С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 24 юни 2015, 20:02, 7576 прочитания

Ще намалим разходите в държавните фирми и за зелена енергия

Разходите могат да се свият със стотици милиони единствено от реформа в държавната енергетика.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В административните разходи влизат и заплати и осигуровки, но по тази точка не беше постигнат напредък.
Разговаряме с председателя на енергийната комисия в парламента и бивш енергиен министър в първото правителство на ГЕРБ Делян Добрев за мерките, които правителството обсъжда за намиране на резерви в енергийната система. Как ще бъдат приложени те и какъв ще е очакваният ефект. акцент


-  Премиерът  отново свика среща относно спешните мерки, които трябва да бъдат взети в сектор енергетика, на която сте присъствали както вие, така и представители на работодателските организации. Какво конкретно беше обсъдено на нея?


- В рамките на този един месец да се направят всички усилия, за да се променят изходните данни, с които регулаторът работи и залага в своя модел, за да получи крайната цена както за бита, така и за бизнеса. Част от тези мерки включват промяна в законодателството и бяха предложени от страна на работодателските организации, и получиха подкрепата както на синдикатите, така и на правителството.
Една такава мярка е промяната на цената, на която се изкупува излишъкът от производството на възобновяема енергия. Знаете, че в решенията за преференциалните цени за фотоволтаиците например са записани 1250MW/ч на 1MW инсталирана мощности. Това, което се произведе над тази електроенергия, сега се изкупува по миксовата цена на Националната електричекса компания (НЕК). Предложението сега е тя да се изкупува на пазарна цена, която е пo-ниска.
Второто предложение е даване на възможност на регулатора да определи цена задължение към обществото или някои от компонентите в нея за износа на електроенергия - в момента износът е освободен от такава такса. Третото предложение е свързано с допълнителни законодателни промени за проектите във ВЕИ сектора, които са получили финансиране от страна на Програмата за развитие на селските райони или друг управляващ орган. Знаем, че имаме над 330 проекта, получили финансиране от различни донори, и само около 10% са декларирали такава помощ и тяхната преференциална цена е по-ниска. Всички останали обаче ползват цялата преференциална цена, въпреки че още през 2011 г. в закона записахме, че преференциалната цена за такива проекти трябва да се калкулира само за размера на собствената инвестиция и такова решение на регулатора има още отпреди няколко години. В този случай се получава двойно финансиране. От една страна, са получили безвъзмездна помощ, от друга, регулаторът през преференциалната цена им плаща още един път инвестицията. Това е нарушение и на европейските правила. Това е нерегламентирана държавна помощ.

- Тези три решения бяха ли одобрени от Министерския съвет, или просто бяха обсъдени?

- Предложението за таксите върху износа е на работодателите. Останалите предложения са на правителството и на парламентарната група. Тези предложения се подкрепят от синдикатите, работодателите и правителството. Промените ще се внесат от името на народни представители, не от МС, с цел да се спести време. Имаше и други предложения, по които не се постигна консенсус или са в начална фаза. Едно от тях е намалението на разходите в държавните енергийни дружества, което според мен има далеч по-голям потенциал в парично изражение от трите законодателни промени, които вече споменах. Ефектът от тях ще бъде за съжаление много скромен - в рамките на няколко десетки милиона. За съжаление няма обща позиция на работодателите и синдикатите по отношение на реформата в държавната енергетика, а това е от ключово значение. Надяваме се това да се случи през следващите седмици, защото предстоят и други срещи в този формат.



- Нали правителството вече заяви, че ще има по 10% съкращение на разходите в държавните енергийни дружества през следващите три години?

- Тази тема е болезнена и засега това не е факт, тъй като вървят разговори между работодателите и синдикатите. Работодателите твърдо подкрепят тази мярка, но тя срещна съпротивата на синдикатите. Моето мнение е, че категорично трябва да се върви в посока съкращаване на разходите, и го казах още преди месеци. Тогава синдикатите ми се разсърдиха, че казах, че в държавната енергетика все още цари комунизъм, но то е самата истина. В нея са заети 21 хиляди души със средна издръжка на месец от над 3100 лева. Давал съм пример с АЕЦ "Козлодуй", където работят 3700, а в "Белене" трябваше да работят 800. Средната издръжка на един човек на месец в АЕЦ Козлодуй е над 4300 лева. В ТЕЦ "Марица-изток 1" и ТЕЦ "Марица-изток 3" работят общо в двете централи 810 души, докато в държавната работят над 2700 души. За почивка се раздават 25 млн. лева на година и тези пари дори не отиват в базите на енергетиката, които стоят празни и се субсидират с допълнителни 10 млн. лева на година.

Това означава ли, че не става въпрос само за съкращаване на административни разходи?


- В административните разходи влизат и транспортът, и храна, и поливане на цветя - все процедури, по които се оказва, че или кандидатства само една фирма, или всички останали са отстранени - състезание с един кон. Но за съжаление по тази точка не беше постигнат напредък. Това ще доведе до съкращаване на стотици милиони лева всяка година.

- Да, но ако се договорите със синдикатите?

- Вижте, тази стъпка трябва да се направи по един или друг начин. Моето мнение е категорично.


По отношение на разходите на държавните енергийни дружества не трябва ли да има по-голям контрол и върху изразходването на средства за обществените поръчки?


- В административните разходи не се включват само щат, заплати и осигуровки. Там влизат и транспорт, и храна, и работно облекло. Изключително съмнително е, когато тези процедури завършват само с един кандидат, който отговаря на условията. По времето, когато бях министър, прекратихме една процедура за транспорт в "Мини Марица-изток", която беше на изключително високи цени. Заради условията можеше да участва само 1 фирма - ДЗЗД, и печелеше на цени, близо 2 пъти над пазарните. Инициирахме нова процедура без дискриминационни условия и се явиха 42 фирми, и цената падна драстично - от над 3 лева на км на 1.70. Разликата в пари беше 400 хил. лв. на месец между старите и новите цени.

