Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 19 юни 2015, 14:33, 14775 прочитания

Владетели с изтекъл срок

Предстоят смени в най-важните регулатори, а управляващите засега не предприемат нищо за прозрачен избор на нови фигури

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Пътниците със стар билет
(Мандатите на кои членове на регулатори изтичат и кога)

8.06.2015 г. - КРС - трима членове, единият - зам.-председател
15.07. 2015 г. - КФН - двама зам.-председатели
23.09.2015 г. - КЗК - председател, зам.-председател и трима членове
30.10.2014 г. - СЕМ - член
21.05.2014 г. - НОИ - управител и подуправител
7.10.2016 г. - омбудсман
26.10.2015 г. - конституционен съдия
Власт върху всички бизнеси, по всяко време и по всякакъв повод. Това имат в ръцете си регулаторните органи като КЗК, КРС, КФН, СЕМ и т.н. Зад трибуквените абревиатури се крият възможности за милиарди. Затова и в момента, когато изтичат или вече са изтекли мандатите на техни членове, често можещи да формират и мнозинство в съответния орган, логично е управляващите, в чиито ръце е изборът им, да са се заели с него. Нищо такова обаче не се случва. ГЕРБ (поне публично) не издига кандидатури, а нито една от партиите не е повдигнала темата официално.

А това, че едно решение се бави, е ясен сигнал, че има опасност да бъде взето на тъмно, без анализ на работата на съответния регулатор досега и обсъждане как тя да се подобри. За което говорят и нашепванията за тайни списъци, носени от някого - без дискусия, без изслушвания на идеи какви политики да се водят, без доказване на авторитети.


Което не просто е поредно доказателство за лоша употреба на властта, а е обидно и опасно за всички сектори и техните клиенти.

Регулаторите са важни, защото последствията от решенията им засягат на практика всеки. А тези решения се вземат от група личности: за тарифите на тока, за цените на водата, за промоциите на мобилните оператори, за това колко да струва доставката на телевизия или интернет, да се спре създаването на монопол при разпространението на всякакви стоки, да не се допускат системни заплахи за финансовата стабилност (тоест спестяванията или осигуровките на всички нас), или как се разпределят парите от държавните поръчки.

Всичко това заедно с чудовищно много пари (или липсата им) в касите на съответните компании зависи от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), Съветът за електронни медии (СЕМ), БНБ, Комисията по финансов надзор (КФН), както и други ведомства, които нямат статут на регулатори, но управляват или надзирават публични средства или възпират злоупотреби - като Националния осигурителен институт (НОИ) и Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.



Във всички тези институции има изтекли или изтичащи мандати. А хора няма, което е притеснително. Защото, ако на теория те са независими, професионалисти, опитни, авторитетни, безкомпромисни, принципни и решителни, на практика много от тях стават прави, когато говорят по телефона с началника. Който и да е началник в момента. Или който те възприемат като такъв.

Тайните списъци

Изборът на членовете на регулатори и комисии от квотата на Народното събрание винаги е ставал след пазарлъци между парламентарните групи, някои от които сложни - особено за такива постове, за които се изисква по-голямо мнозинство или там, където гласуването е тайно. Интересът винаги е особено голям, защото мандатите са между четири-пет и шест години, което означава, че назначените ще останат на постовете си в следващия парламент дори ако формацията, която ги е предложила, е в опозиция. По тази причина за партиите е важно да имат свои представители в тези органи. Не че е гарантирано, че в бъдеще те няма да бъдат подчинени на чужда воля или дори сменени, но има шанс да останат на постовете и верни на този, който ги е назначил.

Въпреки че още в края на април председателят на парламента Цецка Цачева разпрати на парламентарните групи подробна справка какъв избор предстои с точните дати, на които мандатите в различните комисии изтичат, от мнозинството твърдят, че все още нито имат кандидатури за повечето постове, нито са обсъждали кадровите назначения. Като причини за забавянето от ГЕРБ и Реформаторския блок посочват концентрацията върху предстоящия избор на управител на БНБ и върху идващите местни избори. Доколкото обаче това е точно толкова неадекватно, колкото звучи, не е изключено забавянето да е тактически ход на най-голямата партия в мнозинството, с който умишлено преговорите около назначенията да се отлагат, за да бъдат поставени на дневен ред в последния момент. И така да се избегнат дългите преговори и минимализират евентуалните претенции на някой от коалиционните партньори. За което говори и фактът, че според някои от депутатите списъци с кандидати за всички постове има, но те просто се държат в тайна.

Другата очевидна възможна причина е изборът да се бави, за да се държат в зависимост сегашните фигури на въпросните постове, които по закон продължават да изпълняват функциите си до встъпването на приемници.

Каквото и да е обяснението, то не говори добре за нито една от партиите, защото всяка от тях може да повдигне темата и да настоява за прозрачност при назначенията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд. 1 Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд.

И още: Борисов реши, че детската болница все пак няма да се строи върху старо скеле

27 май 2020, 1238 прочитания

Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума

НАП претендира за вземане от 135 хил. лв., а причината е ползван данъчен кредит за ремонт на имота

27 май 2020, 2083 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Лимитирана мода

Няколко особености на съвременния бизнес етикет по отношение на облеклото, които не трябва да подценяваме. Особено в началото на лятото

Още от Капитал
Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10