Нова линия на метрото: след четири години и 370 млн. лв.
Обединения на "Трейс", "Джи Пи Груп", "Балканстрой" и турската "Гюлермак" дадоха най-ниски цени за централната част от третия лъч
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Изграждането на централната част от третия лъч на метрото може да излезе 370 млн. лева при прогнозна цена от 410 млн. лева. Това стана ясно след отваряне на ценовите оферти на кандидатите да строят три нови метроотсечки с дължина около 7 км. Третият лъч на метрото ще свързва кварталите "Овча купел" и "Левски", а в момента се избират изпълнители само за средния участък на линията – от ул. "Житница" в кв. "Красно село" до Малък градски театър "Зад канала". По нея ще могат да се движат пътници след около четири години, ако няма обжалване на процедурите.
Кой ще строи
С най-ниски цени и с най-голям шанс да сключат договори са обединения на "Трейс груп холд", "Джи Пи груп" и "Балканстрой", които вече са работили по някои отсечки на столичното метро ("Джи Пи" и "Станилов" в момента изграждат участъка от бул. "Джеймс Баучер" до "Хладилника").
Единствената изненада е турската Gülermak, която даде най-ниска цена за най-оспорваната (пет оферти) и най-скъпа задача – за изграждане на двупосочен тунел между всички метростанции, включени в централната отсечка на метрото. При прогнозна цена от 200 млн. лева за близо 7-километровия тунел турската компания, която се е включвала и в други големи търгове за строителство, но без успех, предложи най-ниска цена от 152.99 млн. лв. без ДДС. Gülermak е единственият участник, който играе самостоятелно.
Резервирано за местни
В търга за четирите обособени позиции участваха 13 обединения, включващи италиански, испански, чешки и китайски фирми. Процентът на отстранените участници е нисък – три обединения са отпаднали на ниво технически предложения. При отварянето на цените обаче стана ясно, че местните строителни компании с опит при строежа на софийското метро нямат почти никаква конкуренция за строежа на метростанциите. За трета позиция оферти са подали само две обединения: на "Трейс груп холд" и на три испански компании в съдружие със "СК 13 Пътстрой". Испанското предложение обаче е отстранено и офертата на "Трейс" на практика остава без конкуренция.
С малка разлика в цените са предложенията на първия и втория в конкурса за първа позиция. Обединението на "Балканстрой", което построи надземния участък на метрото при "Обеля", даде цена от 47.77 млн. лв. без ДДС, а обединението на "Геострой" (на Цоло Вутов) – 49.5 млн. лв. И двете предложения са под прогнозната стойност – 60 млн. лв. без ДДС, за отсечката.

Новият лъч
По проект целият трети метродиаметър е от Горна баня до жк "Васил Левски". По 7-километровия участък, за който сега се избират изпълнители, ще има 7 метростанции – на ъгъла на "Житница" и "Цар Борис III", на кръстовището на бул. "Гешов" и бул. "България", НДК, Петте кьошета, Орлов мост и Малък градски театър.
През 2016 г. столичното дружество "Метрополитен" ще обяви още една поръчка - за участъка от Малък градски театър до началото на бул. "Владимир Вазов". "Това е малък участък с една метростанция, който ще се прави по друг способ и затова е отделно, но ще стане заедно с другите отсечки", коментира пред "Капитал" шефът на столичното дружество Стоян Братоев. Той обясни, че централната част на третия лъч на метрото е включена в новата оперативна програма "Транспорт" и ще заработи веднага след завършването й. За целта ще се използва съществуващото автобусно депо "Земляне" в Красно село, откъдето ще тръгват метровлаковете.
По-голяма част от новите 7 километра ще се изграждат по щитов метод, който беше използван и за строежа на метрото в центъра на София при другите отсечки. При него тунелите се изкопават с машина – огромен стоманен цилиндър. Само за участъка при метростанция "Орлов мост" ще се използва австрийският метод, при който се работи на отделни малки участъци.
За строителството на другите два етапа от третия метродиаметър общината прогнозира, че ще са необходими около 160 млн. евро. За тях все още не е осигурено финансиране. Досега в софийското метро са инвестирани около 2 млрд. лева, предимно субсидии от Европейския съюз.
18 коментара
Обещаващи резултати. Групата избрани строители досега няма сериозни издънки. Оттук насетне - бързо начало и навременно изгонване на излезлите от графика. Голямо ще е изкушението да разкопаят центъра, после да гледаме мъки като АМ "Люлин" и летището, а държавата да ръси щедро от кесията пред риска да "плати политическа цена за битовите затруднения на 1 милион граждани".
Спомням си преди няколко години, пак при управлението на ГЕРБ, на среща на едрия бизнес, шефа на Трейс си сподели откровено, че и по-добре може да се строи, но като му прибират за комисионни 85% от парите, с 15% толкова може. И каза, че без дебел рекет в България нищо не се строи.
До коментар [#2] от "svedust":
Айде пак глупости. 85% рекет, като лъжете и плюете поне малко срама имайте.
Добре де ... "само" 50%
До коментар [#3] от "Олд Шетърхенд":
не знам как е в сторителството, но в ИТ услугите, 'комисионните' достигат 80%.
С парите влезнали в страната последните 10 годии, може да се построят още две Българии......
за сметка на това имаме лъскав автопарк ....
Действа кметицата, не се мотае, метрото наистина е голяма работа, дано да успее да реализира и този проект....
До коментар [#5] от "Patilan":
Не знам на какво казваш IT услуги, но в истинския IT сектор в България няма такива комисионни. Аз поне съм в него от около осем години и не съм чувал. Може би говориш за ония "сайтчета" по 100 хил. лева към министерството на земеделието, но те са много далече от нещо истинско.
Аз в това метро не влизам - като им виждам пътните ремонти.
[quote#2:"svedust"]че и по-добре може да се строи, но като му прибират за комисионни 85% от парите, с 15% толкова може. И каза, че без дебел рекет в България нищо не се строи. [/quote]
Айде да не лъжем така , не съм сигурен дали ти лъжеш, че шефа на Трейс го е казал или само преразказваш една лъжа. При цените , които се строи в България , вярно некачествено , но все пак се строи , едва ли комисионата е повече от 10 процента. В страните, които имам наблюдения , като Германия и Англия разликата е в пъти по високи цени, е вярно и заплатите са по високи на работниците , но при този механизиран процес , основните разходи са за материали и машини , за труд отиват под 5 процента тоест няма как по високите заплати да оскъпят проекта.
Гледам че на тази нова линия 3 последната спирка е Автостанция Изток, което си е до летището. Чудя се не може ли да се свържи някак с последната спирка на сегашната линия 1, която е от другата страна на летището, само че на входа. Ще стане много удобно ако искаш от Младост да стигнеш до Левски/Сухата Река. А и ще е още по-удобно за тези които искат да стигнат от линия 3 до терминала, защото така като я гледам тази станция е колкото близо толкова и далече до летището.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.