Сега обаче се сключиха договори със старите фирми при същите условия.

 
За съжаление точно това се случи, и то без процедура.

- Какво конкретно ще се случи с тези 330 ВЕИ проекта, които са получили европейско финансиране?

- Ще проверим дали трябва допълнителен текст в закона, за да се приложи онова законодателно изискване, което въведохме преди няколко години, че преференциалната им цена трябва да бъде калкулирана само на базата на тяхната собствена инвестиция. Това е нарушение от страна на всички тези проекти и КЕВР трябва да ги провери един по един какви преференциални тарифи те получават. Защо досега са се плащали по-високи цени и не е направена проверка е хубав въпрос.

- Колко е общата им мощност и какъв ще е финансовият ефект от тази мярка?

Общата инсталирана мощност е около 27MW. Разликата между преференциалната цена, която получават в момента, и тази, която би трябвало да получават, е около 7-10 млн. лв. на година. Подобен е ефектът и от останалите законодателни промени. Затова казах още в самото начало, че те няма да решат проблема. Разходите могат да се свият със стотици милиони единствено от реформа в държавната енергетика и от съществени констатации при проверките на АДФИ - имаме основание да смятаме, че такива ще са налице.

- Разчитате ли на резултатите от проверката на АДФИ за намаляване на разходите в енергетиката и тя действително ли ще приключи до две седмици, тъй като такава проверка се прави от няколко години, а бившият председател на КЕВР Светла Тодорова беше коментирала, че е готова, но резултатите от нея е трудно да се обобщят и анализират?

Проверки на държавната финансова инспекция на ВЕИ сектора досега е нямало, защото те нямаха законодателно тази възможност. Това бе променено с промените в Закона за енергетиката през февруари тази година като част от реформата в енергетиката заедно с изключването на скъпи генерации като заводските централи и ограничаване на топлофикациите. Премахнахме преференциалните цени за нови ВЕИ проекти, насочихме приходите от продажбата на квоти за въглероден диоксид към енергетиката. С тези законодателни реформи намалихме дефицита с над 400 млн. лева. А за проверките на АДФИ правителството пое ангажимент първите проверки да приключат до две седмици, за да видим дали има нарушения. С информацията, с която разполагаме в момента, има случаи със съществени нарушения. Например изкуствено разделяни проекти, така че да не се налага да получават лицензия (която се дава за проекти над 5 мегавата - бел. ред.). Предполагам, ще има случаи с много по-ниски инвестиционни разходи и лихви от тези, които регулаторът е калкулирал при определяне на преференциалната цена.

- Относно мярката за налагането на такса върху износа не ви ли притеснява, че ще се получи ефектът от 2012-2013 г., когато износът реално беше блокиран от въвеждането на тази такса като част от цена пренос?


- Затова казах, че тази такса ще е частична за износа. Идеята е регулаторът да прецени и да има достатъчна гъвкавост в различните периоди на годината да определя различна такса, ако това е възможно. Всички знаем, че зимата има повече износ и цените са по-високи, докато пролетта и есента цените са много ниски и една допълнителна така наистина би затруднила износа. Затова ние ща дадем законодателна възможност на регулатора да определя различни цени за различните месеци в годината.

- На какво всъщност разчитате с увеличаването на срока за взимане на ценовото решение от КЕВР с един месец?

Всичко, за което говорихме до момента, трябва да се случи в следващия един месец. Това ще даде отражение върху разходите в енергетиката. На база на тези по-ниски разходи регулаторът ще може да приложи своя модел за ценообразуване и да получи различен резултат.

- Всъщност целта е да се даде възможност на повече предприятия да ползват отстъпка в цената на електроенергията.

Да, за всички над 2 гигаватчаса консумация, които отговарят на условията на ЕК за такава помощ. Над 55% от списъка на консуматорите между 2 и 30 гигавата консумация обаче няма да имат право да се възползват от тази по-ниска цена, тъй като не попадат в обхвата на секторите, които ЕК е преценила за застрашени. Това са предимно компании в сферата на услугите - молове, търговски вериги, ВиК, общини и др.

- Склонни ли сте да се съгласите с предложението на Реформаторския блок за удължаване на срока на решението с 6 месеца?

- Не, защото НЕК в момента губи около 50-60 млн. лв. на месец и не можем да си позволим в такъв дълъг период да се работи по сегашния ценови модел. Най-малкото той не е справедлив и е причината за отлива от регулиран на свободен пазар на компании, които не са индустриални, защото на свободния пазар условията са много по-добри.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Главният прокурор ще може да бъде разследван от свой подчинен, съдът блокира партията на Слави Трифонов 1 Уикенд новини: Главният прокурор ще може да бъде разследван от свой подчинен, съдът блокира партията на Слави Трифонов

И още: Масови стачки във Франция заради пенсионната реформа на Макрон, още по-строг воден режим в Перник

8 дек 2019, 709 прочитания

Единният стандарт за сградите в центъра ще е готов догодина Единният стандарт за сградите в центъра ще е готов догодина

Въведени са изисквания за "Графа" и още три улици в Наредбата за градската среда, която ще бъде гласувана през 2020 г.

8 дек 2019, 895 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Търгът за храни за бедни ще е при ограничена конкуренция

Само кандидатите с поне три подобни изпълнени поръчки ще имат право да участват в конкурса

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10