси, които, освен че не са регламентирани никъде, будят съмнения за създаване на официална схема за рекет и институционализирана корупция - всеки камион плаща на границата огромни такси, но на частна фирма, чийто избор става по неясни критерии. Според вносители на плодове и зеленчуци от Турция въпросните дружества са се появили на свиленградската митница през 2012 и с малки прекъсвания в периода между извънредните парламентарни избори през 2013 г., когато първото правителство "Борисов" подаде оставка до кабинета на "Орешарски", работят и до днес. Превозвачи твърдят, че въпросните фирми се ползват с протекции по висшите етажи на властта, а схемата работи безотказно вече при трето поредно правителство. Първоначално сумите, които плащат превозвачите, са от порядъка на до 200 лв., като са им събирани само два вида такси – за представителство пред БАБХ и за фитосанитарен контрол. Последните месеци обаче сумите, които събират някои от тези частни фирми за контрол на превозваната продукция за едно превозно средство, достигат до внушителните близо 800 лв., а броят на таксите се е увеличил на пет.


Баста

В средата на март Сдружението на търговците на едро сезира тогавашния директор на БАБХ Пламен Моллов, министъра на земеделието Десислава Танева, председателя на парламентарната комисия по земеделие Румен Христов и финансовия министър Владислав Горанов. В писмото сдружението настоява прекият отговорник за тази дейност – БАБХ, ведомството, на чието подчинение е агенцията – това на земеделието, и ресорната комисия в Народното събрание да направят проверка как се формират тези такси. В писмото е приложена фактура, издадена от едно такова дружество, работещо като "представител" на агенцията, от която става ясно, че на фирмата вносител са взети пет вида такси – 55 лв. за представителство пред БАБХ, 79 лв. за фитосанитарен контрол, малко под 17 лв. за изготвяне на сертификат за съответствие, 50 лв. за контрол на пресните плодове и зеленчуци и 407 лв. за товаро-разтоварна дейност. От тези такси трите са държавни и са регламентирани в наредбата на МС. Останалите две – за представителство пред БАБХ и за товаро-разтоварна дейност, са суми, които остават за фирмата контрольор. В писмото си вносителите на плодове и зеленчуци считат, че сумата за представителство от 55 лв. , която се заплаща еднократно за всяко превозно средство, е прекалено висока. Освен това въпросната такса никъде не е регламентирана и не е ясно въз основа на какво се заплаща. Изчисляват и че, ако на час преминават по 6 камиона, сумата на ден, която тези фирми прибират само от тази такса, е в размер на между 5 и 6 хил. лв. Вносителите считат и че другата такса – за товаро-разтоварна дейност, не отговаря на работата, която на практика тези фирми извършват. "Задължението за контрол на тези служби не означава извършване на физическа проверка на почти всички преминаващи превозни средства", се казва още в писмото. А и сумата от 400 лв. е прекалено висока, дори да се налага да се разтовари част от камиона, за да се вземат проби от стоката. Вносителите считат и че фактурите, издавани от фирмите, които представляват БАБХ, се издават неправомерно, защото те веднъж начисляват ДДС върху три вида такси – за представителство, за товаро-разтоварна дейност и за изготвяне на сертификат за съответствие, впоследствие тези фактури се включват в общата облагаема митническа стойност, за която също се начислява ДДС. "Издадените фактури от фирмите, извършващи представителство, трябва да са без начислен ДДС, така както БАБХ издава своите фактури за фитосанитарен контрол", смятат вносителите. По тази причина писмото им е изпратено и до финансовия министър Владислав Горанов. Вносителите изчисляват, че заедно със задължителната сума за митническо посредничество общата сума, която плащат за един камион, достига до 1000 лв.

Кой контролира частните контрольори



Оказва се, че никой не може да каже как тези фирми, които представляват БАБХ, са се озовали на границата. От агенцията по безопасност на храните твърдят, че съгласно нормативните актове на ЕС, всеки вносител на продукти, идващи от трети страни и внасяни на територията на ЕС, трябва да бъде представляван пред БАБХ от така нареченото отговорно за товара лице. "То отговаря за всички несъответствия на пратките, ако при проверките се открият такива, попълва документи, отнасящи се до пратката, извършва всички други действия, необходими за осъществяване на вноса на съответната пратка (товарене, разтоварване, изпращане на съответните проби, взети от компетентните органи, заплащане на такса за унищожаване на стоката, ако е необходимо, и др.), както и заплаща всички разходи по вноса, включително и таксите за извършваните от компетентните органи проверки и инспекции", казват от БАБХ. Твърдят и че те нямат отношение към избора на "лице, отговорно за товара", което да представлява определена фирма вносител. "Изборът на такова лице се осъществява от самата фирма вносител като акт на волеизявление, като за това се сключва договор за представителство между юридическите лица - вносител и представител", заявяват от агенцията. А по повод двете такси – за представителство и за товаро-разтоварна дейност, казват, че "лицето, отговорно за товара", е самостоятелно дружество, регистрирано според законите на Р. България, и като такова има право само да определят ценовата си политика, както и да сключва договори с контрагенти, които приемат тази политика."
Проблемът в случая обаче е, че въпросните фирми, които представляват БАБХ, нямат сключени такива договори с фирмите, вносители на плодове и зеленчуци. Освен това служители от системата на агенцията по безопасност на храните казват, че всички вносители на такава продукция имат бланки, на които е посочено лицето, отговорно за товара, което на практика обезсмисля необходимостта от такъв "посредник".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста

И още: Правителството разреши на "ЦСКА-София" да строи в Борисовата градина, а Путин и Ердоган се разбраха за буферна зона в Сирия

23 окт 2019, 1500 прочитания

Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници 3 Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници

Така държавната компания може да поеме от Пеевски най-неатрактивната дейност - нощната логистика

23 окт 2019, 1976 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Работническо-лекарска приватизация

Проектозаконът за лечебните заведения предлага докторите да са преференциален купувач на клиниката, в която работят

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10