С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 12 юни 2015, 18:26, 11440 прочитания

Магистрали за временно ползване

Защо някои пътни отсечки нямат акт 16, или как държавата се предава пред собствените си правила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Представете си, че сте частен инвеститор и имате предприятие за месо. Преди да започнете каквато и да било дейност, държавна приемателна комисия трябва да ви издаде акт 16, след това и разрешение за ползване. Това означава, че обектът е годен за експлоатация и най-вече - че има всички необходими документи да започне работа. Шансът институциите да направят изключение за вас, частния инвеститор, ако ви липсва дори едно листче от списъка, е нищожен.

Не така стоят нещата обаче, когато възложител е държавата. С аргумента за висок обществен интерес - какъвто се води случаят с магистралите, проходите и важна инфраструктура, някои главни пътни отсечки от години се експлоатират без акт 16 и разрешение за ползване. Законът позволява експлоатацията им да става с временно разрешително след издаване на акт 15. Това обаче е проблем поради няколко причини. Да оставим настрана двойния стандарт - често това е признак за немарливост, защото пропуските са по вина на държавата, а потърпевши са изпълнителите, чийто гаранционен срок не може да влезе в сила. Гаранцията почва да важи едва след издаване на акт 16 и на практика строителят отговаря за качеството на пътя не пет или десет години, както е по договор, а 15, когато асфалтът със сигурност вече е амортизиран.


Отчужденията са ни трудни

В момента без акт 16 са лот 0 (Даскалово - Долна Диканя) и лот 1 (Долна Диканя - Дупница) на магистрала "Струма" и участъкът на магистрала "Хемус" от околовръстното до пътен възел Яна. Причината и в трите случая са неприключили отчуждения.

Най-фрапантен е случаят с нулевия лот на "Струма", тъй като отсечката беше пусната за движение през 2007 г. и до ден днешен няма разрешение за ползване. Допустимата скорост по него години наред бе 90 km/h, но с откриването на лот 1 от Долна Диканя до Дупница бе вдигната на 120 km/h. Причината за забавянето е разминаване между данните за трасето на пътя по кадастралните карти и по тези на поземлените комисии. "Това е проблем, чието решаване е въпрос на съгласуване между много институции. Става въпрос за това, че в кадастъра са нанасяни земеделски земи по средата на пътя, а в много от случаите пътят по тези карти е на 20 м от съществуващия", обясни навремето шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров. "Ако не се поправи грешката, за да бъде узаконен пътят, трябва буквално да бъде отчужден наново. А това няма как да се случи", смята той. И така, предавайки се пред капаните на собствената си администрация и собствените си оплетени правила, държавата взима решение магистралата да се ползва без акт 16. В крайна сметка нали тя контролира кой има такъв акт?
Заради неуредиците с проекта и спорове с изпълнителите на нулевия лот на "Струма" цената на отсечката се увеличи от 32 млн. евро на 98 млн. евро. Строител беше македонската компания "Маврово".



Още по-показателен е примерът с началото на магистрала "Хемус". Тя беше пусната за движение с акт 15 през август 2013 г., но все още има незавършени прилежащи съоръжения, по-точно едно отклонение към Кремиковци. Шефът на АПИ обясни, че отново е имало разминаване между проекта и фактическата обстановка. Оказало се, че на мястото на пътя има газова връзка към металургичния комбинат, която трябва да се измести съществено. В движение започва процедура по отчуждаване на нови терени, но собствениците обжалват размера на обезщетението. Държавата оценила имота им на около 10 лв. на кв.м, но те искат по 150 - 200 евро за кв.м по думите на Лазаров. Този спор увисва в съда. Основното трасе на магистралната отсечка е завършено през 2013 г., когато дори регионалният министър по онова време - Десислава Терзиева, се оплака от натиск час по-скоро пътят да се открие за движение. "Все пак трябва да спазваме и законовите изисквания. Аз съм юрист и не мога да допусна да се откриват пътища, които не са безопасни и са без съответните документи", заяви тя тогава. Участъкът беше открит няколко часа след подписване на акт 15.

Изпълнител е обединение "Хемус А2" с водещ партньор "Трейс груп холд". Техен представител коментира пред "Капитал", че две години по-късно гаранцията за пътя още не е почнала да тече. "На практика ние губим от това - вместо 10 години ще сме отговорни за състоянието на пътя 12 или 15 години", казват от компанията. Оттам посочват, че все пак причината не е, че няма добра воля от страна на държавата, а че понякога и възложителят, и изпълнителят се сблъскват с непредвидени проблеми. "Тогава заедно търсим решение и всичко е въпрос на договорка", казват изпълнителите.

