Новият брой: Пътят към Европа
Close

Облакът на знанието на 74. СОУ

Иновативен проект на Huawei цели да създаде образователна инфраструктура, а активни учители и хора от бизнеса запълват дупки в учебното съдържание

Новата "облачна" класна стая прие първите си посетители във вторник
Новата "облачна" класна стая прие първите си посетители във вторник
Новата "облачна" класна стая прие първите си посетители във вторник    ©  M3 Communications Group
Новата "облачна" класна стая прие първите си посетители във вторник    ©  M3 Communications Group

Какво работи системният администратор, как се програмира и как учебното съдържание може да се побере в един облак. Това бяха някои от темите, които ученици от 74-о СОУ "Гоце Делчев" обсъждаха във вторник заедно с хора от бизнеса, родители и учители.

Това се случи в деня на откриването на "Компютърен кабинет на бъдещето" в столичното училище. Той е оборудван с терминално решение на Huawei Technology Bulgaria, което работи в облачна среда и трябва да послужи за улесняването на управлението на ИКТ инфраструктурата в училищата. В бъдеще би могло да се използва и за директна връзка между училищата, министерството и останалите институиции. Разликата между персоналните компютри и терминала произтича от това, че второто решение е централизирано - на бюрата в класните стаи липсват отделни машини, а вместо тях всяко натискане на копче от клавиатурата праща сигнал до сървъра. По този начин не само се намаляват разходите за оборудване, но и се създават предпоставки за създаването на цялостна инфраструктура на знанието.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kalnik avatar :-|
    Калник
    • - 2
    • + 5

    "Пишем текстове на MS Word, учат ни на таблици на Excel и правим презентации на Powerpoint"

    Значи промяна няма. Само дето потенциално е по-евтино. Тоест няма да получи широко разпространение, защото намаляват комисионните.

    Да не говорим, че всяко училище може да си го спретне с 2-3 нови машини, които да служат за сървъри за приложения, а старите им компютри (нали още преди много време се купуваха десетки хиляди компютри за училищата) да служат за терминали.

    Но това пък е още по евтино, та има още по-малък шанс да се получи...

    Нередност?
  • 2
    opiten avatar :-|
    Jordan Kissjov
    • - 2
    • + 1

    Става въпрос за професионално решение, което неминуемо ще се наложи в бъдеще. Терминалите работят със свои собствени виртуални машини (ВМ) в облака и се държат досущ като персонални компютри (ПК). Предимствата на това решение са:
    1. По-лесна поддръжка, която става дистанционно (при ПК и терминали със сесийна виртуализация, като Мултипойнт например такава е невъзможна).
    2. Пести се енергия, няма шум и топлина на работното място.
    3. Уроците (съдържанието) се поддържат централно (в облака) и се стандартизират за всички училища в страната и т.н.
    Директната комуникация на терминалите с облака обаче изисква надеждна и бърза връзка с него, която в момента в повечето училища не е налична, а и самият облак на МОН още е в "мъглата".
    Освен това, въпреки многото приказки за е - образование, съдържание по въпроса няма и до момента учебният процес е силно зависим от ентусиазма и възможностите на отделни учители.
    Относно инфраструктурата, до момента не е направено малко, но то е основно в неправилна посока. Много училища са оборудвани с терминали от клас Мултипойнт, които няма как да се използват в облачна инфраструктура, а и освен всички друго са трудни за поддръжка и непригодни за ползване с повечето съвременни системи за обучение. През последните 3 г. са закупени над 20 000 такива, които в скоро време ще трябва да се заменят поради непригодност. ПК в училищата вече са доста стари, но и новите се поддържат трудно, централизирана поддръжка е невъзможна.
    Около 2000-3000 работни места са оборудвани с терминално решение "Диана", което работи с десктоп виртуализация, но с локален сървър. На практика само тези работни места могат да се поддържат дистанционно, подготвени са за работа в бъдещата облачна инфраструктура и представляват едно добро междинно решение преди облака.
    Налага се МОН по-професионално да преосмисли реализацията на своята стратегия.

    Нередност?
Нов коментар