Магистрали за временно ползване

Защо някои пътни отсечки нямат акт 16, или как държавата се предава пред собствените си правила

Три отсечки от магистрали все още нямат акт 16
Три отсечки от магистрали все още нямат акт 16    ©  Цветелина Белутова
Три отсечки от магистрали все още нямат акт 16
Три отсечки от магистрали все още нямат акт 16    ©  Цветелина Белутова

Представете си, че сте частен инвеститор и имате предприятие за месо. Преди да започнете каквато и да било дейност, държавна приемателна комисия трябва да ви издаде акт 16, след това и разрешение за ползване. Това означава, че обектът е годен за експлоатация и най-вече - че има всички необходими документи да започне работа. Шансът институциите да направят изключение за вас, частния инвеститор, ако ви липсва дори едно листче от списъка, е нищожен.

Не така стоят нещата обаче, когато възложител е държавата. С аргумента за висок обществен интерес - какъвто се води случаят с магистралите, проходите и важна инфраструктура, някои главни пътни отсечки от години се експлоатират без акт 16 и разрешение за ползване. Законът позволява експлоатацията им да става с временно разрешително след издаване на акт 15. Това обаче е проблем поради няколко причини. Да оставим настрана двойния стандарт - често това е признак за немарливост, защото пропуските са по вина на държавата, а потърпевши са изпълнителите, чийто гаранционен срок не може да влезе в сила. Гаранцията почва да важи едва след издаване на акт 16 и на практика строителят отговаря за качеството на пътя не пет или десет години, както е по договор, а 15, когато асфалтът със сигурност вече е амортизиран.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    radoslavivanov avatar :-P
    radoslavivanov

    Уважаеми журналисти защо зад всеки проблем търсите "държавата"?
    Държавата да не би да е "Ламята Спаска" ;)?
    Когато за всеки проблем се ползва "държавата" дефакто се прикрива истинската отговорност, а тя винаги е персонална ;).
    Докато Вие журналистите не започнете да виждате в разследванията си персоналната отговорност зад всеки проблем, ще продължаваме да си живеем постарият удобен на много хора комунистически стил на "колективната безотговорност" ;).

  • 2
    nogica avatar :-|
    nogica

    държавата е чиновника който я представлява и не може 2-3 държавни организации пр.в статията "Причината за забавянето е разминаване между данните за трасето на пътя по кадастралните карти и по тези на поземлените комисии. "Това е проблем, чието решаване е въпрос на съгласуване между много институции"
    Чиновника се крие зад закона,а закона се кове от избраните в парламента,а те вземат рушвети и лобират в своя и партийна полза.:-)


    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    И пак да кажа (като римския сенатор Катон Порций Катон Стари за Картаген - че трябва да се разруши): магистрали има смисъл да се строят при над 20000 МПС на денонощие средногодишно. Магистралите струват пъти повече за строене и 10 пъти повече за поддържане от скоростните пътища (4 летни, две платна, по две ленти във всяка посока, без аварийна лента). Скоростния път може да поеме до 40000 МПС на денонощие средногодишно. В България НИКЪДЕ няма такова натоварване. (Е, може би София - Сливница има над 20000 и заслужава, София - Пловдив наближава 20000, но не повече.)
    Строежът на магистрала Хемус е престъпление по служба.
    Който е карал по италианската магистрала Триест - Милано и в Швейцария знае какво е натоварено движение. София Пловдив е пуст междуселски път в сравнение с тях.
    Хърватите си настроиха магистрали и си фалираха държавата.
    Нямам нищо против хубавите пътища. Мъчат ме глупавите управленски решения.

  • 4
    vnikolov79 avatar :-|
    vnikolov79

    Мога само да се съглася в предходният коментар. Не е редно голяма част от пътищата да са в окаяно състояние и после да има 100 км прилична магистрала. Дори само ако пътя заобикаля всички населени места, ако е с три ленти - по една за всяка посока и една обща за изпреварване - за много места това стига. Също да има и пътни възли на две нива. Нека мостовете са широки и по-късно като се замогнем да се построи още една лента - и да стане с 2х2 като скоростен път. Но такива да са всички първокласни пътища и да се следи всички до 4 класните и селските да са в отлично състояние. Тогава ще се пътува добре и няма да е прекалено скъпо.

  • 5
    nik0la avatar :-|
    Никола

    До коментар [#1] от "radoslavivanov":

    Защото ако навсякъде търсим лична отговорност, цялата работа се превръща в един безкраен лов на вещици, докато всички тръпнем в очакване на следващия месия, който само и единствено в благодарение на безупречния си морал ще реши собственоръчно на всички проблемите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Снимка на седмицата

Снимка на седмицата