Съучастник по принуда

Друг представител на бранша, участвал в изграждането на магистралите, коментира обаче, че гаранционните срокове са търговски отношения и си има ред и начин, по който да бъдат уредени. "За да се пусне един участък за движение с акт 15 и с разрешение за временно ползване, е необходим подпис на строителя. Това значи, че си е отчел всички рискове. Освен това изпълнителят има право на преговори - след като става въпрос за непредвидено обстоятелство, от коя дата да започне да му тече гаранционният срок. Това може да е от датата на приемане на обекта", коментира пътният експерт.

Това на теория е така, но на практика строителите нямат голямо поле за пазарлъци. Ако изпълнителят не подпише протокол за предаване на обекта, той няма да получи финалното плащане, което обикновено е в размер на 30%. Когато говорим за обекти от по 100 млн. лева, сумата е трудно пренебрежима. Има още нещо - пътната агенция е основният и най-голям възложител на строителните компании, оборотите им до голяма степен зависят от нея и конфронтацията обикновено не е желателна.

Сгрешени карти, бавен съд, няма проблем

"Наистина вината е на държавата, понякога се действа на парче, не казвам, че е правилно. Но има причини да е така", коментира пред "Капитал" шефът на АПИ инж. Лазар Лазаров. "Има големи разминавания между картите на поземлените комисии и кадастъра. В момента тези неточности се изправят, но това отнема много време - заснемането и изменението на кадастъра", казва още той. Другата пречка пред финализиране на магистралите е бавният ход на делата за обезщетения на собственици. "Представете си - три състава на Върховния административен съд заседават два дни в седмицата и във всеки от тях гледат по 50 дела, тоест 100 дела на седмица. А жалбите са хиляди, чака се много дълго", казва Лазаров.

Още при предишното си управление ГЕРБ се опита да прокара промени в Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост, които грубо погазваха конституцията и предвиждаха нещо, наречено предварително изпълнение - при изграждане на обекти от национално значение държавата да влиза във владение на частния имот още преди приключване на спора за обезщетението. Те логично бяха отменени от Конституционния съд, а възложителите - държавни агенции и общини, още тъгуват по изпусната възможност да съкратят времето до срязването на лентичката.

Според регионалния министър Лиляна Павлова няма нищо драматично в това магистралите да се използват без акт 16, въпреки че законът го изисква. "Става въпрос за недовършени процедури, които не се отнасят за основното трасе. Въпросните отсечки са с акт 15. Това означава, че обектът е завършен, отговаря на параметрите, но тъй като има неприключили дейности, не може да бъде свикана държавна приемателна комисия. Но законът позволява - щом е завършена и е годна за експлоатация, отсечката да се ползва с временно разрешително. Няма последствия за бизнеса", категорична е министър Павлова. Мнението на строителния бранш леко се разминава, но трудно се спори от позицията на зависим.
 
Какво е акт 16

Акт 16 е документ, който финализира всяко строителство, тъй като удостоверява, че обектът, за който се отнася, е годен да бъде въведен в експлоатация. Иначе казано, той "дава" разрешение за ползване на даден строеж или сграда. Липсата му е знак, че съществува проблем в строителната документация на конкретния имот, като например несъответствие между одобрените проекти и реално изпълненото строителство. Информацията дали даден обект "притежава" акт 16 може да бъде взета от районна дирекция за национален и строителен контрол или от продавача му.

Макар терминът акт 16 да се използва изключително често като синоним на разрешение за ползване, между двете понятия съществува разлика и е добре да бъдат разграничавани. Акт 16 се издава (от съответната държавна приемателна комисия) за строежи от І до ІІІ категория (автомагистрали и пътища, хидротехнически съоръжения, производствени предприятия, сгради и съоръжения за обществено обслужване и други). Той е пряко свързан с установяването на годността за ползване на строежа и без него обектът не подлежи на експлоатация. Въз основа на този ключов документ съответната регионална дирекция за национален строителен контрол издава разрешение за ползване.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Предизборно шоу на магистрала "Хемус", завързан двубой за газовата връзка с Гърция Вечерни новини: Предизборно шоу на магистрала "Хемус", завързан двубой за газовата връзка с Гърция

И още: Samsung отложи пускането на сгъваемия си смартфон; Оръжеен търговец от България купил топ имение в Бевърли хилс

23 апр 2019, 2512 прочитания

Театърът "Магистрала "Хемус" 14 Театърът "Магистрала "Хемус"

Символичната първа копка на новия участък беше предизборно шоу на премиера Борисов. Уви, до реализирането на инфраструктурата има още много... път

23 апр 2019, 4585 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Полицейският протест срещу пенсионните промени продължава

Синдикатът на служителите на МВР не приема доводите на управяващите, че предлаганите нови условия са по-добри от сегашните

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Как да победим системата

Съветите на "Капитал" как потребителите сами да влияят на алгоритмите в интернет

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност