Пенсионните портфейли и застрахователите трябва да бъдат проверени до година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пенсионните портфейли и застрахователите трябва да бъдат проверени до година

Ръководената от Стоян Мавродиев КФН не вижда съществени проблеми в портфейлите на пенсионните фондове, въпреки индикациите за източване на някои от тях чрез инвестиции в свързани лица.

Пенсионните портфейли и застрахователите трябва да бъдат проверени до година

Срокът за външната оценка е записан в проект, внесен от правителството в парламента

Николай Стоянов
8761 прочитания

Ръководената от Стоян Мавродиев КФН не вижда съществени проблеми в портфейлите на пенсионните фондове, въпреки индикациите за източване на някои от тях чрез инвестиции в свързани лица.

© Надежда Чипева


Комисията за финансов надзор (КФН) ще трябва "да организира извършване на преглед на активите на пенсионните фондове и на балансите на застрахователите, който да е готов в следващите дванадесет месеца". Това става ясно преходните и заключителните разпоредби на внесения в парламента проект за Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници. В първоначалния вариант на проекта, предложен за съгласуване от финансовото министерство, такъв текст липсваше. Оценката трябва да е външна, както и при банките, но методологията ще е на местния регулатор.

Намерението за оценката на активите беше заявено още в Националната програма за реформи на правителството в началото на май. За разлика от детайлно изложения график на проверката за банковия сектор обаче там липсваше каквато и да е яснота за сроковете за небанковия. Сега в новия закон, който със закъснение трябва да транспонира едноименната европейска директива (014/59/ЕС), за КФН е предвиден същият срок, какъвто и за БНБ - 12 месеца от влизането му в сила. А тъй като срещу страната вече има стартирала наказателна процедура, заявката е приемането на закона да стане максимално бързо.

Каква ще е процедурата

В законовите текстове няма детайли какви точно ще са изискванията и сроковете, които ще прилага регулаторът. Аналогично на оценката на активите на банките и тук процедурата трябва да стане "при участие на независими външни лица и институции с висока професионална репутация". Докато за БНБ е разписано, че трябва да се използва методология, съответстваща на прилаганата от Европейската централна банка, при извършената от нея оценка на 15 ноември 2013 г. за КФН е посочено, че трябва сама да разработи методология в сътрудничество с компетентните европейски органи. Също както и при банките, изрично е предвидено, че разходите за проверката ще са за сметка на пенсионните дружества и застрахователите.

Голямата разлика е, че за небанковия финансов сектор не са предвидени и стрес тестове, с които да се провери какво ще стане при негативни сценарии за икономиката и пазарите. Според Националната програма за реформи до края на 2015 г. след дискусия с всички заинтересовани страни ще бъде създаден управляващ комитет, който да ръководи процеса. Комитетът ще се председателства от КФН съвместно с Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA), ще участват представители от МФ и БНБ, а ЕК може да изпрати свой наблюдател. От този комитет се очаква да организира и провеждането на оценка на въздействието (специален стрес тест за оценка на цялостния ефект) от влизане в сила на предложените законодателни промени, за които е даден срок до септември.

Извън това в програмата за реформи е дадена за пореден път заявка и за разкриване на действителните собственици на пенсионния сектор, като целта е да бъдат идентифицирани всички акционери, притежаващи повече от 1% от капитала. По график те трябва да са описани до средата на тази година - т.е. информацията трябва да е налична след две седмици. Това ще е важно, за да може при оценката на активите да се следи и за сделки и експозиции към свързани лица. КФН, както и наскоро приключилата работа временна парламентарна комисия по този въпрос не виждат съществени проблеми в портфейлите на пенсионните фондове въпреки индикациите за източване на някои от тях чрез инвестиции в свързани лица. При застрахователите също част от компаниите предлагат полици под себестойност и има подозрения, че изкуствено поддържат показателите си за платежоспособност и капиталова адекватност.

Засега няма яснота дали КФН е започнала работа по методологията. Според два източника от пенсионния сектор до момента КФН не е разговаряла с тях по темата. Липсва официална информация и за датата, към която ще се гледат балансите, докато за БНБ вече се знае, че проверката ще се извършва по данни към края на 2015 г.

Конфликт с надзорника

Друг ключов неизяснен момент е кой ще изготвя методологията за пенсионните фондове. Мандатът на зам.-председателя, отговарящ за осигурителната дейност, Ангел Джалъзов изтече преди почти година. Председателят на КФН Стоян Мавродиев засега не е посочил номинация за неговия пост, която да бъде разгледана от парламента. По закон това е негов прерогатив и така Джалъзов продължава да изпълнява длъжността въпреки скандалите и сблъсъците си с пенсионните дружества в началото на годината. От тяхната браншова асоциация в писмо, подписано от всичките девет компании в сектора, те дори поискаха оставката му, след като Джалъзов оповести данни за отрицателна реална доходност в сектора, която по собствените признания на комисията е по остаряла методология. Тогава пенсионните дружества заявиха и че са сезирали европейския регулатор EIOPA да се намеси по казуса, за да запази финансовата стабилност, прозрачността на пазарите и да защити осигурените лица.

В тази тягостна обстановка не е ясно как точно ще протече работата по изготвянето и провеждането на прегледа на активите в сектора.

Непопълненият състав на регулатора може да се окаже проблем и по още една линия. Според новия закон към КФН трябва да се създаде независимо звено, което да отговаря за преструктурирането на инвестиционни посредници. То трябва да бъде независимо от "инвестиционния надзор" и да е към свободния член (отговарящ за анализ и оценка на рисковете на финансовите пазари). След напускането в края на миналата година на зам.-председателя, отговарящ за инвестициите - Николай Попов, сега двете дейности се съвместяват от един човек - Владимир Савов.

Друга ключова промяна е, че все пак и за инвестиционните посредници ще се създава фонд за преструктуриране, подобен на този, който ще се прави за банките. В първоначалните предложения такъв не се предвиждаше, тъй като няма системно важни играчи на пазара. Сега обаче е заложено той да започне да се попълва с вноски от самите посредници през 2017 г., като размерът им ще се определя от КФН.

Комисията за финансов надзор (КФН) ще трябва "да организира извършване на преглед на активите на пенсионните фондове и на балансите на застрахователите, който да е готов в следващите дванадесет месеца". Това става ясно преходните и заключителните разпоредби на внесения в парламента проект за Закон за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници. В първоначалния вариант на проекта, предложен за съгласуване от финансовото министерство, такъв текст липсваше. Оценката трябва да е външна, както и при банките, но методологията ще е на местния регулатор.

Намерението за оценката на активите беше заявено още в Националната програма за реформи на правителството в началото на май. За разлика от детайлно изложения график на проверката за банковия сектор обаче там липсваше каквато и да е яснота за сроковете за небанковия. Сега в новия закон, който със закъснение трябва да транспонира едноименната европейска директива (014/59/ЕС), за КФН е предвиден същият срок, какъвто и за БНБ - 12 месеца от влизането му в сила. А тъй като срещу страната вече има стартирала наказателна процедура, заявката е приемането на закона да стане максимално бързо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nfd1426622835394895 avatar :-|
    Alexander Yordanov

    Е след като Мавродиев не вижда проблем, значи няма проблем. А и Раличка е до него. Те могат.

    А иначе сериозно - като четеш статията единственото, което прави впечатление е: неизяснен момент, не се предвиждаше, непопълненият състав, след напускането, тягостна обстановка, въпреки скандалите и сблъсъците си с пенсионните дружества, не е посочил, липсва официална информация, КФН не е разговаряла с тях, за небанковия финансов сектор не са предвидени и стрес тестове, стартирала наказателна процедура, ключов неизяснен момент, КФН не вижда съществени проблеми.

  • 2
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Пак поръчкови статии... няма смисъл....

  • 3
    fras avatar :-?
    fras

    Ще бъде доста интересно четиво как и къде са инвестирани парите на пенсионните дружества с български собственици - тези около ТИМ, Ковачки, Лукойл и т.н.

  • 4
    chichka avatar :-|
    chichka

    До коментар [#3] от "fras":
    Лукойл вече нямат ПОД, продадоха се на ТИМ- сега са в ЦКБ-Сила.

  • 5
    filip_kostov81 avatar :-|
    felipeeee

    До коментар [#3] от "fras":

    Добре са инвестирани явно, щом държат доходност и щом задминаха депозитите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK